روزنامه البعث سوریه روز یکشنبه به نقل از بشاراسد رییسجمهوری سوریه نوشت که این کشور هرگز حاضر نخواهد بود، نیروهایش در عراق، زیر پرچم اشغالگران باشند. رییسجمهوری سوریه روز شنبه در مراسم گشایش چهارمین کنگره احزاب عرب، سخنرانی کرد ولی به هیچ رسانهی خارجی اجازه حضور در این مراسم و پوشش خبری سخنرانی اسد داده نشد. خبرگزاری رسمی این کشور نیز گزارشی در این مورد نداد. به نوشته البعث، اسد تاکید کرد: با هرگونه ابتکار عملی برای اعزام نیروهای عربی (به عراق) برای کمک به اشغالگران و نجات آنان از باتلاق عراق مخالفت خواهیم کرد. رییس جمهوری سوریه همچنین گفت: هر نیرویی را که بپذیرد زیر پرچم آمریکا در عراق فعالیت کند، اشغالگر خواهیم شنات. بشاراسد، اشغالگران را به انجام عملیات خرابکارانه در عراق متهم کرد و افزود: بارها اشغالگران با لباس مبدل عراقی در تدارک یا حین انجام عملیات خرابکارانه دستگیر شدهاند. وی همچنین اشغالگران را به فتنهافکنی و تحریک اختلافات طایفهای در عراق متهم ساخت و از گروههای عراقی خواست، با در پیش گرفتن عقلانیت و حکمت، به گفتوگوی ملی روی آوردند. اسد با تاکید این که سوریه خواهان وحدت، آرامش، استقرار، حاکمیت و حفظ هویت عربی کشور عراق است، خاطرنشان ساخت: ما به همین دلیل، از فرایند سیاسی در عراق حمایت کردیم و به رغم مخالفتهای آمریکا، روابط دیپلماتیک خود را با بغداد از سر خواهیم گرفت. رییس جمهوری سوریه، اهداف آمریکا از اشغال عراق را ترسیم مجدد نقشه ژئوپلتیکی منطقه، دستیابی به منافع نفت، خدمت به سیاستهای فزونطلبانه اسراییل و انحراف افکار عمومی از فلسطین برشمرد. بشار اسد، از درماندگی و پراکندگی جهان عرب ابراز تاسف کرد و گفت: همواره به همین سبب، اعراب ناچارند، در عرصههای بینالمللی بهای سنگینی پرداخت کنند. وی برای مثال، جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران را یادآور شد و گفت: سوریه به علت اتخاذ موضع مخالف با عراق در این جنگ، به مدت ده سال متحمل فشارهای زیادی از سوی اعراب شد، اما پس از یورش صدام به کویت، اعراب، درستی موضع سوریه را دریافتند. بشار اسد به مورد فلسطین اشاره و اضافه کرد: در ارتباط با مقاومت فلسطین، علاوه بر آمریکا، کشورهای عربی نیز از سوریه میخواستند که نیروهای مقاومت فلسطینی را از سوریه بیرون کند، اما پس از پیروزی جنبش حماس در انتخابات اخیر، بار دیگر اعراب به صحت مواضع سوریه پی بردند. وی در زمینه برقراری صلح در منطقه، متذکر شد: سوریه خواهان صلح پایدار و فراگیر است اما اسراییل اعم از دولت، احزاب و افکار عمومی آن رژیم، در پی دستیابی به چنین صلحی نیستند. افزون بر آن، در مرحله فعلی، آمریکا نیز خواهان صلح نیست. رییسجمهوری سوریه یادآور شد: اسرائیل بر بنیان منازعات، ماجراجویی و جنگافروزی در منطقه پدید آمده است. کرامت و حیثیت ما ایجاب میکند که از مقاومت فلسطینیان در برابر اشغالگری این رژیم پشتیبانی کنیم. بشاراسد بار دیگر تاکید کرد که سوریه از مقاومت در لبنان و در عراق برای بیرون کردن اشغالگران، حمایت میکند. رییس جمهوری سوریه در سخنان خود، سیاستهای آمریکا را به باد انتقاد گرفت و با لحن تمسخرآمیزی گفت: درپی انفجارهای 11 سپتامبر، آمریکا موفق شد، جهانیان را در احساس ناامنی متحد سازد. بشار اسد، رویکرد اروپا در قبال منطقه و جهان اسلام را نیز نکوهش کرد و مواضع اتحادیه اروپا را غیرشفاف خواند و افزود: خصومت آنان نسبت به مسلمانان، موضوعی زودگذر نیست، بلکه ناشی از سوءفهم چندین دههای است. وی خطاب به اروپاییان گفت: نباید پیرو سیاستهای آمریکاییها باشید و مطالبات دیکته شده آنان را از ما بخواهید. مشترکات زیادی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.
چهارمین اجلاس کنگره احزاب عرب روز شنبه، با سخنرانی اسد در پشت درهای بسته آغاز به کار کرد. این دوره از اجلاس تحت شعار یاری سوریه و لبنان و با شرکت احزابی از 16 کشور عربی به مدت سه روز برقرار است. گفتنی است که بشار اسد در این همایش همچنین اعلام کرد پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین باعث کاهش فشار بر سوریه شده و برداشتهای سیاسی غرب را دگرگون کرده است. اسد در چهارمین کنفرانس عمومی احزاب اعراب گفت: «من معتقدم که پیروزی حماس باعث کاهش فشارها بر سوریه شده است.» وی افزود: «حداقل، آنچه اکنون در سخنان سیاسی غرب مشهود است این است که حماس در انتخابات پیروز شد و دیگر به حماس یک گروه تروریستی نمیگویند.» وی گفت: «پیروزی حماس باید در خدمت تقویت موضع ما نسبت به روند صلح خاورمیانه قرار گیرند و در واقع پیروزی حماس پیروزی یک حزب نیست بلکه این پیروزی در واقع انتخاب مسیر مقاومت است و ما از این منظر باید به این پیروزی بنگریم.»