تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۵  ، 
شناسه خبر : ۵۵۴۹۷
گزارش قدس درباره افزایش فعالیتهای ضد ایرانی شبکه «العربیه»
مقدمه: گروه سیاسی - مجید معافی: شبکه «العربیه» که از حدود شش سال پیش با کمک یکی از شاهزادگان سعودی و با هزینه اولیه یک میلیارد دلاری و از رهگذر جمع آوری صدها خبرنگار، گوینده، مفسر، تحلیلگر و کادر فنی با دستمزدهای کلان شکل گرفته است، بیشتر گرایش ضدایرانی دارد و با پخش تصاویر و اخبار ضدایرانی، خشم بسیاری از هم وطنان را برانگیخته است، به گونه ای که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است، شبکه العربیه به مرکز توطئه گر در جهان اسلام تبدیل شده است و اهداف رسانه ای را دنبال نمی کند. کاظم جلالی افزوده است: درصورت ادامه روند کنونی، مسؤولان باید به فکر برخورد کارشناسی و جدی با شبکه العربیه باشند.وی همچنین اضافه کرده است: خبرهایی به دست ما رسیده مبنی بر این که متأسفانه این شبکه جنجال برانگیز، لابیهایی با قدرتهای بزرگ و صهیونیستها دارد که علاوه بر این که اهداف آنها را دنبال می کند، انحرافهایی را نیز در دفاتر برخی کشورها انجام می دهند. آشنایی با العربیه به نظرمی رسد، تشکیل شبکه العربیه، معلول رخدادهایی باشد که پس از 11 سپتامبر 2001 شکل گرفته است، زیرا وابستگی عاملان انفجارهای 11 سپتامبر به یک کشور عربی حوزه خلیج فارس و افزایش موج نفرت مردم آمریکا از این کشور، نیازمند برنامه ریزی دقیقی بود تا تأثیرات روانی این عملیات به تدریج از ذهن مردم آمریکا زدوده شود. بنابراین با کمک یکی از شاهزادگان عربستان سعودی، شبکه العربیه با هزینه اولیه یک میلیارد دلار شکل گرفت. این شبکه که برنامه های خود را از دوبی پخش می کند، در ظاهر برای مقابله با شبکه قطری «الجزیره» تأسیس شده، اما سیاستهای خود را با اهداف توجیه سیاستهای رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه، فضاسازی علیه فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ایران و خطر موهوم تشکیل «هلال شیعی» در منطقه با هدف پیشبرد پروژه ناکام «ایران هراسی» تنظیم کرده است. بخش فارسی العربیه بخش فارسی این شبکه نیز با کمک وزارت خارجه آمریکا و با استفاده از مترجمان فارسی زبان مقیم آمریکا راه اندازی شده و به صورت مستقیم زیر نظر کارشناسان عملیات روانی آمریکا و با نظارت رایزنی فرهنگی یک کشور عربی در واشنگتن اداره می شود.مصاحبه ها و تصاویر آدم رباییهای گروهک تروریستی و مزدور «مالک ریگی» که جنایتهای فجیعی علیه مردم بی گناه ایران در استان سیستان و بلوچستان مرتکب شده، به تازگی به طور چشمگیری از این شبکه پخش می شود که این امر نشان می دهد، کارشناسان آمریکا و اسرائیل با همکاری ژورنالیست سرشناس عرب در یک اتاق، عملیات روانی فعالیتهای العربیه را هدایت می کنند. در جنگ 33 روزه جولای 2006 ارتش صهیونیستی علیه ملت لبنان، شبکه العربیه آشکارا تلاش می کرد تا پیروزی تاریخی رزمندگان حزب الله را کم رنگ و مقاومت اسلامی لبنان را عامل بروز جنگ معرفی کند.رئیس شورای اداره این مجموعه، «ولید ابراهیم»، از ثروتمندان و سرمایه گذاران بزرگ سعودی است و مدیرکل شبکه تلویزیونی العربیه فردی به نام «عبدالرحمن راشد»، رئیس تحریریه سابق روزنامه «الشرق الاوسط» است که سیاستهای ضد ایرانی اش برای فعالان رسانه ای در منطقه مشهور و زبانزد است.همچنین از آغاز سال میلادی 2008، تاکنون چیزی حدود 40 درصد از برنامه های العربیه به ایران اختصاص داشته که به تخریب سیاستهای ایران در منطقه پرداخته است. یکی از میهمانان ثابت این برنامه نیز علیرضا نوری زاده است که به ارتباطات با اسرائیلیها شهرت دارد و به عنوان رئیس مرکز مطالعات ایران و عرب در لندن در برنامه ها حاضر می شود و از دوستان بسیار صمیمی «عبدالرحمن راشد» است.یکی از نکات بسیار جالب در این شبکه آن است که به هیچ وجه به مسائل داخلی عربستان نمی پردازد و نیز هیچ گاه به نقد سیاست خارجی این کشور در خاورمیانه روی نمی آورد. در حقیقت العربیه، یک چهره وارونه از جامعه عربستان نشان می دهد و همین امر، خود دلیلی روشن است که این شبکه از سوی سعودی خط دهی می شود. خبرنگار سیاسی روزنامه قدس برای آشنایی بیشتر خوانندگان، گفتگویی را با حسن عابدینی، از کارشناسان و فعالان رسانه انجام داده است که هم اینک پیش روی شماست:

* جناب آقای عابدینی! اندکی درباره گرایشهای سیاسی العربیه توضیح بفرمایید.
** العربیه از شبکه هایی است که از 6 سال پیش برای مقابله با جریانی که شبکه الجزیره در خاورمیانه ایجاده کرده بود، از سوی سعودی راه اندازی شد. این شبکه به ویژه پس از روی کارآمدن «عبدالرحمان راشد» که مدیر شبکه العربیه است بیشتر به غرب گرایش دارد و این به این دلیل است که عبدالرحمان راشد سالهای زیادی در آمریکا ساکن بوده و در عربستان نیز وی به جناح تند رو وابسته است.
به طورکلی، می توان گفت که این شبکه در مقاطع مختلف سیاستهای آمریکا را ترجمه می کند و می کوشد، هژمونی نظام سلطه را در خاورمیانه برای افکار عمومی توجیه کند.
عبدالرحمان راشد، دیدگاه ضدایرانی دارد و افزون بر این که مدیر این شبکه است، اما بصورت مستمر هفته ای یک مقاله با توجه به این که پیشتر نیز سردبیر روزنامه الشرق الاوسط بوده است، در این روزنامه نیز می نویسد تا افکار ضدایرانی را تبلیغ کند. العربیه می کوشد تا هر جایی که دیدگاه ضدایرانی دارد، آن را ترویج کند. پرونده های مهم سیاسی در منطقه مانند عراق، لبنان، فلسطین و مناقشه هسته ای، موضوعاتی برای شبکه العربیه هستند تا دستاویزی برای انعکاس دیدگاه های ضد ایرانی در این شبکه باشد.
این شبکه در مورد لبنان، همواره ایران را متهم به کمک به مقاومت و حزب ا... می کند و از آن به عنوان دخالت در امور داخلی این کشور یاد می کند. در زمان جنگ 33 روزه لبنان این شبکه در حالی که یک شبکه عربی است و باید از امت عربی و اسلامی دفاع کند، متأسفانه حزب الله را متهم به ماجراجویی کرد و تنها شبکه ای است که با مقامات رژیم صهیونیستی مصاحبه کرده و شهدای انتفاضه و قیام مردم فلسطین را «کشته» می خواند.العربیه در مباحث داخلی لبنان نیز همواره حامی گروه 14 مارس بوده و در جریان حملات صهیونیستها به لبنان، مواضعی علیه مقاومت در پیش گرفت.
العربیه در موضوع عراق نیز همواره بحث اختلاف شیعه و سنی را ترویج می کند و در مورد مسأله تروریستها و به ویژه از زمانی که ریگی فعالیت تروریستی خود را آغاز کرده و چند نفر را به گروگان گرفت، تنها رابط رسانه ای با این گروهبوده است. متأسفانه این شبکه با زیر پا گذاشتن اخلاق رسانه ای و انسانی، مبادرت به پخش تصاویری کرد که بیانگر دیدگاه ضدایرانی اش بود، در صورتی که در دنیا تروریست، تروریست است و تفاوتی میان تروریست خوب و بد وجود ندارد. بد نیست بدانید، العربیه در مباحث هسته ای ایران همواره از کلمه «بحران» یاد می کند و چنین وانمود می کند که جامعه جهانی درمقابل ایران قرار دارد، در صورتی که همگان می دانند، این گونه نیست و فقط چند کشور در این مسأله مانع تراشی می کنند.
العربیه در موضوع سیاه نمایی درباره ایران، دیدگاهی نزدیک به «فاکس نیوز» دارد و بیشتر در مجامع عربی از العربیه به عنوان «العبریه» استفاده می کنند، زیرا نگاه نزدیکی بین العربیه و رژیم صهیونیستی وجود دارد.
* آیا فکر می کنید سیاست ضد ایرانی شبکه العربیه در این اواخر افزایش یافته است؟
** به نظر من، رویه ضد ایرانی این شبکه در این اواخر بیشتر شده است، زیرا در گذر زمان هر چه حوزه نفوذ اندیشه های ایران در خاورمیانه زیادتر می شود، میزان ضدایرانی شدن این شبکه نیز افزایش می یابد. بنابراین هنگامی که حزب الله در جنگ 33 روزه پیروز شد و اسرای لبنانی و فلسطینی آزاد شدند، این پیروزیها برای مدیران شبکه العربیه یک شکست بود و آنان تلاش کردند حجم برنامه های ضد ایرانی خود را زیادتر کنند.
موضوع دیگر نیز این است که این شبکه تلاش می کند هنگام فرستادن خبرنگار به ایران، از خبرنگاران شیعه استفاده کند، همان طور که خبرنگار قبلی این شبکه آقای «محمد نون» یک خبرنگار لبنانی و شیعه بود و خبرنگار کنونی آنان نیز آقای «حسن فتح» یک شیعه لبنانی است و متأسفانه این شبکه از اعتبار شخصی آنان برای ارتباط با منابع خبری ایرانی سوءاستفاده می کند تا اهداف خودش را پیش ببرد.
* چرا با وجود این که ایران مجوز فعالیت به این شبکه در ایران را صادرکرده است، اما آنان اصول و اخلاق حرفه ای نسبت به ایران را رعایت نمی کنند؟
** متأسفانه این شبکه به اصول حرفه ای اطلاع رسانی پایبند نیست. البته من معتقدم، ایران بهشت خبرنگاران خارجی است، چون 121 روزنامه، خبرگزاری و شبکه های رادیو و تلویزیونی اکنون در ایران به صورت رسمی فعالیت می کنند، در حالی که بسیاری از همین کشورها حاضر نیستند به خبرنگاران ایرانی مجوز فعالیت در کشورشان را صادر کنند، از جمله عربستان که حاضر نیست به شبکه های تلویزیونی بین المللی ایران همچون «پرس تی وی» و «العالم» مجوز بدهد، در صورتی که خبرگزاری عربستان سعودی، «الاخباریه» و هم «العربیه» در ایران فعالیت پیوسته دارند.
* فکر نمی کنید با توجه به پیشینه پررنگ ضد ایرانی العربیه، مسؤولان ایرانی باید توجه و تصمیمی جدی درباره ادامه فعالیت این شبکه بگیرند؟
** من به عنوان یک فعال رسانه ای، در مقامی نیستم که درباره این موضوع اظهارنظرکنم. این وظیفه دولت است که با توجه به خروجیهای این شبکه، ارزیابی کند که آیا فعالیت این رسانه در ایران در چارچوب قانون ایران است یا نیست. اما از سوی دیگر، معتقدم که رسانه های خارجی نباید از عطوفت ایران نسبت به رسانه های خارجی سوءاستفاده کنند.
* گویا دست اندرکاران این شبکه به مسؤولان ایرانی اعلام کرده اند که برای پخش نکردن برنامه های ضد ایرانی حاضرند در قبال دریافت مبالغی، سیاست خود را نسبت به ایران تغییر دهند. آیا شما هم این خبر را شنیده اید؟
** بله؛ من هم متأسفانه این خبر را شنیده ام. اما این که یک رسانه بیاید و همه اصول حرفه ای و اخلاقی را زیر پا بگذارد، به نظر من این گونه درخواستها را می توان به دلیل شکستهای پی درپی سیاستهای تندروانه آمریکا و کشورهای وابسته به آنان در خاورمیانه دانست و نمی توان این موضوع را مثلاً با گرفتن 100 هزار دلار از ایران جبران کرد.