تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۶۲۵۷۰

سیدمحمد حائری
عضو شورای مرکزی و رئیس دفتر حقوقی حزب اعتماد ملی

نخستین اجلاسیه دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در شرایطی آغاز به کار می‌نماید که کرسی نمایندگی مردم شریف استان ایلام، ‌در این مجلس به دلیل ابطال آرای آنان از سوی شورای محترم نگهبان خالی مانده است. هر چند نقدهای قانونی و دلسوزانه که بر شیوه نظارتی این شورا بر انتخابات وجود دارد خود حدیثی مکرر است اما نگارنده در راستای دفاع از حقوق مردم نجیب استان ایلام نکاتی را یادآور می‌شود. استان ایلام در دامنه‌های جنوبی زاگرس، مسکن دلیرمردان و شیرزنانی سلحشور است که از دیرباز برای دفاع از میهن به صلابت کبیرکوه، میمک، مانشت و اناران زاگرس مقاوم و نستوه ایستاده‌اند و در طول هشت سال دفاع مقدس در برابر هجوم تمام عیار نظام منحط بعثی به تمامیت ارضی ایران عزیز با تقدیم خون بهترین فرزندانشان و تحمل رنج بمباران‌های هر روزه و آوارگی، نجیبانه و قهرمانانه از خاک میهن و کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع نموده‌اند. در کنار این کارنامه حماسی دوران دفاع مقدس، ‌در عرصه مشارکت سیاسی نیز در برابر هجوم تبلیغاتی و روانی دشمنان نظام که عدم مشارکت سیاسی ملت را هدف قرار داده، مردم مرزنشین ایلام در همه انتخابات‌های برگزار شده در رتبه‌های نخست مشارکت سیاسی قرار داشته‌اند اما افسوس که شادی این حضور حداکثری و مخلصانه ایلامی‌ها در انتخابات از بین رفت و کرسی‌ای که پیش‌تر از این شخصیت‌هایی همچون مجاهد نستوه مرحوم آیت‌ا... شیخ محمدتقی مروارید و آیت‌ا... دری‌نجف‌آبادی به نمایندگی از سوی مردم استان ایلام بر آن قرار داشتند، بدون ارائه کمترین توضیح از سوی ابطال ‌کنندگان انتخابات درباره چرایی ابطال آن خالی مانده است. صفت‌های محروم و مظلوم که گهگاهی مسوولان در توصیف وضعیت اقتصادی ایلام به کار برده و می‌برند این بار در عرصه‌ای دیگر بروز و ظهور یافت، شاید بسیاری ماجرای ابطال تعدادی از صندوق‌های آرای شهروندان تهران را در ایام انتخابات مجلس ششم و جنجال‌های رسانه‌ای که بر سر آن ماجرا در گرفت و نهایتا منجر به تایید انتخابات تهران شد، خوب به یاد داشته باشند,، البته در مثل مناقشه نیست و قیاس جایگاه آرای ساکنین پایتخت با آرای دیگر مناطق از جنبه سیاسی نه از بعد حقوقی و قانونی و شرعی ملحوظ نظر نمی‌باشد اما تمام ماجرای ابطال انتخابات دوره چهارم خبرگان در ایلام در توضیح چند جمله‌ای مسوولان ذیربط خلاصه شد و شهروندان ایلامی نه در میان جنجال رسانه‌ای بلکه مظلومانه دریافتند که شورای نگهبان به دنبال شکایت واصله و گزارش بازرسان، صحت انتخابات خبرگان رهبری در استان ایلام را باطل اعلام کرده است. طبیعی است که هر وجدان بیداری انصاف می‌دهد که بیش از 300 هزار نفر شهروندان مشارکت‌ کننده ایلامی در انتخابات و بیش از 150 هزار نفر رای‌دهندگان به کاندیدای منتخب، حق دارند که علت ابطال آرایشان در این انتخابات را جویا شوند و چند جمله مبهم مبنی بر ابطال انتخابات نه تنها آنان را اقناع ننموده بلکه بر شبهات و ابهامات ذهنی آنان نیز افزوده است. طبعاً سکوت نجیبانه مردم استان ایلام در قبال ابطال انتخابات خود را نمی‌توان حمل بر رضایت آنان تلقی نمود بلکه ...
در شرایطی که آیت‌الله شیخ رحیم محمدی ایلامی کاندیدای دوره چهارم مجلس خبرگان در ایلام که نماینده مردم این استان در دوره سوم مجلس خبرگان رهبری بوده و از روحانیون فرهیخته و بومی استان ایلام هستند و در حالی که برای بسیاری از تحلیگران قابل پیش‌بینی بود که در برابر رقیب غیربومی خود با اختلاف فاحش برنده انتخابات گردند و این پیش‌بینی هم به درستی محقق شد و هیات اجرایی در اجرای ماده 67 آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات خبرگان در کمال صداقت و امانتداری صحت انتخابات را تایید نمودند،‌ ولی جای تعجب و تاسف دارد که چرا این انتخابات که فاصله رای منتخب مردم یعنی آیت‌الله محمدی ایلامی با نفر دوم بیش از 27 هزار رای می‌باشد، ‌باطل گردد. و تاسف بیشتر از این است که چرا در برابر حقوق مسلم مردم ایلام و ابطال رای آنان پاسخی قانع‌کننده و قانونی ارائه نگردد. به نظر می‌رسد دستورات ولایی و حکومتی عدل مجسم در همه اعصار و قرون یعنی حضرت علی(ع) را برای مسئولان و دولتمردان زمانه ما باید همواره یادآور شد، آنجا که آن حضرت به اشعث‌بن‌قیس (یکی از کارگزاران حکومتی) فرمود: «ان عملک لیس لک بطعمه و ولکنه فی عنقک امانه...» «کاری که بر عهده توست حق تو نیست بلکه بر گردنت امانتی است. کسی که تو را بدان کار گمارده، نگهبانی امانت را به عهده‌ات گذارده... تو را نرسد که آنچه خواهی به مردم فرمان دهی...»