تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۹  ، 
شناسه خبر : ۶۵۴۹۰

پیش‌ بینی‌ می‌ شود 80 هزار نفر در کشور مبتلا به‌ ویروس‌ مهلک ایدز باشند رئیس‌ مرکز مدیریت بیماری‌ های‌ وزارت بهداشت درمان و اموزشی‌ پزشکی‌ امروز در همایش‌ ایدز در زابل‌ گفت 70 درصد این میزان را احتمالا معتادان تزریقی‌ شامل‌ می‌ شوند. دکتر گویا افزود تاکنون 18 هزار و 320 مبتلای‌ به‌ ویروس‌ ایدز در کشور شناسایی‌ شده‌ اند که‌ در هزار و 592 نفر انان علائم‌ بیماری‌ ایدز مشهود است.
وی‌ بیماری‌ ایدز را یک معضل‌ بزرگ اجتماعی‌ دانست و گفت اکنون شمار مبتلایان به‌ ویروس‌ ایدز در جهان 32 میلیون و 200 هزار نفر است و تاکنون 28 میلیون نفر در جهان براثر این بیماری‌ فوت کرده‌اند رئیس‌ مرکز مدیریت بیماری‌ های‌ وزارت بهداشت درمان و اموزش‌ پزشکی‌ تصویب برنامه‌ راهبردی‌ کنترل‌ ایدز را در شورای‌ عالی‌ سلامت کشور گامی‌ مهم‌ در پیشگیری‌ از بیماری‌ ایدز برشمرد و گفت راه‌ اندازی‌ 205 مرکز ازمایش‌ داوطلبانه‌ ایدز تشکیل‌ 320 تیم‌ خیابانی‌ 155 مرکز توزیع‌ سرنگ و 850 مرکز تزریق‌ متادون از اقداماتی‌ است که‌ با هدف کنترل‌ بیماری‌ ایدز در کشور انجام‌ شده‌ است.
در این همایش‌ مدیر عامل‌ جمعیت هلال‌ احمر سیستان و بلوچستان گفت هم‌ اکنون 488 نفر مبتلا به‌ بیماری‌ ایدز در استان شناسایی‌ شده‌ اند دکتر حقیقی‌ افزود براساس‌ شواهد موجود امار کنونی‌ مبتلایان به‌ ایدز در سیستان و بلوچستان واقعی‌ نیست و باید بیشتر بررسی‌ شود وی‌ عمده‌ علل‌ شیوع‌ ایدز در سیستان و بلوچستان را تردد افراد به‌ کشورهای‌ حاشیه‌ خلیج‌ فارس،‌ اعتیاد، محرومیت، حاشیه‌ نشینی‌ و تردد اتباع‌ بیگانه‌ دانست.