تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۹  ، 
شناسه خبر : ۶۵۹۶۵

 به‌ گزارش‌ خبرگزاری‌ شین هوا از واشنگتن آمریکا روز جمعه‌ اعلام‌ کرد: از کشورهای‌ خاورمیانه‌ در زمینه‌ استفاده‌ صلح‌ آمیز از انرژی‌ هسته‌ ای‌ حمایت می‌ کند اما درعین حال‌ به‌ ایران هشدار داد برسر برنامه‌ هسته‌ ای‌ خود بهای‌ سنگینی‌ خواهد پرداخت. شان مک کورمک، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه‌ آمریکا تایید کرد دولت جرج‌ دبلیو بوش،‌ رئیس‌ جمهور آمریکا در حال‌ همکاری‌ با دولت امارات عربی‌ متحده‌ در زمینه‌ یک موافقتنامه‌ همکاری‌ هسته‌ ای‌ بین دو کشور است. وی‌ افزود: ما همکاری‌ هایی‌ را با امارات عربی‌ متحده‌ در این زمینه‌ آغاز کرده‌ ایم‌؛ زیرا معتقدیم‌ این راهی‌ مهم‌ برای‌ کشورها در منطقه‌ خاورمیانه‌ استتا بتوانند از انرژی‌ هسته‌ ای‌ برای‌ اهداف صلح‌ آمیز استفاده‌ کنند.
روزنامه‌ وال‌ استریت ژورنال‌ روز جمعه‌ به‌ نقل‌ از یک مقام‌ بلند پایه‌ آمریکا نوشت: دولت آمریکا قصد دارد یک موافقتنامه‌ همکاری‌ هسته‌ ای‌ با امارات عربی‌ متحده‌ امضا کند و این یک واقعیت بر خلاف آن چیزی‌ است که‌ ایران انجام‌ می‌ دهد. این نخستین موافقتنامه‌ همکاری‌ هسته‌ ای‌ بین آمریکا با یک کشور خاورمیانه ‌است. آمریکا همچنین قصد دارد با عربستان سعودی‌، اردن و بحرین نیز قراردادهایی‌ مشابه‌ را امضا کند. براساس‌ چنین موافقتنامه‌ ای‌ آمریکا سوخت فناوری‌ و دانش‌ هسته‌ ای‌ در اختیار کشورهایی‌ که‌ با آنها توافقتنامه‌ امضا کرده‌ است، قرار خواهد داد. مشروط بر اینکه‌ این کشورها نیز به‌ پادمان های‌ آژانس‌ بین المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ و پیمان منع‌ گسترش‌ سلاح‌ های‌ هسته‌ ای‌ پایبند باشند.
مک کورمک گفت: خوب است کشورهایی‌ وجود داشته‌ باشند که‌ بطور رسمی‌ به‌ دو چیز پایبند هستند: یکی‌ استفاده‌ صلح‌ آمیز از انرژی‌ هسته‌ ای‌ و دوم‌ آنکه‌ توصیه‌ های‌ ارائه‌ شده‌ در خصوص‌ استفاده‌ از فناوری‌ هسته‌ ای‌ به‌ کار گرفته‌ می‌ شود و این درست برخلاف اقدامات ایران است. وی‌ با اشاره‌ به‌ بسته‌ مشوق‌ های‌ پنج‌ کشور عضو دائم‌ شورای‌ امنیت سازمان ملل‌ متحد بعلاوه‌ آلمان که‌ با مخالفت ایران روبرو شد، گفت: آنها از فرصت های‌ به‌ دست آمده‌ در این مسیر مثبت استفاده‌ نکرده‌ اند. قدرتهای‌ غربی‌ به‌ ایران اعلام‌ کرده‌ اند تحریم‌ های‌ اقتصادی‌ و مالی‌ علیه‌ این کشور در صورت توقف فعالیت های‌ غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ این کشور به‌ حال‌ تعلیق‌ درخواهد آمد. مک کورمک تصریح‌ کرد: موانع‌ همچنان به‌ قوت خود باقی‌ است و تصور می‌ کنم‌ ایران بطور روزافزون درحال‌ پرداختن بهای‌ سنگین این واقعیت است که‌ شورای‌ امنیت سازمان ملل‌ متحد آژانس‌ بین المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ و بطور کلی‌ اراده‌ نظام‌ بین المللی‌ را در این خصوص‌ نادیده‌ گرفته‌ است.