تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۴  ، 
شناسه خبر : ۶۶۱۵۹

مــصــبـاحـی مقدم گفت: دولت می توانست کارنامه درخشان تری از موجودی حساب ذخیره ارزی برای خود ‌به جا بگذارد. ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با موج گـفـت: مـوجودی ‌حساب ذخـیـره ارزی بـه اندازه ای است که نیاز متعارف سالانه ما را در شرایط عادی و کمی بــحرانی تحمل ‌کند.وی با بیان این که انتظار می رفت با توجه به درآمد بالای نفتی، موجودی حساب ذخیره نیز افزایش داشته ‌باشد، گفت: اگر برداشت از حساب ذخیره ارزی صورت نمی گرفت حدود150 میلیارد دلار موجودی ‌داشتیم. ‌وی دولت را مقصر کاهش حساب ذخیره ارزی دانست و گفت: مقصر این مسئله دولت اسـت زیـرا دولت لایحه برداشتی ارائه می دهد و مجلس تصویب کرده است.وی تاکید کرد: دولت نباید این میزان از ذخایرارزی برای هزینه های جاری و عمرانی برداشت می کرد ‌که نـتـیـجـه اش تـزریـق بـیـشـتر پول و افزایش تورم بوده اسـت.رئـیـس کـمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس گفت :در دولت های قبلی درآمدهای نفتی به این میزان ‌رشد نداشت اما هر چـه درآمد نفتی به دست آمده است به استثنای درصدی که خیلی قابل توجه نیست آن هم ‌برداشت می کردند. ‌وی همچنین در مورد این که <آیا اعلام موجودی ذخایر ارزی محرمانه است؟> گفت: ذخایر ارزی سرمایه ‌ملی است ولی چه ضرورتی دارد که دشمنان ما هم از ذخایر ما باخبر باشند؟ این مسئله را باید مسئولان ‌کشور بدانند. ‌
مقصران کاهش موجودی حساب ذخیره ارزی دولت و مجلس هستند ‌ ‌
نماینده تهران گفت: من به لوایح برداشتی دولـت از حـساب ذخیره ارزی رای ندادم. ‌الیاس نادران در گفتگو با موج با بیاناین ‌که از موجودی حــســــاب ذخــیــــره ارزی اطـلاعـــی نــدارد، اظـهـار داشت: قرار شده است که وزیر اقتصاد را در ‌کمیسیون اقتصادی دعـوت کنیم تا ایشان در مـورد مـجـموعه دریافتی ها و پرداختی های ارزی کشور و همچنین مانده حساب ذخیره ارزی توضیح دهـنـد. ‌وی افـزود: بـراسـاس تـعـاریـف مـوجـودی حساب ذخیره ارزی متفاوت است به این معنا که اگر ما تعهدات را ‌نیز در محاسبات خود بیاوریم رقم های مـتـفاوتی در می آید . ‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که <آیا طبق گفته های مشاور اقتصادی رئیس جمهور ‌موجودی حساب ذخیره ارزی 20 میلیارد تومان است؟> گفت: بعید است بیشتر از این مقدار باشد و اگر بودجه ‌اعمال شود بیشتر از این مقدار نمی ماند . ‌نادران مقصران کاهش موجودی حساب ذخیره ارزی را دولت و مجلس دانست . ‌وی در پاسخ به این سوال که <عنوان می شود مجلس در نهایت لوایح برداشتی دولت را تصویب کرده است ‌و مجلس مقصر است ؟>گفت: این سوال را از رئیس مجلس باید بپرسید . ‌
موجودی ذخایر ارزی به دلیل افزایش قیمت نفت خوب است ‌
نـمـایـنـده تهران گفت: منظور رئیس جمهور از محرمانه بودن، موجودی ذخایر ارزی است نه صندوق ‌ذخیره ارزی . ‌احمد توکلی در گـفـتـگــو بــا مــوج در مــورد ‌اظــهــارات رئــیـس جـمهور مــبــنــی بـر محرمانه عنوان کـــــردن ذخـــــایــــر ارزی در گفتگوی مستقیم با مردم، گفـت: ‌براساس گفته های رئـیـس جمهـور مـوجـودی ذخایر ارزی ما به دلیل بالا بودن قیمت نفت، خوب و بی سابقه ‌است. ‌رئیس مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: دولت‌ها برای اینکه میزان قدرتشان توسط دشمنان قابل ‌ارزیابی نباشد اعلام این گونه اطلاعات را فقط به مراجع ذیربط ارائه می کنند و یا پس از مدت زمان این ‌اطلاعات را مـنـتـشر می کنند. ‌وی گفت: اینکه رئیس جمهور اعلام می کند نمی تواند همیشه میزان ذخایر ارزی را اعلام کند، حرف ‌درستی است. ‌ ‌ ‌