* با توجه به اینکه در آستانه ریاست جمهوری هستیم، آیا کمیسیون سیاست خارجی حزب مشارکت برنامه خاصی را برای انتخابات آینده تدوین کرده است؟
** مهم ترین تحولات در منطقه و جهان مورد توجه این کمیسیون قرار دارد. در برنامه نامزد مورد حمایت حزب در سیاست خارجی، اهداف و منافع کشور بر پایه ارائه تصویری واقع گرایانه مورد بررسی قرار می گیرد تا با روشی مناسب جایگاه این مسائل مشخص شود. جهان امروز بسیار کوچک شده و اگر به این تاثیر و تاثرها دقت نکنیم، قادر به دفاع از منافع خود نخواهیم بود.
* استراتژی حزب مشارکت در بعد سیاست خارجی چگونه است؟
** ما در کشوری زندگی می کنیم که میزان اثرپذیری آن از تحولات بین المللی در مقایسه با گروه بزرگی از کشورهای جهان بسیار زیاد است. البته این ویژگی در بسیاری از کشورهای جهان سوم وجود دارد. در اصل در عصر جهانی شدن، کشورها نمی توانند تصور کنند که مرزهای سیاسی می تواند آنها را از هم جدا کند. بنابراین در حزب مشارکت برای تحقق اهداف مندرج در مرامنامه که همان آرمان های انقلاب اسلامی است، تلاش گسترده یی انجام می شود. به دست آوردن استقلال یکی از آرمان های ما بوده است. بنابراین این رویکرد در سیاست خارجی از اهمیت ویژه یی برخوردار است. برای تحقق این مهم در کنار دفتر سیاسی حزب، کمیسیون سیاست خارجی در نظر گرفته شده است که توانسته کارشناسان و صاحبنظران را گرد هم جمع کند. این کمیسیون با برگزاری جلسات خود، امکان دستیابی به یک درک واقعی از تحولات بین المللی را به منظور تحقق اهداف عالیه کشور دنبال می کند. این جلسات با بهره گیری از دیدگاه افراد دانشگاهی و کسانی که پیشینه کار در دستگاه دیپلماسی را دارند، سعی می کند راهکارهایی را برای بحث به دفتر سیاسی ارائه کند تا امکان اتخاذ یک برخورد صحیح وجود داشته باشد، چرا که امروزه پرداختن به مسائل سیاست خارجی در کنار سیاست داخلی از اهمیتی دوچندان برخوردار است چون توسعه همه جانبه برای حزب مشارکت به عنوان یک اولویت مطرح بوده، بنابراین تلاش شده در کمیسیون سیاست خارجی، تحولات بین المللی که ما را در دفاع از اهداف و ارزش هایمان یاری می دهد، فرصت ها و تهدید های آنها مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.
* به عبارت دیگر کمیسیون سیاست خارجی حزب مشارکت، سیاست های دولت را در بعد دیپلماسی رصد می کند؟
** ما در کنگره حزب که به صورت سالانه برگزار می شود، باید گزارش بررسی این موارد را ارائه دهیم. بنابراین تحولات جهان پیگیری شده و سپس با اصلاحات لازم به کنگره ارائه می شود. این مساله در مورد دولت بسیار مهم است چون هرگونه موضع گیری دولت تاثیر زیادی بر منافع ما خواهد داشت. بنابراین نتایج بحث های انجام شده به دفتر سیاسی، که محل بررسی این نظرات است، ارائه می شود.
* یعنی کمیسیون سیاست خارجی مستقل عمل نمی کند؟
** کمیسیون سیاست خارجی به طور مستقل ابراز عقیده نمی کند، بلکه نظرات خود را از طریق دفتر سیاسی منعکس می کند. دفتر سیاسی با توجه به این مباحث اعلام موضع می کند؛ شاید بتوان از طریق لابی کردن و... اقدامی را در جهت بهبود انجام داد یا اینکه نظرات از طریق رسانه ها انعکاس یابد، متاسفانه ابزار ما برای انعکاس نظرات مان محدود است تا بتوانیم خواسته های خود را برای انطباق موضع گیری دولت با منافع ملی پیگیری کنیم. به هرحال کارکرد احزاب این است که ضمن بهره گیری از ظرفیت های علمی با بدنه اجرایی ارتباط منطقی برقرار کنند و نظریه های کارشناسان و متخصصان را به بدنه اجرایی منتقل کنند و اگر این ارتباط مسدود باشد، فقط به بیان نظرات خود و هشدارها یا تایید ها بسنده کنند.
* اعضای کمیسیون براساس چه معیاری انتخاب می شوند؟
** اعضای کمیسیون سیاست خارجی افرادی با سابقه اجرایی یا با برخورداری از سابقه علمی- آموزشی هستند، هرچند این کمیسیون می تواند براساس ضرورت ها پذیرای دیگر کارشناسان نیز باشد. این افراد می توانند بحث های کارشناسی را در ساختار تصمیم گیری وارد کنند. به عبارت دیگر این کمیسیون تلاش می کند تصویری واقع بینانه از جهان ارائه کند، چون داشتن این تصویر امکان دستیابی به هدف را محقق می کند.
* روند انتخاب اعضای کمیسیون چگونه است؟
** اعضای کمیسیون به پیشنهاد دبیرکل و با تایید شورای مرکزی انتخاب می شوند چرا که حزب مشارکت تلاش کرده است روند دموکراتیک را در تمام سطوح حزب نهادینه کند. ریاست فعلی آن را آقای میردامادی برعهده دارند و من با وجود آنکه یک سال قبل مسوولیت آن را واگذار کردم اما هنوز با کمیسیون در ارتباط هستم. به هرحال امید است پس از انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی، این کمیسیون با تجدید ساختار، فعالیت خود را تداوم بخشد، چرا که امکان تحقق اهداف سیاست داخلی بدون توجه به مسائل حوزه سیاست خارجی میسر نیست. برای همین این کمیسیون در مشارکت از جایگاهی ویژه برخوردار شده است.