تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۷۰۴۹۹

<جان اشتاین باک> محقق و متخصص هسته‌ای آمریکا، وجود سلاح هسته‌ای در اسراییل را منبع تشنج و نا امنی در خاورمیانه عنوان کرد. ‌
وی در سخنرانی خود در چهاردهمین همایش انرژی هسته‌ای در منطقه خلیج فارس تاکید کرد: اسراییل تنها رژیمی است که در خاورمیانه سلاح هسته‌ای در اختیار دارد و همین عامل بروز ناامنی و تشنج در منطقه شده است. ‌
وی افزود: اکنون اسراییل به عنوان پنجمین قدرت هسته‌ای جهان سالانه بین 10 تا 20 بمب هسته‌ای تولید می‌کند و به زرادخانه خود می‌افزاید. ‌
اشتاین بک گفت: اسراییل پس از بمباران هیروشیما توسط آمریکا و کشته شدن دهها هزار غیر نظامی ژاپنی در انفجار هسته‌ای در دوران ریاست <بن‌گوریون> بر این رژیم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را آغاز کرد. ‌
وی افزود: دانشمندان فرانسوی و آفریقای جنوبی، اسراییل را در دستیابی به بمب هسته‌ای یاری کردند و تاسیسات دیمونا را بنا نهادند. این محقق آمریکایی با اشاره به فناوری پیچیده بمبهای اتمی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: در تاسیسات هسته‌ای دیمونا سالانه 10 تا 20 بمب هسته‌ای بسیار پیشرفته تولید می‌شود. ‌
اشتاین بک اضافه کرد: اسراییل برای استفاده از این بمبهای مرگبار، جنگنده‌های <اف15> و <اف 16> را که از آمریکا تحویل گرفته است، نوسازی کرده تا آنها قادر به حمل سلاح هسته‌ای باشند. ‌
وی گفت: این جنگنده‌ها قادر هستند که سه تا چهار هزار کیلومتر را بدون نیاز به سوختگیری مجدد پرواز کنند. ‌
این کارشناس آمریکایی با اشاره به اینکه رژیم صیهونیستی بیش از 100 فروند از جنگنده‌های اف15 و اف 16 برای حمل بمبهای هسته‌ای در اختیار دارد افزود: اسراییل توسط همین جنگنده‌ها تاسیسات سوریه را بمباران کرد. ‌
وی اضافه کرد: همچنین اسراییل موشکهای موسوم به <اریحا 1>، <اریحا 2> و <اریحا 3> را مجهز به کلاهک هسته‌ای کرده است. ‌
اشتاین بک گفت: این موشکها بین 1500 تا سه هزار کیلومتر برد دارند و خطر عمده‌ای برای امنیت منطقه محسوب می‌شوند. ‌
وی همچنین فاش کرد: اسراییل دارای زیر دریایی پیشرفته <دلفین> در آبهای دریای مدیترانه است که مجهز به موشکهای هسته‌ای با برد 4500 کیلومتر است. ‌
کارشناس آمریکایی با تاکید بر اینکه زیر دریایی دلفین، پیشرفته‌ترین زیردریایی در نوع خود است، افزود: اسراییل همچنین زیر دریایی دیگری در اطراف خلیج فارس دارد که در حال فعالیت در منطقه است. ‌
اشتاین بک سپس به تبعات تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی برای مردم منطقه پرداخت و گفت: بیش از پنج هزار نفر از اهالی صحرای <نقب> در پنج سال گذشته دچار سرطان شده‌اند که اسراییل با تهدید و ارعاب سعی در پنهان کردن این بحران انسانی دارد. ‌
وی افزود: اکنون باید دید که اسراییل با چه منطقی این سلاح را تولید و نگهداری می‌کند. ‌
اشتاین بک تاکید کرد: منطقی نیست که اسراییل تنها رژیم منطقه باشد که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد و کشورهای دیگر را از دستیابی به توان هسته‌ای محروم کرد.‌
وی با تاکید بر اینکه اسراییل منبع تشنج و ناامنی در منطقه است گفت: ضروری است که جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن اسراییل در جهت عاری کردن منطقه خاورمیانه از سلاح هسته‌ای تلاش کند. ‌
وی افزود: کشورهای بزرگ باید بر اسراییل فشار وارد کنند تا به توافقنامه منع گسترش سلاح هسته‌ای بپیوندد. ‌
کارشناس آمریکایی اضافه کرد: برخی کشورها می‌گویند که اسراییل بیش از یکصد کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد که ادعایی نامربوط و غیر منطقی است. ‌
اشتاین بک گفت: اسراییل صدها موشک بالستیک پیشرفته در اختیار دارد، ولی باید پرسید دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران چه چیزی در اختیار دارند. ‌
در همایش انرژی هسته‌ای در منطقه خلیج فارس، دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس بدون اشاره به قدرت هسته‌ای رژیم صهیونیستی تنها به انتقاد از ایران پرداخت. ‌
وی در سخنرانی خود از ایران برای دستیابی به فناوری هسته‌ای که تاکنون تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و بازرسان آن صدها بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید و غیرنظامی بودن آن را تایید کرده اند، انتقاد کرد. ‌
وی با بیانی خارج از عرف دیپلماسی و زنده کننده دوران استعماری انگلیس از سران کشورهای عرب منطقه خواست تا ایران را تحت فشار قرار دهند. ‌
نکته مهم در این همایش، انتقاد اکثر سخنرانان از رژیم صهیونیستی به دلیل تولید سلاح هسته‌ای و اعمال غیر انسانی این رژیم بود. ‌
در این همایش تنها مقامی که از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران انتقاد کرد، وزیر خارجه جوان انگلیس بود. ‌
انگلیس که خود از منابع اصلی تامین کننده دانش هسته‌ای رژیم صهیونیستی است، تاکنون نسبت به وجود سلاح هسته‌ای این رژیم و افزایش تشنج و ناامنی آن واکنشی نشان نداده است. ‌
میلیبند که برای جذب کمک مالی کشورهای منطقه در همایش ابوظبی شرکت کرده بود، با تصور اینکه انتقاد از ایران می‌توان نظر کشورهای منطقه را جلب کند، از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران انتقاد کرد. ‌
وی بدون اشاره به بازرسی‌های متعدد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات ایران و تایید آنها بر عدم انحراف ایران از معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای، سخنان نامربوط خود را بیان کرد.‌