تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۷۰۷۳۱
افشای کمک‌های اطلاعاتی آمریکا به دهلی‌نو

گروه بین‌الملل: سه شنبه در پی افشای این مطلب که منابع اطلاعاتی امریکا پیشتر در ماه نوامبر مقامات هند را در جریان احتمال حملات تروریستی عوامل اسلامگرای پاکستانی گذاشته بودند، فشارها بر دولت هند به خاطر کوتاهی و ضعف مدیریت در امور امنیتی مضاعف شده است. روزنامه گاردین چاپ بریتانیا مدعی شد توانسته است در تماس با یک منبع فعال در سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت امریکا صحت خبر مربوط به ارائه اطلاعات به سرویس های امنیتی هند را تایید کند. این در حالی است که رئیس سازمان سیا و دفتر مدیریت اطلاعات ملی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند. منبع گاردین که خواسته نامش فاش نشود گفت این اقدام سیا بخشی از برنامه یی است که این سازمان برای کمک های اطلاعاتی به متحدان این کشور دارد. در همین حال شبکه خبری «ای بی سی نیوز» نیز به نقل از یک منبع آگاه در سازمان مرکزی اطلاعات امریکا مدعی شد هشدار امریکا به هند به طور خیلی مشخص از احتمال حمله های تروریستی «به هتل ها و مراکز تجاری و اقتصادی بمبئی» خبر داده بود. این در حالی است که عوامل رویدادهای اخیر در بمبئی که موجب مرگ 183 نفر شدند و حدود 60 ساعت مرکز اقتصادی هند را در وحشت فرو بردند از طریق قایق در ساحل بمبئی پیاده شده اند و به 10 ساختمان و مکان عمومی در این شهر، از جمله هتل تاج محل، هتل اوبروی، مرکز مسکونی تجاری نریمان و ایستگاه قطار بمبئی حمله کردند. در همین حال منابع اطلاعاتی هند سه شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «NDTV» مدعی شدند چند روز پیش از این حملات که از عصر چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد، هشدارهای متعددی به مراکز پلیس و دیگر نیروهای امنیتی مستقر در بمبئی داده بودند. به گفته مقامات امنیتی هند آخرین هشدار در این باره هشت روز پیش از آغاز حملات صادر شده و در آن به طور خاص اشاره شده بود که احتمالاً شاخه نیروهای دریایی «لشکر طیبه» قصد حمله به بمبئی را دارند. لشکر طیبه گروهی اسلامگرا با گرایشات افراطی است که در پاکستان مستقر است و از سوی دهلی نو به عنوان عامل اصلی حملات اخیر بمبئی شناخته می شود. این گروه که گفته می شود ارتباطات نزدیکی با جریان های خودسر در داخل سازمان آی اس آی دارد پیش از این اتهام دست داشتن در حملات بمبئی را تکذیب کرده اما این مساله شمار زیادی از تحلیلگران را قانع نکرده است. دولت هند معتقد است گروه ناشناخته «مجاهدین دکن» که بلافاصله پس از آغاز حملات مسئولیت آنها را برعهده گرفته نامی مجعول است و احتمالاً چنین گروهی وجود خارجی ندارد. در این بین خبرگزاری «پرس تراست آو ایندیا» نیز به نقل از مقامات نیروی دریایی هند نوشت که اشتباهات سیستماتیک در نظام اطلاعاتی و امنیتی هند موجب شده که نیروهای امنیتی نتوانند به موقع از بروز این حملات جلوگیری کنند. آدمیرال سورش مهتا در این باره گفت: «شاید یک نوع شکاف در بین این دو بخش غاطلاعاتی و امنیتیف وجود دارد و ما تلاش می کنیم تا بتوانیم این شکاف را پر کنیم. در واقع باید از ناکارآمدی که در نظام غاطلاعاتی و امنیتیف پدید آمده درس بگیریم.»در همین حال یک گروه وابسته به صنف صیادان نیز مدعی شد از چهار ماه پیش به مقامات اطلاعاتی هند گزارش داده است که شبه نظامیان از راه های دریایی برای نقل و انتقال مواد منفجره به بمبئی استفاده می کنند و برای این کار از گروه های تبهکار و گانگسترهای بومی کمک می گیرند. ظاهراً مقامات به این گزارش ها نیز توجهی نکرده اند. از زمان حملات 11 سپتامبر تقریباً پس از هر دور از حملات تروریستی که متوجه کشورهای غربی شده است اطلاعاتی منتشر شده که نشان می دهد چطور بر اثر سهل انگاری در مدیریت اطلاعات، فرصت پیشگیری از این حملات از دست رفته است.
به همین خاطر هنوز دولت جرج بوش همان قدر در حملات 11 سپتامبر مقصر شناخته می شود که دولت بریتانیا برای عدم جلوگیری از حملات 7 ژوئیه 2005 در شبکه حمل و نقل عمومی لندن و دولت اسپانیا هنوز به خاطر سهل انگاری که موجب انفجارهای ایستگاه قطار مادرید شد، سرزنش می شود. با این همه وینسنت کانیسترارو از روسای اسبق بخش مبارزه با تروریسم در سازمان سیا دیروز طی مصاحبه یی با گاردین مدعی شد اطلاعاتی که از طریق امریکا در اختیار هند قرار گرفته به طور دقیق تهدیدهایی را که متوجه این کشور بوده، مشخص نمی کرده است. او گفت: «آنها در ماه اکتبر اطلاعاتی به هندی ها دادند که بیشتر شبیه طرح های اولیه بود و مدعی شده بود لشکر طیبه در تلاش است تا فعالیت های ضدهندی خود را افزایش دهد. نام بمبئی تنها به این خاطر در این گزارش ها گنجانده شد که در اطلاعاتی که دریافت می کردیم مدام از هتل ها نام برده می شد.» حسن غفور از اعضای کمیسیون پلیس بمبئی نیز با بیان مطالبی شبیه به کانیسترارو مدعی شد مسئولان هندی «اطلاعات دقیقی در اختیار نداشتند.»
مساله ارائه اطلاعات مرتبط با حملات اخیر به مقامات هندی در حالی فاش شده است که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا به منظور کاهش تنش ها بین هند و پاکستان به دهلی سفر کرده است. در پی حملات تروریستی بمبئی و اتهاماتی که مقامات هندی علیه اسلام آباد مطرح کردند روابط دو کشور بار دیگر به تیرگی گراییده است. مانموهان سینگ نخست وزیر هند در روزهای اولیه پس از آغاز این حملات از وجود دست های خارجی در آن سخن گفته و پراناب موکرجی وزیر خارجه هند به طور مستقیم پاکستان را به حمایت از این حملات متهم کرده بود. پاکستان تمام این اتهامات را تکذیب و اعلام آمادگی کرده است که در زمینه تحقیقات لازم در این باره با هند همکاری کند. دولت پاکستان روز سه شنبه درباره چگونگی واکنش اسلام آباد به اتهامات و مواضع اخیر دهلی نو تشکیل جلسه داده است. ظاهراً در این جلسه تصمیم گرفته شده که پاکستان بیش از 20 نفر از افرادی را که مظنون به همکاری با تروریست ها هستند به هند تحویل دهد. از سوی دیگر نیز موکرجی سه شنبه در مصاحبه یی گفت هند از گزینه راه حل نظامی استفاده نخواهد کرد. این به آن معناست که دهلی نو برای فشار آوردن به اسلام آباد احتمالاً بیشتر به ابزارهای دیپلماتیک تکیه خواهد کرد و در این شرایط میانجیگری امریکا بیشتر به سود پاکستان خواهد بود.
از همین رو پیش بینی می شود هند در این دیدار رایس وزیر خارجه ایالات متحده را در جریان طرح و برنامه خود برای تحت فشار قرار دادن اسلام آباد قرار دهد. بخشی از اطلاعاتی که هند درباره نحوه دخالت پاکستان در حملات اخیر بمبئی به دست آورده است از طریق اعترافات تنها مهاجمی است که زنده به دام نیروهای امنیتی هند افتاده است. این شخص به ادعای مقامات هندی یک جوان 19 ساله و از اتباع پاکستان است که مدعی شده برای حملات بمبئی به مدت یک سال در منطقه یی کوهستانی دوره دیده است. اطلاعات مربوط به افراد مقیم در پاکستان که مظنون به همکاری با تروریست ها هستند و اسلام آباد وعده تحویل آنها را به هند داده است از طریق همین فرد به دست مسئولان اطلاعاتی هند افتاده است.
با این همه سهل انگاری مقامات دولت هند در استفاده بجا از اطلاعات به دست آمده و جلوگیری از حملات تروریستی اخیر مساله یی نیست که با توجه به آزادی مطبوعات در هند به عنوان بزرگ ترین دموکراسی چندقومی و چندمذهبی در جهان، به دولت اجازه دهد بدون دادن تلفات و قربانی از آن جان سالم به در ببرد. وزیر کشور هند پیشتر استعفانامه خود را تحویل نخست وزیر داده اما هنوز تایید یا رد آن توسط دفتر نخست وزیر مشخص نشده است. این اخبار در حالی منتشر می شود که در بمبئی هنوز کار بازسازی مراکزی که از حمله مهاجمان آسیب دیده است ادامه دارد. مسئولان هتل اوبروی اعلام کرده اند این هتل ظرف دو هفته آینده مجدداً آماده پذیرایی از مهمانان خواهد بود. بازسازی هتل تاج محل به خاطر صدماتی که به نقاشی های ارزشمند روی دیوارهای لابی آن وارد شده بیشتر طول خواهد کشید. مقبول فیدا حسین هنرمند برجسته معاصر هند اعلام کرده است این نقاشی ها را از نو خواهد کشید. این دو هتل از مراکز اصلی اقامت دیپلمات ها و بازرگانان خارجی در بمبئی به شمار می رفتند.