تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۹  ، 
شناسه خبر : ۷۲۵۶۵
مقاله‌ روزنامه‌ القدس‌ فلسطین درباره‌:

 دکتر دیاب نصر در مقاله‌ ای‌ با عنوان ایران و اعراب که‌ در پایگاه‌ اینترنتی‌ روزنامه‌ القدس‌ فلسطین منتشر شد به‌ بررسی‌ نقش‌ ایران در منطقه‌ و موضع‌ برخی‌ کشورهای‌ عربی‌ در قبال‌ عملکرد ایران پرداخت این روزنامه‌ در شماره‌ امروز خود نوشت سوریه‌ با وجود انکه‌ از نفوذ ایران در منطقه‌ اگاه‌ است باز از این مسئله‌ چشم‌ پوشی‌ می‌ کند و ان را نادیده‌ می‌ گیرد و اگر سوریه‌ لبنان و فلسطین در ائتلاف های‌ تحت نفوذ ایران بیفتند بخش‌ شمالی‌ کشورهای‌ عربی‌ از دریای‌ مدیترانه‌ گرفته‌ تا خلیج‌ فارس‌ نابود می‌ شود که‌ این امر خطراتی‌ را در اینده‌ در پی‌ دارد وی‌ در ادامه‌ می‌ افزاید ایا سوریه‌ نمی‌ داند نفوذ ایران در لبنان دولت در دولتی‌ در این کشور به‌ وجود اورده‌ است که‌ بودجه‌ های‌ خاصی‌ برای‌ توسعه‌ تسلیحات مقاومت بازسازی‌ جنوب و تامین هزینه‌ زندگی‌ شیعیان در نظر گرفته‌ می‌ شود وی‌ می‌ افزاید انچه‌ برای‌ ما اهمیت دارد
محاسبات مقاومت در چارچوب محور مقاومت است که‌ به‌ نظر می‌ رسد در راستای‌ رهبری‌ مقاومت در برابر اسرائیل‌ و سیاست سلطه‌ جویانه‌ امریکا دو مسئله‌ خطرناک را دنبال‌ می‌ کند یکی‌ اینکه‌ نفوذ سوریه‌ را به‌ لبنان بازگرداند و دیگر اینکه‌ به‌ ایران امکان دهد از طریق‌ حزب الله‌ و پایگاه‌ شیعی‌ خود در لبنان و دلارهایی‌ که‌ در لبنان هزینه‌ می‌ کند نفوذ خود را در این کشور بگستراند نویسنده‌ در ادامه‌ با اشاره‌ به‌ بازتاب های‌ تبدیل‌ شدن لبنان به‌ میدان تقسیم‌ نفوذ ایران و امریکا نوشت وجه‌ مشترک ایران و سوریه‌ در لبنان حزب الله‌ است که‌ هر دو کشور از ان به‌ عنوان نماینده‌ برنامه‌ های‌ خود استفاده‌ می‌ کنند و در دراز مدت به‌ نفع‌ حزب نیست که‌ به‌ عنوان پنجه‌ ایران در پیکره‌ منطقه‌ عربی‌ ظاهر شود این در حالیست که‌ حزب الله‌ و مقاومت لبنان به‌ عنوان کسانی‌ که‌ در برابر اسرائیل‌ مقاومت می‌ کنند در قلب اعراب جای‌ دارند و نباید این جایگاه‌ را از دست بدهند
نویسنده‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ حزب الله‌ به‌ بازوی‌ ایران در لبنان تبدیل‌ شده‌ است افزود این حزب می‌ خواهد توازن قوا را در لبنان به‌ هم‌ بزند و ثبات و همزیستی‌ در ان را تهدید کند اما لبنان نباید به‌ خاطر سنیوره‌ و طرفداران دولت یا حزب الله‌ و مخالفان دولت خودکشی‌ کند وی‌ در ادامه‌ با اشاره‌ به‌ سخنان سید حسن نصرالله‌ دبیرکل‌ حزب الله‌ لبنان مبنی‌ بر اینکه‌ جنگ اینده‌ با اسرائیل‌ نتایج‌ غیرمنتظره‌ ای‌ را در بر خواهد داشت که‌ چهره‌ منطقه‌ را تغییر می‌ دهد افزود منظور وی‌ از این سخن چیست نویسنده‌ سپس‌ پاسخ‌ هایی‌ را برای‌ این پرسش‌ مطرح‌ و انها را یکی‌ یکی‌ رد کرد و افزود بنابراین پاسخی‌ که‌ برای‌ این پرسش‌ باقی‌ می‌ ماند این است که‌ اسرائیل‌ برای‌ خارج‌ کردن سوریه‌ از محور مقاومت و هدف قرار دادن سلاح‌ مقاومت به‌ یک جنگ انتقامجویانه‌ کشیده‌ شود و این در حالیست که‌ شواهد نشان می‌ دهد حزب الله‌ خود را برای‌ از کار انداختن نیروی‌ هوایی‌ اسرائیل‌ در میدان جنگ اماده‌ کرده‌ است که‌ حمله‌ زمینی‌ اسرائیل‌ بدون پشتیبانی‌ نیروی‌ هوایی‌ نیز فاجعه‌ ای‌ حقیقی‌ برای‌ اسرائیل‌ خواهد بود بر همین اساس‌ اگر توان دفاعی‌ اسرائیل‌ با شکستی‌ روبرو شود که‌ یهودیان تاب تحمل‌ انرا نداشته‌ باشند فورا برای‌ انتقامجویی‌ و برقراری‌ مجدد توازن قوا سوریه‌ را هدف حمله‌ قرار خواهد داد
در این حال‌ ممکن است حزب الله‌ با استفاده‌ از حوادث جنگ حکومت لبنان را با قدرت نظامی‌ و به‌ بهانه‌ از بین بردن پایگاه‌ های‌ امریکا و اسرائیل‌ در لبنان تحت سیطره‌ خود بگیرد نویسنده‌ ادامه‌ داد اگر حوادثی‌ که‌ در بالا به‌ انها اشاره‌ شد به‌ وقوع‌ بپیوندد چهره‌ منطقه‌ عملا تغییر خواهد کرد و در ان زمان صرف نظر از چهره‌های‌ نمادینی‌ که‌ به‌ ظاهر در راس‌ قدرت در لبنان خواهند بود واقعیت این است که‌ حکومت در اصل‌ تحت نظر حزب الله‌ و زیر نفوذ ایران خواهد بود در این صورت راه‌ برای‌ استقرار نیروهای‌ سپاه‌ پاسداران در لبنان باز می‌ شود وی‌ این کشور در چنگال‌ ایران خواهد افتاد نویسنده‌ در ادامه‌ گسترش‌ نفوذ ایران در عراق‌ و سومالی‌ را اهرم‌ فشار خطرناکی‌ برای‌ امنیت و منافع‌ ملی‌ می‌ داند و می‌ افزاید ایران با استفاده‌ از اشغالگری‌ امریکا در عراق‌ به‌ عنوان پلی‌ برای‌ افزایش‌ نفوذ خود در منطقه‌ استفاده‌ می‌ کند اما این کشور از نیروهای‌ تندروی‌ اسلامی‌ و گروه‌ های‌ مقاومت نیز به‌ عنوان پل‌ دیگری‌ برای‌ افزایش‌ نفوذ خود استفاده‌ می‌ کند
وی‌ می‌ افزاید بدون شک عراق‌ قدرتمند عربی‌ پیوسته‌ مانعی‌ در برابر گسترش‌ نفوذ ایران و سدی‌ در برابر صدور انقلاب امام‌ خمینی‌ ره‌ به‌ خارج‌ از مرزهای‌ ایران بوده‌ است به‌ همین سبب ایران تنها با گذشتن از روی‌ جسد عراق‌ است که‌ می‌ تواند به‌ گسترش‌ نفوذ خود بپردازد که‌ چگونگی‌ حمله‌ به‌ عراق‌ و اشغال‌ دوگانه‌ این کشور و میزان هماهنگی‌ ایران و امریکا برای‌ تخریب عراق‌ این امر را توجیه‌ می‌ کند نویسنده‌ در ادامه‌ مقاله‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ ایران منطقه‌ عرب نشین جنوب غربی‌ خود را از عراق‌ جدا کرده‌ است و اکنون می‌ کوشد شط العرب را به‌ طور کامل‌ از عراق‌ جدا کند افزود ایران از طریق‌ حاکمانی‌ که‌ در عراق‌ گمارده‌ است تلاش‌ می‌ کند منطقه‌ ای‌ شیعه‌ نشین در جنوب عراق‌ به‌ وجود بیاورد تا از ان به‌ عنوان خط مقدم‌ برای‌ دفاع‌ از خاک خود استفاده‌ کند اما از سوی‌ دیگر جنوب عراق‌ به‌ عنوان یک منطقه‌ نفت خیز ایران را وسوسه‌ می‌ کند تا بحران سوخت خود را بدون هرگونه‌ هزینه‌ ای‌ از طریق‌ سیطره‌ بر جنوب عراق‌ حل‌ کند نویسنده‌ در پایان شیعیان عراق‌ را به‌ سه‌ دسته‌ تقسیم‌ کرد که‌ دسته‌ اول‌ متولد عراق‌ اما طرفدار ایران هستند دسته‌ دوم‌ مخالف هرگونه‌ نفوذ ایران در عراق‌ هستند و دسته‌ سوم‌ نیز شیعیان ملی‌ گرای‌ عرب نامیده‌ می‌ شوند.