بیش از نیمقرن از زمانی که خاندان امام جمارانی فعالیت مذهبی خود را در شمیرانات آغاز کرد، سپری میشود.
این تکاپو که اکنون نیز همچنان با محوریت آیتا... سید مهدی امام جمارانی از یاران و نزدیکان حضرت امام خمینی (ره) ادامه دارد، در ایامی که ایشان نوجوانی بیش نبودند با محوریت پدر ایشان آغاز شد. در همان ایامی که مهدی 15 ساله (1329) برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم رفت، پدر ایشان امامت جماعت مسجد جماران شمیران را عهدهدار بود، از این رو به «امامت جماران» معروف و امام جمارانی خوانده شد. در سال 1340، پس از فوت آیتالله بروجردی، بحث مرجعیت چهار مدرس برجسته حوزه حضرات آقایان خمینی، مرعشی نجفی، شریعتمداری و گلپایگانی جدیتر شد و هرکدام از طلاب به یکی از آنان نزدیکتر شدند. این همان ایامی بود که سیدمهدی امام جمارانی نیز به امام خمینی نزدیکتر شد و در حلقه شاگردان ایشان قرار گرفت. وی که از آغاز نهضت اسلامی همواره از منبر به خطابه برای تبلیغ اندیشههای امام بهره میجست، برای نخستین بار در سال 1342، آنگاه که برای سخنرانی در ماه مبارک رمضان به خمین رفته بود، دستگیر و روانه زندان قزلقلعه شد. در سال 1346 پدر آیتالله امام جمارانی فوت کرد و ایشان به عنوان جانشین وی امامت جماعت مسجد جماران را عهدهدار شد. از آن زمان تا انقلاب این محل به یکی از مراکز اصلی مبارزه تبدیل شد. سرانجام انقلاب پیروز شد و امام به ایران برگشت. پس از آنکه امام از قم به تهران آمد، بیماری قلبی ایشان باعث شد تا نزدیکان ایشان به خصوص حاج احمدآقا به دنبال یک مکان مناسب برای اسکان ایشان باشند امام جمارانی از سال 59 تا 63 نماینده امام در سازمان اوقاف بود و از سال 64 تا 76 نیز ریاست این سازمان را عهدهدار شد. وی که از موسسین و اعضای مجمع روحانیون مبارز میباشد، پس از استعفا از ریاست سازمان اوقاف بار دیگر به شمیران بازگشت و به منبر و خطابه ادامه داد.