تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۷۶۳۱۵
سفیر چین در سازمان ملل

گروه بین‌الملل: سفیر چین در سازمان ملل در خصوص هر‌گونه اقدامی که موجب بحرانی‌تر شدن وضعیت هسته‌ای ایران شود هشدار داد. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، وانگ گوانگیا گفت: وضعیت کنونی بسیار جدی است و طرفهای ذیربط باید از هر اقدامی که موجب وخیم‌تر شدن بحران هسته‌ای ایران می‌شود، دور کنند. بر پایه این گزارش، در همین حال یک منبع دیپلماتیک چینی هم اظهار داشت: پکن هرگز اجازه بحران در پرونده هسته‌ای ایران را نمی‌دهد. وی گفت: دیپلمات‌ها‌ی چینی در سطوح مختلف تماس‌ها و رایزنی‌هایی را با طرفهای ذیربط آغاز کرده اما این تلاشها را با روش چینی و بدون هیاهو و جنجال انجام می‌دهند. این دیپلمات چینی که نخواست نامش فاش شود، افزود: گفتگو تنها راه برون رفت از تنگنای کنونی است که این گفتگوها می‌تواند در کنار برخی امتیازات و پیشنهادات از سوی تمام طرفها انجام گیرد، به ویژه آن که طرح روسیه همچنان مطرح است.
وی گفت: هنوز هیچ یک از طرفهای ذیربط در مسأله هسته‌ای ایران مخالفت با روند گفتگوها را اعلام نکرده است و این بدان معناست که هنوز فرصت برای موفقیت در گفتگوها و مذاکرات وجود دارد و گام اساسی در این خصوص، پایبندی ایران به همکاری‌هایش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. وی هشدار داد که خروج ایران از آژانس اشتباهی جبران‌ناپذیر است. این دیپلمات چینی همچنین از برخی اظهارنظرها مبنی‌بر اعمال مجازات‌ها‌ی احتمالی علیه ایران ابراز ناخرسندی کرد و گفت: چنین اظهاراتی قبل از دستور کار قرار گرفتن پرونده در شورای امنیت، اشتباه است.