تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۸۰۰۵۷
معاون فرهنگى و تبلیغات دفاعى ستادکل نیروهاى مسلح تاکید کرد

گفتگو: فریدون حاجی‌پور
* اولین همایش «عملیات روانی،مهندسی و آینده پژوهی» قرار است 20 اسفند برگزار شود.ستاد کل نیروهای مسلح ‏به عنوان متولی برگزاری این همایش، چه خطوطی را در عملیات روانی دشمنان به شکل آفندی برجسته یافته که ‏برای برگزاری آن همت گماشته است؟
** در طول دوران 30 ساله انقلاب اسلامی خطوط اصلی عملیات روانی دشمن علیه نظام به فراخور اوضاع و احوال و ‏شرایط ،اعم از داخلی و بین المللی دچار تحولات و تغییراتی است.به تعبیری برحسب شرایط حاکم ما شاهد انواع جدیدی ‏ازعملیات روانی نیروهای بیگانه علیه نظام هستیم .در عین حال به بعضی ازخطوط عملیات روانی باید به عنوان خطوط ‏دائم ،مستمرو ثابت توجه داشت.‏
تلاش مستمر 30 ساله مبنی بر طرد اسلام انقلابی یا به تعبیر جامعه اسلام ناب محمدی، اولویت اول عملیات روانی بوده ‏و هست. زدن عقبه های استراتژیک انقلاب اسلامی نیز یکی دیگر از اولویت هایی بوده که همواره در دستور کانون های ‏تفکر و دیپلماسی دشمن قرار داشته و دارد.درشرایط امروز جلوگیری از نفوذ ایران به خصوص درعرصه های بین المللی ‏همزمان با ناکارآمد نشان دادن حکومت و نظام اسلامی از جمله خطوط اصلی عملیات روانی علیه نظام می باشد.‏
* به طور مشخص تر در هر دهه ما با چه تهدیدات نرمی روبرو بوده ایم .اصولا با چه شیوه هاو تکنیک های عملیات ‏روانی با ایران برخورد شده است؟
*‏* در دهه اول انقلاب ما با نوعی ازعملیات روانی روبرو بوده ایم که دشمنان علاوه بر تهدیدات سخت ،به دنبال اسقاط کلیت ‏نظام بودند و ما هم تلاش می کردیم که این عملیات نهادینه نشود.در دهه دوم سعی می شد که بین دولت – ملت شکاف ‏ایجاد شود.در دهه سوم هم تلاش می شد از نفوذ انقلاب اسلامی در بیرون مرزهای آن ممانعت به عمل آید.در عین حال ‏ترسیم وضعیت گفته شده به این معنا نیست که این عملیات ها خط کشی شده باشد،بلکه این عملیات ها در هم تنیده بوده و ‏درمقاطع و برهه ای از زمان، اولویت ها تغییر کرده است.‏
* شما در بررسی هایی که در زمینه عملیات روانی دشمنان انجام داده اید ،آیا موفق به فرمولیزه کردن تکنیک ها و تاکتیک ‏های دشمنان هم شده اید؟به تعبیر دیگر شما عملیات آنان را چگونه ارزیابی کرده‌اید؟آیا این عملیات ها کاملا به طور ‏مستقیم پی گیری شده و یا این که به کمک برخی از «نیروهای کمکی» نیزفعالیت‌هایی در داخل پی گیری شده ‏است ؟
** یکی از تلاش های مستمر دشمنان ،تحت تاثیر قراردادن تفکر و اندیشه نوینی بوده که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ‏مطرح شده است.لیبرال دموکراسی غربی به ویژه از جنس آمریکایی تلاشش این بوده که این تفکر و اندیشه ،هژمونی جهانی ‏او را تحت تاثیر قرارندهد.این مهم را هم با ابزارهای مستقیمی که به طور خیلی گسترده در اختیارش است دنبال کرده و ‏هم با استفاده از عناصر داخلی که در خدمت این طرز تفکر قرار دارند، پی گیری کرده است .‏
* در مورد حوزه های نفوذ دشمنان هم توضیحی دهیدکه آیا آنها راهم شناسایی کرده و برای رفع آسیب ها هم تلاشی ‏صورت داده اید؟
** به نظر من دشمن حوزه های نفوذ خود را درطیف گسترده ای تعریف کرده است.ما بعضی شاخص ها را می توانیم ذکر ‏کنیم ،اما مفهومش این نیست که فقط این‌ها باشند.به نظر می آید از لحاظ طیف های اجتماعی و به جهت طیف سن ،آنچه ‏دشمن مورد هدف قرارداده. سنین مختلف جامعه ایران را نشانه رفته است.یعنی دشمن به دلیل این که اختلاف اصلی ‏اش با انقلاب اسلامی برروی تفکر و اندیشه است،تلاش می کند این طیف ها را درسطوح مختلف «قشری» ،«صنفی»‏ و« دانشی»تحت تاثیرقراردهد لذا ابزاربه خدمت گرفته شده درعملیات روانی دشمن شامل سنین مختلف، به ویژه،نوجوانان،جوانان،دانشگاهیان،صنوف مختلف اجتماعی ،مراکز علمی و تحقیقاتی می باشد.طبیعتا ما بایستی برای هرکدام ‏از این سطوح پدافند لازم را داشته باشیم درغیر این صورت ممکن است دچارضررو زیان و خسران شویم.‏
نکته اصلی دیگر این که کلید طلایی انقلاب اسلامی تفکرات و اندیشه های آموزه های دینی است .اگر دشمن روی ‏تفکرات انقلاب اسلامی اصرار دارد به همین دلیل است.اصلی ترین راه پیروزی ما بر دشمن استفاده مناسب از این ‏مسئله است.‏
* آیا تلاش شما برای برگزاری این‏‎ ‎همایش در راستای همان مقابله با تهدید نرم نیست؟ یا فعالیتی است به موازات آن؟
** ما بایستی تلاش کنیم‎ ‎ در سطوح مختلف اعم از تصمیم سازان ،تصمیم گیرندگان ،نخبگان ،مراکز دانشگاهی ‏و اقشار و صنوف مردم بحث تهدید نرم و عملیات روانی دشمن را با وضوح بیشتری نشان بدهیم.مقام معظم رهبری در ‏صحبتهای ابتدای سال 87 سه نکته اصلی را برشمردند.یکی از آن نکات عملیات روانی دشمن بود.براین اساس ما وظیفه ‏داریم این مسئله را بیش از گذشته بشناسیم،به دیگران بشناسانیم و راهکارهای مقابله با آن را با توجه به اوضاع و احوال و ‏شرایط روز پیش بینی کنیم.‏
* همایش عملیات روانی آیا در قالب یک اراده برای شکل دهی یک منظومه فکری و عملیاتی قابل تصور است؟‏
** همایش ‏«عملیات روانی،مهندسی و آینده پژوهی» ‏،تلاش می کند یافته های موجود را چه درعرصه های علمی و ‏چه درعرصه های عملی ،شناسایی و تجزیه و تحلیل کرده و راهکارهای بهره برداری از آن را مشخص کند.‏
همچنین سعی ما براین است که ضرورت مباحث کاربردی و بنیادی عملیات روانی را درسطوح مختلف جامعه به ویژه در ‏میان تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان نهادینه کنیم.ازطرف دیگر ارتقاء سطح کمی و کیفی عملکرد سازمان ها را در ‏عرصه جنگ روانی ،تبلیغات و تهدیدات نرم، در دستور کار خود قرارداده ایم.همچنین تلاش می کنیم تعامل و ‏ارتباطات میان بخشی سازمان ها و مجموعه های ذیربط را بیش از گذشته در عرصه عمل به‌وجود آوریم.ظرفیت ‏سازی برای سامانه های نوین و متناسب با حجم هجمه های فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز از جمله ‏راهبردهایی است که به دنبال آن هستیم.‏
* بعد از برگزاری همایش چه خواهید کرد،آیا این تلاش به اقدام بعدی دیگری منجر خواهدشد؟‏
*‏* سعی ما درچند ماه گذشته براین بوده که به یک فرهنگ سازی در میان سازمان های ‏مربوطه برسیم. لذا تا امروز 20 سازمان مشارکت جدی ای را برای برگزاری این همایش داشته اندواین نشانگر و ‏بیانگر اهمیتی است که سازمان ها برای فعالیت جدی تردر این عرصه احساس کرده اند.البته این نکته را نیز باید ‏مورد تاکید قراربدهم که برنامه های ما با پایان همایش خاتمه نمی یابد،بلکه برنامه ها به گونه ای است که همایش آغازیک ‏راه خواهد بود.حداقل کاری که فعلا با استفاده از یافته های همایش پیش بینی شده این است که پانل های تخصصی را در ‏دستگاههای مربوطه و حداقل 20 دستگاه و سازمانی که در برگزاری همایش نقش داشته اند،دنبال کنیم.‏
* چگونه؟‏
‏** این پانل ها کمک خواهد کرد مجموعه دستگاه‌های مشارکت کننده دراین همایش و بدنه سازمان ها بیش از گذشته با موضوع عملیات روانی ‏عجین شده و خود بتوانند مبتکر تحرکات و حرکات بهتری مبتنی بریافته های علمی- عملی این همایش شوند.حرکت بعدی ‏رسیدن به کانون‌ها و سامانه های مناسب و متناسب برای مدیریت کلان در امر عملیات روانی درکشور است.براین ‏باورم که عملیات روانی از جمله مباحث و مسائل بسیار مهم و کلیدی ای است که مورد توجه مقامات کشور بوده و فکر ‏می کنم که برگزاری این همایش کمک خواهد کرد زمینه های مناسب برای ایجاد سامانه های متناسب با تهدیدات ‏نرم شکل بگیرد.‏
* اجازه بدهید سوال دیگری را در زمینه آفند و پدافند هایی که کشور باید در زمینه عملیات روانی شکل بدهد مطرح ‏کنم.در این آفند و پدافند عقبه های استراتژیک ما کجا تعریف می شود؟
** خوشبختانه به دلیل تفکرات و اندیشه های انقلاب اسلامی که مبتنی بر اندیشه های فطری بشریت است ،بدون پرداخت ‏شعارگونه این مسئله بایستی بگویم عمق استراتژیک جمهوری اسلامی بسیار فراتر ازمرزهای جغرافیایی کشور ‏ است.به طوری که ما دردرون کشورهای اروپایی آمریکایی و منطقه آسیا و خاورمیانه ،نمونه های واضحی از ‏حضور عمق استراتژیک ایران را مشاهده می کنیم.بنابراین درمورد پدیده انقلاب اسلامی باید تعریف جدیدی ازعمق ‏استراتژیک داشته باشیم.این گونه نیست که عمق استراتژیک را درمیان فلسطینی ها ویا در میان شیعیان منطقه و یا برخی ‏کشورهای همسایه جستجو کنیم.امروزه عمق استراتژیک ما درهمسایگی ایالات متحده آمریکا هم دیده می‌شود.عمق ‏استراتژیک ما امروز درهمسایگان برخی کشورهای اروپایی متخاصم با ما نیزدیده می شود. هرکجا که انسان ها توانسته اند ‏فراتر ازالقائات رسانه های غربی به تفکرات واندیشه‌های واقعی دسترسی پیداکنند،به اندیشه های جمهوری اسلامی ‏نزدیک شده اند.در جریان غزه با وجود تمام تلاش هایی که رژیم های استکباری و در راس آنها آمریکا و رژیم ‏صهیونیستی داشتند و رسانه های بسیار زیادی را به خدمت گرفته بودند ما مشاهده می کنیم که ندای مظلومیت مردم غزه ‏،ندای مقاومت و ایستادگی و تائید حقوق مسلم آنها، در میان افکار عمومی به وضوح دیده می شود.یعنی فریاد مردم غزه ‏توانست سدهای آهنین غربی ها را شکسته و به قلب و روح مردم در سراسر جهان نفوذ پیداکند.مقاومت غزه و مقاومت ‏حزب الله تنها پدیده هایی از انقلاب اسلامی است .بنابراین زمینه‌های فکری و روحی در افکار عمومی جهان و تمایل ‏آنها به حقوق انسانی وجود دارد ،باید راه‌های نفوذ را پیدا کرد.نظام ما به حدی از قدرت و توانمندی دست یافته که ‏درآینده قادر خواهد بود منویات انسانی خود و افکار و اندیشه های بلند مبتنی برآموزه های اسلامی و ظرفیت های ‏گرانسنگ را در اختیار افکار عمومی قراردهد.‏
این باور بایستی به شکل سامان یافته در دستگاه‌های ذیربط جمهوری اسلامی بیش از گذشته به وجود آید و این یعنی ‏آغازیک آفند موفق.‏
‏* اجازه بدهید به موضوع ارتباطات در عملیات روانی هم بپردازیم.اگر بپذیریم دیپلماسی عمومی از مجرای ارتباطات تحقق می یابد،شما برای شکل دهی دیپلماسی رسانه ای چه ‏‏برنامه هایی دارید؟
** ‏مدیران برگزارکننده همایش ازگذشته تلاش کرده اند که مشارکت ارباب رسانه ها را در برگزاری این همایش داشته ‏باشند.به نظر می آید این رویکرد اگر به طور فعال تری در عرصه رسانه ای شکل بگیرد به ما کمک خواهد کرد که مدل ‏هایی از رفتار متجانس و همگن را از یک طرف علیه آفندهای دشمن و از سوی دیگر برای شکل گیری آفندهای خودی ‏در اختیار داشته باشیم و بتوانیم مدل سازی متناسبی ارائه دهیم.‏
* فکر می کنم باید سوالم را واضح تر مطرح کنم ،اگر ممکن است دررابطه با نقش رسانه ها در تحقق عملیات روانی ‏و تلاش آنها برای خلق سوژه ها و مسیریابی مناسب توضیح بدهید؟
‏** یکی از راههای اصلی نفوذ دیپلماسی عمومی از طریق رسانه هاست.غربی ها در این زمینه از سابقه و تجربه قابل ‏ملاحظه ای برخوردارند.متاسفانه رژیمهای غربی به دلیل این که مراودات میان واحد های سیاسی و جوامع را عمدتا ‏براساس قدرت وبر اساس منافع بیشتر جستجو می کنند،همپای با سیاست های راهبردی و کانون های تفکر که سیاست ‏های اجرایی را هم مشخص می کند، رسانه هایشان را در خدمت این طرز تفکر قرارداده اند.لذا آنها تلاش می کنند که از یک ‏طرف ظرفیت های خودشان را بسیار بالا و مدرن نشان بدهند و از طرفی ظرفیت های طرف مقابل را کوچک و حقیر ‏به نمایش بگذارند.در عین حال باید اذعان داشت مبتنی بر مدیریت سامان یافته دیپلماسی عمومی در بسیاری ازکشورهای ‏بزرگ،رسانه ها دارای مدل های تعریف شده نحوه برخورد هستند.لذا با پدیده های اجتماعی،سیاسی،فرهنگی و اقتصادی ‏و با پدیده های سایر جوامع براساس مدل های تعریف شده یا مبتنی بر کانون های فکر و اندیشه با برنامه ریزی عمل کرده و به طور حرفه ای سعی می کنند با یکپارچه سازی و انگاره سازی و با ‏تکنیک هایی همچون «تکرار»،مقاصد و منویات خود را پیاده سازی کنند. در عین حال به لحاظ کمی دشمن رسانه های ‏بیشتری را دراختیار دارد و این کمک می کند که دشمن روی عقاید و افکارعمومی موثر واقع شود.ما در عرصه رسانه و ‏پدافند و آفند در مراحل اولیه هستیم.واقعیت صحنه این گونه است .
* فکر می کنم این واقعیت از مقابله ای نامتقارن در این عرصه حکایت دارد،دراین زمین چه باید کرد؟
** به طور حتم باید به دنبال تکثر رسانه ای باشیم اما ازجانبی دیگر معتقدم درعین حال ظرفیت های موجود درجمهوری اسلامی ‏ایران و تغییر رویکرد ی که در میان افکار ‏عمومی سایر جوامع دیده می شود، به ما کمک می کند این عقب ماندگی را به ‏سرعت طی کنیم .لذا ‏رسانه های ما باید به فکر ایجاد سامان های جدیدی برای همگرایی در برابر امواج ‏‏تحرکات و شبیه خون های دشمن باشند.‏
* اگر اجازه بدهید ،دوباره به موضوع همایش برگردیم.تاکنون چند مقاله به همایش ارسال شده و برنامه های شما در ‏این زمینه چیست؟
‏** تاکنون استقبال کمی و کیفی بسیار خوبی از همایش صورت گرفته و تا امروزحدود 150 مقاله به ‏همایش ارسال شده است .بسیاری از مسئولان ،مدیران و نخبگان اقبال خیلی خوبی نسبت به فراخوان مقالات از خود ‏نشان داده اند. ما در روز همایش سعی خواهیم کرد تعدادی از این مقالات ارائه شود.و بعضی سخنرانی ها ‏پیش بینی شده است که در عرصه عملیات روانی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. در عین حال سایت مربوط به همایش ‏نیز فعال بوده و محلی است برای تعامل میان علاقمندان دراین زمینه و همچنین بانک اطلاعاتی خواهد بود در زمینه ‏عملیات روانی.‏ما سعی خواهیم کرد کتاب مربوط به مقالات و مطالب و سخنرانی ها به سرعت دراختیارعلاقمندان قرار بگیرد.امید ما ‏به همایش عمدتا با هدف ادامه و استمرار یافته‌های آن برای آینده است.‏
* به عنوان سوال آخر، با توجه به دریافت مقالات ارسال شده آیا می توانیم امید داشته باشیم که به مرحله تئوری پردازی ‏بومی در عرصه عملیات روانی رسیده ایم؟‏
** بله، تلاش اصلی ما در جمع آوری مقالات وتعامل نخبگان مبتنی بربومی سازی بوده وما تا حدود زیادی از کارهای ‏ترجمه ای عبور کرده ایم و در عرصه عملیات روانی به تولیدات داخلی رسیده و در حال تجربه تئوری پردازی بومی ‏هستیم.‏