تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۴  ، 
شناسه خبر : ۸۱۸۲۶
بهروز افخمی، فیلمساز:
faranakta@yahoo.com - فرانک آرتا اشاره: کمتر سینماگری شبیه بهروز افخمی است. چون به غیر از فیلم‌هایش، خودش هم خبرساز است. در بحبوحهء تحولات اجتماعی- سیاسی که سرنوشت نهایی آن هم چندان مشخص نیست‌ و در این فضا کمتر کسی برای بیان عقیده به صراحت بیان روی می‌آورد، افخمی محافظه‌کاری را کنار می‌گذارد و نظرش را بی‌پروا اظهار می‌کند. البته بی‌پروایی او با بینش خاص خودش همراه است.

*نظرتان دربارهء واژهء «آنارشیست» چیست؟
**نظر خوشی دارم، هرج و مرج‌طلب در معنای خوبش یعنی کسی که چارچوب‌های قدرت را می‌شکند و از سازمان‌دهی زور در ابعاد بزرگ جلوگیری می‌کند. اگر آنارشیست‌ها زیاد بودند، نه شرکت‌های چند ملیتی به‌وجود می‌آمد و نه مافیا و نه دولت‌های زورگویی مثل دولت فعلی آمریکا. خدا آنارشیست‌ها را زیاد کند.
*مگر هرج و مرج‌طلب خوب هم داریم؟
**هرج و مرج طلب خوب یعنی آن انقلابی که به هیچ وجه حاضر نیست به قدرت برسد و از اول با فرض این‌که هیچ وقت به قدرت نخواهد رسید، دست به مبارزهء سیاسی می‌زند. خلاصه این‌که انگیزهء شخصی ندارد. یا انگیزه‌های شخصی‌اش پیچیده‌تر از آن است که بتواند موجب فساد شود.
*آقای افخمی! طی سال‌های اخیر چه آن هنگام که بر صندلی نمایندگی مجلس تکیه زدید و چه حالا که در مقام یک هنرمند حضور دارید، واژهء «اصلاح‌طلبی» بر زبان‌تان جاری بود. اما در این لحظه می‌گویید هرج و مرج‌طلبی، در حال حاضر تفاوتی میان این دو واژه قایل نیستید؟
**اصلاح‌طلبی از نظر من مقابله با تنگ‌نظری در برداشت از مذهب و خلاصه تحریف خط امام (ره) بود. اصلاح‌طلبی، حداقلی بود که در سال 1376 بنا گذاشتیم و وارد مبارزه برای دست‌یابی به آن حداقل شدیم. اماهرج و مرج‌طلبی در معنای خوبش، مطالبهء حداکثری به حساب می‌آید.
*در این صورت برای آنارشیست بودن نباید مختصات زمان و مکان را در نظر گرفت؟ به نظر می‌رسد، همیشه یک‌جور رفتار می‌کنید و به شرایط‌تان توجه ندارید؟
**نمی‌دانم! من در تمام عمرم تقریبائ هیچ وقت، چیزی برای از دست دادن نداشته‌ام یا عمدائ نگذاشته‌ام که به دست بیاورم. بنابراین از مقابله باکسانی که خواسته‌اند مرا وادار به کاری کنند که دوست ندارم، نترسیدم. آدم که روزی پنج بار در برابر یک قدرت ناشناخته به خاک بیفتد، باید خیلی کودن باشد که باز هم از بندگان خدا بترسد.
*در مقطعی ارادهء قوی برای راه‌اندازی تلویزیون صبا داشتید، اما عده‌ای نگذاشته‌اند این تلویزیون راه‌اندازی شود، چرا؟
**خودشان ضرر کردند. به نظرم وجود یک بنگاه خبری رادیو- تلویزیونی مستقل و فارسی‌زبان به نفع حکومت بود. من چندان علاقه‌ای به کار تلویزیون ندارم و به همین خاطر، سال‌ها پیش از تلویزیون دولتی بیرون آمدم. حالا هم خوشحالم که به کاری برگشتم که دوست دارم، یعنی فیلم‌سازی.
*شما منتقدان جدی دارید، به نظرم یکی از دلایلی که کشمکش میان شما و مخالفانتان به جنجال تبدیل می‌شود، به لحن گزنده‌تان برمی‌گردد، چرا این‌گونه عمل می‌کنید؟
**گفتم که چیزی برای از دست دادن ندارم و در نتیجه دلیلی ندارد نظر واقعی‌ام را نگویم. اما فکر می‌کنم همیشه احترام طرف مقابل را رعایت کرده‌ام مگر این که خودش احترام خودش را رعایت نکرده باشد.
*واقعائ چیزی برای از دست دادن ندارید؟
**هیچکس چیزی برای از دست دادن ندارد. همهء ما ممکن است یک ساعت بعد را نبینیم اما بعضی از مردم این را می‌دانند و خیلی‌ها نمی‌دانند یا نمی‌خواهند باور کنند.
*ولی آیا «ایران» برای شما مهم نیست؟
**مهم است، اما مال من نیست. ایران کشور بزرگی است که پیش از من بوده و پس از من هم خواهد بود. من مهمان آن بوده‌ام و با من خیلی مهمان‌نوازی کرده است.
*آن زمان که نمایندهء مجلس بودید، چقدر به ایران می‌اندیشیدید؟
**همین حالا هم به ایران فکر می‌کنم، البته الان بیشتر به عنوان یک فیلمساز.
*به عنوان یک فیلمساز در حال حاضر چه پروژه‌ای را در دست دارید؟
**یک فیلم کوتاه دربارهء‌فرش می‌سازم و همچنین برای فیلم‌برداری نیمهء باقیماندهء فیلم «فرزند صبح» مقدمات کار را فراهم می‌کنم.
*تا به امروز «فرزند صبح» مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته، بالاخره سرنوشت آن چه می‌شود؟ جانشینان بازیگران پیشنهادی که بنا به دلایلی نتوانستند در فیلم حضور پیدا کنند، چه کسانی هستند؟
**جانشین سعید کنگرانی، آتیلا پسیانی شد ولی بقیه سر جای خودشان هستند.
*آقای افخمی! همچنان مصر هستید که بازیگر کودکی امام (ره( )آرمان ایران‌پور) بزرگ شود تا نقش نوجوانی ایشان را بازی کند؟
**مبالغه می‌کنید!
*چطور؟
**چون قرار است فقط دو سال بزرگ‌تر شود. یعنی از چهار تا هفت سالگی امام(ره) را بازی کند.
*به نظر شما در چارچوب فیلمسازی حرفه‌ای درست است که یک پروژه دو سال متوقف شود؟
**این کار قبلائ در سینمای تجاری- حرفه‌ای دنیا چه در اروپا و چه در آمریکا اتفاق افتاده است. هرچند که در ایران سابقه نداشته ولی هر کاری بار اولی دارد. این بچه، چهرهء فوق‌‌العاده و مناسبی برای سینما دارد. به شکل حیرت‌‌انگیزی باهوش و خیلی هم خوش صداست. اگر با یک پسر هفت سالهء دیگر، نیمهء دوم فیلم را می‌گرفتیم، نصف تماشاگران در نیمهء دوم فیلم از سالن بیرون می‌رفتند.
*شاید یکی از دلایل دیگر تصمیم شما برای وقفه در فیلمتان مربوط به خصوصیات اخلاقی شما باشد؟
**چطور؟
*از این نظر که شما اساسائ آدم خونسرد و راحتی هستید و اگر سینمایی توصیف کنیم، سعی می‌کنید به صورت اسلوموشن عمل کنید!
**(می‌خندد) بله. فکر می‌کنم این طور باشد!
*آقای افخمی! چرا اخیرائ نامهء سرگشاده ننوشتید؟
**(می‌خندد) مدتی است کسی پا روی دمم نگذاشته.
*دوست دارید رییس جمهور شوید؟
**به هیچ وجه!
*قبل از نمایندگی مجلس، چندان علاقه‌ای به این کار نداشتید ولی شدید؟
**حالا هم دیگر حاضر نیستم نمایندهء مجلس شوم.
*چرا؟
**ساختمان جدید مجلس طوری ساخته شده که نمایندگان از شش جهت تحت نظر خبرنگاران هستند و دیگر حتی یک چرت دو ثانیه هم نمی‌شود زد.
*اگر به شما بگویم «آنارشیست» هستید ناراحت نمی‌شوید؟
**اصلائ. با این توضیح که من مذهبی هستم.