گروه بینالملل: در حالى که حمایت عمومى مردم آمریکا از سیاست خارجى دولت بوش رو به کاهش گذاشته، رئیس جمهورى آمریکا در تلاش است جنگ علیه تروریسم را با جنگ سرد مقایسه کند. جورج بوش در دانشکده نظامى وست پوینت گفت: همانند جنگ سرد، ما اکنون با طرفداران ایدئولوژىهاى مرگبار مبارزه مىکنیم. وى در عین حال بر استراتژى دولت خود براى اشاعه آنچه دموکراسى در خاورمیانه نامید، تاکید کرد. به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، کاهش چشمگیر محبوبیت بوش در میان مردم آمریکا و ناخرسندى آنان از طولانى شدن جنگ در عراق سبب شده است بوش بار دیگر به مترادف جلوه دادن جنگ علیه تروریسم با جنگ سرد بپردازد. در جنگ سرد، آمریکا رهبرى جهان سرمایهدارى را در دست داشت و براى به زانو درآوردن اتحاد شوروى صدها میلیارد دلار هزینه کرد. اکنون مقامات آمریکا امیدوار هستند که جامعه جهانی، رهبرى این کشور را در نبرد علیه تروریسم بینالمللى به رسمیت بشناسد. اما فریبکارىهاى دولت آمریکا طى چند سال اخیر، اعتماد متحدان سیاسی- نظامى واشنگتن را از آمریکا سلب کرده است. هماکنون کشورهاى همپیمان آمریکا در عراق مشغول خارج کردن نیروهایشان از عراق هستند.
در جریان رسوایى زندان گوانتانامو که بخشى از طرح آمریکایىها براى مبارزه با تروریسم تلقى شده است، کلیه کشورهاى اروپایى از جمله انگلیس، نزدیکترین متحد واشنگتن، از آمریکا انتقاد کردند. در داخل آمریکا نیز مخالفتها با برنامههاى میلیتاریستى دولت بوش رو به افزایش است. گرچه اکثریت مردم آمریکا خواهان مقابله با تهدیدهاى تروریستى هستند، اما در عین حال، جنگافزارى تیم بوش در خاورمیانه را عاملى در جهت تضعیف امنیت ملى کشورشان ارزیابى مىکنند. اغلب اندیشمندان سیاسى معتقدند که تروریسم ریشه در فقر، بىعدالتی، استبداد و مداخلهجویىهاى قدرتهاى بزرگ دارد. بنابراین تا زمانى که عملکرد دولتهاى غربى از جمله دولت آمریکا به فقر و بىعدالتى در جهان دامن مىزند و این کشورها از دولتهاى سرکوبگر در جهت تامین منافع اقتصادى خود حمایت مىکنند، سایه تروریسم و خشونتطلبى همچنان بر سر جامعه جهانى برقرار خواهد ماند. در چنین شرایطی، مشابهتسازى جنگ علیه تروریسم با جنگ سرد نیز نمىتواند جهان را از دور باطل جنگطلبى قدرتهاى بزرگ و تروریسم گروههاى افراطى نجات دهد.