تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۸۴۵۵۵
مقاله‌ شیکاگو تریبیون:

روزنامه‌ شیکاگو تریبیون نوشت: سخنان احمدی‌ نژاد درباره‌ مذاکره‌ با آمریکا ترفندی‌ از سوی‌ ایران برای‌ خرید زمان به‌ نفع‌ برنامه‌ هسته‌ ای‌ آن است این روزنامه‌ در مطلبی‌ با عنوان مشت گره‌ کرده‌ ایران که‌ در شماره‌ امروز آن در اینترنت درج‌ شد نوشت ماه‌ قبل‌ محمود احمدی‌ نژاد رئیس‌ جمهور ایران از آمریکا خواست به‌ خاطر جنایت هایی‌ که‌ در دهه‌ های‌ گذشته‌ بر ضدایران مرتکب شده‌ است از این کشور عذرخواهی‌ کند وی‌ خواستار تغییرات اساسی‌ در سیاست خارجی‌ آمریکا از جمله‌ پایان حمایت از اسرائیل‌ شد وی‌ به‌ تازگی‌ به‌ درخواست اوباما برای‌ گفتگوی‌ مستقیم‌ بین تهران و واشنگتن پاسخ‌ داده‌ است احمدی‌ نژاد قول‌ داد چنانچه‌ آمریکا درباره‌ تغییر روابط سرد بین دو کشور جدی‌ است ایران نیز به‌ این خواسته‌ پاسخ‌ خواهد داد وی‌ گفت تغییر باید اساسی‌ باشد نه‌ تاکتیکی‌ و مردم‌ ما از تغییرات واقعی‌ استقبال‌ می‌ کنند ملت ما آماده‌ گفتگو بر پایه‌ احترام‌ و در فضایی‌ عادلانه‌ است نویسنده‌ در ادامه‌ این سوال‌ را مطرح‌ می‌ کند که‌ آیا ایران در پاسخ‌ به‌ سخنان اوباما مشت خود را باز کرده‌ است یا ایران درصدد است زمان را برای‌ جاه‌ طلبی‌ های‌ هسته‌ ای‌ خود بخرد باید روی‌ دومی‌ شرط بست دیپلمات های‌ آمریکا نیازی‌ به‌ گمانه‌ زنی‌ درباره‌ مقاصد هسته‌ ای‌ ایران ندارند زیرا در حال‌ حاضر تعداد چهار هزار سانتریفیوژ در ایران حال‌ غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ اند برخی‌ کارشناسان هفته‌ قبل‌ از گزارش‌ آژانس‌ بین المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ که‌ گفت ایران یک سوم‌ بیشتر از میزانی‌ که‌ تصور می‌ رفت اورانیوم‌ غنی‌ شده‌ در اختیار دارد شگفت زده‌ شدند این گزارش‌ سبب شد مقامات سازمان ملل‌ به‌ همان نتیجه‌ ای‌ برسند که‌ کارشناسان ماههاست می‌ گفتند اینکه‌ ایران اورانیوم‌ غنی‌ شده‌ لازم‌ برای‌ ساخت یک بمب را در اختیار دارد روز چهارشنبه‌ مرحله‌ برجسته‌ دیگری‌ در برنامه‌ هسته‌ ای‌ ایران فرارسید.
ایران آزمایش‌ نخستین راکتور هسته‌ ای‌ خود را آغاز کرد بر اساس‌ برآورد محققان ایران تا ژوئن یا حتی‌ زودتر اورانیوم‌ غنی‌ شده‌ کافی‌ برای‌ ساخت یک بمب دیگر را در اختیار خواهد داشت فرض‌ آنها این است که‌ ایران اورانیوم‌ غنی‌ شده‌ با درجه‌ پائین را برای‌ استفاده‌ در بمب غنی‌ خواهد کرد فرآیندی‌ که‌ دو تا سه‌ ماه‌ زمان لازم‌ دارد و تا ماه‌ نوامبر قادر به‌ ساخت سومین بمب خواهد بود کمی‌ بیشتر از یک سال‌ پیش‌ سازمان های‌ اطلاعاتی‌ آمریکا به‌ این نتیجه‌ رسیدند که‌ ایران در سال‌ دو هزار و سه‌ کار بر روی‌ ساخت سلاح‌ هسته‌ ای‌ را متوقف کرده‌ است این گزارش‌ هیاهویی‌ به‌ پا کرد و سبب شد ایران احساس‌ پیروزی‌ کند اما این نتیجه‌ گیری‌ اشتباه‌ بود زیرا بر برنامه‌ تسلیحاتی‌ ایران بیشتر از مساله‌ مهمتر و خطرناکتر غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ تاکید می‌ کرد اگر تهران توانسته‌ است به‌ این سرعت در غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ مهارت پیدا کند پس‌ طولی‌ نمی‌ کشد که‌ قادر به‌ ساخت بمب اتم‌ خواهد بود مطالعه‌ اخیر موسسه‌ علوم‌ و امنیت بین الملل‌ در واشنگتن بر این مساله‌ صحه‌ گذاشته‌ است محققان خاطر نشان کرده‌ اند که‌ ایران به‌ مرحله‌ پایانی‌ ذخیره‌ سازی‌ کیک زرد اورانیوم‌ نزدیک می‌ شود از کیک زرد فراوری‌ شده‌ برای‌ ساخت بمب استفاده‌ می‌ شود مشکل‌ اینجاست که‌ ایران سالهاست ادعا می‌ کند قصد تولید انرژی‌ را دارد در حالی‌ که‌ اورانیوم‌ کافی‌ برای‌ ساخت زرادخانه‌ هسته‌ ای‌ غنی‌ سازی‌ کرده‌ است بر اساس‌ این تحقیقات تا کنون شواهد اندکی‌ از تلاش‌ ایران برای‌ تکمیل‌ ذخیره‌ اورانیوم‌ به‌ دست آمده‌ است این روزنامه‌ در بخش‌ دیگری‌ از این مقاله‌ افزود این خوب است که‌ اوباما از اظهار نظر درباره‌ مقاصد هسته‌ ای‌ ایران خودداری‌ نمی‌ کند وی‌ در کنفرانس‌ مطبوعاتی‌ اخیر خود گفت هدف ایران از توسعه‌ برنامه‌ هسته‌ ای‌تولید سلاح‌ هسته‌ ای‌ است لئون پنتا رئیس‌ سازمان اطلاعات مرکزی‌ آمریکا در جلسه‌ استماع‌ تائید شدن خود گفت: با توجه‌ به‌ اطلاعاتی‌ که‌ تا کنون دیده‌ ام‌ فکر می‌ کنم‌ شکی‌ در این نیست که‌ آنها ایران به‌ دنبال‌ توانایی‌ ساخت سلاح‌ هسته‌ ای‌ هستند سالها گفتگو با اروپایی‌ ها و چندین دور تحریم‌ های‌ شورای‌ امنیت کاری‌ از پیش‌ نبرده‌ است و اوباما مصمم‌ است دریابد که‌ آیا ترکیبی‌ از مشوق‌ ها و تحریم‌ ها می‌ تواند تهران را وادار به‌ توقف این برنامه‌ کند در حال‌ حاضر هنوز مشت ایران بسته‌ است.