تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۸۹۱۶۸

اسماعیل جبارزاده / نطق نماینده مردم تبریز در مجلس ششم
این روزها شاهد آنیم که کاریکاتوری در یکی از روزنامه‌ها چاپ و طی آن به آذری‌ زبان‌ها توهین می‌شود. چگونه است زبان، فرهنگ و گویش و هویت مردمی با گذشته درخشان، به طرق مختلف موجب تمسخر قرار می‌گیرد و علی‌رغم اعتراضات مکرر و اعلام نارضایتی مردم آذربایجان، بر ادامه چنین روندی در برنامه‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌ها پای می‌فشارند. اگر تاریخ پر فراز و نشیب ایران عزیز را مرور کنیم در جای جای آن حضور و نقش‌آفرینی مردم آذربایجان را شاهد خواهیم بود. مرزدارانی که برای حفظ و اعتلای ایران از سر و جان گذشتند و با خون پاک خود حافظ دین و میهن بودند. مردمی که در یکصد سال اخیر پرچمدار نهضت مشروطه بوده و برای ریشه‌کن کردن استبداد با سردار و سالار ملی خود یعنی ستارخان و باقرخان پا به میدان مبارزه و جهاد گذاشتند و با نثار جان خود،‌ استبداد زمان را به زانو درآوردند. مردمی که با تربیت شیخ محمود شبستری و کمال و شهریار و صدها شاعر و ادیب که پیکر قریب به 400 نفر از آنها در مقبره‌الشعرای تبریز مدفون هستند، نقش خود در ادب و فرهنگ ایران زمین را ایفا کردند، مردمی که با خلق 29 بهمن رژیم پهلوی را به ورطه سقوط کشاندند. مردمی که با پروراندن علامه طباطبایی، جعفری، امینی، قاضی و مدنی و صدها فقیه و عالم دین در دامان خود، دین خود را نسبت به اسلام عزیز ادا نمودند مردمی که با جوانان سلحشور خود در قالب لشگر همیشه پیروز عاشورا، صف شکن صحنه‌های سخت نبرد در دوران دفاع مقدس بودند و اسطوره جهاد و شهادت و جوانمردان شجاعی چون شهید باکری را فدای حفظ ایران و اسلام کردند. کدامین دست ناپاک است که از آستین روزنامه متعلق به دولت بیرون آمده و کاسه صبر تحمل مردم غیرتمند و صبور آذربایجان را لبریز می‌نماید؟ جای بسی تاسف و هزاران افسوس است که به تذکر و مکاتبات نمایندگان توجه کافی صورت نگرفت و در چنین شرایط فوق‌العاده حساس کشور از نظر سیاسی، احساسات و عواطف اقوام مختلف نادیده گرفته شد که نتیجه آن بروز حوادث ناگوار در استان‌های مختلف است. از وزارت اطلاعات می‌خواهم بدون فوت وقت نسبت به ریشه‌یابی موضوع که قطعا بر خلاف امنیت کشور است، اقدام و عوامل و انگیزه چنین حرکاتی را بر ما نمایندگان و ملت ایران مشخص کند. از وزیر ارشاد می‌خواهم که همین امروز نسبت به معرفی فرد خاطی به دادگاه اقدام و نسبت به روزنامه درج کننده توهین و هتک حرمت به هموطنان آذری‌زبان تعیین تکلیف نماید. از رییس قوه قضاییه می‌خواهم دستور فرمایند خارج از نوبت نسبت به محاکمه علنی و مجازات فرد خاطی که با اقدام خود احساسات و عواطف پاک میلیون‌ها مردم آذری‌زبان را جریحه‌دار نموده است. اقدام نماید. همان‌طور که همگان واقفیم ایران عزیز روزهای سخت و حساس و پر مخاطره‌ای را سپری می‌کند . حفظ منافع ملی کشور و احقاق حق مردم بزرگ در پرونده هسته‌ای نیازمند حفظ انسجام و وحدت ملی است و هر چند درایت و تیزهوشی دولتمردان در اداره این مساله شرط اصلی است ولی هر گونه خدشه در صفوف منسجم ملت می‌تواند بدخواهانی را در نیت ناپاک خود مصمم‌تر کند. لذا به عنوان فرزندی خدمتگزار تقاضا دارم با حفظ آرامش ، متانت و صبوری خود اجازه دهید موضوع از طریق نمایندگان شما در مجلس پیگیری شود و مطمئن باشید تا حصول نتیجه کامل از پای نخواهیم نشست و مطمئن هستیم همه نمایندگان محترم ملت ما را در رسیدن به هدف که همانا حفظ وحدت،‌احترام به قومیت‌ها و شناسایی و مجازات خاطیان است، همراهی خواهند کرد.