تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۹  ، 
شناسه خبر : ۸۹۶۲۵

جمهورى اسلامى ایران به منظور حصول راهکار عادلانه و دربرگیرنده حقوق ملت ایران در استفاده از تکنولوژى هسته اى صلح آمیز به گفتگوى بدون پیش شرط اعتقاد دارد . محمد على حسینى سخنگوى وزارت امورخارجه ایران ضمن بیان این مطلب ، چهارمرحله مذاکرات على لاریجانى و خاویر سولانا ، نمایندگان ایران و غرب درمورد پرونده هسته اى ایران را مثبت و سازنده خواند. تاکید مجدد تهران مبنى بر رد هرگونه پیش شرط در مذاکرات مربوط به فعالیت هاى هسته اى صلح آمیز ایران در واکنش به برخى گزارش هاى رسانه ها و اظهارات مقامات غربى مطرح شده است . دور چهارم مذاکرات على لاریجانى دبیر شوراى عالى امنیت ملى ایران و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا درمورد پرونده هسته اى ایران در 27 و 28 سپتامبر برگزار شد و طرفین به ادامه مذاکرات ابراز امیدوارى کردند. در هفته جارى نیز قرار است خاویر سولانا گزارشى از رایزنیهایش با على لاریجانى را بطور جداگانه به پارلمان اروپا و اعضاى دائم شوراى امنیت و آلمان ارائه دهد.در چنین شرایطى ،برخى از محافل سیاسى و رسانه اى غربى همسو با آمریکا سعى دارند با مطرح کردن ادعاى تعلیق غنى سازى اورانیوم از سوى ایران به عنوان پیش شرط مذاکره با غرب ، فضاى مثبتى را که بر مذاکرات ایران - اروپا حاکم شده است متشنج کنند. اما تجربه نشان داده است که شتاب برخى محافل غربى براى سوق دادن پرونده هسته اى ایران به مسیرهاى انحرافى ، نه تنها دستاوردى نخواهد داشت بلکه باعث پیچیده تر شدن اوضاع خواهد شد.
چراکه اکثریت جامعه جهانى بر حق ایران در بهره مندى از تکنولوژى صلح آمیز هسته اى تاکید دارد و خواهان حل مسالمت آمیز پرونده هسته اى ایران است . به همین دلیل سیاست یکجانبه آمریکا براى تحریم ایران در شوراى امنیت با ناکامى مواجه شده و نتیجه اى جز انزواى رهبران کاخ سفید نداشته است . به همین دلیل ، رهبران کاخ سفید اگرچه اقدام به تمدید تحریمهاى ضد ایرانى کردند اما به ناچار سعى دارند خود را با سیاست اروپاییها مبنى بر مذاکره باایران همسو نشان دهند. در عرف روابط بین المللى پذیرفتنى نیست که کشورى براى تامین حقوق به رسمیت شناخته شده اش ،از بخشى از حقوق خود صرف نظر کند. اصولا فلسفه وجودى مقررات و کنوانسیونها و نهادهاى بین المللى ،دفاع و تامین حقوق ملتها است اماآمریکا و برخى از محافل غربى در تلاشند با محروم کردن ایران از دستیابى به حقوق به رسمیت شناخته شده اش ، مانع از احقاق حقوق ایران برمبناى معاهده ان پى تى شوند. هدف عمده رهبران کاخ سفید و برخى از متحدان اروپایى واشنگتن این است که ملت ایران را از استفاده صلح آمیز از تکنولوژى هسته اى محروم کنند و مانع از رشد و توسعه ایران شوند . ایران اگرچه از گفتگو حمایت مى کند و مذاکره را بهترین شیوه براى حل مسائل مى داند اما مذاکره درصورتى سودمند خواهد بود که در شرایط برابر و بدون پیش شرط باشد.