تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۷  ، 
شناسه خبر : ۸۹۷۰۹
علی علوی

آنچه که در سوم تیر ماه 84 محصول نهایی رقابت انتخاباتی نهمین دوره ریاست جمهوری گردید پیروزی قاطع اصولگرایان بود. محمود احمدی‌نژاد استاد دانشگاه، شهردار وقت تهران، استاندار اسبق و از چهره‌های فعال سیاسی کشور این بار نمایندگی اصولگرایان را برای تشکیل دولت بر عهده گرفت.
از زمان تشکیل و آغاز رسمی فعالیت دولت نهم تاکنون یکسال می‌گذرد. شهریور ماه فرصت مغتنمی است که دولتمردان به صورت گسترده به بیان عملکرد خود بپردازند و داوری افکار عمومی را درباره خود دریافت کنند. دولت اصولگرای نهم، گام‌های بزرگی برای آبادانی، استقلال، عزت و سربلندی ایران اسلامی برداشته است.
1- آزادسازی ظرفیت‌های بکار گرفته نشده نیروهای انقلاب
2- تلاش برای اجرای گفتمان انقلاب با تکیه بر پاسداشت ارزشها و تحقق عدالت
3- کاهش قابل ملاحظه تنش‌های سیاسی و تلاش برای حاکمیت اعتدال و میانه‌روی در اداره کشور
4- احیای امور تربیتی در راستای گسترش و اشاعه ارزشهای اسلامی در مدارس
5- ابتکار عمل در عرصه سیاست خارجی به ویژه در ارتباط با پرونده هسته‌ای
6- دگرگونی بنیادی و خانه تکانی در مدیریت مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها در راستای حاکمیت نخبگان معدل و دور کردن باندبازی و سیاسی کاری از دانشگاه‌ها
7- تغییر رویکرد در تخصیص اعتبارات در نظام برنامه‌ریزی کشور به گونه‌ای که برای نخستین بار توجه بایسته در حوزه فرهنگ و آموزش عالی در برخی موارد تا صددرصد با افزایش بودجه روبرو گردید.
8- گسترش بسط روابط با کشورهای همسایه و جهان اسلام
9- توجه بایسته به مناطق محروم و استانها در راستای تمرکز زدایی
10- مقابله جدی با اشرافیگری و تجمل‌گرایی مسئولان و گسترش فرهنگ ساده‌زیستی مسئولان
بی‌شک احصاء و بیان خدمات و عملکرد دولت نهم در این مختصر نمی‌گنجد و باید رسانه‌ها، ارباب جراید، گویندگان و سخنرانان به سهم خود در بیان این خدمات تلاش کنند.
با مرور عملکرد یکساله دولت نهم بازخوانی رسالت خطیر اصولگرایان یک فرصت است. امروز خوب و بد عملکرد دولت، مجلس شورای اسلامی، شهرداری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به نام اصولگرایان نوشته می‌شود.
جریان اصیل و ناب اصولگرا که بدنبال عدالت، قانون، مردم‌سالاری، تکلیف‌گرایی، دین‌محوری، خداباوری، خدمت صادقانه به مردم و پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی همراه با مبارزه با مفاسد و حاکمیت اعتدال و میانه‌روی و پرهیز از رادیکالیسم و بنیادگرایی هستند باید وظیفه خود را در این برهه حساس باز تعریف کنند. بی‌تردید در این میانه دولت نقش اول را برای همدلی، تفاهم، همزبانی و همکاری دارد. رئیس جمهور و دولت باید با آغوش باز پذیرای همکاری، معاضدت و مشارکت همه بالاخص اصولگرایان باشد، نقدهای آنان را به مثابه هدیه برای کارآمدی بیشتر مورد توجه قرار دهد و دایره دربرگیری خود را از بهره‌گیری اصولگرایان گسترده‌تر نماید. اما رسالت جریان اصولگرا نسبت به دولت نهم چیست.
جریان اصولگرا باید تلاش کند که:
[یکم]: از هرگونه تقابل و صف‌آرایی در مجموعه اصولگرایان بشدت خودداری شود.
[دوم]: وحدت را به مثابه نسخه نجات‌بخش سرلوحه خود قرار دهد و از هرگونه تفرقه و تشتت خودداری کند.
[سوم]: از تمام ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار برای کمک و معاضدت به دولت.
[چهارم]: با هرگونه استبداد رای، یکه‌سالاری، سهم‌خواهی، قدرت‌طلبی احتمالی، بشدت مقابله و نمادی از خدمت صادقانه به مردم را به نمایش بگذارند.
[پنجم]: همکاری، همدلی و تعاون میان مجلس شورای اسلامی، دولت نهم، تبیین چالش‌ها و مشکلات فرار و وظیفه مبرم رسانه‌های اصولگرا است. بی‌شک شعارگرایی، مدیحه سرایی و نادیده انگاشتن ضعف‌ها و اشکالات همچنان مذموم و نکوهیده است.
دولت اصولگرای دکتر احمدی‌نژاد سال اول خدمت را پشت سرگذاشت و برای کارآمدترین شدن آن باید همه به ویژه اصولگرایان تلاش بایسته‌ای را بعمل آورند. با اغتنام از فرصت و نکوداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر به همه دولتمردان خدا قوت و خسته نباشید می‌گوئیم و برای رئیس‌جمهور محبوب و مردمی و دولت اصولگرا توفیقات روزافزون را از خدای بزرگ خواهانیم. برای توفیق در ماموریت‌های محوله به صورت هنرمندانه استفاده کند.