تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۹۰۱۴۷

على اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللى انرژى اتمى ‌طى سخنانى در نشست مقدماتى بررسى معاهده منع جامع آزمایش هاى هسته اى ، از سیاست هاى دوگانه قدرت هاى جهانى انتقاد کرد. سلطانیه ضمن تشریح مواضع ایران درباره خلع سلاح ، عدم گسترش سلاح هاى هسته اى و آزمایش هاى هسته اى ،‌افزود که ‌اعمال سیاست هاى دوگانه و محرومیت کشورهاى عضو ان - پی- تى ،سبب ایجاد وضعیتى ناعادلانه در جهان شده است . بررسى آمارى از فعالیت هاى هسته اى درجهان نشان مى دهد آمریکا با انجام بیش از هزار آزمایش هسته اى درصدر لیست پنج قدرت هسته اى جهان قراردارد . این درحالى است که براساس پیمان منع گسترش تسلیحات هسته اى که در سال 1996 به تصویب رسید انجام آزمایش هاى هسته اى که از سال 1945 شروع شده بود ،‌ممنوع شد . در زمینه تولید و اشاعه سلاح هاى هسته اى نیز کشورهایى نظیرآمریکا انگلیس و فرانسه ناقض معاهده ان - پى - تى هستند و با اقدام به ساخت نسل هاى جدید بمب هسته اى عملا ‌تعهدات بین المللى در زمینه هسته اى را نقض کرده اند. اما همین کشورها با رویکردى کاملا دوگانه و انحصار طلبانه مخالف فعالیت هاى هسته اى صلح آمیز ایران هستند و تلاش مى کنند با استفاده ابزارى از شوراى امنیت و تحریم هاى اقتصادى ،ایران را که عضو رسمى معاهده ان - پى - تى است از حق مشروع برخوردارى از فناورى هسته اى صلح آمیز بازدارند . این برخورد دوگانه سبب شده است تا رژیم اشغالگر قدس بدون کمترین پایبندى به تعهد ات و معاهدات بین المللى از حمایت همه جانبه امریکا و دستیابى به فناورى هسته اى پیشرفته برخوردار باشد تا آنجا که امروز رژیم صهیونیستى با دراختیار داشتن بیش ازسیصد کلاهک اتمى تنها دارنده سلاح اتمى درخاورمیانه و عامل تهدید امنیت منطقه است . ازاین رو بدیهى است تا زمانى که رفتارهاى متناقض و سیاست هاى دوگانه برروابط بین الملل و معاهدات بین المللى سایه انداخته است ،اجراى معاهدات بین المللى ازجمله پیمان منع جامع آزمایش هاى هسته اى و خلع سلاح اتمى به واقعیت تبدیل نخواهد شد .