تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۹۰۴۰۳

گروه جهان: در شرایطی که به نظر نمی‌رسد تحریم مانع توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران شود، واشنگتن با متحدان عربش یک رزمایش دریایی مشترک را در آب‌های خلیج‌فارس ترتیب داده‌اند.
ناوهای محافظ، قایق‌های گشتزنی و نیروهای اطلاعاتی و اجرایی از 25 کشور جهان که در آخر هفته در بحرین جمع شده‌اند، در این رزمایش یک کشتی با پرچم بریتانیا را که به صورت فرضی یک محموله سلاح اتمی را حمل می‌کند متوقف خواهند کرد. یکی از مقامات ارشد آمریکایی هدف این مانور را ممانعت از گسترش سلاح‌های جمعی اعلام کرده، اما وی در عین حال گفت:‌ «من می‌دانم که این رزمایش توجه دولت ایران را جلب خواهد کرد.»
و این مساله درست همان چیزی است که آمریکا و متحدانش می‌خواهند. در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی در متقاعد کردن ایران برای تعلیق برنامه‌های غنی‌سازی اورانیومش ناکام ماند اکنون آمریکا در نظر دارد با برنامه «پی‌اس‌آی» سیگنال‌هایی را برای تهران بفرستد. برنامه «پی‌اس‌آی» برنامه‌ای که هدف آن جلوگیری از توزیع و تحویل تجهیزات و مواد مرتبط با این نوع سلاح‌ها به کشورهایی که امکان دسترسی به این سلاح‌ها را دارند است. آمریکا به همراه 10 کشور در سال 2003 این پروژه را مطرح کردند و اکنون 80 کشور در این برنامه سهیم شده‌اند. این رزمایش که «لدینگ ایچ» نام دارد اولین نوع رزمایش‌های دریایی برای منع گسترش سلاح‌های جمعی است که در خلیج‌ فارس برگزار می‌شود و در عین حال اولین رزمایشی است که کشورهایی چون بحرین، کویت، قطر و امارات متحده عربی در آن شرکت کرده‌اند.
زمان‌بندی این رزمایش که احتمالا از ساحل ایران هم قابل رویت خواهد بود به هیچ‌وجه تصادفی نبوده است.
این مانور همچنین حامل پیامی برای کره شمالی هم خواهد بود. پس از آنکه کره شمالی آزمایش اتمی‌اش را انجام داد شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌هایی را برای پیونگ یانگ در نظر گرفت. البته موفقیت این تحریم به هوشیاری همسایگان کره شمالی بستگی دارد. دو همسایه قدرتمند کره شمالی یعنی روسیه و کره جنوبی از امضا (PSI) امتناع ورزیده‌اند، اما ناظرانی را برای زیر نظرگرفتن رزمایش به بحرین فرستاده‌اند. از دیگر غایبان بزرگ این رزمایش چین، متحد اقتصادی کره شمالی است.
در حالی که مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند برخی از تسلیحات ایران مطابق طرح‌های کره شمالی است آمریکا در نظر دارد مانع تبادل اطلاعاتی و تکنولوژیکی بین ایران و کره شمالی شود.
این رزمایش در نظر آمریکا بدین معناست که ایران باید بپذیرد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با نظر آنها در مورد تهدید هسته‌ای ایران موافق هستند.
آمریکا همچنین در این بین توجه خاصی به کشورهای آسیا میانه نشان داده است. هواپیماهای ایران و کره شمالی برای سوخت‌گیری باید در این کشورها فرود بیایند. در اوایل این ماه «رابرت جوزف» معاون وزیر امور خارجه آمریکا با سفر به آسیا میانه قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان را برای پیوستن به (PSI) متقاعد کرد. دولت بوش به شدت به (PSI) برای تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران امید دوخته است. واشنگتن به خوبی می‌داند تحریم علیه ایران چاره‌ساز نیست. در عین حال به گفته یک دیپلمات ارشد اروپایی مردم ایران هم انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانند و در صورت تحریم ایرانیان در کنار رهبرانشان از موضع خود عقب‌نشینی نخواهند کرد و در این شرایط که آمریکا از هم‌اکنون برنامه تحریم علیه ایران را شکست خورده می‌بیند، این مانور را به عنوان دیگر برگ خود رو کرده است.