تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۹۵۸۳۰

خبرگزاری‌ها- آسوشیتدپرس براساس گزارش جدید محمد البرادعی مدعی شد که کارشناسان آژانس آثار پلوتونیوم و اورانیوم بسیارغنی شده را در یک تاسیسات محل نگهداری زبالهء ‌هسته‌ای در ایران یافته‌و توضیح تهران را در این باره خواستار شده‌اند.به گزارش ایسنا این خبرگزاری افزود: «در گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای نشست آتی 35 عضو شورای حکام آماده شده، همچنین تهران برای عدم همکاری در تلاش‌های آژانس به جهت تحقیق دربارهء وجوه برنامه هسته‌ای ایران مقصر ‌دانسته شده است.» این گزارش می‌گوید که آژانس نمی‌تواند اظهارات تهران را مبنی برآن‌که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش غیرنظامی است تایید کند; مگر آنکه تهران شفافیتش را افزایش دهد.این گزارش چهار صفحه‌ای می‌گوید چنین همکاری برای قادر شدن آژانس به تایید ماهیت صلح‌آمیز برنامهء هسته‌ای ایران یک شرط لازم است. همچنین این گزارش می‌افزاید که ایران بـه آزمایشات غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.آسوشیتدپرس در گزارش دیگری به نقل از یک مقام عالیرتبهء‌سازمان ملل و مطلع از گزارش ایران،نسبت به برداشت‌های افراطی از آثار اورانیوم بسیار غنی‌شده و پلوتونیوم در ایران هشدار داد و گفت:« ایران دربارهء ‌هر دو توضیح داده است و احتمالاً آن‌ها به عنوان مـحصولات فرعی فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز طبقه‌بندی خواهند شد.»وی که خواست نامش فاش نشود گفت:« با وجودی که اورانیوم یافت شده در سطحی بالاتر از آنچه برای تولید برق نیاز است غنی‌سازی شده، اما در حد تولید سلاح نیست.»براساس این گزارش، احتمالاً آمریکا و دیگر کشورها از این مطلب به عنوان مدارکی علیه ایران استفاده خواهند کرد.در گزارش آژانس ادعا شده است که ایران در همکاری با بازرسان ‌آژانس شکست خورده است و از جملهء این موارد آمده است که ایران به آژانس اجازه نداده است نظارت بر تاسیسات غنی‌سازی درنطنز را افزایش دهد، به درخواست برای ارایهء اطلاعات بیش‌تر دربارهء ‌غنی‌سازی پاسخ نداده است، مانع از دسترسی به تجهیزات و پرسنل نظامی مورد ظن شده است و نیز از ارایهء اطلاعات دربارهء آزمایشات مـربوط به تحقیق در زمینهء هسته‌ای و مـوشـک‌های بالستیک خودداری کرده است. گزارش آژانس در نشست آتی شورای حکام که انتظار می‌رود موضوع اصلی آن برنامهء هسته‌ای ایران و نیز درخواستش برای دریافت کمک فنی آژانس باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.همچنین براساس گزارش رویترز، بازرسان آژانس آثاری از پلوتونیوم را در نمونه‌های ذرات اورانیوم بسیار غنی شدهء برداشته شده‌از کانتینرهایی در تاسیسات نگهداری زبالهء هسته‌ای در شهر کرج یافته‌اند. براساس گزارش آژانس، ایران در پاسخ به تحقیقات آژانس گفته است که اورانیوم بسیار غنی شده ناشی از سوخت هسته‌ای مصرف شده در راکتور تحقیقاتی آب سبک تهران است.به گزارش رویتر، ایران روز دوشنبه توضیحاتی را دربارهء پلوتونیوم یافت شده ارایه داده است و آژانس در حال حاضر در حال بررسی آن است.گزارش آژانس هم تایید می‌کند که ایران اواخر ماه گذشتهء میلادی دومین زنجیره‌سانتریفیوژی را راه ‌اندازی کرد و تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به آن‌ها برای غنی‌سازی را نیز آغاز کرده است. یک مقام عالی رتبهء سازمان ملل گفت که ایران فقط مقادیر اندکی اورانیوم را در سطح پنج درصد که برای سوخت نیروگاه لازم است غنی‌سازی کرده است.در گزارش آژانس آمده است، آژانس قـادر بـه حصـول پیشرفت بیش‌تر در تلاش‌هایش برای راستی‌آزمایی نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نخواهد بود، مگر آن‌که ایران به مسایل راستی‌آزمایی که مدت طولانی است به تعویق افتاده پاسخ دهد و شفافیت مورد نیاز را ارایه کند. در این گزارش آمده است که لازمهء پیشرفت در این راستا پیش شرط توانایی آژانس درتایید ماهیت صلح‌آمیز برنامهء هسته‌ای ایران است.در این گزارش ادعا شده است که ایران به پرسش‌های مربوط به دستیابی به مواد مورد نیاز سانتریفیوژها از بازار سیاه، تحقیق دربارهء فرآوری سنگ خام اورانیوم و طرح آزمایشات انفجاری و کلاهک موشکی پاسخ نداده است. این گزارش همچنین ادعا می‌کند که ایران همچنان از پذیرش درخواست آژانس برای نصب ابزارهای نظارتی کنترل از راه دور در سایت‌های هسته‌ای که تصاویر را مستقیماً به آژانس منتقل کند، خودداری کرده است. یک مقام عالی‌رتبهء آژانس گفت که فقدان وجود نظارت از راه دور در ایران زمانی که چند هزار سانتریفیوژ در مقیاس صنعتی در این کشور راه‌اندازی شود ضعفی جدی برای بازرسان خواهد بود. وی گفت: «درحال حاضر حرکت در ایران برای بازرسان ما بسیار مشکل است، زمانی که آن‌ها3000 سانتریفیوژ یا بیش‌تر را راه‌اندازی کنند نظارت از راه دور ضرورت بیش‌تری پیدا می‌کند و این درحالی است که ایران از اجازهء بازرسی‌های اعلام نشده به بازرسان خودداری می‌کند.»
نمایندۀ دایم ایران در آژانس: گزارش البرادعی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران تاکید دارد
نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «کوتاه‌ترین گزارش البرادعی این پیام مهم را دارد که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز و هیچ‌گونه مانعی در انجام بازرسی‌ها و همکاری با آژانس ایجاد نشده است. علی اصغر سلطانیه در ارزیابی خود از گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی با بیان این که گزارش اخیر کوتاه‌ترین گزارش وی محسوب می‌شود، اظهار کرد: «این گزارش بار دیگر بر چند نکته بسیار مهم تاکید دارد; اول آن که آژانس هـیچ‌گونه شواهدی از انحراف مواد و فعالیت‌های هسته‌ای به منظور اهداف ممنوعه و نظامی پیدا نکرده و کماکان قادر است به فعالیت‌های راستی آزمایی در این زمینه ادامه دهد.»وی افزود: «نکتهء دوم گزارش البرداعی این است که با همکاری ایران در ارایهء دسترسی به تاسیسات و مواد هسته‌ای و ارایهء اطلاعات لازم، حسابرسی مواد هسته‌ای انجام شده و سوم این که بازرسی‌ها از تاسیسات غنی‌سازی نطنز انجام گرفته است و نتیجهء آزمایشات‌آژانس نیز نشان می‌دهد که ادعای ایران دربارهء موفقیت در غنی‌سازی با 5 درصد خلوص با اولین زنجیرهء 164تایی مورد تایید قرار گرفته و بازرسی‌های انجام شده از تاسیسات هسته‌ای تبدیل اورانیوم ucf در اصفهان نیز نشان دهندهء ادامـه کـار مـوفـق و تـولیـد 55 تن 6uf است.»نمایندهء دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: «نکتهء مهمی که در آخرین پاراگراف گزارش آمده این است که «آژانس کماکان به بررسی‌های خود ادامه می‌دهد و مدیرکل نیز به نحو مقتضی گزارش‌های خود را ارایه خواهد کرد» لذا گزارش البرادعی این پیام مهم را دارد که فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز بوده و هیچ‌گونه مانعی در انجام بازرسی‌ها و همکاری با آژانس ایجاد نشده است.»سلطانیه تاکید کرد: «براساس این گزارش هیچ‌گونه توجیه فنی و حقوقی برای دخالت شورای امنیت و یا سازمان‌های بین‌المللی دیگر در فعالیت‌های آژانس وجود ندارد و بی‌تردید هرگونه دخالتی، این روند توام با همکاری را به مخاطره خواهد انداخت.»وی درخصوص ادعای برخی منابع غربی مبنی بر این‌که در گزارش البرادعی ذرات اورانیوم با خلوص بالا در پسماندها دیده شده است نیز با نادرست خواندن این ادعا خاطرنشان کرد: «این مساله مـربوط به گزارش قبل بوده که ایران نیز توضیحات کامل‌تری را در این زمینه ارایه کرده و اتفاقاً آژانس نیز در این گزارش آورده است که در حال بررسی نمونه‌های جدیدی است که به طور مستمر ادامه دارد; لذا این‌گونه مسایل تنها برای انحراف افکار عمومی مطرح می‌شود.» سلطانیه درخصوص درخواست ایران برای همکاری‌های فنی آژانس در ایمنی نیروگاه آب سنگین اراک نیز اظهار کرد: «کمیتهء همکاری‌های فنی آژانس و زیرمجموعهء شورای حکام هفتهء آینده و از روز دوشنبه کار خود را شروع خواهد کرد و پس از آن شورای حکام پیشنهادات کمیته را تصویب خواهد کرد.»وی افزود: «این کمیته پروژه‌های کشورهای مختلف را بررسی و تصویب خواهد کرد و در این میان نیز جمهوری اسلامی ایران هفت پروژه پیشنهاد کرده که مورد تصویب دبیرخانه قرار گرفته و به کمیته پیشنهاد شده است.»نمایندهء دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «یکی از این پروژه‌ها پروژه همکاری آژانس پیرامون ایمنی راکتور آب سنگین اراک است که در جلسهء توجیهی این هفته توسط دبیرخانه برای کشورهای عضو به منظور آماده‌سازی برای هفتهء آینده بحث‌های مختلفی مطرح شد.»
سازمان انرژی اتمی: بحث آزمایشات پلوتونیوم موضوع جدیدی نیست
سازمان انرژی اتمی کشورمان در نمابری دربـارهء بـرخـی موارد مندرج در اخبار خبرگزاری‌های غربی دربارهء «آثار پلوتونیوم» براساس گزارش جدید محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توضیح داد. در این نمابر آمده است: «موضوع آزمایشات پلوتونیوم که در گزارش اخیر آژانس آمده است، موضوع جدیدی نبوده و سه سال است که مباحث تخصصی زیادی بین ایران و آژانس در این خصوص برگزار شده است، آژانس اخیراً (میانهء مهرماه) اعلام کرده که درکانتینرهای حاوی مواد پرتو داده شده بازفرآوری نشده و باقی‌مانده از پروژهء پلوتونیوم که تحت مهر و موم آژانس نیز قرار دارد، آلودگی ذرات پلوتونیوم و اورانیوم با غنای بالا مشاهده کرده است، منشا این آلودگی سوخت‌های قدیمی رآکتور تحقیقاتی تهران است که این رآکتور از بدو شروع به‌کار خود تحت نظارت آژانس قرار دارد و این مطلب به آژانس منعکس شده است.»
مک کورمک: نصب 60 هزار سانتریفیوژ در ایران باید لرزه بر اندام جهان اندازد
سخنگوی وزارت امور خارجهء آمریکا گفت که اعلام قصد ایران برای نصب ده‌ها هزار سانتریفیوژ باید لرزه بر اندام آن‌هایی باشد که نسبت به آنچه که آن را «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران» خواند، تردید دارند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد:« شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجهء آمریکا در پاسخ به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر هدف بلند مدت ایران برای نصب 60 هزار سانتریفیوژ جهت انجام غنی‌سازی گفت:«این باید لرزه بر اندام جهان اندازد.»وی با متهم کردن ایران به دنبال کردن برنامه هسته‌ای نظامی ادعا کرد: «آنچه این کار به آن منجر می‌شود یک سلاح هسته‌ای ایرانی است که یک عامل بی‌ثبات کننده باور نکردنی در مسیر تاریخ خاورمیانه خواهد بود.»مک کورمک گفت:«که نیکلاس برنز، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجهء آمریکا روز سه‌شنبه در تلاش برای رفع بن بست در خصوص تحریم علیه ایران با پنج همتای خود در گروه موسوم به 551 دیدار کرد.» این گزارش ادامه می‌دهد:«اما هیچ نشانه‌ای از یک پیشرفت فوری وجود ندارد.»سخنگوی وزارت خارجهء آمریکا گفت: «انتظار می‌رود کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجهء آمریکا این مساله را با همتایان چینی و روس‌اش در حاشیهء نشست «اپک» در هانوی مطرح کند.» وی افزود:« که اظهارات احمدی‌نژاد و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر این واقعیت تاکید کند ما به یک قطعنامه نیاز داریم که پیامی جدی را برای ایرانی‌هایی بفرستد مبنی بر آن‌که لازم است رفتارشان را تغییر دهد.»براساس گزارش خبرگزاری کیودو، مک کورمک امکان آمادگی بررسی جدی مذاکره با ایران را منتفی ندانست و گفت:« این پیشنهاد در حال بررسی فوری است.»وی با اشاره به گذشته گفت: «ما پیشنهاد گفت‌وگوی ویژهء دربارهء ‌عراق را مطرح کردیم. آن کانال کارایی نداشت.»مک کورمک گفت: «اگر در آینده ما بخواهیم از آن کانال سود ببریم، قطعاً این یک امکان است.»وی ادامه داد: «باید هزینه‌هایی برای شکست در پایبندی به درخواست شورای امنیت وجود داشته باشد، ما هر کاری را که بتوانیم انجام می‌دهیم تا نشان داده شود شورای امنیت کارایی دارد.»جان بولتون، سفیر آمریکا نزد سازمان ملل نیز گفت که اظهارات احمدی‌نژاد و گزارش آژانس ضرورت اقدام شورای امنیت را نشان می‌دهد.
گفت‌وگوی بوش و پوتین در مورد برنامۀ هسته‌ای ایران
ایرنا-رییسان جمهوری آمریکا و روسیه دیروز در فرودگاه «ونوکووا-‌2‌» مسکو، بدون حضور خبرنگاران، دیداری غیر رسمی انجام دادند.«جورج بوش» و «ولادیمیر پوتین» به اتفاق همسرانشان به مدت یک و نیم ساعت بر سر میز نهار دربارهء مسایل مختلف گفت‌وگو کردند.رییس جمهوری آمریکا در سر راه خود به اندونزی و ویتنام برای شرکت دراجلاس سران سازمان همکاری‌های آسیا و اقیانوس آرام، در مسکو توقف داشت.
آلکسی گرومف ،سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پایان دیدار سران روسیه و آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: «در این دیدار مسایل مهم بین‌المللی از جمله وضعیت پیرامون برنامه‌های هسته‌ای ایران و نیز مساله خاورمیانه مورد بحث قرار گرفت.»
«ولادیمیر پوتین» و «جورج بوش» قرار است یکشنبهء آینده در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های آسیا و اقیانوس آرام در هانوی پایتخت ویتنام نیز با یکدیگر گفت‌وگو کـننـد.قرار است دو رییس جمهور پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات درمورد ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی را تایید کرده و پوتین نیز برداشت خود از دیدار با علی لاریجانی دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران را با بوش درمیان ‌گذارد.
پرونده هسته‌ای در یک نگاه
سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ملیسا فلمینگ: گزارش البرادعی محرمانه است و حاوی نتیجه‌گیری و ارزیابی نیستند
سخنگوی وزارت خارجه، سیدمحمدعلی حسینی: ایران بارها به مسایل مطرح شده در گزارش اخیر البرادعی پاسخ داده است
وزیر سابق انرژی اتمی روسیه، ویکتور میخائیلوف: ایران چند سال دیگر قادر به غنی‌سازی در حد وسیع خواهد بود
سخنگوی وزارت خارجۀ چین: جامعۀ بین‌المللی باید اقدامات دیپلماتیک برای حل مسالۀ هسته‌ای ایران را تداوم بخشد
خاویر سولانا با وزیر خارجۀ آفریقای جنوبی دربارۀ ایران گفت‌وگو کرد
سیدمحمد خاتمی: توقعات آمریکا غیرمنطقی و نامشروع است
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، علاءالدین بروجردی: ایجاد ابهام غیرمنطقی در روند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران غیرقابل قبول است