تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۹۶۰۰۶

شیخ حمد بن عیسی آل ثانی پادشاه بحرین در سالروز سلطنتش درباره روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت که ایران هیچ چشم‌داشتی به خلیج فارس ندارد. آل ثانی در عین حال با اشاره به موضوع جزایر سه‌گانه از رسانه‌ها درخواست کرد بر عربی بودن خلیج فارس تاکید کنند! و بار دیگر مدعی شد که تهران در امور داخلی عراق دخالت می‌کند.‌‌ به گزارش روزنامه کویتی‌ الرای العام، پادشاه بحرین در دیدار با 10 تن از سردبیران روزنامه‌های ویژه‌ مصر و بحرین با اشاره به روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت:‌ ایران هیچ چشمداشتی به خلیج (فارس) ندارد، ما شاهد اشغال کویت توسط عراق بودیم، اما ایران هرگز هیچ اقدامی در این رابطه نکرده است. ما با کشورهای همجوار همکاری می‌کنیم، البته نه آنها حق دخالت در امور داخلی ما را دارند و نه ما در امور داخلی آنها دخالت می‌کنیم. البته ارتباط میان انسان‌ها که شیوه‌ طبیعی حیات است امری قابل قبول است. ‌آل ثانی در ادامه اظهارات خود با اشاره به قطعنامه اخیر شورای همکاری خلیج فارس گفت:‌ ما قطعنامه شورای همکاری خلیج (فارس) در خصوص استفاده‌ صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را ملاحظه کردیم، دستیابی به این پیشرفت علمی می‌تواند پاسخگوی بسیاری از خواسته‌های ما در زمینه‌های مختلف باشد. به اعتقاد من ایران مشکلات اقتصادی، امنیتی و کاری زیادی دارد و آن‌ها در تلاش برای حل این مشکلات هستند. البته برخی از این مشکلات از طریق همکاری با کشورهای همسایه قابل حل است. قطعنامه‌ شورای همکاری خلیج فارس با هدف استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب قوانین بین‌المللی بود. ‌پادشاه بحرین در ادامه با اشاربه موضوع جزایر سه گانه گفت: ایران به رغم مشکل جزایر سه گانه، ارتباط بسیار قوی با قطر، بحرین، کویت، عمان و امارات دارد و میزان روابط تجاری‌اش با این کشورها به 20 میلیارد دلار می‌رسد. ایران در عین حال با عربستان نیز همکاری زیادی دارد. البته باید اعلام کنم که کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس ضعیف نیستند که از سوی هر قدرتی مورد هدف قرار گیرند و تهدید شوند. ‌بنابر اظهارات آل ثانی تجربه‌ ثابت کرده است که حمله‌ نظامی ویرانگر است، همانطور که دیدید اسرائیل لبنان را نابود کرد اما نتیجه‌اش چه شد؟ شاه ایران خواسته‌هایی داشت که علنا همه را اعلام می‌کرد، اما کارش پایان یافت. کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس نیز توانسته‌اند خود را تقویت کنند و با تلاش زیاد به سطح کنونی منطقه‌‌ای و جهانی دست یابند.