تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۷  ، 
شناسه خبر : ۹۶۰۴۲
یک عضو سابق هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:
زهره آشتیانی اشاره: شاید مروری بر خاطرات اعضای‌ هیات نظارت بر انتخابات در دوره ششم مجلس بتواند ارزیابی مناسبی را از ترکیب و نحوه فعالیت هیات نظارت بر انتخابات این دوره برای ما تداعی کند.داوود حسن‌زادگان از اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در مجلس ششم بود که امروز وقتی به مرور وقایع آن روزها می‌پردازد از حدادعادل در کنار دیگر اقلیت‌های آن مجلس به عنوان یکی از افرادی نام می‌برد که دغدغه حضور فردی از جناح خودشان در هیات‌های نظارت داشتند و کروبی ریاست مجلس وقت این فرصت را از آنها دریغ نکرد. اما در ترکیب هیات‌های نظارت این دوره اقلیتی از مجلس هفتم را مشاهده نمی‌کنید. هرچند که در سایه عملکرد هیات‌های اجرایی باز هم همگان امیدوار به بررسی صلاحیت کاندیداها بدون اعمال سلیقه‌های سیاسی از سوی همین‌ هیات‌های نظارت یکدست هستند و ما هم همچنان منتظر. ‌

*در آستانه انتخابات شوراها اخبار متعددی از ردصلاحیت گسترده در سراسر کشور شنیده می‌شود با توجه به اینکه شما در دوره مجلس ششم از اعضای هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها بودید تحلیل شما از چنین روندی چیست؟
*طبق قانون، مجلس برای نظارت بر انتخابات شوراها اختیارات گسترده‌ای دارد که اگر این نظارت را اعمال نکند مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد. مجلس تنها مرجع نظارت بر انتخابات شوراهاست ولی این در حالی است که معمولا مجلس این وظیفه را دست‌کم می‌گیرد و کارهای تخصصی برای آن انجام نمی‌دهد و بنابراین همواره از سوی هیات‌های اجرایی غافلگیر می‌شود زیرا این هیات‌ها به صورت محفلی در می‌آیند که اعمال سلیقه می‌کنند. البته در مجلس ششم این تجربه را داشتیم که عده‌ای را رد صلاحیت کنند ولی در این دوره حرکتی عجیب رخ داده و رقبا را حذف کرده‌اند. ‌
*به نظر شما ترکیب هیات نظارت بر چنین روندی تاثیر‌گذار بوده است؟ ‌
**در مجلس ششم وقتی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تشکیل شد حدادعادل به عنوان رئیس فراکسیون اقلیت در مجلس بارها تذکر داد که باید از اعضای فراکسیون اقلیت هم در هیات نظارت قرار گیرند و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به صورت یکدست و متعلق به اکثریت نباشد و بر همین اساس ریاست مجلس ششم چنین تدبیر کردند که از اقلیت مجلس هم در هیات مرکزی نظارت قرار گیرند و بنابراین دکتر میرزا کوچکی از سمت خود استعفا دادند و به جای او حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد از فراکسیون اقلیت مجلس ششم در هیات نظارت مرکزی انتخاب شد و نظر اقلیت مجلس ششم نیز تامین شد ولی در مجلس هفتم دکتر حدادعادل در مقام ریاست مجلس حاضر نشد تا چنین استدلالی را بپذیرد و حتی از فراکسیون مستقل هم به هیات نظارت بر انتخابات راه ندادند و بنابراین هیات نظارت یکدست هم دچار مشکلاتی می‌شود. البته روی حسن نیت حدادعادل شکی نداریم و امیدواریم که ایشان وارد میدان شوند و به اوضاع سامان دهند. ‌
*البته وزیر کشور اعلام کرد که از هیات‌های نظارت خواسته تا در بررسی مجدد صلاحیت‌ها هرجا فردی را که بدون دلیل رد صلاحیت شده تایید کنند، آیا از نظر قانونی وزیر کشور می‌تواند چنین درخواستی را از هیات‌های نظارت داشته باشد. ‌
**‌ طبق قانون انتخابات شوراها هیات نظارت شکوائیه‌ها را پیگیری می‌کند و در مرحله آخر هیات نظارت مرکزی نیز به بررسی می‌پردازد. حتی تا آخرین لحظه تبلیغات این هیات نظارت از این مجوز برخوردار است تا افرادی را تایید صلاحیت کند. بنابراین وزیر کشور نمی‌تواند به هیات‌های نظارت حکم کند تا چنین کاری را انجام دهند و فقط مجلس می‌تواند وارد عمل شود. البته همانطور که می‌دانید در مجلس ششم من نیز از کروبی تقاضا کردم تا برای ساماندهی امور انتخابات وارد عمل شود.
*ولی در این دوره از انتخابات رد صلاحیت‌ها در شهرستان‌ها گسترده‌تر از تهران بوده و تحلیل‌های متفاوتی در این باره وجود دارد. به نظر شما علت این ماجرا چیست؟
**این مشکل همیشه وجود داشته و تنها این دفعه موضوع پیش نیامده. هیات‌های اجرایی بر اساس استنباطی که از قانون دارند عمل می‌کنند و بنابراین چون هیات‌های اجرایی از یک گروه تشکیل شده حتی روی مدارک تحصیلی کاندیداها نیز اعمال‌نظر کرده‌اند. و این نتیجه تفسیرهای غلط هیات‌های اجرایی است که باید کنترل شود. در مرحله بعدی هیات‌های نظارت استانی باید وارد عمل شوند و از سوی دیگر هیات مرکزی نظارت هم می‌تواند عمل کند اما این بخش از نظر اطلاع‌رسانی کمتر به مردم شناسانده شده است. ‌
*به نظر شما همین ترکیب یکدست هیات‌های نظارت و اجرایی که البته مجریان انتخابات این دوره آن ‌را تکذیب می‌کنند سبب شده تا نگرانی‌هایی که اصلاح‌طلبان درباره روند رد صلاحیت‌ها داشتند نسبت به سلامت برگزاری انتخابات هم تسری یابد. ‌
**دوره قبل نظارت و اجرا یکدست نبود و در آن انتخابات ما موضعگیری‌هایی داشتیم و حتی من در مخالفت با آن روند استعفا دادم ولی به هرحال ما در دوره قبلی سعی کردیم تا در همه استان‌ها از اعضای جناح اقلیت و اکثریت مجلس ششم افرادی را انتخاب کنیم. به هرحال من به امانتداری و حسن‌نیت حدادعادل شک ندارم که ایشان با مسئولیت‌پذیری و تعهدی که دارد احساس تکلیف می‌کند تا انتخاباتی سالم برگزار شود زیرا سالم‌سازی انتخابات شوراها بیشتر بر عهده مجلس است. البته استدلال هیات نظارت این دوره این است که ما می‌خواهیم تا انتخابات را آرام برگزار کنیم و این خوب است ولی مجلس باید فعال باشد. ‌
*توصیه شما به هیات‌های نظارت چیست؟ ‌
**به نظر من باید اطلاع‌رسانی بیشتری نسبت به روند برگزاری انتخابات از سوی هیات‌های نظارت صورت گیرد و اعتمادسازی شود. در حال حاضر عدم اطلاع‌رسانی مناسب سبب شده تا اخبار متفاوتی از بررسی صلاحیت‌ها شنیده شود در حالی که اگر اطلاع‌رسانی مناسبی صورت هیچ شک و شبهه‌ای در روند برگزاری انتخابات ایجاد نمی‌شود. البته هرچند که کنترل نهایی و نظارت عالیه را مقام معظم رهبری انجام می‌دهند ولی این دلیلی نیست که هیات‌های نظارت فعال برخورد نکنند.