تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱  ، 
شناسه خبر : ۹۹۲۴۲

بخش اخبار جهان: رییس جمهور عراق در پیامی برای همایش آشتی ملی احزاب و گروههای سیاسی از فتنه انگیزی برخی کشورهای عربی و اسلامی در داخل عراق انتقاد کرد.
«جلال طالبانی» در این پیام که سخنگوی رسمی وی در همایش قرائت کرد گفت : برخی از کشورهای عربی و اسلامی با حمایت از پیروان یک مذهب در صدد فتنه و تفرقه بین مردم عراق هستند.
طالبانی در این پیام با اشاره تلویحی به همایش اخیر که با حمایت برخی مسئولان کشور عربی قطر در «استانبول» ترکیه برگزار شد از این کشورها خواست از این رفتارهای فتنه انگیز خود خجالت بکشند.
وی ادامه داد برخی تحت پوشش عربهای سنی می خواهند بین مردم عراق فتنه انگیزی کنند که اهل تسنن از این جنایتکاران و جنایتهایشان تبری می جویند.
از سوی دیگر نوری المالکی نخست وزیر عراق روز گذشته در کنفرانس آشتی ملی عراق به نظامیانی که در ارتش سابق رژیم صدام خدمت می کردند پیشنهاد کرد دوباره وارد ارتش شوند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد مالکی در مراسم آغاز به کار کنفرانس آشتی ملی اعلام کرد : ارتش عراق درهای خود به روی افسران و سربازان ارتش سابق که تمایل دارند به کشور خدمت کنند باز می کند.
نخست وزیر عراق در برابر صدها نفر از مسئولان سیاسی عراق که در محل برگزاری کنفرانس درمنطقه سبز حضور یافته بودند افزود : این مسئله در چهارچوب امکانات ارتش انجام می گیرد.
لازم به ذکر است «جریان صدر» وابسته به «مقتداصدر» روحانی برجسته ضداشغال در عراق از شرکت در همایش آشتی ملی احزاب و گروه های سیاسی خودداری کرد.
از سوی دیگر نخست وزیر پیشین عراق و رئیس حزب دعوه اسلامی این کشور دیروز در دمشق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق شد.
ابراهیم جعفری پس از دیدار با مقامات سوری در کنفرانس خبری در دمشق در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر تصریح کرد: عراق خواهان همکاری با کشورهای منطقه به ویژه ایران و سوریه برای بررسی جدول زمانبندی خروج نیروهای اشغالگر از عراق است .
نخست وزیر پیشین عراق تاکید کرد هیچ ملتی نمی پذیرد تا ابد در بند نیروهای اشغالگر باشد و ما نیز خواهان خروج نیروهای آمریکایی هستیم و به همین علت پرونده امنیتی و برقراری ارامش در عراق را در اولویت قرار داده ایم.
طالبانی: المالکی و حکیم همایش استانبول را محکوم کردند
«جلال طالبانی» رییس جمهور «نوری المالکی» نخست وزیر و «عبدالعزیزحکیم» رهبر فراکسیون بزرگ ائتلاف یکپارچه عراق همایش هفته گذشته «استانبول» را محکوم کردند.
مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در بیانیه ای اعلام کرد : حکیم بعد از بازگشت از واشنگتن و لندن به بغداد در دیدارهای جداگانه با رییس جمهوری و نخست وزیر عراق همایش استانبول را که به بهانه دفاع از عربهای سنی عراق برگزار شد محکوم کردند.
بر اساس این بیانیه حکیم طالبانی و المالکی این همایش را تفرقه افکنانه و برخاسته از تعصبهای مذهبی دانستند.
در همایش حمایت از عربهای سنی عراق که با هزینه و نظارت مسوولانی از دولت قطر در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در استانبول ترکیه برگزار شد مواضع تحریک آمیز متعددی به نام عربهای سنی بر ضد شیعیان عراق اتخاذ شد.
این همایش در پایان با صدور بیانیه ای مدعی قتل و کشتار عربهای سنی به دست شیعیان و خواستار حمایت و دفاع از عربهای سنی عراق شد. این همایش با انزجار و محکومیت شدید مسوولان و نمایندگان احزاب سیاسی داخل عراق مواجه شده است .
مقتدا صدر: از ارتکاب قتل به نام مذهب بیزارم
از سوی دیگر «مقتدا صدر» روحانی برجسته ضد اشغال درعراق از قتل ها و جنایت هایی که به نام مذهب در عراق انجام می گیرد اعلام بیزاری کرد.
صدر در بیانیه ای که روزجمعه در بین نمازگزاران مسجد کوفه منتشر شد اعلام کرد: «از هر شیعه که اهل تسنن را به قتل می رساند تبری می جویم همانطور که از هرسنی که شیعه را به قتل می رساند» .
روحانی جوان عراقی و رهبر معنوی تشکیلات «جیش المهدی» تاکید کرد که هرکس مرتکب چنین جنایت هایی می شود دشمن خداست.
وی اضافه کرد: آنچه از تعرض ها درعراق برضد پیروان مذاهب مختلف اتفاق می افتد ناشی از حضور اشغالگران و پیروان آنها از عفلقی ها (بعثی ها) و تکفیری هاست .
صدر تاکید کرد: هیچ اهل تسننی دست خود را بر ضد شیعی دراز نمی کند و عکس آن نیز هرگز اتفاق نمی افتد.
کشته شدن سه سرباز ارتش آمریکا در عراق
منابع نظامی آمریکا اعلام کردند که از روز سه شنبه گذشته تا روز جمعه دستکم سه سرباز این کشور در عراق کشته و دو نفر دیگر زخمی شده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد ارتش آمریکا در اطلاعیه ای نظامی تاکید کرد دو تفنگدار دریایی آمریکا هنگام دو رشته عملیات جداگانه در استان الانبار عراق به شدت مجروح شده و جان باخته اند.
براساس این گزارش یک سرباز دیگر آمریکایی نیز روز سه شنبه گذشته در عملیاتی در استان نینوا بدست مهاجمان عراقی کشته شد.
این اطلاعیه حاکی است که دو نظامی دیگر آمریکا در همین عملیات زخمی و به بیمارستان منتقل شده اند . در 15 روز گذشته حداقل 58 سرباز ارتش آمریکا در جنگ عراق کشته شده اند.
از سوی دیگر ارتش آمریکا روز گذشته اعلام کرد در عملیات هوایی و زمینی مشترک ارتش عراق و آمریکا در شهرک صدر در شرق بغداد یک شبه نظامی مسلح کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.
از سوی دیگر سخنگوی نیروهای اشغالگر انگلیسی در بصره روز گذشته اعلام کرد بر اثر انفجار بمبی دست ساز در مسیر گشتی نظامیان انگلیسی در شمال شهر بصره دو نظامی انگلیسی زخمی شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر از بصره سروان تان دنیلوب افزود در این انفجار که در منطقه کندی واقع در هشت کیلومتری شمال بصره رخ افتاد یک زرهپوش نظامی انگلیس نیز آسیب دید.
لازم به ذکر است نیروهای اشغالگر انگلیس مستقر در جنوب عراق پیوسته هدف حمله قرار می گیرند. استان نفت خیز بصره در جنوب عراق واقع است .