تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۸  ، 
شناسه خبر : ۹۹۷۳۵

جمهورى اسلامى ایران در بهره مندى ازتکنولوژى هسته اى صلح آمیز درچارچوب مقررات بین المللى جدى است و تحت تاثیر فشارهاى سیاسى و تهدیدهاى نظامى قرار نخواهد گرفت . على لاریجانى دبیرشوراى عالى امنیت ملى ایران درپاسخ به سوالات گروهى ازمدیران رسانه هاى پاکستانى ضمن بیان این مطلب افزود،ایران ازاعضاى معاهده ان پى تى است و کلیه فعالیت هاى هسته اى صلح آمیز ایران نیزتحت نظارت و کنترل مستمر آژانس بین المللى انرژى اتمى قرار دارد.
بااین حال آمریکا و برخى دول اروپایى با نادیده گرفتن مقررات بین المللى و اعمال فشار برآژانس بین‌المللى انرژى اتمى و همچنین تهدیدهاى نظامى در تلاش هستند ایران را از دستیابى به حقوق مشروعش محروم کنند. در شرایطى که هیچ کشور ویا قدرتى حق محروم کردن دیگر کشورها در بهره مندى از تکنولوژى هسته اى صلح آمیز را ندارد ،دول غربى درتلاش هستند مانع از دستیابى کشورهاى درحال توسعه به علوم و تکنولوژى هسته اى صلح آمیز شوند.برخوردغیر اصولى و زیاده خواهانه دول غربى با فعالیت هاى صلح آمیز هسته اى ایران نمونه اى از همین واقعیت است .
آمریکا و فرانسه در نشست اخیر آژانس بین المللى انرژى اتمى با اعمال فشارهاى سیاسى تلاش کردنددرخواست کمک فنى ایران از آژانس بین المللى انرژى اتمى را از دستور کار خارج سازند . این درحالیست که راکتور تحقیقاتى آب سنگین ایران در اراک صرفا به منظور تولید ایزو توپ ها در زمینه هاى پزشکى بویژه درمان بیماران سرطانى و نیز در زمینه هاى کشاورزى و صنعتى توسط متخصصان ایرانى طراحى و احداث شده است .
ایران براى احداث تاسیسات یاد شده هیچ کمکى را درخواست نکرده است بلکه صرفا براى دریافت توصیه هاى فنى و ایمنى ، از آژانس بین المللى انرژى اتمى درخواست کمک کرده است . ایران اطلاعات مشروع و کامل مربوط به طراحى و احداث راکتور تحقیقاتى اراک رادر اختیار آژانس بین المللى انرژى اتمى قرار داده و بازرسان آژانس مذکور نیز از تاسیسات اراک بازدید کرده اند.بنابراین هیچ گونه توجیه حقوقى و فنى براى همکارى نکردن آژانس بین المللى انرژى اتمى با ایران وجود ندارد .
براساس مقررات آژانس مذکور،تضمین ایمنى فعالیت‌هاى تاسیسات هسته اى درجهان،نخستین اولویت درمیان اهداف و وظایف آژانس یادشده است .براساس قطعنامه پنجاهمین کنفرانس عمومى آژانس بین المللى انرژى اتمى ،دولت هاى عضو آژانس مذکور ،به همکارى با آژانس به منظور افزایش ایمنى هسته اى تشویق شده اند . اما آمریکا و فرانسه برخلاف کلیه قواعد بین المللى تلاش کرده اند مانع همکارى آژانس بین‌المللى انرژى اتمى باایران شوند .
اگرچه تلاشآمریکا و فرانسه براى خروج درخواست ایران ازدستورکار آژانس بین المللى انرژى اتمى با ناکامى مواجه شد ، اما تصمیم آژانس یادشده براى رسیدگى به تقاضاى ایران در فرصت دیگر حاکى است که این نهاد بین المللى دراجراى وظایف و تعهداتش تحت تاثیر سیاستهاى زورگویانه قدرتهاى بزرگ قرار دارد و قادر به اجراى وظایفش در قبال کشورهاى درحال توسعه نمى باشد . اما ایران براساس اختیارات و حقوق خود مى‌تواند هرنوع راکتور هسته اى را به منظور بهره بردارى صلح آمیز در دستور کارش قرار دهد.اظهارات دبیرشوراى عالى امنیت ملى ایران نیز تاییدى برهمین واقعیت است .