تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۱۰۰۰۴۰
بوش در بغداد

یک سفر، یک هدف


امیرعلی ابوالفتح
جورج بوش رئیس جمهور امریکا وارد بغداد شد." این خبر آنچنان غیرمنتظره بود که حتی نوری مالکی نخست وزیر عراق نیز تا 5 دقیقه پیش از ورود رئیس جمهور امریکا به فرودگاه بغداد از این سفر خبر نداشت. بوش پس از شرکت در نشست مقامات ارشد دولت امریکا در کمپ دیوید که رسانه های غربی از آن تحت عنوان کابینه جنگی یاد کردند ، راهی بغداد شد تا حمایت خود را از دولت جدید عراق اعلام کند.
انتخاب مقطع زمانی کنونی برای سفر غیرمنتظره رئیس جمهور امریکا از دو جنبه قابل توجه است اول این که در روزهای اخیر وزرای دفاع و کشور عراق انتخاب و دولت مالکی تکمیل شد. همچنین ابومصعب زرقاوی رهبر القاعده در عراق که مسوول بسیاری از عملیات تروریستی در این کشور شناخته می شد ، به قتل رسید. این دو رویداد نشان داد که دولت کنونی عراق از توان نسبی برای برقراری امنیت در این کشور برخوردار است. تاکنون دولت امریکا به بهانه فقدان امنیت و همچنین پا نگرفتن ساختارهای امنیتی از سوی دولت عراق با خروج نیروهایش از این کشور مخالفت می ورزید اما اکنون چنین به نظر می رسد که بیش از هر زمان دیگری ، امکان کاهش نیروهای امریکایی و نهایتا خروج کامل آنان از عراق وجود دارد.
بوش در دیدار با مالکی تلاش کرد تلویحا موافقت خود را با واگذاری تامین امنیت عراق به دولت منتخب این کشور بیان کند. البته امریکایی ها آن گونه که شواهد نشان می دهند ، علاقه ای به خروج کامل از عراق ندارد و اختصاص 80 میلیارد دلار بودجه اضافی از سوی کنگره به پنتاگون در سال مالی جاری موید آن است که واشنگتن برای حفظ حضور نظامی در عراق برنامه های بلند مدتی دارد. لیکن باوجود این استراتژی کلان ، تحولات اخیر در داخل عراق و همچنین افزایش اعتراضات در داخل امریکا سبب شده تا بوش حداقل در ظاهر ژست تمایل به خروج از عراق را به نمایش بگذارد.
اما عامل دوم در انتخاب مقطع کنونی برای سفر غیرمنتظره بوش به عراق در نیاز جمهوریخواهان به حرکتهای تبلیغاتی در آستانه برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره امریکا در ماه نوامبر است. 5 ماه دیگر قرار است سرنوشت 435 کرسی مجلس نمایندگان ، 33 کرسی مجلس سنا و 33 فرمانداری ایالت های امریکا رقم بخورد. تمامی ارزیابی ها حکایت از آن دارد که حزب جمهوریخواه پس از 9 سال پیروزی های متوالی در انتخابات ریاست جمهوری و کنگره ، با شکست سنگینی در ماه نوامبر مواجه خواهد شد. عمده ترین دلیل سقوط آزاد محبوبیت بوش که از آن به عنوان بدترین وضعیت یک رئیس جمهور امریکایی 4 دهه اخیر یاد می شود ، خشم و ناخرسندی ملت امریکا از نحوه اداره جنگ عراق است. در حال حاضر حتی متعصب ترین حامیان بوش در میان جمهوریخواهان کنگره نیز به منتقدان دولت پیوسته اند و خواستار تعیین یک جدول زمانبندی شده برای خروج نیروهای امریکایی از عراق شده اند. بوش چندی پیش خود به نقش منفی جنگ عراق در افول محبوبیتش اعتراف کرد. بنابر این چندان تعجب برانگیز نیست که رئیس جمهور امریکا پس از تشکیل کابینه جنگی در کمپ دیوید راهی بغداد شود تا از این طریق به رای دهندگان امریکا پس اطمینان دهد که استراتژی امریکا در عراق تغییر خواهد کرد. بی تردید بدون جلب رضایت رای دهندگان امریکایی که به شدت از افزایش تلفات سربازان این کشور در جنگ عراق خشمگین هستند ، جمهوریخواهان باید کنترل قوه قانونگذاری امریکا را به رقبای دموکرات خود واگذار نمایند. این جابه جایی سیاسی در کنگره می تواند مقدمه ای برای اخراج جمهوریخواهان از کاخ سفید در سال 2008 باشد.
رهایی از این کابوس شاید با یک سفر جسورانه به بغداد ناامن و دست دادن با نخست وزیر عراق در مقابل دوربین های تلویزیونی میسر باشد اما این که واقعا دولت امریکا بخواهد به دوران اشغال عراق پایان دهد ، همچنان شک و تردیدهای جدی وجود دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات