تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۱۰۰۹۵۳

آخرین اخبار از آرایش سیاسی جناح‌ها در انتخابات


این روزها اخبار مختلف و گاه ضد و نقیضی در مورد آمدن یا نیامدن چهره های مختلف سیاسی به عرصه انتخابات خبرگان و شوراها منتشر می شود. دو انتخاباتی که به دلیل شرایط خاص سیاسی کشور، پس از انتخابات نهم ریاست جمهوری فکر کردن به آن برای گروه ها و فعالین سیاسی از نان شب هم واجب تر است شده است. بنا به این گزارش، اخباری که از سوی منابع آگاه به گوش می رسد، حکایت از نهایی شدن لیست هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب برای انتخابات خبرگان دارد و شوراها همچنان در ابهام بیشتری قرار دارند. شنیده ها حاکی است که در جناح اصلاح طلبان که مسؤولیت تهیه لیست آن برای انتخابات خبرگان بر عهده مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم است، چهره های روحانی و برجسته اصلاحات در این لیست قرار دارد با ذکر این نکته که حسن روحانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در لیست اصلاحات برای خبرگان قرار دارد که البته تصمیم هاشمی رفسنجانی برای حضور یا عدم حضور همچنان مبهم است و شواهد و قرائن نیز نشان می دهد که هاشمی با وجود دعوت آیت الله مهدوی کنی و برخی دیگر از چهره های اصولگرا و اصلاح طلب همچنان قصد برنیامدن دارد که در این صورت نقطه اشتراک اصولگرایان و اصلاح طلبان در صدر لیست به جای هاشمی رفسنجانی به حسن روحانی تغییر خواهد کرد.
شایان ذکر است؛ از دیگر چهره هایی که در لیست اصلاح طلبان برای کاندیداتوری خبرگان در حوزه تهران به چشم می خورند، می توان به علی یونسی (وزیر سابق اطلاعات)، موسوی بجنوردی (رئیس پژوهشکده امام خمینی)، کازرونی (امام جمعه کرج) و محسن قمی (نماینده سابق ولی فقیه در دانشگاه ها) اشاره کرد. نام تنی چند از روحانیون جوان حوزه نیز که گرایش هایی به سمت اصلاحات دارند، در میان افراد مورد نظر لیست اصلاحات دیده می شود. از سوی دیگر اصلاح طلبان با نهایی کردن لیست خود در دیگر استان های کشور، در مراحل تکمیل فعالیت های خود برای انتخابات خبرگان هستند. در استان یزد، حجت السلام وافی بیش از دیگر شخصیت ها مورد توجه اصلاح طلبان است. هر چند که پیش از این با آیت الله محقق داماد رایزنی هایی شده بود ولی وی حضور در انتخابات را رد کرده و نپذیرفته است. در استان لرستان نیز برخی شایعات از حضور عباسی فرد به عنوان کاندیدای اصلاحات در این استان خبر می دهند، حال آن که منابع آگاه وی را به عنوان کاندیدای مورد نظر اصلاحات در لیست تهران می دانند. همچنین زین العابدین قربانی در گیلان، احمدی یزدی در هرمزگان، مجتبی کرمانی و محمد هاشمیان در کرمان، حجت السلام بهشتی (عضو مجلس خبرگان و استاد معارف دانشکده الهیات دانشگاه تهران)، سید محمد علی دستغیب و سید محسن حسینی ارسنجانی در فارس، شیخ عباسعلی روحانی در اصفهان، محمدی ایلامی در ایلام، حسین مهری در بوشهر، ناصری در چهارمحال و بختیاری و سید محسن موسوی تبریزی در آذربایجان شرقی مورد توجه بخش قابل توجهی از اصلاح طلبان برای حضور در لیست خبرگان اصلاحات هستند. برخی شایعات نیز خبر از حضور مجید انصاری در حوزه کرمان، موسوی بجنوردی در حوزه خراسان شمالی و حسن روحانی در حوزه سمنان می دهند که اخبار موثق حاکی از حضور این 3 چهره در لیست تهران اصلاح طلبان هستند. همچنین آیت الله طاهری اصفهانی نیز با وجود همه تلاش ها برای حضور در حوزه اصفهان، دعوت اصلاح طلبان را نپذیرفته است.
منابع آگاه نیز آیت الله مظاهری را برای حوزه اصفهان، آیت الله گرگانی را برای حوزه اراک و آیت الله حسنی را برای حوزه آذربایجان غربی از طیف مقابل معرفی می کنند. اخباری نیز مبنی بر احتمال حضور آیت الله خزعلی به عنوان کاندیدای خبرگان رهبری در حوزه اراک منتشر شده است. شایان ذکر است؛ حجت الاسلام فلاحیان (وزیر اسبق اطلاعات) نیز در حوزه خوزستان مورد نظر و توجه برای خبرگان چهارم است و محمدی ری شهری نیز در لیست تهران قرار دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات