آسوشیتدپرس
ایالات متحده اخرین نمایش قدرت نیروی نظامی خود را در کنار خط ساحلی ایران در روز چهارشنبه 2 رداد 23 ه با اعزام دو ناو هواپیمابر و ناوهای ابخاکی حامل 17000 تفنگدار دریایی و ناوی به منظور انجام مانورهای اعلام نشده در خلیج فارس صورت داد گروههای ضربتی ناو هواپیمابر به فرماندهی ناوهای هواپیمابر استنیس و نیمیتز با همراهی ناو تهاجمی اب خاکی یواس اس بن هوم ریچارد 5 گروه ضربتی ان شامل ناوهای ابی خاکی حامل نفرات یگان سیزدهم اعزامی تفنگداران دریایی شب هنگام با گذر از تنگه باریک هرمز که دوپنجم صادرات نفتی دنیا از ان صورت می گیرد وارد خلیج فارس شدند طبق گزارشها هواپیماهای مستقر بر 3 فروند ناو هواپیمابر موجود در خلیج فارس و ناو ابی خاکی بن هوم ریچارد قرار است تا تمرینات هوایی را صورت دهند درحالی که ناوها تمرینات ضدزیردریایی و ضدمین و دیگر تمرینات را انجام خواهند داد این مانورها دقیقا 2 ماه بعد از مانورهای قبلی که در مارس 2007 صورت گرفت انجام می شود دران مانورها ناو گروههای هواپیمابر امریکایی مانورهای هوایی و دریایی دو روزه ای را در نزدیکی سواحل ایران انجام دادند قبل از ورود گروه رزمی ناو ابخاکی صبن هوم ریچارد نی 54 دریایی امریکا حدود 20000 پرسنل نظامی را در دریا در منطقه خلیج فارس و ابهای همسایه ان مستقر نموده بود
تحلیل
اقدام اخیر امریکا در زمینه اعزام حجم عظیمی از نیروهای نظامی خود که شامل 9 ناو عظیم و بیش از 17000 پرسنل مستقر در انها به منطقه خلیج فارس و در مجاورت سواحل ایران از زوایای مختلفی قابل تحلیل و بررسی است رسانه های غربی مانند خبرگزاری ان را نشان دهنده نمایش قدرت امریکا در قبال ایران تلقی نموده اند این امر به ویحژه با توجه به نزدیک شدن موعد نهایی مقرر در قطعنامه 1747 به ایران در زمینه تعلیق فعالیت هستهای خود در خور توجه است ورود ناوهای امریکایی دو هفته پس از سفر منطقهای دیک چنی به برخی کشورهای خلیج فارس صورت گرفت درجریان این سفر چنی بر روی یکی از ناوهای امریکایی اظهارداشت امریکا به ایران اجازه نمی دهد به سلاح هسته ای دست یافته و به قدرت منطقه تبدیل شود بدین ترتیب به نظر می رسد هرچند هدف اعلامی و رسمی امریکا از این اعزام نیرو انجام مانورهای دریایی و هوایی قلمداد شده است اما درعین حال ایالات متحده قصد دارد با این اقدام به ایران نشان دهد که دارای توان نظامی لازم برای مورد تهدیدقراردادن ایران است هرچند پیامدهای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران نه تنها براقتصاد منطقه خلیج فارس و شریان حیاتی صادرات نفت تاثیر زیادی دارد بلکه به طور حتم تبعات بین المللی غیرقابل پیش بینی به دنبال خواهد داشت
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است هرچند هیچضگونه نیت تهاجمی ندارد اما هرگونه تجاوز را به شدیدترین نحو پاسخ خواهد داد و انجام مانورهای عظیم یکساله اخیر خود موید این امر است جمهوری اسلامی ایران بارها به حضور نظامی امریکا و همپیمانانش در منطقه خلیج فارس اعتراض کرده و حضور نیروهای بیگانه را سبب به خطرافتادن امنیت و ثبات منطقه ای دانسته است کما اینکه در جریان عبور و مرور ناوهای امریکایی در منطقه خلیج فارس انها مکررا با کشتی های بازرگانی در خطوط شلوغ کشتیرانی خلیج فارس تصادف نمودهضاند که موجب بروز خسارات گسترده ای شده است همچنین حضور این ناوها الودگی زیست محیطی خلیج فارس را به همراه داشته و اقدامات تحریک امیز انها در چارچوب انجام مانورهای گسترده دریایی و هوایی موجبات افزایش تنشهای منطقه ای را فراهم نموده است.