تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۱۰۱۹۷۷

از کاترینا تا اوکلاهاما


حنیف غفاری
وقوع آتش‌سوزی در علفزارهای اوکلاهاما، تگزاس و نیومکزیکو در ایالات متحده آمریکا باعث ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان این مناطق شده است. این در حالی است که تلاش سازمان‌های ذی‌ربط در مهار این بحران طبیعی و مردمی هنوز نتیجه‌بخش نبوده است. در این میان سابقه مخدوش جمهوری‌خواهان در مهار عواقب و تبعات توفان کاترینا هنوز در اذهان شهروندان آمریکایی باقی مانده و موجبات ایجاد وحشت و نگرانی را در قبال آتش‌سوزی‌های اخیر فراهم ساخته است.
در جریان توفان کاترینا و ریتا جرج بوش عملکرد ضعیف و غیرقابل توجیهی را از خود به نمایش گذاشت. در حالی که رییس‌جمهور ایالات متحده و معاونان وی در حال توزیع حجم گسترده‌ای از کالاهای مصرفی در میان سربازان کاخ سفید در عراق بودند بسیاری از زنان و کودکان آسیب‌دیده از کاترینا در انتظار حداقل امکانات نجات از سوی جمهوری‌خواهان مدعی رعایت حقوق شهروندان بودند.
آتش‌سوزی‌های گسترده در "اوکلاهاما"،‌ "تگزاس" و "نیومکزیکو" بار دیگر ناتوانی دولت را در مقابله با بحران‌های طبیعی به نمایش گذاشته است. پیش‌زمینه موجود در خصوص اقدامات نومحافظه‌کاران در برابر توفان کاترینا حجم و وزن انتقادات مردمی علیه واشنگتن را افزایش خواهد داد و در این میان دموکرات‌های مخالف بوش و چین نیز با مناسب دیدن فضا وارد میدان خواهند شد. جمهوری‌خواهان در برابر چنین حجم گسترده‌ای از انتقادات و خشم‌ها حرفی برای گفتن نخواهند داشت و رسوایی دیگری در کارنامه آنها ثبت خواهد شد.
نکته جالب توجه این است که حتی در صورت سنگین و شدید بودن فاجعه‌ای طبیعی انگشت انتقادات در مرحله اول به سوی بوش نشانه خواهد رفت. به عبارت دیگر قالب و چارچوب ساختاری حکومت نومحافظه‌کاران که خواهان تقدم سیاست خارجی بر سیاست داخلی ایالات متحده و ایجاد جنگ‌افروزی در جهان و دخالت در امور سایر کشورهای دنیا هستند در روندی خودکار باعث خواهد شد تا کوتاهی در هر حادثه‌ای که جان شهروندان در آن دخیل باشد به عنوان ننگی آشکار و چالشی عمیق گریبانگیر بوش و دیگر جمهوری‌خواهان شود.
هم اکنون آتش‌سوزی‌های اوکلاهاما و دیگر مناطق آمریکا باعث کورتر شدن گره موجود در دستگاه سیاست داخلی کاخ سفید شده است. بسیاری از شهروندان آمریکایی تأخیر و سستی موجود در مهار بحران‌های طبیعی را ناشی از تمرکزگرایی شدید جمهوری‌خواهان در عراق و افغانستان می‌دانند. در این راستا سکوت افرادی مانند رایس، چنی و رامسفلد بر وسعت دامنه این اعتراض‌ها علیه واشنگتن خواهد افزود.
در نهایت این که قالب و ساختاری که کاخ سفید به واسطه آن خود را به نظام بین‌الملل معرفی کرده است بسیار شکننده و غیرمستحکم می‌باشد. تا اندازه‌ای که حوادثی مانند توفان کاترینا و آتش‌سوزی‌های اوکلاهاما می‌توانند آن را در هم ریزند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات