سفارت ایران در مسکو، با صدور بیانیهای اعلام کرد که ایران طرف اروپایی و طرفهای دیگر را به حفظ آرامش، خارج نشدن از مسیر منطق و بازگشت به مذاکرات، فرا میخواند و اعلام مینماید که قطع مذاکرات، تشکیل نشست اضطراری شورای حکام آژانس و هرگونه روشهای فشارگونه و تهدیدآمیز باعث به بنبست رسیدن فرآیند دیپلماسی مبتنی بر مفاهمه و همکاری خواهد شد.
به گزارش ایسنا متن کامل بیانیه سفارت ایران در مسکو که در پاسخ به مواضع کشورهای اروپایی در رابطه با فعالیتهای هستهیی ایران در نشست روز پنجشنبه برلین منتشره شده است، به شرح زیر است:
"باسمهتعالی
تصمیم ایران برای از سرگیری فعالیتهای تحقیقات هستهیی صلحآمیز، بهانهای شده است تا بعضی از کشورها که خود نه تنها از بالاترین مقیاس از انرژی هستهیی بهره میبرند، بلکه بعضا بزرگترین و دهشتناکترین زرادخانه تسلیحات هستهیی را در اختیار دارند، با قرائتی یک جانبه از رویدادها و تحولات گذشته و با لحنی حق به جانب ولی آکنده از تهدید و فشار، اتهامات نادرستی ار به ایران نسبت دهند. بنابراین ایران در پاسخ به اظهارات و مواضع مذکور و به ویژه مورد اخیر، یعنی بیانیه روز پنجشنبه سه کشور اروپایی در برلین، برای روشن شدن موضوع و بیان مواضع خویش موارد زیر را اعلام و بر آنها تاکید میکند.
1- فعالیتهای تحقیقات هستهیی آغاز شده بر اساس ماده سه اساسنامه آژانس و مادهی چهار معاهده ان.پی.تی و پادمان، جزو حقوق مسلم و لاینفک ایران به عنوان عضو ان.پی.تی میباشد. این فعالیتها کاملا تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی هستهیی انجام خواهند شد. به این ترتیب آنچه اکنون پس از بیش از دو سال تعلیق داوطلبانه فعال میگردد، تنها بخشی از حقوق مصرح و قانونی ایران بوده و هنوز بخش بزرگی از حقوق قانونی ایران از جمله تولید سوخت هستهیی (غنیسازی مواد فراروی شده) به صورت داوطلبانه در حال تعلیق میباشد.
2- ایران چیزی فراتر از حقوق حقه خویش در چارچوب ان.پی.تی را دنبال نمینماید. ایران اعتقادی به دستیابی به سلاح هستهیی نداشته و چنین فعالیتی را دنبال نمیکند. بلکه بر عکس برای خلع سلاح هستهیی و جلوگیری از اشاعه هستهیی در سطوح منطقهیی و جهانی تلاش نموده و با آژانس بینالمللی انرژی اتمی در این زمینه همکاری میکند.
3- ایران قایل به پیگیری حقوق خویش در زمینه فعالیتهای صلحآمیز هستهیی به نحو مسالمتآمیز و رفع ابهام و انجام اقدامات اطمینانبخش نسبت به عدم انحراف فعالیتهای هستهیی خویش میباشد و در این جهت مذاکره با سه کشور اروپایی را آغاز کرد و بیش از دو سال کلیه فعالیتهای هستهیی خویش را به رغم قانونی و شفاف بودن آنها به حال تعلیق درآورد. ایران به رغم انحراف مسیر مذاکرات و بینتیجه ماندن و مواجه شدن آن با مشکل، نه تنها آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات و حصول تفاهم اعلام کرده، بلکه اساسا راه مذاکره را برای رسیدن به اهدافش برگزیده و امیدوار است با جدی بودن طرفهای مذاکره، بتواند از این طریق به تفاهمی اساسی در خصوص دستیابی به الگویی عملی که برنامههای هستهیی ایران در تولید سوخت هستهیی را با تامین اطمینان نسبت به صلحآمیز بودن آنها همراه سازد، دست یابد.
4- ایران در سالهای گذشته با آژانس بینالمللی انرژی اتمی، حتی فراتر از تعهدات حقوق خود همکاری کرده است و تاکنون عمده ابهاماتی که آژانس حتی بعضا بر اساس ادعاهای بیاساس دشمنان ایران مدنظر داشته است، در سایه این همکاریها بر طرف شده است. ایران کماکان آمادگی دارد چنانچه ابهامات دیگری در این مسیر وجود داشته باشد، در جهت رفع و روشن نمودن آنها در چارچوب ضوابط و مقررات بینالمللی با آژانس همکاری کند.
5- ایران اعلام میکند که اگر طرف اروپایی و یا هر طرف دیگری واقعا بنا داشته باشد که سیاست آرامشسازی، تشنج زدایی و اعتمادسازی را به ویژه در منطقه دنبال نماید، در این مسیر کماکان از همراهی ایران برخوردار خواهد بود. لذا سه کشور اروپایی را دعوت به بازگشت به فرآیند مذاکرات و حل مسایل از آن طریق مینماییم. روشن است که مذاکرات باید جدی، سازنده و دارای نتایج و زمانبندی معقول باشد. تبدیل مذاکرات به فرایندی یک جانبه و مکانیزمی برای فشار و تهدید آن را با بنبست مواجه میکند.
6- ایران اعلام میکند که اگر پایبندی به حقوق کامل طرفها، مطابق معاهدات و مقررات بینالمللی، آنگونه که طرف اروپایی اظهار داشته، واقعا وجود داشته باشد و دغدغه واقعی مربوط به کاهش خطرات سلاحهای کشتار جمعی از یک طرف و عدم اشاعه آنها از طرف دیگر مطابق اصول ان.پی.تی باشد، هیچ مساله و مشکل واقعی و لاینحلی در رابطه با ایران وجود نخواهد داشت. آن چه تاکنون مشکلساز بوده و در صورت ادامه مشکلساز خواهد شد، غیرواقعی بودن این اظهارات و استفادهی ابزاری از آنها برای پوشش دادن به مقاصد واقعی در ایجاد محدودیت برای پیشرفت و توسعه ایران میباشد. ایران همه طرفها را دعوت به همکاری و تلاش دسته جمعی برای خلع سلاحهای کشتار جمعی، جلوگیری از اشاعه و برقراری صلح و امنیت عادلانه در منطقه و جهان مینماید و در این جهت آماده است مساعی صادقانه خویش را به کار بندد؛ اما تلاش برای محدود کردن کشورهای منطقه در ادامه سیاستهای سلطه را برنمیتابد.
7- ایران هشدار میدهد که در شرایط فعلی هنوز بخش وسیعی از فعالیتها و برنامههای صلحآمیز هستهیی ایران، منطبق بر مقررات ان.پی.تی به صورت داوطلبانه در حال تعلیق بوده و همکاری همه جانبه ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی فراتر از تعهدات ادامه دارد. هرگونه تلاش غیرمنطقی برای خارج کردن فرآیند حل مساله از مسیر فنی و حقوقی آژانس، این شرایط را به کلی دگرگون خواهد ساخت.
8- ایران اعلام میکند که کماکان سیاست جلوگیری از شکلگیری تشنج و بحران را در موضوع هستهیی دنبال خواهد کرد و دیگران را نیز به این سیاست فرا میخواند و متذکر میشود که تلاش برای ایجاد آرامش و گذشت و فداکاری در این جهت باید چندجانبه و از سوی همه طرفها صورت گیرد. تلاش مسالمتجویانه، دغدغه آرامش و هزینه کردن برای آن، فقط از یک طرف نمیتواند ادامه یابد.
9- ایران در نهایت طرف اروپای و طرفهای دیگر را به حفظ آرامش، خارج نشدن از مسیر منطق، بازگشت به مذاکرات، حل مسایل در درون آن و به شیوههای تفاهمآمیز و عاری از تهدید و فشار فرا میخواند و اعلام مینماید قطع مذاکرات، تشکیل اجلاس اضطراری شورای حکام آژانس و هرگونه روشهای فشارگونه و تهدیدآمیز نه تنها کمکی به موضوع نخواهد کرد، بلکه باعث به بنبست رسیدن فرآیند دیپلماسی مبتنی بر مفاهمه و همکاری خواهد شد.