عزت الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی- مذهبی به سران اصلاحات یعنی کروبی، موسوی و خاتمی پیشنهاد داد تا اقدام به تشکیل جبهه سیاسی کنند. سحابی اما خلاف یزدی معتقد است حرکاتی که اکنون در جامعه در حال رخ دادن است نیاز به یک رهبری دارد و دلیل خود را نیز اینگونه بیان می کند: هر حرکت خودجوشی که رهبری نداشته باشد یا رادیکال می شود یا دچار سرخوردگی خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مقطع فعلی تشکیل جبهه سیاسی از سوی موسوی اولویت دارد یا حزب گفت: آنچه امروز درد جامعه ماست و همه باید به دنبال آن باشیم آزادی و قانون است و این مهم، مستقل از گرایشات خاص ایدئولوژیک است. وی با بیان اینکه حزب دارای یک ایدئولوژی خاص است،اظهار داشت:تشکیل جبهه سیاسی با اوضاع و احوال ایران تطبیق بیشتری دارد و از تشکیل حزب سیاسی واجب تر است. نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی همراهی موسوی،خاتمی و کروبی را در مقطع فعلی ضروری دانست و گفت:اگر موسوی،خاتمی و کروبی مبادرت به تشکیل یک جبهه سیاسی کنند مطمئنا تاثیر مضاعفی در ساحت سیاسی ایران خواهد گذاشت.
وی تشکیل چنین جبهه ای را از سوی این سه چهره اصلاح طلب واجب و ضروری دانست و گفت:حرکاتی که اکنون در جامعه در حال رخ دادن است نیاز به یک رهبری دارد،زیرا هر حرکت خودجوشی که رهبری نداشته باشد یا رادیکال می شود یا دچار سرخوردگی خواهد شد. به همین دلیل ایجاد جبهه گسترده برای رهبری حرکت های مردمی همراه با فکر و استراتژی لازم است. سحابی با تاکید بر اینکه با تشکیل حزب مخالف نیست، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چهار سال گذشته هم تشکیل جبهه دموکراسی خواهی با شکست روبه رو شد به نظر شما آیا تشکیل جبهه ای جدید به فرجام جبهه دموکراسی خواهی مبتلانخواهد شد،گفت:اگرچه دکتر معین در تشکیل جبهه دموکراسی خواهی پیشرفت هایی داشت ولی به دلیل عدم همراهی برخی گروه ها نتوانست آن را به فرجام برساند ولی مقطع فعلی شرایط و الزامات خاص خود را دارد و به همین دلیل من به موفقیت چنین جبهه ای در صورت تشکیل آن خوشبین هستم. وی همچنین از وضعیت برخی همفکران خود که در بازداشت به سر می برند، اظهار نگرانی کرد.