تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۱۰۲۸۸۱
محمد‌جواد لاریجانی با اشاره به وقایع انتخابات ریاست جمهوری دهم:

اصلاحات با یک افتضاح بی‌نظیر مُرد


گروه سیاسی: «اصلاحات در این انتخابات به یک افتضاح بی‌نظیری رسید و در نهایت مرد». این جمله را محمد جواد لاریجانی سیاستمدار و نظریه‌پرداز سیاسی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که شامگاه شنبه برگزار شد، بیان کرد. محمد جواد لاریجانی که هم اکنون به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر در قوه قضائیه فعالیت می‌کند، نمایندگی دوره‌های دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت و هم‌اکنون نیز از فعالان سیاسی جریان اصولگرا شناخته می‌شود. بنابر سنت جلسات ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که یکی ازکارشناسان فعال سیاسی در ابتدای این جلسه به سخنرانی می‌پردازد، محمد جواد لاریجانی به عنوان سخنران مدعو در این نشست حاضر شد تا سخنان خود را با اشاره به ویژگی‌های انتخابات و بعضی از موضع‌گیری‌های سیاسی در این باره آغاز کند. دبیرستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه شرکت بی سابقه مردم درانتخابات دارای پیام آشکاری است، پیام مردم رأی‌دهنده به احمدی‌نژاد را که انگیزه‌ای قوی هم داشتند، امید داشتن به نحوه کار وی از جمله توجه به نقاط محروم، احترام و تبعیت از مقام معظم رهبری عنوان کرد و ادامه داد: این مسائل مورد توجه مردم قرار داشت و آنان با انتخاب مجدد احمدی‌نژاد خواستار آن بودند این حرکت ادامه‌دار باشد، حتی مساله اشاره به بی‌عدالتی‌ها و رانت‌خواری‌ها به نحوی در اذهان مردم بود و مردم انتظار داشتند که این مساله متوقف شود.
مشارکت اصلاحات با خلافکاری بزرگ و فتنه‌انگیزی
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بیان ویژگی دیگر این انتخابات گفت: در قضایای انتخابات و وقایع اتفاق افتاده پس از آن دیدیم که جریان اصلاحات با یک خلافکاری بزرگ همراه با فتنه‌انگیزی مشارکت کرد که این امر بسیار مهم است و نباید از آن به راحتی گذشت.
لاریجانی در تشریح چرایی این نحوه عملکرد جبهه اصلاحات در انتخابات گفت: باید به شکل‌گیری این جبهه توجه شود اگر چه در این جبهه شخصیت‌هایی مرید امام حضور دارند، منتها این جبهه ادبیات و فعالیت سیاسی‌اش پایگاه بزرگ تفکر سکولار - لیبرالیزم در ایران است.
وی افزود: در روزنامه‌های این جبهه نویسندگانشان از بن‌ دندان به سکولاریسم برای حکومت اعتقاد دارند و دین اسلام را به حوزه خصوصی مربوط می‌دانند و در حوزه عمومی که مربوط به دولت است معتقدند که باید بر مبنای سکولار اداره شود. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه بعید است این افرادی که امروز سینه چاک منش سکولار - لیبرال هستند به دموکراسی پایبندی داشته‌ باشند چرا که تجربه 10 سال اول انقلاب آن را نشان داد، اظهار داشت: در ترکیه هم می‌بینیم که اگر فضای مشارکت دموکراتیک باز باشد مسلمانان می‌توانند قدرت را با جذب رای به دست گیرند لذا در اینگونه کشورها یک دیکتاتوری سکولاریسم بیشتر مورد حمایت است تا یک نظام لیبرال - دموکراسی.
اصلاحات به دنبال سکولاریزه کردن نظام
لاریجانی به اغراض اصلاح‌طلبان در انتخابات اشاره کرد و عنوان داشت: جبهه اصلاحات به دنبال این بود که کشور از نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه به سمت حکومتی که اسلام محدود به حوزه خصوصی باشد و روابط بر مبنای سکولار باشد، برود. وی افزود: نقشه راه این جبهه اینگونه بود که کمپین انتخاباتی موسوی را در دست گیرد و به دنبال چالش‌ها بود به این نحو که اگر در انتخابات پیروز شوند در داخل نظام چالش‌ها را پیش ببرند تا به هدف برسند و اگر به پیروزی نرسیدند با بحران‌سازی به سمت هدف استراتژیک خود بروند. لاریجانی در ادامه تشریح مسائل قبل از انتخابات به موضع‌گیری‌های موسوی، زهرا رهنورد و سیدمحمد خاتمی در روز انتخابات اشاره کرد و عنوان داشت: جناح اصلاح‌طلب دید که شانس زیادی برای پیروزی ندارد لذا به دنبال کودتای مخملین بودند و همه رفتارهای آنها این را نشان می‌دهد که با یک مشی طبیعی در انتخابات سازگار نبود.
رسیدن اصلاحات به یک افتضاح بی‌نظیر
وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا تبلیغات موسوی مصادره شد، گفت: این موضوع برمی‌گردد به ریشه‌های فکری موسوی و تلقی وی از اسلام و مملکت‌داری که از قبل داشت که این زمینه را فراهم کرد از همین‌رو اگر آنها در انتخابات پیروز می‌شدند بحران‌سازی را یک قدم بعدتر دنبال می‌کردند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: اصلاحات در ایران به یک افتضاح بی‌نظیری در این انتخابات رسید اما در کشورمان باید یک مشی‌اصلاح‌طلبی معتقد به قانون اساسی داشته باشیم چرا که اصلاحات موجود در کشور از همان اول کج‌ پایه‌گذاری شد و از اول برمبنای تغییر ساختار نظام قرار گرفت که درست نبود. لاریجانی در ادامه، کروبی را وسیله‌ای برای رسیدن جبهه اصلاحات به اهداف خود خواند و گفت: هرگز فکر نمی‌کردم اصلاحات در فرصت کوتاهی به این فضاحت برسد و دیدیم که اصلاحات مُرد، از همین‌رو باید یک جریان اصلاحی معقول و مؤمن به نظام به‌وجود آید.
برخورد مقام معظم رهبری با مشایی، علاج یکی از اشکالات دولت نهم
وی همچنین به تشریح چگونگی تصمیم‌گیری به جای تصمیم‌سازی پرداخت و تأکید کرد: اصول کشورداری یک کار دسته‌جمعی است و بویژه قانون اساسی ما مبنی بر مشارکت مردم قرار دارد از همین‌رو انجام کارها به صورت فردی نمی‌شود. لاریجانی درباره بحث تصمیم‌گیری و ارتباط آن با انتصاب مشایی به معاون اولی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همین مساله هم به نحوی به همین عنصر تصمیم‌سازی برمی‌گردد هرچند بحث کردن راجع‌ به مشایی در اینجا خیلی اصولگرایانه نیست. وی هدف مقام معظم رهبری در حکم عزل مشایی از معاونت اولی ریاست جمهوری را فقط منوط به بحث مشایی ندانست بلکه آن را پروسه تصمیم‌سازی که حتی صددرصد به نفع احمدی‌نژاد است، خواند و ادامه داد: در انتصاب مشایی نه ‌تنها انتظار بود احمدی‌نژاد با مقام معظم رهبری مشورت کند بلکه باید با عناصر و نیروهای مهم کشور در این‌باره مشورت می‌شد که این مشورت نه تنها باج دادن نیست بلکه تیزهوشی هم هست. لاریجانی با بیان اینکه برخورد مقام معظم رهبری با مشایی فراتر از یک مساله شخصی و علاج یکی از اشکالات دولت نهم است، افزود: مدیران ارشدی را نیاز داریم که علاوه بر اصولگرا، شجاع، امین‌ و صادق بودن، توانمند هم باشند و لازم نیست که این مدیران مرید کسی باشند چراکه آدم عاقل خیلی مرید کسی نمی‌شود به معنای مرید و مرادی خیلی رایج، بلکه می‌تواند علاقه‌مند به کسی باشد و از او یاد بگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات