تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۱۰۵۶۱۶
با برگزاری دادگاه یک جاسوس معلوم شد

کیف انگلیسی برای آشوب در تهران


گروه سیاسی - رسیدگی به اتهامات میر محمد حسین رسام، تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس و همچنین خانم کلوتیلد ریس، تبعه فرانسوی که طی حوادث پس از انتخابات دستگیر شدند، چه بسا از مهمترین بخش های دومین دادگاه عوامل اغتشاش اخیر بود که روز گذشته به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
در کیفر خواست میر محمدحسین رسام تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس نامبرده متهم به جاسوسی برای بیگانگان شد.
نماینده دادستان با اشاره به ملاقات‌های متعدد رسام با فعالان سیاسی، قومی، نمایندگان احزاب، اقلیت‌های مذهبی، تشکل‌های غیر دولتی و نیز فعالان حوزه و دانشگاه گفت: وی شخصاً در روزهای 22، 25 و 28 خرداد ماه در اغتشاشات خیابانی حضور داشته و اخبار و اطلاعات این موضوع را پس از جمع‌آوری به وزارت خارجه انگلیس ارسال می‌کرده است. به گفته نماینده مدعی العموم، حسین رسام به همراه توماس برن دبیر دوم سفارت انگلیس و شون مورفی دبیر سفارت استرالیا در ستاد میرحسین موسوی رفت و آمد داشته و با علی ماهر از مشاورین ستاد مرکزی انتخابات میر حسین موسوی نیز تعاملات مختلفی را داشته است. وی تأکید کرد: بنا به تحقیقات معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، مجرمیت تحلیلگر ارشد سیاسی سفارت انگلیس محرز بوده و باید طبق مواد 501، 505، 618 قانون مجازات اسلامی محاکمه و مجازات شود.
عطریانفر، سعید لیلاز و شمس الواعظین از مرتبطین مهم سفارت انگلیس هستند
حسین رسام پس از قرار گرفتن در جایگاه متهمان به معرفی خود پرداخت و با اشاره به سابقه 5 ساله خود در سفارت انگلیس، وظیفه اصلی‌اش را جمع آوری اطلاعات و اخبار مورد نیاز این کشور توسط مرتبطین سفارت در تهران و شهرستان‌ها و گروه‌های خاص اعلام کرد.
وی با تشریح نحوه ارتباط‌گیری با گروه‌ها و اشخاص مختلف، استخدام کارکنان ایرانی توسط این سفارتخانه را اقدامی برای پوشش دادن نحوه کسب خبر عنوان کرد و افزود: من در طول 5 سال اخیر 130 مرتبط با سفارت انگلیس و طی یکسال اخیر 50 نفر دیگر را جذب کرده‌ام و از طریق قرارهای ملاقاتی که با آنها در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها می‌گذاشتم، اطلاعات مورد نیاز را کسب می‌کردم. رسام از افرادی همچون عطریانفر، سعید لیلاز و شمس الواعظین به عنوان مرتبطین مهم خود نام برد و افزود: سفارت انگلیس از طریق بخش صدور ویزا نیز اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و ارتباط‌گیری با افراد مستعد می‌کرد.
تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس، استفاده از شورای فرهنگی بریتانیا روش دیگری برای کسب اخبار دانست و افزود: این شورا از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی برای پذیرش دوره IELTS، برگزاری دوره های مشترک با نهادهای دولتی و حکومتی، شناسایی و جذب نخبگان از طریق اعطای بورسیه و نیز جاسوسی علمی و صنعتی در دانشگاه‌ها اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز می‌کرد. رسام استفاده از NGO ها را یکی دیگر از راه های کسب اخبار توسط سفارت انگلیس دانست و افزود: سالانه 300 هزار پوند برای کمک برای سازمان های مردم نهاد ایرانی هزینه می‌شد. تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس با تشریح روند ارائه اطلاعات به وزارت خارجه این کشور افزود: بخشی از گزارش‌ها و سیاست‌های پیشنهادی ما به شبکه BBC فارسی ابلاغ می‌شد تا از آن طریق اجرا شود.
رسام با یادآوری شکل‌گیری جلسات سیاسی در سفارت انگلیس گفت: از حدود 4 ماه قبل از انتخابات جلسات مختلفی در این خصوص تشکیل شد و اطلاعات لازم از طریق مرتبطین و فعالان سیاسی به ویژه اصلاح طلبان جمع آوری شده بود. همچنین سفرهایی نیز به استان های مختلف انجام می‌شد که بر اساس آن میزان مشارکت و گرایشات هر منطقه تدوین ‌شد. این متهم به جاسوسی برای انگلیس، به افشای جزئیات دستورالعمل وزارت خارجه انگلیس پرداخت که درخصوص نحوه اطلاع از دیدگاه‌های رهبر انقلاب و گرایشات ایشان و در مراحل بعد ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه و همچنین فرماندهان سپاهان و بسیج و در کنار آن نیز اطلاعات مورد نیاز از مردم عادی اقدام ‌شده است. تحلیلگر ارشد سیاسی سفارت انگلیس از حضور الکس دبیر اول سیاسی سفارت انگلیس در ستادهای انتخاباتی یاد کرد و گفت: وی تحت عنوان توریست بدون محدودیت به شهرهای رشت و قم سفر کرد و به صورت یک فرد ناشناس به ستادهای آقای موسوی و احمدی‌نژاد سر زد. اما در تهران به ستاد آقای موسوی رفته و با مسئولان تبلیغاتی و مشاورین وی جلسه داشت. ما ملاقات‌هایی را نیز با اعضای حزب اعتماد ملی داشتیم که این تماس ها در مراحل بعد و دوران اغتشاشات نیز ادامه پیدا کرد.
وی نتیجه انتخابات را باعث شگفتی سفارت انگلیس دانست و افزود: گزارشات در لندن بر روی القای تقلب تأکید می‌کرد و طبق دستور سفارت کارمندان محلی و برخی دیپلمات ها در تجمع حضور پیدا می‌کردند که از آن جمله می‌توان به حضور دبیر اول سفارت انگلیس در درگیری‌های خیابان مطهری در تاریخ 24 خرداد، حضور دبیر سوم مطبوعاتی در تجمع خیابان شریعتی، حضور دبیر سوم سیاسی در راهپیمایی خیابان انقلاب و نیز حضور معاون بخش ویزا و تهیه تصاویر از تجمعات اشاره کرد.
وی همچنین از دومینک دبیر سوم سفارت انگلیس یاد کرد که با لباس سبز به میان تجمع کنندگان رفته و به همراه آنها در راهپیمایی‌های غیر قانونی حضور یافت. به گفته رسام، سفیر انگلیس در ایران ساعت 9 هر روز صبح با تمام اعضای بخش سیاسی جلسه داشته و آخرین اطلاعات را جمع‌آوری می‌کرد. وی 8 سؤال کلی را مطرح کرده و از کارمندان می‌خواست تا جواب آن را از طریق گفت و گو با مردم کسب کنند.
تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس این سؤالات را چنین بر شمرد: در سطح شهر چه اتفاقی می‌افتد، مواضع جناح‌ها در برابر نماز جمعه رهبر انقلاب چیست، کسب اسامی دستگیر شدگان، اطلاع از تجمع در شهرستان‌ها، ثبت دلایل معترضان برای تقلب، ملاقات با چهره های شاخص کاندیداهای معترض، پیش‌بینی تظاهرکنندگان از آینده و میزان اطاعت معترضین از دستورات رهبر معظم انقلاب. به گفته رسام، جواب این سؤالات علاوه بر ارائه به وزارت خارجه لندن، از طریق آنها به امریکا نیز فرستاده می‌شود. وی تأکید کرد: تلاش این بود که این انتخابات نقطه عطفی برای اقدامات آینده باشد تا نظام یا مجبور تغییر رفتار شده و یا کلیت آن تغییر کند.
تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس در پایان سخنان خود ضمن ابراز پشیمانی خواستار عفو توسط نظام و ایجاد فرصتی برای جبران اقدامات خود بر ضد امنیت ملی شد. وکیل مدافع حسین رسام نیز ضمن اشاره به اقرارهای وی و اظهار ندامتش گفت: ایشان قصدی برای ضربه زدن به نظام نداشته و اقداماتش در حد جاسوسی نیست.
یکی از مشاوران موسوی از فعالیت‌هایم مطلع بود
حسین رسام همچنین در حاشیه جلسه دادگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که فعالیت‌های خود را با اطلاع ستاد انتخابات میرحسین موسوی انجام می‌داده است.
وی افزود: ارتباط من با ستاد انتخابات آقای موسوی از طریق آقای ماهر مشاور میرحسین بود اما این رابطه غیرمنظم و مقطعی بود و در حقیقت هرگاه سؤالی درباره برآوردها و نظرسنجی‌های آنها داشتم، به صورت تلفنی از ماهر می‌پرسیدم و در خصوص آخرین تحولات بحث می‌کردیم.
این متهم به جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی اظهار داشت: ششم تیر ماه به همراه 8 تن از همکارانم به اتهام جمع‌آوری اطلاعات از تجمعات خیابانی بعد از انتخابات و تماس با مجموعه‌های غیر قانونی دستگیر شدم. رسام افزود: دولت انگلستان برای اعمال سیاست‌های خود در قبال ایران نیازمند درک و شناخت درست از تحولات کشورمان بود و وظیفه من در سفارت انگلیس این بود که اطلاعات و اخبار را از طریق ارتباط با شخصیت‌های مرتبط جمع‌ آوری و تحلیل کنم و آنها را در اختیار انگلیسی ها قرار دهم. وی ادامه داد: سفیر انگلیس از من و تیمی که با من همکاری داشت، خواسته بود که عملکرد حکومت و گروه‌های سیاسی و برنامه‌ها و کارآیی دولت جمهوری اسلامی را رصد کرده و گزارشی از تحولات ایران و سیری که طی می شود، ارائه دهیم و این خواسته هم برای شناخت بهتر از شرایط ایران و هم برای خط دهی به گروه‌ها و شبکه‌های خاص بود چرا که تا درک درستی وجود نداشته باشد، نمی ‌توان سیاست‌‌ها را اعمال و خطوط را مشخص کرد. رسام ادامه داد: سفیر انگلستان در 8 محور از ما خواسته بود که ببینیم تحولات در ایران چگونه اتفاق می‌افتد و نتیجه انتخابات مطابق پیش‌ بینی مردم یا نخبگان سیاسی به وقوع می‌ پیوندد و در یک کلمه سیر وقایع به کدام سو می‌رود.
این تحلیلگر ارشد سفارت انگلستان در تهران دلیل حضور کارکنان سفارتخانه مذکور در اغتشاشات را تهیه گزارش از اتفاقات خیابانی عنوان کرد و ادامه داد: گرچه بعد از سخنان رهبر انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد ماه، سفیر دستور داد کارکنان سفارت از حضور در تجمعات خیابانی خودداری کنند، اما کارکنان سفارت قبل از آن روز اتفاقات و مشاهدات خود را گزارش می‌‌کردند که باید در این زمینه پاسخگو باشند. رسام در خاتمه تأکید کرد: گر چه اقدامات من از سر سوء‌نیت نبوده و قصد ضرررسانی به کشورم را نداشتم اما قبول دارم اقداماتم خلاف منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بود.
ارسال گزارش برای کمیساریای انرژی اتمی فرانسه
همچنین براساس متن کیفرخواست کلوتیلد ریس، تبعه فرانسوی که طی حوادث پس از انتخابات دستگیر شده پدر وی از اعضای کمیساریای انرژی هسته‌ای فرانسه است و مادر وی عضو ارتش فرانسه می‌باشد. اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه 25 و 27 خرداد ماه و همچنین جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از این اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه از دیگر اتهامات ریس است. در این کیفرخواست با توجه به گزارش معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات مبنی بر احراز مجرمیت این تبعه فرانسوی تقاضا شده که نامبرده عادلانه محاکمه شود.
در ادامه و پس از قرائت کیفرخواست، کلوتیلد ریس طی سخنانی گفت: بنده شهروندی فرانسوی و 24 سال سن دارم و در مورخه 25 و 27 خرداد ماه به همراه تعدادی از دوستانم که تبعه فرانسه هستند به دلیل اینکه اغتشاشات برای ما جالب بود در میان اغتشاشگران حضور داشتیم. ریس ادامه داد: طی ایمیلی به رئیس انجمن ایرانشناسی فرانسه به دلیل اینکه فکر می‌کردم وی هم نسبت به ایران علاقه‌مند است در خصوص تظاهرات‌ اصفهان توضیحاتی دادم. این متهم در خصوص اتهام جاسوسی خود گفت: من باید بگویم ایمیلی که فرستادم به دلیل علاقه شخصی خودم بود و امروز که متوجه‌ام که اشتباه کرده‌ام و نباید در تظاهرات‌ غیرقانونی حضور پیدا کرده و نباید عکس‌ها را ارسال می‌کردم پشیمان هستم. لذا از مردم و دادگاه ایران عذرخواهی می‌کنم که چنین اقداماتی را انجام داده‌ام و امیدوارم مردم و دادگاه مرا ببخشند. وی در خصوص سؤال قاضی مبنی بر اینکه شما گزارشی به یکی از دیپلمات‌های فرانسوی داده‌اید تأکید کرد: بنده یک گزارش در خصوص دانشگاه، برخورد پلیس و تظاهرات‌ به رابط بخش فرهنگی سفارت فرانسه دادم. این فرد دیپلمات نیست. همچنین در ادامه این جلسه وکیل مدافع کلوتیلد ریس طی سخنانی گفت: مطالبی که موکل بنده ارائه کردند صادقانه بود و همه این مباحث دلالت بر حسن نیت دارد و در واقع سوء نیتی وجود ندارد که وی خواسته باشد اقدامی علیه امنیت ملی انجام دهد.
تصمیمات جلسات ویژه سفارت به ایرانی‌ها ابلاغ می‌شد
پس از پایان جلسه علنی رسیدگی به پرونده متهمان کودتای مخملی، نازک افشار کارمند بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران در جمع خبرنگاران گفت:‌ سه بار در اغتشاشات خیابانی به تنهایی شرکت کردم که از جمله آن حضور در میادین هفتم تیر و انقلاب پس از انتخابات بود. وی افزود: این حضور بنده به خواست کسی نبوده و در واقع بر اثر ندانم کاری خودم و ایمیل‌هایی که به دستم می رسید حوادث پس از انتخابات را به دوستانم ارسال می‌کردم و در حال حاضر هم از این اقدام خود که تحت تأثیر جو آن زمان بوده پشیمان هستم.
افشار ادامه داد: در جلساتی که سفارت فرانسه در خصوص حوادث پس از انتخابات ایران تشکیل می‌داد ایرانی‌‌ها شرکت نمی کردند ولی به هر حال تصمیماتی که در این ارتباط در سفارت فرانسه گرفته می‌شد، به ایرانی‌ها هم ابلاغ می‌شد. یعنی اگر چنانچه درگیری و اغتشاشی مقابل در بخش فرهنگی انجام می‌شد، باید در را روی زخمی‌ها باز کرده و به آنها پناه بدهیم. کارمند بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران درخصوص نحوه برخورد بازجویان و زندانبانان تأکید کرد: بازجویان و زندانبانان همیشه با بنده مهربان بودند به خصوص نیروهای وزارت اطلاعات که بنده را متوجه اشتباهات خود کردند و از آنها تشکر می‌کنم و باید بگویم برخورد آنها با من بسیار مناسب بود. افشار در حالی که بشدت اشک می‌ریخت در پایان اظهار داشت: فکر می‌کنم با این اقدام تنها سابقه خود را خراب کرده و اشتباهاتی مرتکب شده‌ام.
گروه سیاسی- دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان حوادث اخیر روز گذشته با حضور تعدادی از این متهمان و با حضور وکلای آنها در شعبه 15 دادگاه عمومی و انقلاب استان تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد.
از جمله چهره های سیاسی حاضر در این دادگاه احمد زیدآبادی روزنامه نگار و دبیر کل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی و از عناصر ملی مذهبی، علی تاجرنیا عضو شورای مرکزی عضو جبهه مشارکت، نماینده مشهد در مجلس ششم و مسئول کمیته ساماندهی صیانت از آرای ستاد انتخاباتی موسوی، هدایت آقایی عضو ارشد حزب کارگزاران و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، جواد امام رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران، شهاب الدین طباطبایی عضو حزب مشارکت و رئیس ستاد ملی جوانان حامی موسوی بودند که به همراه تعدادی از عناصر گروهک های تروریستی و متهمان اغتشاشات خیابانی اخیر در دادگاه حضور داشتند.
همچنین در میان متهمان یک خانم فرانسوی به نام ریس با اتهام جمع آوری اطلاعات و تحریک آشوب طلبان و خانم دوک افشار کارمند محلی سفارت فرانسه نیز مشاهده می شدند.
قاضی صلواتی: وکلای متهمان کیفرخواست‌ها را خوانده و با آنان ملاقات داشته‌اند
قاضی صلواتی در ابتدای شروع این جلسه طی سخنانی ضمن تبریک ولادت امام عصر (عج) و با اعلام آغاز دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان عناصر دخیل در آشوب های اخیر تهران به صورت علنی گفت: دادگاه مقام بیطرف بین کیفرخواست صادره از سوی دادستان و اظهارات متهمان بوده و بر اساس قانون، عدل و انصاف هم حکم صادر خواهد کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس اصل 35 فصل سوم قانون اساسی در همه دادگاه ها طرفین حق داشتن وکیل را دارند. بر اساس اصل 185 قانون آئین دادرسی کیفری در کلیه امور اجرایی نیز طرفین می توانند وکیل یا وکلای خود را معرفی کنند.
رئیس دادگاه خاطرنشان کرد: وکلای متهمان هم کیفرخواست ها را مطالعه و البته با متهمان هم ملاقات داشته اند که امروز هم در جلسه حضور دارند؛ از آنجا که کیفرخواست انفرادی نیز برای هر یک از متهمان صادر شده، و به لحاظ ارتباط افراد موثر در این فتنه و همچنین طراحی و سازمان یافتگی این جرایم و از طرفی مطالبه عمومی مربوط به این جریانات وجود دارد، بخش دوم کیفرخواست قرائت خواهد شد و سپس به ترتیب در خصوص هر متهم کیفرخواستی انفرادی نیز قرائت می شود.
بخش هایی از کیفرخواست دومین گروه از متهمان کودتای مخملی
سپس عبد الرضا محبتی، معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران به نمایندگی از مدعی العموم به قرائت متن کیفرخواست علیه دومین گروه از متهمین پروژه شکست خورده کودتای مخملی پرداخت که در آن به افشای دو بخش برنامه ریزی و طراحی کشورهای بیگانه به منظور فروپاشی و براندازی نرم در کشور و دخالت آنان در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری پرداخت که به بخش هایی از آن اشاره می شود.
سیاست های جدید غرب و به ویژه امریکا و انگلیس جهت مقابله با جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل:
1- دموکراسی سازی (دموکراسی متناسب با اهداف و منافع غرب).
2- مشغول سازی نظام در داخل با ایجاد ناامنی های داخلی و تشدید اختلاف ها
3- مهار اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی ایران
استوار گردیده که جهت تحقق این اهداف استفاده از رسانه، دیپلماسی عمومی، ایجاد سازمان های مردم نهاد و شبکه ارتباطی و سازماندهی مخالفان با هدف نافرمانی مدنی و راه اندازی پروژه مبارزه عاری از خشونت از مهمترین نقش و کارکرد برخوردار بوده و بودجه های کلان و ابزار نوین ارتباطی نیز بدان تخصیص یافته است. از سوی دیگر؛ سازمان های جاسوسی غرب نسبت به بهره برداری از تمامی فرصت ها و امکانات داخلی معارض و اپوزیسیون که به عنوان بازوهای اجرایی و عملیاتی آنها محسوب می گردند ؛غفلت ننموده وگروههای مذکور از قبیل گروه غیرقانونی نهضت آزادی جهت جریان سازی،ایجاد ناامنی و به چالش کشاندن نظام و در قالب پیاده نظام و ستون پنجم دشمنان به ایفای نقش می پردازند.
درهمین راستا؛گروهک منافقین، تندر و جریانات تجزیه طلب و قوم گرا با هدایت و حمایت بیگانگان و در قالب بمب گذاری،ترور،ایجاد اختلافات سیاسی و قومیتی و بحران سازی؛مبادرت به اجرای برنامه های ضدامنیتی در ایام انتخابات ریاست جمهوری نمودندکه تلاش جهت ترور یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری و انتساب آن به نظام در راستای ایراد اتهام علیه مسئولین نظام،گسترش اختلافات و ایجاد ابهام و توهم در لایه های مختلف اجتماعی؛ یکی از نمونه های اهداف و اقدامات آنها محسوب می گردد.
براساس نتایج حاصل از تحقیقات به عمل آمده و اعترافات متهمین، عمده اقدامات بیگانگان؛ به ویژه امریکا و انگلیس؛
جهت فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران در این عرصه مبتنی بر روش های ذیل می باشد:

1- برگزاری دوره های آموزشی در خارج از کشور.
2- فعال شدن سایت های اینترنتی و رسانه ای با هدف اطلاع رسانی و ساماندهی افکار بر اساس اهداف و برنامه های موردنظر. (در همین راستا وزارت امورخارجه امریکا با تاسیس دفتری به نام گروه فرارسی دیجیتال وارد چت رومها و وبلاگ ها شده و بصورت مستقیم با مردم ارتباط برقرار نموده و به نوعی تنظیم رابطه میان مردم ایران و دولت امریکا را برعهده دارد. بنابراین محافل سیاسی امریکا از طریق دیپلماسی اینترنتی به دنبال پیشبرد راهبرد ایجاد شکاف میان دولت و مردم ایران و ایجاد تاکتیک های همسو با علایق جوانان ایرانی برآمدند.)
3- فعال شدن شبکه های ماهواره ای (به ویژه فارسی زبان).
4-انتخاب گروههایی از لایه های مختلف اجتماعی (گروه های حقوقی، پزشکی، هنرمندان، دانشجویان، اساتید، روحانیون و...)جهت عزیمت به امریکا و شرکت در برنامه های بازدیدی و آموزشی.
5- برنامه ریزی جهت تغییر افکار و تغییر رفتار با هدف تغییر در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
6- بسترسازی جهت افزایش ناامیدی نسبت به آینده وبرنامه های اجرایی درکشور و تقویت گرایش و نگرش نسبت به امریکا.
7- فعال شدن موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی اروپایی جهت برقراری ارتباط با افراد موردنظر و ایجاد ارتباط با مراکز داخلی در قالب پروژه نهادسازی.
8- ارائه بورسیه های تحصیلی به افراد موردنظر و بازگشت آنها پس از تاثیرپذیری فکری.
9- فعال نمودن انگلیس در قالب شناسایی و جذب نخبگان، راه اندازی سازمان های غیردولتی و اعزام افراد موردنظر به داخل کشور.
10- برگزاری دوره های آموزشی خبرنگاری در هلند و انگلیس.
11- بهره برداری از کارمندان محلی جهت برقراری ارتباطات غیررسمی.
12- تبادل و همکاری اطلاعاتی با سایر سازمان های جاسوسی جهت بهره برداری از اطلاعات و امکانات آنها.
13- تحریک و هدایت مردم جهت گسترش دامنه اعتراضات
رویکردها و اقدامات اطلاعاتی بیگانگان در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری
1) بررسی و امکان سنجی فضای موجود در کشور به منظور ایجاد خلل در روابط میان مردم و نخبگان با مقام معظم رهبری و ولایت فقیه ؛
2) تلاش جهت کاهش حمایت های مردمی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران (در داخل و خارج از کشور) و شکست وجهه جمهوری اسلامی ایران با هدف ممانعت از تبدیل شدن ایران به عنوان الگوی موفق در نزد سایرکشورهای جهان؛
3) بهره برداری از پتانسیل مردمی به منظور نیل به اهداف مورد نظر مانند: ایجاد بی اعتمادی و دامن زدن به اعتراضات مردمی، تقویت جریانات قومیتی و اپوزیسیون داخلی، اجرای پروژه دموکراسی سازی در ایران با هدف تغییر در افکار، رفتار و نهایتاً تغییر ساختار نظام ؛
4) تلاش جهت تشدید شکاف میان مردم و حاکمیت، بهره برداری از اختلافات داخلی و ظرفیت های موجود در این زمینه بویژه در حوزه های مربوط به احزاب، جریانات سیاسی و مسئولین، اختلافات قومی و مذهبی.
5) تشویق بخشی از ایرانیان مقیم خارج از کشور جهت فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران و بهره برداری تبلیغاتی از اجتماعات و اعتراضات آنها.
6) سازماندهی، هدایت و پشتیبانی های مادی، سیاسی و رسانه ای از گروههای تروریستی و همگرایی بین اپوزیسیون داخل و خارج و اپوزیسیون داخل با گروههای ناراضی اجتماعی.
7) بسترسازی در راستای اجرای پروژه براندازی نرم وتشکیل دوره های آموزشی در کشورهای مختلف (ازجمله امارات و هلند) در قالب موضوعاتی چون حقوق بشر و مبارزه عاری از خشونت.
8) ایجاد و حمایت مادی و معنوی از NGO‌ها جهت جریان سازی در لایه های مختلف اجتماعی و بهره گیری از پتانسیل و امکانات آنها در شرایط مقتضی.
9) فعال نمودن پروژه ایجاد بحران های داخلی (بویژه در حوزه های اجتماعی) و پیگیری طرح فشار از بیرون، تغییر از درون؛
10) تمرکز بر عملیات روانی، شایعه پراکنی، جریان سازی و تبلیغ ناکارآمدی نظام اسلامی از طریق سایت های اینترنتی، شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بویژه صدای امریکا و بی بی سی فارسی و سایر شبکه های خبری ضدانقلاب فراری، سلطنت طلبان و منافقین و سایر وسایل ارتباطی؛
11) هدایت سازمان های غیردولتی و جریانات مخالف نظام جهت نظارت به نیابت از امریکا بر روند انتخابات.
12) تاکید بر بروز تقلب و عدم اطمینان به سلامت برگزاری انتخابات در ایران (حدوداً 10 روز قبل از روز رای گیری) و تلاش جهت القای موضوع از طریق سایت های مربوط به وزارت امور خارجه (مواردی چون: قطع ارسال پیامک، کاهش سرعت اینترنت، بروز اشکال در خصوص حضور ناظرین کاندیداها در حوزه های رای گیری و... از نکات مندرج در این خصوص می باشند)؛ لازم به توضیح است که مسئول کمیته صیانت از آرای ستاد آقای موسوی، نیز یک هفته قبل از روز انتخابات (جمعه 15/3/88) ضمن برشمردن موارد مذکور؛ وقوع آنها را دلیلی بر تقلب انتخاباتی برشمرده بود.
13) تحریک و زمینه سازی برای حرکت های خشونت آمیز داخلی و نافرمانی مدنی و زمینه سازی برای وقوع آشوب های خیابانی و ایجاد ناامنی و تخریب و اغتشاش؛
14) تلاش جهت اتهام سازی و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه درعرصه نقض حقوق بشر با هدف افزایش انزوای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل.
برخی از اقدامات کشورهای غربی و سازمان های جاسوسی که از طریق سفارتخانه ها و رسانه های وابسته؛
قبل از انتخابات به اجرا درآمده، عبارتند از؛
1) تلاش سفارت انگلیس برای نزدیک شدن به احزاب سیاسی در ایران که اولین تماس در آذر 1387 با یکی از چهره های سرشناس برقرار و به ایشان اعلام گردید ؛ سفارت قصد دارد با برخی احزاب سیاسی ایران ارتباط برقرار کند و در همانجا اعلام شد بعد از شما به سراغ آن احزاب خواهیم رفت ( این تلاش با تدابیر اطلاعاتی در همان مرحله با شکست مواجه شد).
2) در اواخر سال87 از سوی دولت انگلستان دستورالعملی شامل 18 بند در خصوص انتخابات در ایران صادر شد که ضمن تقسیم کار در خصوص انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و نقش حوزه های مختلف نظام مورد توجه قرار گرفته است و دستور العمل جمع آوری اخبارو اطلاعات صادرشد.
3) مسافرت متعدد دیپلمات های انگلیسی به شهرهای مختلف ایران خصوصاً قم، تماس با برخی ستادهای انتخاباتی کاندیداها در شهرستان ها، حضور فعال دیپلمات های انگلیس در روز انتخابات در حوزه های مختلف و... که مبین تلاش های عملی مجموعه سفارت در راستای انتخابات می باشد.
4) به کارگیری گسترده کارمندان محلی از سوی سفارت انگلیس در امر جمع آوری اطلاعات از سطح شهر و فعالین سیاسی و شرایط اجتماعی. در این راستا استخدام و به کارگیری کارمندان محلی با تحصیلات عالی(دکتری)و بینش سیاسی بالاو گسیل آنها جهت ارتباط گیری با عناصر دارای دسترسی اطلاعاتی و دریافت تحلیل های اختصاصی ایشان همراه با اطلاعات با ارزش آنان در زمان انتخابات؛ بخشی از تلاش های سفارت بوده است.
5) فعالیت گسترده اطلاعاتی انگلیسی ها در جمع آوری اطلاعات از ناآرامی ها و اغتشاشات پس از انتخابات به گونه ای که تقریباً بطور دائم کارمندان محلی خود را به صحنه های درگیری گسیل می نمودند و به دنبال جمع آوری بودند، ضمن اینکه به کارمندان محلی دستور داده شده بود تا با احزاب سیاسی تماس گرفته و تحلیل ها و نقطه نظرات آنان را گردآوری و گزارش نمایند.
6) فعالیت نسبتاً متمرکز بی بی سی فارسی بر روند انتخابات در ایران در دوره قبل از انتخابات با خطوط القایی : شاداب نبودن انتخابات، فرمایشی بودن انتخابات، تمرکز تخریبی بر سیاست خارجی دولت، تخریب وجهه دولت و...
7) اعلام انتظار وقوع حوادث غیر منتظره و خونین از سوی دیپلمات های انگلیسی؛
8) ارتباط شورای فرهنگی- آموزشی (BC) با بدنه جامعه به منظور بسترسازی ارتباطات از طریق اعطای بورس، برگزاری آزمون های زبان، و.... از این طریق انگلیس تلاش داشت تا با دور زدن دولت ایران، علاوه بر شناسایی و نشان دادن افراد موردنظر، کمترین هزینه را در دسترسی به افراد موثر در شرایط بحرانی به دست آورد.
9) شناسایی عناصر مطلع از طریق برگزاری آزمون انگلیسی IELTS. در این روش سفارت انگلیس تلاش
می کرد تا با شناسایی افراد موثر، زمینه های بهره برداری از آنها را در شرایط بحرانی فراهم سازد.
10) ایجاد بخش VIP (تشریفات) در بخش ویزا در راستای بهره مندی از افراد دارای دسترسی در حوزه های مختلف کشور و نزدیکی به آنها به بهانه مصاحبه ویزا.
11) اقدام دیپلمات های سفارت جهت ارتباط با نخبگان قومی و فرهنگی به منظور شناسایی و جلب آنها در جهت اهداف موردنظر.
12) حضور دیپلمات های سفارت در مناطق مختلف کشور تحت پوشش دانشجویان زبان فارسی و ارتباط گیری با مردم منطقه.
13) ایجاد زمینه های جذب افرادسیاسی- فرهنگی در انگلیس در راستای منافع مورد نظر. (عطاءالله مهاجرانی)
14) ارتباط موسسات مطالعاتی- تحقیقاتی انگلیس با مراکز مطالعاتی- تحقیقاتی داخل کشور در راستای القا و تاثیرگذاری. (چتهم هاوس، IISS)
15) فعال شدن انگلیس به عنوان بازوی اطلاعاتی امریکا و اسرائیل در راستای جبران عدم حضور امریکا و اسرائیل در ایران.
16) ارتباط گیری با برخی نخبگان، احزاب و شخصیت های سیاسی به منظور جمع آوری اطلاعات و آماده سازی آنها جهت همکاری با سرویس آن کشور.
17) تماس با اصحاب رسانه و مطبوعات به منظور تاثیرگذاری بر بدنه جامعه.
18) در اواخر فروردین یک دوره آموزشی در آلمان با حضور 5 تن از کانون وکلابا موضوع حقوق شهروندی و جرائم سایبری برگزار گردید و افراد مذکور بعد از بازگشت به کشور با تشکیل کار گروه هایی درصدد نظارت بر تخلفات انتخاباتی برآمدند.
19) برنامه ریزی جهت اعزام گروهی از خبرنگاران به امریکا جهت ارائه آموزش های لازم در راستای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری به نیابت از امریکا.
20) اظهارات برخی از مسئولین نمایندگی های خارجی در ایران مبنی بر انتظار حوادثی غیر منتظره در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری.
21) انتشار اخبارکذب در خصوص سیستم شنود تلفن همراه در ایران و توانمندی های آن، در این مورد شرکت نوکیا زیمنس که تجهیزات شنود را به ایران فروخته است اقدام به ارائه اطلاعات کذب مربوط به قابلیت های سیستم شنود ایران نمود.
شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا که به عنوان بخش فرهنگی سفارت انگلیس در ایران فعالیت می کرد، سابقه حضور در کشور از زمان قبل از انقلاب اسلامی (تحت عنوان انجمن ایران و انگلیس) را دارا بوده ؛ و در دوره جدید از سال 2001-2000 میلادی با نام شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس آغاز به کار کرده است. شورای فرهنگی انگلیس سازمانی مستقل و در بیش از 100 کشور دنیا دارای شعبه بوده و مرکز آن در لندن مستقر می باشد؛ اما در ایران بخش فرهنگی سفارت انگلیس محسوب می گردد.
از جمله فعالیت های متعدد بریتیش کانسیل(BC) می توان به : برگزاری آزمون های عمومی و تخصصی زبان انگلیسی، مشاوره های آموزشی، اعطای بورسیه در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی و نیز به نخبگان، محققان، اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، مسئولان و کارمندان دستگاه های مختلف ، روزنامه نگاران و نظایر اینها اشاره کرد. از سوی دیگر هدایت پروژه های علمی، آموزشی، پژوهشی و هنری با مشارکت مراکز ایرانی و انگلیسی، پروژه های مشترک دانشگاهی و موارد متعدد دیگر در زمره امور محوله این مرکز قرار دارند.
اگرچه فعالیت های مذکور فی نفسه اموری عادی به نظر می رسند؛ اما نکته مهم آن است که این مرکز انگلیسی در پوشش این پروژه ها اهداف و مقاصدی نظیر: شناسایی و جذب نخبگان علمی و دانشگاهی، طرحها و پروژه های مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، جمع آوری اطلاعات در زمینه های مختلف در قالب نظرسنجی از مراجعان حضوری، برگزاری جلسات مشاوره عمومی و خصوصی برای افرادی که قصد تحصیل و یا مهاجرت به خارج از کشور دارند؛ و موارد متعدد دیگری را دنبال می کند.
این شورا با هماهنگی و همکاری با سفارت انگلیس در تهران هر سال در قالب بورس های چونینگ وزارت خارجه انگلیس، تعدادی از بهترین دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های ایران را برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و یا گذراندن فرصت مطالعاتی و تکمیل پروژه های خود شناسایی و با انجام مصاحبه نسبت به اعزام آنها اقدام می کند که در همین رابطه برخی از این افراد پس از اتمام مدت دوره تحصیلی دیگر تمایلی برای بازگشت به ایران ندارند.
در معرفی انواع دیگر بورس های اعطایی شورای فرهنگی انگلیس می توان به بورس های کوتاه مدت و کمک هزینه های تحصیلی اشاره کرد که به برخی اساتید دانشگاهها و افرادی از دستگاه های مختلف داخل کشور اختصاص می یابد؛ و آنها با سفر به انگلستان نیز از تسهیلات دفتر مرکزی آن در لندن بهره مند می شوند.
شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس تلاش وافر دارد تا با تمامی افرادی که تحت عناوین مختلف به انگلیس اعزام می نماید، پس از بازگشت به کشور همچنان ارتباط خود را حفظ نموده و از آنها در مقاطع مختلف در جهت تامین منافع انگلستان استفاده کند. به عبارت دیگر این قبیل افراد در زمره مرتبطین شورای فرهنگی در سازمان های مختلف داخلی قرار می گیرند؛ و حتی از این افراد به بهانه های مختلف برای شرکت در مراسم و مناسبت های سفارت انگلیس و شورای فرهنگی دعوت به عمل می آید که طی برگزاری این قبیل مراسم ها دیپلمات های ارشد و مظنون به فعالیت های اطلاعاتی انگلیس با طرح موضوعات مورد علاقه ؛ اطلاعات کاملی از این افراد، و همچنین مشاغل و جایگاه های آنها در مراکز دولتی را کسب می کنند.
به هرحال اساس کار انگلیسی ها به طور اعم و شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس به طور اخص، بر شناسایی و جذب افرادی در دستگاه های گوناگون جمهوری اسلامی ایران قرار دارد تا با استفاده از آنها به مقاصد و اهداف اطلاعاتی خود در کشور جامه عمل بپوشانند.
برگزاری دوره هایی با حمایت بریتیش کانسیل و مشارکت مراکز انگلیسی و ایرانی در داخل کشور است که طی آن نمایندگانی از شورای انگلیس ضمن آشنایی با محققان ایرانی؛ از آنها دعوت می کنند که مراحل پایانی پروژه های خود را در قبال پرداخت کلیه هزینه ها (سفر،اقامت،تحصیل و...) در انگلیس به انجام رسانند. نکته مهم آن است که برخی از این پروژه ها به لحاظ اهمیت در زمره پروژه های ملی قرار می گیرند و محققان مربوطه نیز بعضاً طی همکاری آنها با شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس و یا سایر مراکز انگلیسی زمینه ساز سوءاستفاده بیگانگان را فراهم نموده اند.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات و حضور جدی نامزدها در عرصه سیاسی ـ تبلیغاتی کشور، بخش سیاسی سفارت با حضوری جدی و آرایشی منظم که از کارمندان محلی و توانمند این بخش تشکیل گردیده، از اواخر فروردین88 با سازماندهی و تقسیم وظایف، جهت انجام جمع آوری اطلاعات و اخبار از موضوعاتی چون: دیدگاه های مسئولان نظام، نمازهای جمعه، صدا وسیما، سپاه و بسیج و نظرات فرماندهان عالیرتبه، مساجد، محافل سیاسی، نشریات و روزنامه ها وسایت های اینترنتی، شاخص های اقتصادی، بازار و تجارت و حضور در جوامع روستایی، اقدام نمودند. بر همین اساس بخش سیاسی هفته ای دو روز جهت جمع بندی اطلاعات و اخبارجمع آوری شده با حضور رئیس بخش و آقای توماس برن، اقدام به تشکیل جلسه نموده وجمع بندی گزارش نهایی تهیه می گردید. در همین راستا؛برخی از اقدامات این کشور در راستای پیگیری و تحریک اغتشاشات اخیر عبارتند از:
1- سفارت انگلیس چند ماه قبل از انتخابات با تشکیل کارگروهی جهت بررسی تحولات روزانه کشور مبادرت به رصد نمودن اخبار خبرگزاریها، وب سایتها، وبلاگها، نظرات مردمی، دانشجویان، روحانیون، مقامات صداوسیما، سپاه و بسیج نموده و با نزدیک شدن به ایام انتخابات ؛سفرهای استانی دیپلمات ها وکارمندان محلی آغاز گردید که در این راستا بررسی نظرات برخی اقوام مختلف ایرانی نسبت به هر کاندیدا مورد توجه آنها بوده است.
2- فعالیت گسترده اطلاعاتی انگلیسی ها در جمع آوری اطلاعات از ناآرامی ها و اغتشاشات پس از انتخابات بگونه ای که تقریباً به طور دائم کارمندان محلی خود را به صحنه های درگیری گسیل می نمودند و به دنبال جمع آوری اطلاعات بودند. ضمن اینکه به کارمندان محلی دستور داده شده بود تا با احزاب سیاسی تماس گرفته و تحلیل ها و نقطه نظرات آنان را گردآوری و گزارش نمایند.
3- بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات؛ سفارت انگلیس مبادرت به خط دهی انتشار اخبارکذب مبنی بر تقلب در انتخابات نموده و ضمن اعلام ساختگی و جعلی بودن آرا، اغتشاشات و تجمعات غیر قانونی را به عنوان اعتراض و حق مردم مطرح می نمود.
برگزاری جلسه ای از سوی وزارت امور خارجه انگلیس با حضور گروهک های اپوزیسیون (از جمله منافقین)در لندن پس از شکل گیری اغتشاشات که در این جلسه مقرر گردید؛ استراتژی ذیل در دستور کار معترضان و اپوزیسیون قرار گیرد:
الف) استمرار اغتشاشات و تجمعات غیر قانونی (بویژه پس از اقامه نمازجمعه تاریخی مورخ 29/3/88).
ب) عدم مشارکت آشکار و تابلودار گروهک های اپوزیسیون.
ج) تفکیک اعتراضات از خط خشونت(در قالب نافرمانی مدنی).
4- شرکت کلیه دیپلمات های سفارت انگلیس در راهپیمایی ها و تجمعات غیر قانونی پس از انتخابات.
5- یکی از متهمین حوادث اخیر؛ در بازجویی های انجام شده به حضور غیر قانونی در جمع طرفداران آقای کروبی در سعادت آباد به همراه همسر خود، حضور در تجمعات غیرقانونی طرفداران میرحسین موسوی در سعادت آباد و گیشا اعتراف کرده و به حضور الکس پینفیلد دبیر اوّل سیاسی و توماس برن( دبیر دوم سیاسی که پس از حوادث اخیر از کشور اخراج گردید) ؛ در مورخه 24/3/88 در خیابان سنایی حین درگیری و آشوب حضور کاردار انگلیس در یکی از تجمعات غیرقانونی بعد از انتخابات، شرکت ساموئل مورگان دیپلمات بخش روابط عمومی در مورخه 25/3/88 در حوالی خیابان مطهری و شریعتی حین آشوب و دستگیری برخی معترضین، حضور توماس برن در مورخه 28/3/88 در خیابان انقلاب در راهپیمایی غیرقانونی، شرکت پاول بلامی معاون بخش ویزا ( اخراجی از کشور) در تاریخ 28/3/88 در میدان فردوسی وعکس برداری از تجمع آن روز و حضور ساموئل مورگان در مورخه27/3/88 در خیابان کریمخان در راهپیمایی غیرقانونی اعتراف نموده است.(حسین رسام؛بازجویی 6/4/88 صفحات 12 و 13)
همچنین تعدادی از متهمین صراحتاً معترف هستند که در جریان تجمع غیر قانونی طرفداران آقای موسوی در بهارستان الکس پینفیلد دبیر اوّل سیاسی سفارت از آنها درخواست داشته که به میدان بهارستان رفته و مشاهدات خود را گزارش کنند.(آرش مومنیان،حسین رسام)
سفیر انگلیس از کارمندان محلی درخواست داشته که اوضاع در سایر شهرها را بررسی و گزارش نمایند.
قبل از انتخابات الکس پینفیلد و یکی از کارمندان محلی بخش سیاسی با چند نفر از اعضای ستاد مرکزی یکی از کاندیداهای معترض ملاقات داشته و با برخی نفرات وابسته به احزاب و مسئولین برخیNGOها نیز ملاقات نموده است. بعد از انتخابات نیز در مورخه 4/4/88 در قسمت VIPبخش کنسولی سفارت؛آقای پینفیلد با یکی از افراد مطرح سیاسی اصلاح طلب ( به هنگام اخذ ویزا) ملاقات نموده و پیرامون نامزدهای انتخابات و حوادث پس از آن و خطبه های تاریخی نماز جمعه مورخ 29/3/88 مذاکره نموده است. (حسین رسام؛ بازجویی مورخه 9/4/88 صفحات 17 و 18)
تخصیص بودجه 300 هزار پوندی برای پرداخت به NGOهای داخلی. کمک به این NGOها می توانست شبکه ای منسجم و هماهنگ از سازمان های غیردولتی را برای بهره گیری در شرایط بحران سازماندهی نماید.
شناسایی عناصر دسترسی دار از طریق برگزاری آزمون زبان انگلیسی ILETS. در این روش سفارت انگلیس تلاش داشت تا با شناسایی افراد موثر، زمینه های بهره برداری از آنها را در شرایط بحرانی فراهم سازد.
تلاش جهت پخش فیلم های دارای عدم مجوز پخش در داخل سفارت با هدف جلب نظر کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم ها جهت استفاده در مواقع ضروری.
ایجاد بخش VIP (تشریفات) در بخش ویزا در راستای بهره مندی از افراد دارای دسترسی در حوزه های مختلف کشور و نزدیکی به آنها به بهانه مصاحبه ویزا.
تلاش دیپلمات های سفارت جهت ارتباط با نخبگان قومی و فرهنگی در راستای شناسایی و جلب آنها در راستای اهداف موردنظر.
حضور دیپلمات های سفارت در مناطق مختلف کشور تحت پوشش دانشجویان زبان فارسی و ارتباط گیری با مردم منطقه.
ایجاد زمینه های جذب شخصیت های سیاسی- فرهنگی در انگلیس در راستای منافع مورد نظر. (عطاءالله مهاجرانی)
ارتباط موسسات مطالعاتی- تحقیقاتی انگلیس با مراکز مطالعاتی- تحقیقاتی داخل کشور در راستای القا و تاثیرگذاری. (چتهم هاوس، IISS)
پر کردن خلااطلاعاتی امریکا و اسرائیل توسط انگلیسی ها در راستای جبران عدم حضور امریکا در ایران.ارتباط گیری با نخبگان، احزاب و شخصیت های سیاسی به منظور جمع آوری اطلاعات و آماده سازی جهت همکاری با سرویس آن کشور.
تماس با اصحاب رسانه و مطبوعات به منظور تاثیرگذاری بر بدنه جامعه
نقش شبکه خبری دولتی BBC در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری شبکه خبری دولتی BBC که زیرنظر سرویس جهانی فعالیت می نماید و بودجه آن را وزارت خارجه انگلیس تامین می نماید، از دو سال قبل با گزینش و اعزام خبرنگاران و افراد عادی تحت پوشش بنیاد «تراست» اقدام به اعزام این افراد در گروه های مختلف به ترکیه و دبی نمود تا آموزش های تخصصی به آنان داده و با این آموزش ها بتوانند به اصطلاح «روزنامه نگار شهروندی» را گسترش داده و با گزینش افراد مستعد از بین این افراد، نیروهای مورد نیاز را برای سایر بخش های BBC گزینش نموده و در نهایت شبکه وسیعی از افراد مرتبط داخل کشور را هدایت و مورد استفاده قرار دهند.
بودجه بنیاد تراست که توسط وزارت خارجه انگلیس، برخی کشورهای اروپایی تامین می گردد، بالغ بر 30 میلیون دلار می باشد.
BBC پس از آغاز فعالیت ها و در راستای ایجاد تغییرات گسترده، اقدام به تاسیس تلویزیون فارسی BBC نمود که فعالیت خود را در دی ماه سال گذشته (1387) آغاز کرد. اکثر افراد گزینش شده در این رسانه دوره های آموزشی تراست را گذرانده و از خبرنگاران رسانه های منتقد نظام می باشند.
رسانهBBC فارسی در ابتدا با اقدامات هدفمندی که دنبال می کرد، شروع به برقراری ارتباط گسترده با برخی مستندسازان داخلی نمود و آثار آنان که در داخل فاقد مجوز و قابلیت پخش نداشت را گردآوری نمود. سپس با برنامه «نوبت شما» که رهبر اصلی آن یکی از دستگیرشدگان اغتشاشات 18 تیر و از دست اندرکاران اصلی تراست که مدتی را در زندان به سر برده است؛ شروع به ایجاد چالش و مشکل در داخل کشور و بزرگ نمایی مشکلات داخلی و معضلات سیاسی می نماید.
تلویزیون فارسی BBC قبل از برگزاری انتخابات، تدارکات ویژه ای را برای خط دهی پوشش سالگرد 18 تیر به عمل می آورد تا بتوانند از این طریق ضمن تحریک مردم و دانشجویان، اغتشاشاتی را ایجاد نمایند. در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شبکه BBC فارسی با دعوت از برخی از عناصر معاند و مسئله دار و پرداخت هزینه یک ماهه اقامت آنان در لندن و نیز پرداخت پول برای برگزاری میزگردهای سیاسی، تخم فتنه و نیز بحث تقلب در انتخابات را می کارد.
در مقطع انتخابات ریاست جمهوری، حتی پیش از راه اندازی تلویزیون فارسی زبان BBC بارها این سوال از جانب مسئولان آن شبکه خبرپراکنی مطرح گردید که آیا می شود خبرنگار به ایران فرستاد؟ نحوه پوشش چگونه باشد؟ و... نتیجه همه این برنامه ریزی ها از یکسو و شرایط خاص پیش آمده قبل از انتخابات از سوی دیگر، باعث شد که BBC خود را برای یک اقدام مداخله جویانه در جمهوری اسلامی آماده کند.
تلویزیون فارسی زبان BBC با تدارکات وسیع در روز انتخابات، برنامه خود را 24 ساعته نموده و با افراد مسئله دار در داخل کشور ارتباط برقرار کرده تا اخبار و گزارشات لحظه به لحظه را منتقل نماید.
در عرصه های نظامی؛ گروهک های ضد انقلاب مسلح، از گروههای چپ کمونیستی و سوسیالیستی گرفته تا جریانات التقاطی و منافقین کوردل و جریانات قومگرای جدایی طلب با پشتیبانی اربابان غربی خود خون هزاران نفر از مردم بی گناه را بر زمین ریخته اند.
نکته جالب توجه در خصوص گروهک منافقین آن است که این گروهک در یک حرکت حساب شده و توافق فی مابین دول غربی و منافقین از فهرست گروههای تروریستی خارج می گردد که این امر در واقع اقدامی جهت مشروعیت بخشی و دادن قدرت مانور به این گروهک جهت اقدامات براندازانه در بستر انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران بوده و نکته مهم در این زمینه آن است اولین کشوری که در این راستا اقدام نموده و گروهک منافقین را از فهرست گروههای تروریستی خارج نمود، کشور انگلیس بود که رد پای این کشور در جای جای اغتشاشات اخیر هویدا می باشد.
گروهک تروریستی منافقین قبل از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری همچون سنوات گذشته بدلیل عناد با نظام مقدس اسلامی و عدم شناخت اوضاع داخل کشور، بار دیگر در تحلیل های خود دچار اشتباه فاحشی گردیده گروهک مزبور پیش از برگزاری انتخابات، با تلاش فراوان در ستاد های انتخاباتی آقایان میرحسین موسوی و کروبی نفوذ نمودند،{پرونده‌های کلاسه فرعی570/85/88} همچنین از ماهها قبل برنامه ریزیهایی را جهت سازماندهی از اعتراضات صنفی رقابت های انتخاباتی و تشدید اختلافات میان هواداران نامزدها طراحی کرده بودند که با شرکت غرور آفرین 85 درصدی مردم فهیم ایران اسلامی در انتخابات، تمام نقشه ها و برنامه های منافقین در انتخابات نقش بر آب شد.
عناصر گروهک منافقین با بهره گیری از همه توان خود و اعزام تیم های آموزش دیده برای ایجاد اغتشاش و موج سواری و سوق دادن اعتراضات به سمت اقدامات خشونت آمیز، ایذایی و تروریستی اقدام نمودند. این گروهک با صدور بیانیه های پی در پی از سوی سرکردگان خود و انتشار گسترده آن از طریق شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی اینترنتی در جهت گسترش دامنه و استمرار اغتشاشات و آشوب ها تلاش نمودند. در این رابطه به پیام سرکردگان گروهک در تاریخ 27 خرداد و 18 تیر 1388 اشاره می گردد:
«آری، اکنون شما زن و مرد جنگید و، در هر کوی و برزن برمی خیزید برمی خروشید، همچنانکه (منافق مریم رجوی) اعلام کرده است، باید قویاً از ابطال انتخابات این رژیم استقبال نمود. انتخابات آزاد باید تحت نظر ملل متحد، بر اساس اصل حاکمیت مردم، صورت بگیرد... 27 خرداد 88»
«تظاهرات برق آسا، در هر زمان و در هر مکان، به ویژه در نقاط ضعف و نقاط خلانیروهای سرکوبگر دشمن حتی در شرایطی که هیچگونه امکان تجمع نیست، هسته های 9 نفره، 5 نفره و حتی هسته های مقاومت 3 نفره جوانان انقلابی می توانند نیروهای سرکوب گر دشمن را تجزیه، خسته و فرسوده کنند. هسته های کوچک، موتور محرک و راهگشای تجمعات بزرگترند. هسته ها و تیمهای جداگانه تدارکات و ترابری و امداد پزشکی و ارتباطات را، تا آنجا که برایتان امکانپذیر است، فراموش نکنید... 18 تیر 1388 »
همچنین گروهک مزبور به برخی از مرتبطین خود که از قبل در اردوگاه اشرف واقع در عراق آموزشهای تروریستی را گذرانده و با اهداف مشخص به داخل کشور اعزام شده بودند، دستورالعمل اقدام ایذایی و تروریستی اعم از آتش زدن اتوبوس ها، بانک ها، کیوسک های تلفن، حمله به مراکز نظامی انتظامی و نیروهای بسیج را ابلاغ نمودند. در همین راستا یکی از اصلی ترین پایگاههای گروهک تروریستی منافقین مستقر در کشور انگلیس(به شماره تلفن 00442032398487) هدایت تیم های ترور و اغتشاش داخلی را برعهده داشته و ضمن اعلام خط مبارزه مسلحانه و ایجاد هرج ومرج در کشور و تحریک معترضین به سر دادن شعار های تند علیه مسئولین و ارکان اصلی نظام اقدام نموده، و با القا بی اعتمادی مردم نسبت به نظام، بستر لازم را برای بوجود آمدن شکاف میان مسئولین و مردم فراهم کرده و از انجام هرگونه حرکتی که این هدف را محقق نماید فروگذار ننمایند. اقاریر متهم پرونده کلاسه 88/11597/ط د در این خصوص بدین قرار می باشد: «از مهرماه سال 86 از طریق یکی از هواداران گروه وصل به آنها ( منافقین ) شدم و در دی ماه همان سال بصورت غیر قانونی توسط قاچاقچی مرتبط با گروهک عازم عراق شدم و مدت سه ماه در قرارگاه آنها آموزش های مختلفی از قبیل کار با کامپیوتر، اقدامات تبلیغی، جذب نیرو، کلاسهای ایدئولوژی، جمع آوری اطلاعات، اقدامات ایذایی و... را گذراندم و به صورت غیرقانونی جهت انجام ماموریت های محوله به داخل کشور بازگشتم. در این مدت آنها در ازاء اقدامات صورت گرفته توسط بنده، مبلغ میلیون و چهارصد هزار تومان به حساب من و نفر مرتبطم واریز نمودند.
ازجمله محورهای ماموریت من در انتخابات جمع آوری اخبار و اطلاعات از حوزه های انتخاباتی و اخذ عکس و فیلم و ارسال آن به منافقین بود. بعد از آغاز اغتشاشات تاکید آنان بر حضور من در صحنه های درگیری بود که در تاریخ 27/3/88 سرپل من به نام زهره از شماره تلفن 00442032398487 طی تماسی به من گفت : همه مردم ایران مشکلات شخصی دارند... ولی ریشه مشکلات کجاست؟...
باید ریشه رو زد.... الان فکر کنم وقتش باشه، نباید دست روی دست گذاشت...، ما آمده ایم به کمک تو، پس جنگ مسلحانه امروز صدای ماست.... با دوستانت بروید یک جایی رو آتش بزنید، جاهایی که بسیج است، پنج شش تایی جمع شوید یواشکی بروید مرکز اینها را آتش بزنید بنزین ببرید ( کوکتل ) پرت کنید سمتشون پمپ بنزینها را آتش بزنید، اتوبوسهای عمومی رو... مردم رو بیارید پائین بعد وسط خیابون آتش بزنید...»
در همین رابطه تعدادی از مرتبطین گروهک که با هدایت منافقین جهت ایجاد آشوب و بلوا در صحنه حضور یافته بودند حین درگیری ها کشته و یا زخمی می شوند که منافقین نیز بنا به خصلت منافقانه خود به منظور مصادره بخشی از اعتراضات به نفع خود در تاریخ 3 /5/88 اقدام به ایجاد نماد یادبود برای ایشان در اردوگاه اشرف می نمایند. لازم به ذکر است عناصر نفاق به منظور جمع آوری اطلاعات داخل کشور ضمن پرداخت مبالغی به صورت ماهیانه به برخی نفرات، اقدام به فریب ایشان از طریق ارتباط گیری با پوشش هایی از قبیل آژانس های خبری مانند خبرگزاری هما، آژانس ایران خبر، همچنین کمیته های به اصطلاح دفاع از حقوق بشر و زندانیان سیاسی و.... نموده اند .
با لطف و عنایت حضرت حق و تلاشهای شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) تعدادی از مرتبطین اصلی گروهک که در آشوب های خیابانی نقش فعالی داشتند شناسایی و دستگیر گردیدند و تلاش تروریست های منافق جهت خدشه به نظام مقدس اسلامی ناکام باقی ماند.
گروههای قوم گرا و تجزیه طلب نیز که سالهاست با هدایت دشمنان قسم خورده این مرزوبوم برای فروپاشی این سرزمین تلاش می کنند نیز در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیکار ننشسته واجرای بخشی دیگر از سناریو را بر عهده گرفته بودند.
بر اساس اسناد و مدارک و متهمان موجود، این جریانات با هدایت سرویس های اطلاعاتی دشمن اقدامات ایذایی مختلفی برای ایجاد و گسترش اغتشاشات در دستور کار داشته که توسط وزارت اطلاعات قبل از هر اقدامی بازداشت گردیدند. در ذیل به بخشی از اقدامات و برنامه های آنان اشاره می گردد:
آنان در ستاد انتخاباتی آقای کروبی با هدف جمع آوری اطلاعات و تاثیرگذاری نفوذ می کنند و درراستای تقویت اختلافات بین طرفداران کاندیداها و اغتشاشگری از این رهگذر می پردازند و اقدام به طراحی انفجار حین سخنرانی آقای میرحسین موسوی در استادیوم شهر تبریز می نمایند.
لازم به ذکر است از متهمین این پرونده دو قبضه سلاح و تعداد 20 بمب به دست آمده است.
در عرصه های فرهنگی؛ عوامل ناتوی فرهنگی دشمن با بهره گیری از امپراطوری رسانه ای سعی در اجرای طرح ها و برنامه های براندازانه داشته اند که در این چارچوب می توان به فعالیتهای رسانه ای غرب در راستای براندازی جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از فضای التهابات و اغتشاشات پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اشاره داشت. در این زمینه موارد ذیل قابل توجه می باشد:
اقدامات رسانه ای و عملیات روانی کشورهای انگلیس و امریکا بیشترین تلاش را برای گسترش آشوب ها داشته و در این میان نقش انگلیس بیشتر و تاثیرگذار تر بود. به جرات می توان گفت شبکه BBC فارسی از فعال ترین عوامل تحریک کننده در جریان اغتشاشات بوده و عملیات روانی این شبکه در بالاترین سطح نسبت به سایر شبکه های ماهواره ای قرار داشت. با بررسی عملکرد این رسانه در روزهای پیش و پس از آشوب ها، دو چهره کاملاً متفاوت ازBBC فارسی قابل مشاهده می باشد. در روزهای پیش از اغتشاشات و ایام رقابتهای انتخاباتی این شبکه جهت جذب مخاطب سعی در نمایش شور و حال انتخاباتی در ایران و همچنین ارائه دیدگاههای متفاوت سیاسی موجود در کشور داشت. این اقدام باعث گردید زمینه برای اجرای مرحله بعدی طرح این شبکه آماده گردد.
در مرحله بعدی و با شروع آشوب ها این شبکه تبدیل به رسانه اغتشاشگران گردیده و ضمن برزگ نمایی ارائه اخبار، فیلم ها، گزارشات، مصاحبه ها و... در خصوص اغتشاشات، اقدام به جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران نمود. BBC فارسی در این بخش از برنامه عملیات روانی کوشید تا ضمن القای مسئله تقلب در انتخابات با ارائه فضایی حماسی و احساسی بینندگان را برای حضور در جمع اغتشاشگران ترغیب نماید.
این شبکه کماکان می کوشد با پخش تصاویر آرشیوی مربوط به اغتشاشات و یا هر تصویر جدید فضای کشور را ملتهب نشان دهد.
در میان شبکه های امریکایی نیز VOA (صدای آمریکا) بیشترین نقش را در دامن زدن به اغتشاشات داشت. این شبکه البته در سطحی پایین تر و غیرحرفه ای تر از BBC پیش از شروع رقابتهای انتخاباتی با اتخاذ روندی تخریبی دو هدف را در دستور کار قرار داده بود:
1- تخریب اعتبار و مشروعیت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران از رهگذر غیردموکراتیک توصیف کردن آن
2- تخریب وجهه و اعتبار رئیس جمهور
پس از انتخابات و با شروع اغتشاشات نیز این شبکه کوشید با ارائه اخبار جهت دار، انجام مصاحبه با عناصر ضدانقلاب فراری و... حرکت اغتشاشگران را حرکتی مردمی در راستای براندازی نظام اسلامی معرفی نماید.
علاوه بر شبکه های فوق دهها شبکه وابسته به گروهکهای ضد انقلاب که با حمایت های مالی و فنی کشورهای غربی به فعالیت مشغول می باشند نقش مکمل شبکه های BBC و VOA را بر عهده داشته اند.
کشورهای غربی علاوه بر فعالیت در حوزه شبکه های تلویزیونی در عرصه اینترنت نیز سرویس هایی را به اغتشاشگران ارائه دادند که بخشی از آنها به شرح ذیل می باشد:
1. قرار دادن نرم افزار ترجمه انگلیسی به فارسی و بالعکس برای استفاده عمومی
2. ارائه نرم افزارهای پیشرفته برای دیدن فیلم های مربوط به اغتشاشات با اینترنت سرعت پایین
3. ارائه برنامه های فیلتر شکن متناسب با ساختار شبکه ایران
4. سرویس دهی از سوی شرکت Twitter برای مخاطبان ایرانی (این شرکت امریکایی به روز رسانی سرویس خود را که مستلزم قطع چند روزه در مورخه 20/6/2009 بود را با هدف حمایت و سرویس دهی به آشوبگران به تاخیر انداخت)
5. فعال کردن شرکت امریکایی فیس بوک در راستای تسهیل ارتباطات میان کاربران ایرانی و سایر کشورها. این شرکت در مقطع اغتشاشات نسخه آزمایشی فارسی خود را ارائه کرد تا آشوبگران بهتر بتوانند از آن استفاده کنند.
از جمله دیگر جریانات فعال در عرصه مقابله با نظام دینی جمهوری اسلامی ایران گروههای سلطنت طلب بوده اند که با فروپاشی نظام ظالمانه پادشاهی در 22 بهمن1357 تا به امروز با هدایت و پشتیبانی نظام سلطه بین المللی و در راس آن امریکای جهانخوار و صهیونیسم خون آشام به مقابله با انقلاب اسلامی پرداخته و در این مسیر از هیچ جنایتی کوتاهی نکرده اند. این گروهها که سودای بازگرداندن نظام سلطنت و پادشاهی به کشور را در سر می پرورانند با بهره گیری از تمام ظرفیت های تبلیغی - رسانه ای، سیاسی، نظامی و فرهنگی برگرفته از اربابان غربی شان در تلاش برای نابودی اعتقادات دینی جامعه و جایگزینی باورهای پوسیده شاهنشاهی می باشند.
از جمله گروههایی که در این روند طی دو سال گذشته، با حمایت های مالی، اطلاعاتی، نظامی، آموزشی و رسانه ای غرب فعال گردیده، گروهکی به نام «انجمن پادشاهی» می باشد.
این گروهک که با اتخاذ استراتژی براندازی جمهوری اسلامی ایران از طریق اقدامات تروریستی با حمایت سرویسهای اطلاعاتی کشورهای امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی تشکیل گردیده برنامه های گسترده ای را جهت براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طراحی نموده که با لطف الهی و تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) این برنامه ها در نطفه خفه شده و مجال تحقق نیافته است.
سیاستهای گروه تروریستی انجمن پادشاهی جهت تحقق هدف براندازی به شرح ذیل بوده است:
1- گسترش شبکه رسانه ای گروهک با استفاده از فضای تلویزیون های ماهواره ای و اینترنت.
2- دین زدایی از افکار و اندیشه بینندگان، مستمعین و مرتبطین با هدف قرار دادن آنها در مقابل حکومت دینی و الهی جمهوری اسلامی ایران و تبدیل این افراد به پیاده نظام دشمن در براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
3- ارائه آموزشهای نظامی و اطلاعاتی به افراد جذب شده جهت ایجاد و ارتقای توان عملیاتی علیه جمهوری اسلامی ایران.
4- استفاده از عناصر جذب شده جهت انجام اقدامات اطلاعاتی و جاسوسی در راستای اهداف سرویسهای اطلاعاتی دشمن و همچنین اهداف و برنامه های گروهک.
5- شناسایی و انجام اقدامات اطلاعاتی علیه عناصر و نیروهای طرفدار نظام جهت ترور.
6- طراحی جهت انجام اقدامات تروریستی.
7- ایجاد رعب و وحشت در کشور با انجام عملیات های تروریستی کشتار جمعی با هدف گرفتن حداکثر کشته در این عملیاتها و ایجاد بحران غیرقابل مهار در کشور.
8- طراحی ترور شخصیت های سیاسی و صاحبان اندیشه و نظر در جامعه و...
گروهک انجمن پادشاهی براساس سیاست های فوق الذکر در فروردین ماه سال 1387 اقدام به بمب گذاری و عملیات تروریستی در حسینیه حضرت سید الشهداء شیراز نمود که در این عملیات 14 نفر از عزاداران حسینی به شهادت رسیده و بیش از 200 نفر زخمی و جانباز گردیدند، که در میان شهدا از افراد خردسال و بانوان نیز وجود داشتند.
پس از این اقدام ددمنشانه که عاملین آن توسط وزارت اطلاعات شناسایی و به چوبه دار سپرده شدند، گروهک مزبور جهت انجام اقدامات متعدد تروریستی و براندازانه برنامه ریزی نمود که هر بار توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و عوامل آن دستگیر گردیدند.
از جمله اقدامات گروهک موسوم به انجمن پادشاهی استفاده از فضای انتخاباتی در جهت پی گیری اهداف براندازانه گروهک در چارچوب استراتژی امریکا، انگلیس و اسرائیل در این زمینه بوده است، که در این خصوص برنامه های ذیل از طریق سرویس های اطلاعاتی دشمن و سران گروهک در دستور کار عوامل داخلی آن قرار داشته است:
1- جمع آوری اطلاعات در خصوص فضای انتخاباتی دوره دهم ریاست جمهوری.
2- جمع آوری اطلاعات در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج.
3- شناسایی مراکز مهم و پرجمعیت رای گیری با هدف بمب گذاری.
4- شناسایی و انجام اقدامات لازم جهت آمادگی برای بمب گذاری و انجام اقدام تروریستی در دو مرکز پرجمعیت رای گیری حسینیه ارشاد تهران و مسجد النبی نارمک.
5- بمب گذاری در مراکز پر جمعیت منجمله امامزاده حضرت علی اکبر( ع) چیذر و امامزاده زید(ع) واقع در بازار تهران.
6 - بمب گذاری در حسینیه فاطمیون واقع در خیابان مجاهدین.
7- استفاده از بمب های شیمیایی و سمی در مراکز پرجمعیت.
8- شناسایی مراکز حساس دولتی برای بمب گذاری.
9- شناسایی انبارهای مهم سوخت و مواد غذایی.
10- برنامه ریزی جهت آلوده سازی آب شرب تهران به مواد سمی بسیار قوی.
11- ارائه آموزش های ذیل به اغتشاشگران جهت گسترش آشوبها:
- آموزش تشکیل هسته های مبارزاتی
آموزش اصول حفاظت اطلاعات
آموزش ساخت بمب ها و نارنجک های دست ساز
آموزش مقابله با پلیس ضد شورش
آموزش مبارزات پارتیزانی
آموزش ساخت دستگاه شوک الکتریکی
آموزش ساخت اسپری اشک آور و روش های مقابله با آن
آموزش شنود و ضد شنود
آموزش عبور از فیلترینگ و مقابله با راههای شناسایی در اینترنت
آموزش روش های مقابله با امواج پارازیت
آموزش تعقیب و مراقبت و ضد تعقیب
آموزش کار با اسلحه
موارد پیش گفته حکایت از آن دارد که گروهک تروریستی انجمن پادشاهی طی دو سال گذشته در مسیر براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت نموده و اعضای این گروهک با علم به موضوع در راستای اهداف سرویس های اطلاعاتی دشمن و سرکردگان گروهک قدم برداشته اند.
همچنین شواهد موجود نشان دهنده آن است که این گروهک در جریان اغتشاشات پس از انتخابات بر اساس طراحی دشمنان جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطعه ای از پازل براندازی مخملین به عنوان یکی از بازوهای قهری جریان برانداز برای به چالش کشیدن اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بحران سازی های گسترده و غیرقابل مهار، تشجیع اغتشاشگران وارد میدان گردیده است که از جمله می توان به طراحی و برنامه ریزی جهت انفجار بمب در حرم مطهر حضرت امام راحل در مورخه30/3/88، توسط فردی به نام بیژن عباسی اشاره نمود که با هشیاری ماموران قبل از نزدیک شدن به ضریح مقدس امام (ره) به علت انفجار به هلاکت رسید.
متهمین خارجی پرونده انجمن پادشاهی عبارتند از:
1- جمشید شارمهد: وی از سرکردگان گروهک بوده و در لس آنجلس امریکا مستقر می باشد. نامبرده رابط سرویس اطلاعاتی CIA و تشکیلات انجمن پادشاهی بوده و نقش اصلی را در گروهک ایفا می نماید.
2- ایمانوئل آفار: نامبرده یهودی الاصل، افسر اطلاعاتی موساد بوده و در کشورهای امریکا و اسرائیل حضور دارد.
3- دردانه منوچهری: نامبرده در شهر لندن انگلیس مستقر بوده و رابط گروهک با سرویس اطلاعاتی انگلستان می باشد.
لازم به ذکر است پس از واقعه انفجار حسینیه سید الشهداء شیراز برای نامبردگان توسط دستگاه قضایی wanted قرمز اخذ و به پلیس بین الملل ارائه گردیده که متاسفانه پلیس کشورهای امریکا و انگلیس (علیرغم اقدامات تروریستی توسط نامبردگان و پذیرش موضوع در رسانه ها) هیچ نوع همکاری در دستگیری و تحویل متهمین نداشته اند.
متهمین ردیف اول پرونده مذکور در داخل کشور عبارتند از:
1- محمد رضا علی زمانی، فرزند اسماعیل،
2- احمد کریمی، فرزند محمود
3- حامد روحی نژاد، فرزند محمدرضا
4- آرش رحمانی پور، فرزند داود
5- امیر رضا عارفی، فرزند احمد
شرح اتهامات هر یک از متهمین در پرونده منعکس می باشد و در کیفرخواست آنان دلایل اتهام و میزان دخالت هر یک در فتنه های اخیر احصا گردیده که در نوبت اعلامی قرائت و تبیین می گردد.
فرمول های تولید بمب قوی را با هدف ایجاد انفجار و ناامنی در ایران دریافت کرد ه بودیم
با پایان یافتن قرائت کیفرخواست عمومی متهمان پرونده کودتای مخملی رسیدگی به کیفرخواست شخصی آنان آغاز شد.
نماینده دادستان اتهامات محمدرضا علی زمانی یکی از متهمان پرونده آشوب های اخیر در تهران را محاربه از طریق عضویت در انجمن پادشاهی ایران، توهین به مقدسات، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تبانی اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت کشور و خروج غیرقانونی از کشور بیان کرد و گفت: این متهم اقدام به تهیه و توزیع سی دی علیه نظام کرده و با خروج غیرقانونی از کشور و سفر به عراق با یکی از نیروهای امریکایی به نام فرانک ملاقات و مبالغی را دریافت کرده است.
نماینده دادستان اضافه کرد: وی همچنین طرح ساخت بمب های شیمیایی را دریافت و به ایران ارسال کرده است.
نماینده دادستان با اشاره به مصاحبه های این متهم با رادیو تندر، رادیوی انجمن پادشاهی ایران گفت که وی در این مصاحبه ها به مقدسات دینی توهین کرده است.
نماینده دادستان همچنین به ملاقات این فرد با دو افسر اطلاعاتی امریکا در منطقه دهوک عراق و مبادله اطلاعات بین آنها اشاره کرد و گفت: با اقرار صریح متهم در دادسرای امنیت و اطلاعات، مجرمیت وی محرز است و خواستار اشد مجازات متهم هستیم.
در ادامه قاضی صلواتی متهم را به جایگاه فراخواند و از وی خواست در دفاع از خود چنانچه مطلبی را دارد ارائه کند. علی زمانی خود را 37 ساله و اهل اسلامشهر معرفی کرد و گفت: تمامی اتهامات را می پذیرم و لازم است توضیحاتی را در خصوص ارتباطم با انجمن پادشاهی ایران بدهم.
وی اضافه کرد: اگر مباحثی را که در دادگاه مطرح می کنم باعث انزجار حاضرین می شود، عذرخواهی می کنم.
این متهم خود را از خانواده ای مذهبی دانست و گفت که دارای فعالیت های فرهنگی و مذهبی در دوره نوجوانی بوده است.
زمانی گفت: من در جلسات طرح و برنامه ریزی مسئولان شهر شرکت می کردم و جلساتی با NGOها و احزاب داشتم و برای گسترده شدن فعالیت هایم به منظور ارائه پروژه های بزرگ تر نیازمند اطلاعاتی بودم که از این رو به سراغ شبکه های ماهواره ای رفتم تا بینش افراد مختلف را ببینم و از آنها کمک بگیرم.
این متهم با بیان این که 80 درصد شبکه های ماهواره ای اپوزیسیون و معارضین نظام هستند، گفت: از طریق تماشای این شبکه ها تناقضاتی در ذهن من ایجاد شد که من کنجکاوتر شدم تا پاسخی برای آنها بیابم.
وی اظهار داشت سرانجام با شبکه یور تی وی با انجمن پادشاهی ایران که مقر آن در لندن است، آشنا شدم.
این متهم با اشاره به اظهارات سخنگوی این انجمن علیه نظام جمهوری اسلامی، گفت: سخنگوی این انجمن معتقد است جمهوری اسلامی ایران بر پایه های دینی استوار است و مردم پشتوانه حکومت هستند و باید با دادن آگاهی، دین گریزی و دین ستیزی را در ایران ایجاد کنیم و پس از آن براندازی نظام جمهوری اسلامی میسر می شود.
این متهم گفت: اسم این عملیات را انجمن، شکاف «دره» نامگذاری کرده بود.
وی انجام عملیات تروریستی و کشتار مسئولین برای ایجاد اغتشاشات داخلی را از دیگر برنامه های این انجمن برشمرد.
وی با بیان این که من مخاطب یک طرفه سخنگوی انجمن پادشاهی ایران بودم، گفت: وی مطالبی را از قرآن بیان و براساس رای خود تفسیر می کرد که در آن توهین هایی به پیامبر و ائمه اطهار می نمود که البته این بحث ها را با عنوان «بازگشایی قرآن» مطرح می کرد.
وی با تاکید بر این که این القائات بر من تاثیر گذاشت، گفت: سپس من این القائات را با همکاران جوان خودم در میان گذاشتم و آنها نیز کم کم تحت تاثیر قرار گرفتند به طوری که در نمایشگاه های کتابی که در سطح تهران برگزار می کردیم، سعی می نمودیم این القائات را به دیگران نیز منتقل کنیم تا در آنها نیز همچون من خلاهویت دینی ایجاد شود.
علی زمانی تصریح کرد: سرانجام با دفتر انجمن پادشاهی ایران در انگلیس، با فردی به نام دردانه فولادوند ارتباط برقرار کردم و فعالیت ها و ارتباطات ما با این شخص ادامه داشت تا این که تصمیم گرفتیم به خارج از کشور برویم.
این متهم پرونده آشوب های اخیر تهران گفت: وقتی مسئله خروج از ایران را با فولادوند در میان گذاشتم، وی گفت که برای خروج ما باید برنامه ریزی شود و قبل از خروج از کشور باید یک فعالیتی را انجام دهید و از من خواست که یک سی دی در خصوص دین گریزی و دین ستیزی تهیه کنیم که در این سی دی نظام و ولایت فقیه را خدشه دار کنیم.
این متهم گفت: در این سی دی کتاب های ضد دینی از جمله کتاب آیات شیطانی را درج و این سی دی را در تیراژ بالاکپی و از طریق احمدی کریمی معروف به مهرگان و حامد روحی نژاد معروف به سیاوش توزیع کردیم و سپس از طریق شمال عراق به طور غیرقانونی از کشور خارج شدیم.
این متهم نام تشکیلاتی خود را نیز بردیا اعلام کرد و گفت: در شهر اربیل عراق، در محل استقرار نظامیان امریکا نشست هایی را برگزار کردیم که با شخصی به نام فرانک مدیر سرویس اطلاعاتی امریکا در آن محل آشنا شدیم که پس از معرفی فعالیت های خود، وی هتل و پول در اختیار ما گذاشت و یک خط موبایل ویژه نیز به من داد تا اگر دچار مشکل شدیم با وی برای رفع مشکل تماس بگیریم.
علی زمانی افزود: در کنار این ارتباطات با دردانه فولادوند در لندن تماس گرفتیم و موقعیت خود را گزارش دادیم که وی ضمن ابراز خوشحالی و تبریک، شماره جدیدی از امریکا از فردی به نام جمشید در لس آنجلس به ما داد.
وی اضافه کرد: سپس من با جمشید تماس گرفتم و او اعلام کرد در جریان نشست های ما با امریکا است. جمشید اولین کاری را که به ما پیشنهاد کرد، انجام مصاحبه تلفنی با یور تی وی و انجام کارهای فرهنگی و مصاحبه با رادیو تندر بود. وی حتی سرفصلهای مصاحبه را به من اعلام کرد.
این متهم اعتراف کرد پس از چند روز این مصاحبه انجام شد و زمان پخش آن را به من اعلام کردند که هنگامی که مصاحبه را دیدم، مشاهده کردم جمشید میزگردی را تشکیل داده و فردی به نام ایمانوئل آفار تلفنی راجع به من صحبت می کند که آفار فردی یهودی اسرائیلی است که در امریکا و اسرائیل اقامت دارد.
وی با بیان این که جمشید ما را به جهت دادن مردم به دین ستیزی و انجام عملیات تروریستی در ایران هدایت می کرد، گفت: کم کم سطح نشست های ما با مقامات امریکایی افزایش یافت و از ما می خواستند در خصوص فعالیت های تشکل های کارگری و دانشگاهی اطلاعات را جمع آوری و در اختیار نیروهای امریکایی قرار دهیم.
این متهم اظهار داشت: ایمانوئل آفار با من تماس گرفت و ارتباط مرا با شخصی در کردستان عراق که عضو سرویس جاسوسی اسرائیل بود، برقرار کرد که این فرد پس از آن نشست های ما را برنامه ریزی می کرد.
وی با اشاره به دیدار خود با فردی به نام مایکل رئیس تیم اطلاعاتی امریکا در منطقه دهوک عراق گفت: این فرد اطلاعات داخلی ایران را از ما می خواست تا به قول خودش از طریق ارائه آنها به واشنگتن و برنامه ریزی در این زمینه بتوانند فعالیت های ما را جهت دهند.
این متهم تصریح کرد: شناسایی نیروهای بسیجی و نیروهای مذهبی و مسئولین از دیگر اقدامات ما بود.
وی گفت: به موازات ارتباط با امریکایی ها انجمنی برنامه های خاصی را روی میز خود داشت که آنها را برای اجرا به ما ارائه کرد.
این متهم اظهار داشت: یکی از این طرح ها، طرح سلمان بود که هدف آن شناسایی افراد مسئول نظام و مسئولان دولتی و شناسایی اماکنی که می توان در آنها بمب گذاری کرد و نیز شناسایی نیروهای بسیج بود.
وی یکی دیگر از برنامه های طرح سلمان را شناسایی مالکان و افراد سرمایه دار بیان کرد تا انجمن پادشاهی ایران از طریق تهدید بتواند از آنها اخاذی کند.
وی سپس به برقراری ارتباط خود با شخصی به نام امید در اروپا اشاره کرد و اعتراف کرد: این فرد آموزش هایی در زمینه چگونگی مقابله با پلیس امنیت، تشکیل هسته های مختلف، آموزش خرید سلاح و نحوه به کارگیری آن و ساخت بمب و چاشنی های آن تحت عنوان آموزش فنون مبارزاتی می داد.
وی سپس به ارتباطات خود با گروه عبدالمالک ریگی و نیز گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد و گفت: ما در ابتدا علیه گروهک منافقین که پایگاه خوبی در ایران ندارند مصاحبه می کردیم اما بعداً چون اهداف تروریستی واحدی با آنان داشتیم با فردی به نام «پیروز فردا» از گروهک منافقین ارتباط برقرار کردم.
دلیل حضور مجددم در ایران نفوذ در ستادهای انتخاباتی بود
این متهم اغتشاشات اخیر یکی از دلایل حضور مجدد خود در ایران پس از یک دوره اقدامات براندازانه که از طریق عضویت در انجمن پادشاهی ایران صورت گرفته است، را ایجاد شک و شبهه در روند انتخابات ایران و نفوذ در ستادهای انتخاباتی برخی نامزدها بیان کرد.
علی زمانی همچنین به جمع آوری اطلاعات برای امریکایی ها در خصوص جریان انتخابات ایران اعتراف کرد.
این متهم با پذیرش دین ستیزی، دین گریزی، خدشه به نظام و ولایت فقیه و اقدامات تروریستی و بمب گذاری انجمن که البته به گفته وی آنها کار فرهنگی اش را انجام می دادند به عنوان اتهامات خود پذیرفت و گفت: ما برای ایجاد اغتشاشات آنچنانی در انتخابات، تشویش اذهان عمومی و قبل از آن کمک رنگ کردن حضور مردم فعالیت می کردیم.
علی زمانی گفت که تلاش ما این بود که اولاً مردم در انتخابات شرکت نکنند ثانیاً اگر انتخابات برگزار شد شک و شبهه در انتخابات ایجاد شود و رای گیری از اول صورت بگیرد.
این متهم اغتشاشات اخیر گفت: قبل از اقدام، توسط وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شدیم.
علی زمانی که در بخشی از اظهارات خود به صدور فرمول ساخت بطری انفجاری و فرمول بمب های قوی تر از طریق مواد شیمیایی برای انفجار قوی و بیشترین کشتار مسئولان نظام و مردم به داخل کشور از طریق انجمن مذکور اعتراف می کرد، گفت که در فیلم های ویدئویی به فرد آماتور آموزش می دادند که چگونه بمب بسازد.
این متهم اظهار داشت: انفجار حسینیه حضرت سید الشهدای شیراز حاصل همان فرمول بمب بود که 14 شهید و 200 مجروح و جانباز به جای گذاشت.
وی افزود: پس از این انفجار انجمن بیانیه صادر کرد و مسئولیت انفجار را برعهده گرفت و جمشید از امریکا خواست که با رابطین در ایران تماس بگیریم و آنان تبریک بگویند و ما این کار را کردیم.
وی سپس به نشست های خود با مسئولان سرویس اطلاعاتی امریکا و گفت و گو با تیم سیاسی واشنگتن اشاره کرد و گفت: یکی از اعضای آن تیم از من سوال کرد که از شما از طرف علیرضا نوری زاده آمده اید که البته من گفتم نه.
علی زمانی گفت: در حالی که ما لیست مسئولان شهرستانی، استانی و بسیجی را در اختیار آنها قرار داده بودیم اما اصلی ترین بحث امریکایی ها برنامه ریزی در خصوص انتخابات ایران بود.
این متهم با بیان این که امریکایی ها قدرت، توانمندی و نفوذ ما را دیده بودند، شناسایی و نفوذ در جامعه و احزاب کارگری و شناسایی خط مشی تفکرات تشکل های دانشجویی، دانشگاهی و کارگری و در نهایت خط مشی تفکرات مردم را ماموریت خود عنوان کرد و با اشاره به تشکیل هسته هایی در این زمینه گفت: هدف این بود که نقطه نظرات مردم جمع شود و سپس این تیم تعیین کند که چگونه می توانیم خواسته های مردم و جمعیت هدف را تغییر دهیم.
علی زمانی اذعان کرد: ما می خواستیم مردم در انتخابات شرکت نکنند چون حضور کمرنگ مردم باعث شکاف آنان و نظام می شود از سوی دیگر وقتی طیف حکومت یکدست باشد می توان ایجاد شبهه کند و در اذهان عمومی تشویش ایجاد کرد.
علی زمانی نفوذ در ستادهای انتخاباتی را از دیگر برنامه های خود و تیمش ذکر کرد و گفت: تیم ما درصدد بود در ستادهای مختلف نفوذ کند تا گروه ها و ستادها را جهت دهند در نتیجه یا رای گیری کم شود یا به نمایندگان خاص رای داده شود و یا تجمعات و اغتشاشات را صورت دهند.
این متهم با بیان این که امریکا می خواست با چیدن این پازل به یک تصویر برسد، گفت که اجزای پازل، تیم ما بود، یک قطعه پازل علیرضا نوری زاده و قطعات دیگر افرادی در داخل و خارج کشور بودند.
وی در عین حال گفت که اهداف دیگر انجمن مذکور برای اقدامات تروریستی و بمب گذاری نیز ادامه می یافت تا بیشترین کشته و تلفات در بین مسئولان و مردم صورت بگیرد.
علی زمانی افزود: من هسته های تشکیلاتی را شکل دادم بدون این که یکدیگر را بشناسند، مسئولیت را به همه هسته ها واگذار کردم و کارها به ظاهر خوب پیش می رفت اما غافل از این که تمامی طرح و برنامه های ما توسط وزارت اطلاعات رصد می شود.
وی در پایان اظهارات خود با بیان این که فریب خورده و اغفال شده است، گفت: هویت دینی از من گرفته و مسیری طی شد که من به عنوان ابزاری علیه دولت، نظام و ملت عمل کنم.
علی زمانی در پایان اظهار داشت: من در حضور دوربین ها از ملت، رهبری و دادگاه طلب عفو و بخشش دارم.
سپس وکیل مدافع محمدرضا علی زمانی ضمن ارائه دفاعیات خود از موکلش به رافت اسلامی اشاره کرد و از دادگاه خواست برای تدارک آخرین دفاع یک هفته تا 10 روز فرصت داشته باشد که قاضی نیز با 10 روز استمهال او موافقت کرد.
مامور بمب گذاری در برخی اماکن زیارتی و پررفت وآمد شده بودیم
در ادامه دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهره های سیاسی فعال در زمینه براندازی نرم و جمعی از اغتشاشگران در جریان حوادث بعد از انتخابات، به اتهامات آرش رحمانی پور فرزند داوود 20 ساله اهل تهران رسیدگی شد.
وی متهم به محاربه از طریق عضویت و فعالیت در انجمن تروریستی و ملحد پادشاهی ایران است که با تهیه مواد منفجره قصد داشته مسئولان و خادمان نظام را ترور و در مراکز عمومی بویژه اماکن مقدس و همچنین مراکز رای گیری انفجار ایجاد کند.
این متهم به اجتماع و تبانی در جهت انجام اقداماتی علیه امنیت ملی کشور پس از قرار گرفتن در جایگاه متهم ضمن پذیرش اتهامات وارده تاکید کرد: هیچ یک از اقدامات وی قابل دفاع نیست و برای دفاع از عملکرد خود در جایگاه قرار نگرفته بلکه بیشتر مایل است چهره پنهان گروه هایی که از بیگانگان خط گرفته و حمایت می شوند، برای افکار عمومی آشکار سازد.
رحمانی گفت: سال 85 به وسیله شبکه ماهواره از طریق یکی از دوستانم به نام تفکرات انجمن پادشاهی ایران آشنا شدم و حس کنجکاوی سبب شد تا در یک فرایند کوتاه مدت با این انجمن رابطه برقرار کنم.
وی افزود: کار انجمن پادشاهی ایران تحریف تاریخ و تحریف قرآن مجید است و سعی می کند با تحریف وقایع تاریخی بویژه تاریخ اسلامی ایران به اعضای خود بقبولاند اسلام به ایرانیان ظلم کرده و همچنین سعی می کند که کتاب قرآن را کتابی نه مقدس و الهی بلکه ساخته دست عده ای از انسان ها برای منافع مادی معرفی کند.
به گفته این متهم، اغتشاشات اخیر انجمن پادشاهی ایران تلاش می کند با ایجاد فضای شدید نژادپرستانه به ایرانیان القا کند وظیفه آنها این است که در برابر اسلام و مسلمانان بایستند تا به اصطلاح خود کشور ایران را نجات دهند.
رحمانی پور اظهار داشت: دیدگاه های انجمن در مرحله اول در کسانی که اعتقادات مذهبی دارند، ایجاد نفرت می کند ولی تداوم کنجکاوی ما سبب تردید به مسائل شد و چون علم و آگاهی لازم را نداشتیم، دچار شست وشوی مغزی و از دست دادن اعتقادات خود شدیم.
او که به هم سن و سالان خود به جد توصیه کرد تا فریب بیگانگان را نخورند و به راه اشتباهی که او رفته، نروند، توضیح داد: 90 درصد ارتباطات انجمن پادشاهی ایران و گروه تندر از طریق اینترنت انجام می شود و من حدود یک سال قبل با یک ایمیل ساده جذب این انجمن شده و پس از عضویت اسم مستعار و کد شناسایی گرفتم.
رحمانی پور که با کد 50150 و با نام مستعار سورنا با انجمن موسوم به پادشاهی ایران همکاری داشت، افزود: اولین فردی که با او رابطه برقرار کردم، شخصی به نام جمشید بود که در لس آنجلس اقامت داشت و وظیفه او ارتباط و هماهنگی میان اعضا و ابلاغ ماموریت های آنها بود. وی افزود: جمشید مباحث کلی امنیتی را برایم بیان می کرد ولی آموزش های دیگر برای ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در کشور را فردی به نام امید ساکن اروپا می داد.
«امید ضمن آموزش یارگیری به ما آموزش می داد که چگونه از تظاهرات و اعتصابات سوء استفاده کرده و با وارد کردن خسارات مالی و جانی یک صحنه جنگ شهری ایجاد کرده و در واقع از این طریق پایه های نظام جمهوری اسلامی را سست کنیم.»
متهم اغتشاشات اخیر گفت: شرایط عضویت در انجمن پادشاهی جوان بودن و نداشتن و سست بودن اعتقادات مذهبی و فقدان علم و بینش و داشتن اعتماد به رابطین انجمن بود و ما در مجامع دوستانه و فامیلی از طریق انتشار مقالات صوتی و توزیع جزوات تلاش برای عضو گیری کردیم. رحمانی پور افزود: در ابتدا به دلیل آن که مخاطبین ما اعتقادات مذهبی محکم تری داشتند، از سوی آنها مورد تردید قرار می گرفتیم اما رفته رفته گرچه هسته ای تشکیل نشد اما در برخی موارد توانستیم توفیقاتی به دست آورده و نظر دیگران را نسبت به دیدگاه انجمن جلب کنیم.
وی ادامه داد: آموزش های خشن تر را فردی به نام ماس ماتوس ارائه می کرد و به ما آموزش می داد که چگونه می توانیم مواد سمی و بمب های آتش زا بسازیم و همچنین موارد استفاده از آنها در عملیات ها را به ما می آموخت که من هم 5 بمب ساختم و آنها را در مراکز مختلف شهر تهران آزمایش کردم و تصاویر آنها را از طریق ایمیل برای انجمن فرستادم.
«گرچه سران انجمن به ما مستقیماً نمی گفتند انسان ها را بکشید اما وظیفه اصلی آنها ایجاد رعب و وحشت از طریق کشتار بود و تلاش می کردند با استدلال هایی که امروز برای من عجیب و غریب است و آن روز تحت تاثیر قرار گرفته بودم که دستورات آنها را اجرا کنیم.»
متهم اغتشاشات اخیر گفت: جمهوری اسلامی یک نظام دینی مردم سالار است و مردم معتقد در جامعه ما محور هستند و سران انجمن پادشاهی ایران تاکید داشتند در صورت ناامن کردن اماکن مذهبی و کاهش حضور مردم در این گونه اماکن می توان به حکومت فشار وارد کرده و پایه های نظام را تضعیف کرد.
رحمانی پور که یارگیری برای تحقق اهداف انجمن موسوم به پادشاهی ایران را شبیخون فرهنگی از طریق استخدام سربازان چشم و گوش بسته توصیف کرد، افزود: ما تلاش کردیم با منحرف کردن تظاهرات و ایجاد اغتشاشات و درگیری میان مردم و ماموران نظم و امنیت، توده ملت را در برابر نظام قرار دهیم و هدف انجمن از این کار سرنگونی جمهوری اسلامی و استقرار نظام پادشاهی بود. متهم اغتشاشات اخیر درخصوص هدف گرفتن اماکن مذهبی و اماکن مهم سیاسی توضیح داد: سران انجمن پادشاهی ایران دستور داده بودند امامزاده زید بازار تهران را منفجر کنند که ما به دلیل شلوغ بودن منطقه و دشواری کار این موضوع را نپذیرفتیم و در مرحله بعد قرار شد در امامزاده علی اکبر چیذر بمب گذاری کنیم که البته با وجود نیروهای امنیتی گسترده در این امامزاده نتوانستیم کاری صورت دهیم.
رحمانی پور افزود: در مرحله بعد قرار شد حسینیه فاطمیون و یکی از مراکز سوختگیری نزدیک مجلس را به منظور جلوگیری از اعدام عوامل انفجار حسینیه سیدالشهدای شیراز انجام دهیم که البته به دلیل ضعف و ناتوانی از انجام این ماموریت توفیقی در این زمینه به دست نیامد.
وی ادامه داد: سومین موضوع مهم برای سران انجمن پرداختن به موضوع انتخابات بود که از بهمن ماه سال گذشته از طریق مکاتبات اینترنتی ماموریت های مهمی در این حوزه به ما محول شد. این متهم اغتشاشات اخیر گفت: یکی از ماموریت های من انفجار در شعب اخذ رای در دو نقطه مهم و حساس یکی مسجدالنبی نارمک و دیگری حسینیه ارشاد بود.
رحمانی پور افزود: علت انتخاب این دو هدف این بود که در این نقاط رجال سیاسی پای صندوق رای می آمدند و حضور مردم در این حوزه ها به صورت مستقیم پوشش خبری داده می شد و اگر در ساعات اولیه رای گیری انفجاری در این مراکز صورت می گرفت، مشارکت مردم را تحت الشعاع قرار می داد و در نهایت به انتخابات خدشه وارد می کرد.
وی ادامه داد: علت دوم این بود که با انفجار این دو حوزه که از نظر ما متعلق به دو جریان سیاسی مختلف بود، بین احزاب جنگ روانی ایجاد می شد و به خاطر این کار نیز بیش از 100 کیلو مواد شیمیایی تهیه شد و آموزش های لازم را نیز ماس ماتور ارائه داده بود.
«هدف انجمن پادشاهی ایران در انفجار در مراکز مذهبی و سیاسی ایجاد جنگ داخلی از طریق کشتار مردم و ناامن کردن کشورمان مانند عراق و افغانستان بود اما خوشبختانه در لحظه ای که همه کارها صورت گرفته و وارد فاز امنیتی شده بودیم، من دستگیر شده و موفق به انجام علمیات نشدم.» متهم اغتشاشات اخیر در پایان با اظهار ندامت از اقدامات غلط خود که دلیل اصلی گرایش به انجام چنین اقداماتی را نداشتن دانش بصیرت، ضعف ایمان و مشکلات فرهنگی و خانوادگی عنوان کرد، از رهبر انقلاب و ریاست دادگاه و ملت بزرگ ایران طلب عفو و بخشش کرد.
آرش رحمانی پور دومین عضو گروهک تروریستی انجمن پادشاهی پس از دفاع، رسیدگی به اتهاماتش پایان یافت و وکیل وی ضمن ارائه لایحه دفاعیه وی، تقاضای 10 روز استمهال کرد که با تقاضای وی به مدت 10 روز موافقت شد.
نحوه ساخت کوکتل مولوتف و آتش زدن اتوبوس را آموزش دیدیم
پس از پایان رسیدگی به اتهامات آرش رحمانی پور قرائت متن کیفر خواست ناصر عبدالحسینی عضو مرتبط با گروهک تروریستی منافقین آغاز شد.
در کیفرخواست ناصر عبدالحسینی با نام مستعار بهروز مطرح شد که وی متهم به محاربه از طریق همکاری با گروهک منافقین، اجتماع علیه امنیت ملی و شرکت در اغتشاشات به دعوت این گروهک، خروج غیرقانونی از کشور و ارحاب و نیز تلاش برای تخریب اموال عمومی بوده است.
بنابر اعلام نماینده دادستان این متهم در سال 86 جذب گروهک منافقین شده و با خروج غیرقانونی از کشور برای انجام دوره های آموزشی به پادگان اشرف مقر گروهک منافقین عزیمت کرده است.
وی در سال 87 به کشور بازگشته و با حضور در تجمعات غیرقانونی اقدام به فعالیت های تبلیغاتی به نفع گروهک منافقین و جمع آوری اطلاعات و ارسال آن برای این گروهک کرده است.
ناصر عبدالحسینی همچنین اعتراف کرده که با هدایت فردی به نام زهره در اغتشاشات حاضر شده و تلاش داشته ضمن تخریب اموال عمومی و ساختمان های دولتی و نظامی، تصاویر آن را به خارج از کشور ارسال کنند.
وی در پایان کیفرخواست خود به استناد مواد 186، 189،190، 610 و 698 قانون مجازات اسلامی و ماده 34 قانون گذرنامه خواستار محاکمه و مجازات شد.
ناصر عبدالحسینی نیز پس از قرارگرفتن در جایگاه متهم ضمن قبول تمامی مواردی که در کیفرخواست مطرح شده، به نحوه حضور خود در مقر منافقین پرداخت و گفت: من از طریق مرز قصر شیرین به صورت غیرقانونی به آنجا رفتم و زیر نظر فردی به نام سیاوش آموزش هایی را دیدم تا آنها را در تهران به اجرا بگذارم.
وی در خصوص نوع آموزش های ارائه شده نیز گفت: تبدیل تجمعات مسالمت آمیز به اغتشاش، تهیه تصاویر از شعبه های خالی اخذ رای و ارسال آن به منافقین، تهیه اقلام تبلیغاتی همچون تصاویر سران منافقین و الصاق آن در اطراف دانشگاه ها و همچنین تهیه بالن هایی با مضامین حمایت از منافقین را انجام داده ام.
این متهم دلیل اقدامات خود را دریافت پول عنوان کرد و افزود: پس از انتخابات نیز خانمی به نام زهره با من تماس گرفت. وی از اعضای گروهک منافقین و در لندن ساکن بود.او به ما نحوه ساخت کوکتل مولوتف و آتش زدن اتوبوس ها و مساجد را مورد تاکید قرار داد اما پیش از آنکه اقدامی انجام دهد توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شد.
احمدی وکیل مدافع متهم نیز در مقام دفاع از ناصر عبدالحسینی به سن کم وی و اغفالش اشاره کرد و گفت: اقدامات موکل من فاقد عنصر مادی جرم بوده و ضمن درخواست یک هفته استمهال برای تکمیل دفاعیه، خواستار برائت وی از اقدامات علیه امنیت ملی هستم که با تقاضای وی به مدت یک هفته موافقت شد.
دو سال فعالیت جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی امارات
پس از پایان رسیدگی به اتهامات مطرح شده در کیفرخواست ناصر عبدالحسینی، عضو گروهک تروریستی منافقین در شعبه 15 دادگاه عمومی و انقلاب تهران، قرائت متن کیفرخواست رضا رفیعی فروشانی از عناصر فعال در ستاد 88 متهم به جاسوسی برای سرویس های اطلاعاتی امریکا و امارات متحده عربی آغاز شده است.
ارتباط با دفتر ویژه امور ایرانیان در دبی و خانم جیلیان برنز به عنوان افسر اطلاعاتی امریکا؛ ارسال اخبار و گزارشات مربوط به اغتشاشات از طریق سایت های اینترنتی و همکاری با سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای عربی منطقه از جمله موارد اتهامی نامبرده بود.
همچنین رضا رفیعی فروشانی ضمن برقراری ارتباط با موسسات رسانه ای امریکایی، مبادرت به اخذ تحلیل های متناسب با رویکرد بیگانگان و مغایر با اصول انقلاب از برخی مسئولان سابق کشور نموده و اطلاعاتی درخصوص تاثیرات تحریم ها از مسائل مربوط به جریانات انتخاباتی را در اختیار خانم نازی بیگلری از صدای امریکا (VOA) قرار داده است.
در ادامه رضا رفیعی فروشانی که اتهامات وی طی کیفرخواست در محضر دادگاه ارائه شد، طی سخنانی در دفاعیه خود اظهار داشت: بنده از کودکی در اروپا تحصیل کرده و دوران دبیرستان هم در یک کالج امریکایی مستقر در اروپا تحصیل کردم و البته از ابتدا به حرفه روزنامه نگاری علاقه مند بودم.
وی افزود: پس از اخذ دیپلم از اروپا به امریکا رفتم که در این حین با ویلیام مک واتر آشنا شدم که وی سمتی در مجله تایم داشت. در سال 1986 مک واتر رئیس مجله تایم در آلمان غربی بود و با توجه به شناختی که از من داشت، از بنده درخواست کرد که برای تهیه گزارش از پروژه ایران گیت، فعالیت کنم و بنده هم پذیرفتم.
این متهم دستگیر شده در حوادث اخیر ادامه داد: مسئولیت بنده شرکت در کنفرانس های مطبوعاتی ریاست جمهوری و پرسش سوال های خاص و همچنین برقراری ارتباط با مسئولان نظام بود.
رفیعی فروشانی با بیان این که مجله تایم با گروه قوی به نام کمپانی فیلمسازی وارنر و شرکت خبری CNN دارد، خاطرنشان کرد: بنده برای این مجله فقط نماینده ویژه بودم و هیچ ارتباطی با دفتر لندن و تهران این مجله هم نداشتم.
وی افزود: بنده در جزیره کیش فعالیت های اقتصادی انجام می دادم و در این حین از اصلاح طلبانی که به این جزیره تفریحی می آمدند مصاحبه کرده و آن مصاحبه را روی وب سایت جزیره کیش قرار می دادم همزمان از شبکه BBC از بنده برای شرکت در آزمونی که در کشور قبرس برگزار می شد، دعوت کردند که من در این آزمون شرکت کردم و متوجه شدم که علاوه بر بنده 20 نفر دیگر را برای همکاری با این شبکه و گرفتن آزمون دعوت کرده اند ولی با توجه به مسائلی که پیش آمد، با این شبکه به نتیجه نرسیده و به ایران بازگشتم. این متهم حوادث اخیر اضافه کرد: در ایران تصمیم گرفتم که NGO تشکیل داده که با همکاری همفکران اصلاح طلب خود تشکیل دادم، در دور بعدی انتخابات خاتمی هم به علاقه شخصی خود به ستادهای وی کمک می کردم و در عین حال ستادهای رای خارج از کشور هم روی وب سایت قرار می دادم.
پس از این دوران به امارات رفته و در راه اندازی ارتباط ایستگاه های تلویزیونی با ماهواره های عربی فعالیت می کردم در این حین با افخمی ارتباط پیدا کرده که وی هم از بنده خواست تا تلویزیونی برای کروبی راه اندازی کنیم ما شروع به کار کرده و این کانال را راه اندازی کردیم ولی هیچ وقت این شبکه تلویزیونی بالانیامد و فکر می کنم دلیل بالانیامدن این شبکه، خواست شورای عالی امنیت ملی بود.
رفیعی فروشانی در ادامه تاکید کرد: از کنسولگری امریکا پیگیری کردند که چه کسی قصد راه اندازی این شبکه تلویزیونی را داشته لذا پس از پیگیری ها بنده با مسئول میز ایران در امارات که خانم جولیا برونز دختر آقای برونز که یکی از مسئولان امریکایی بود، آشنا شدم.پس از مدتی به ایران بازگشتم و متوجه شدم که محمد خاتمی قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارد که پس از سیر تحولاتی وی انصراف داده و موسوی وارد عرصه انتخابات شد و بنده در فیس بوک صفحه ای داشتم که با استفاده از این صفحه برای موسوی تبلیغات انجام می دادم؛ کم کم این صفحه به صفحه ای موثر تبدیل شد و افراد زیادی از تفکرات مختلف شامل ضد انقلاب، سلطنت طلب ومقیم خارج وارد این صفحه می شدند ولی روز بعد از رای گیری متوجه شدم کسانی که روی این صفحه بودند، افراد را تشویق می کردند تا به نتایج انتخابات اعتراض کنند. وی اضافه کرد: بنده در راهپیمایی ها شرکت می کردم و با موبایل فیلمبرداری کرده و آن فیلم ها را روی صفحه فیس بوک قرار می دادم ولی ناگهان متوجه شدم کسانی که روی این صفحه حضور داشتند، با برنامه ریزی قبلی بوده حتی تعلیم درست کردن بمب های دستی و فلفلی را به همراه تعلیم مقابله با گاز های اشک آور به مردم ارائه می دادند که در این بین خانم نورا برای بنده ایمیلی فرستاد که در آن ایمیل گفته بود CIA قصد ارتباط با شما را دارد البته بنده برقراری این ارتباط را قبول نکردم.
این متهم حوادث اخیر با بیان این که با سرویس های اطلاعاتی امارات همکاری کردم، تاکید کرد: پس از ایجاد کانال تلویزیونی برای کروبی و این که این کانال هیچ وقت بالانرفت نیروهای اطلاعاتی امارات بنده را احضار کرده و گفتند که فعالیت های شما مشکوک است یا باید با ما همکاری کنید یا از کشور اخراجتان می کنیم.
بنده به دلیل این که برای یک شبکه تلویزیونی تاثیرگذار فعالیت می کردم همکاری با سرویس اطلاعاتی امارات را پذیرفتم. رفیعی فروشانی درخصوص مدت زمان همکاری خود با سرویس اطلاعاتی امارات اظهار داشت: دو سال برای سرویس اطلاعاتی امارات جاسوسی کرده و برای این کار ماهانه 5 هزار درهم دریافت کرده و اطلاعات مدنظر را نیز از طریق تماس موبایلی ارسال می کردم البته بیشتر این اطلاعات نظریات شخصی بود نه اطلاعات خاص.
وی در پایان ضمن ابراز پشیمانی از اقدامات خود از ملت ایران و امام عصر (عج) تقاضای عفو و بخشش کرد.
همچنین در ادامه وکیل رضا فروشانی طی سخنانی در دفاع از موکل خود گفت: به عنوان وکیل مدافع فروشانی و با توجه به این که وی تحصیلات عالی دارد و این که صحبت های خود را صادقانه بیان کرده و البته در سیر رسیدگی ها هم به مامورین کمک فراوانی کرده، از جناب قاضی تقاضای تخفیف در مجازات دارم. وی همچنین فرصت یک هفته ای برای استمهال از قاضی درخواست کرد که قاضی با این فرصت یک هفته ای موافقت کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات