تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۱۰۶۰۶۹
تاگس اشپیگل

تاثیر آمریکا و چین بر قرن ‌٢١


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی تاگس اشپیگل آلمان با اشاره به کنفرانس دو روزه مقامات بلندپایه چین و آمریکا که با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی انجام می‌گیرد، نوشته است: هنگامی که دولت جدید آمریکا اندکی قبل و در ابتدای شروع به کار خود، وزیر امور خارجه‌اش را به جای اروپا به آسیا فرستاد، برای برخی کشورهای اروپایی این سوال مطرح شد که چرا رییس جمهور تازه برگزیده شده‌ی آمریکا، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور را به جای اروپا به آسیا می‌فرستد؟ چرا که تا پیش از این سنت بوده است که دولت جدید اولین سفر کاری خود را با هدف همکاری با متحدان خود در آن سوی آتلانتیک (اروپا) انجام دهد.
در بخش ابتدایی گزارش تاگس اشپیگل آمده است: این واقعیت که رییس جمهور آمریکا شخصا اقدام به افتتاح کنفرانس دو روزه‌ی آمریکا و چین می‌نماید، خود حاکی از اهمیت رابطه با چین برای باراک اوباماست. همانگونه که اوباما نیز اظهار داشت "این کنفرانس قدمی تعیین کننده برای به پیش بردن روابط مثبت سازنده و همه جانبه می‌باشد". به عقیده‌ی دولت آمریکا، رابطه با چین یکی از موارد کلیدی در قرن 21 می‌باشد. دید آمریکا نیز طی سال‌های اخیر بر حوزه پاسیفیک متمرکز شده است و سهم سیاسی چین برای حل مشکلات بین‌المللی بسیار حایز اهمیت است. آمریکا به ویژه در مورد پرونده هسته‌یی کره شمالی حضور چین را بسیار ضروری می‌بیند. در حالی که آمریکا به عنوان قدرت حامی کره جنوبی محسوب می‌شود، چین این نقش را در برابر کره شمالی ایفا می‌کند. واشنگتن نظاره‌گر برنامه‌های تسلیحاتی چین است، برنامه‌هایی که تهدیدی برای دموکراسی و خواسته‌های تایوان به حساب می‌آید. علاوه بر این پکن هم چون سابق تایوان را بخشی از خود می‌داند.
تاگس اشپیگل در ادامه می‌افزاید: یکی دیگر از موارد مهم و مورد اختلاف در دیدگاه‌های چین و آمریکا که در این کنفرانس دو روزه در مورد آن بحث می‌شود، عدم واکنش چین نسبت به کشورهایی است که آمریکا آن‌ها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند. البته پیش بینی این مساله بسیار سخت است که آیا دولت آمریکا قادر خواهد بود در مورد مسایل حقوق بشری چین به اهداف خود دست یابد؟ منافع سیاسی و اقتصادی بسیار گسترده آمریکا ممکن است این کشور را وادار به سکوت در برابر انتقاد‌های حقوق بشری نسبت به چین نماید.
تاگس اشپیگل می‌افزاید: منابع نفتی و ذخایر مواد خام این کشور‌ها در خدمت پیشرفت اقتصاد چین می‌باشد؛ از جمله این کشور‌ها می‌توان به سودان،‌ میانمار و زیمبابوه اشاره کرد؛ از این رو مساله حقوق بشر نیز یکی از موارد بحث و گفت‌وگوی طرفین خواهد بود. البته آمریکا علاوه بر این از چین درخواست خواهد نمود حقوق اقلیت‌های این کشور را حفظ کند.
تاگس اشپیگل در بخش پایانی گزارش خود آورده است: اوباما سال جاری به دعوت همتای چینی خود به پرجمعیت‌ترین کشور دنیا سفر خواهد کرد. سفر وی به این کشور آسیایی را شاید بتوان مهمترین سفر خارجی اوباما تاکنون دانست چرا که به عقیده اوباما روابط آمریکا و چین قرن 21 را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات