تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۱۰۶۳۵۲

چرا آمریکا به نیروی هسته‌ای و گاز روسیه حمله می‌کند


مقاله ای که خلاصه ترجمه آن در پیش روست در نشریه پراودا ، شماره 30 اوریل 1999 درج گردیده است . این مقاله حاوی نکات جالبی در زمینه دخالت های آمریکا در بخش انرژی روسیه جهت تحت کنترل در آوردن این بخش است . و در این میان خصوصاً دو صنعت ثروتمند گاز و نیروی هسته ای مورد هدف هستند .واشنگتن تلاش می کند به هر وسیله ممکن دو تشکیلات انحصاری باقیمانده روسی یعنی گاز پروم و وزارت انرژی اتمی را تجزیه کرده و از طریق الیگارشی دلخلی تابع خود کند.
به همین دلیل در مطبوعات ما اغلب مطالبی منتشر می شود که هدف آنها بی اعتبار کردن افرادی است که با این تجاوز آمریکا مقابله می کنند . در حال حاضر وزیر انرژی اتمی مورد چنین حمله ای قرار گرفته است . ظاهراً شخصی باید به این مقام منصوب شود که کاملاً تابع واشنگتن باشد . رئیس کنونی وزارت انرژی اتمی می توانست خود را از حملات رسانه ها مصون نگهدارد . ولی طاقت نیاورد و در صدد رسیدگی به وضعیت نهاد تحت ریاست خود برآمد . بلافاصله موج اتهامات گوناگون بر علیه او بلند شد ، اعم از اتهام دزدی تا جاسوسی به نفع آمریکا . حجم پولی که از وزارت انرژی اتمی می گذرد ، سرسام آور و طبق برآوردهای مختلف بالغ بردهها میلیارد دلار است . طبیعتاً در روسیه امروزی که دزدی از بودجه گسترش یافته ، انسان ها زرنگ و تاجر منش به این پول علاقه مند شده اند . بزرگان در صف ایستاده اند تا از پول اتمی بهره ای داشته باشند .
این جریانات مدتها قبل از انتصاب آداموف شروع شده بود . در واقع ، تنها هدف از انتصاب آداموف به این مقام ، برقراری نظم در وزارت انرژی اتمی و پاکسازی امور این نهاد بود . به عنوان مثال ، قرارداد 9 / 11 میلیارد دلاری فروش سوخت اورانیوم برای رآکتورهای اتمی از روسیه به آمریکا که مطابق با آن قرار است روسیه اورانیوم غنی شده اسلحه هسته ای را به اورانیوم کمتر غنی شده تبدیل و به آمریکا صادر کند ، قرار بود درآمد قابل توجهی داشته باشد ولی چنین نشد . همین که وزیر جدید به صحت این قرارداد شک کرد ، سرویسهای ویژه آمریکا به دفاع از منافع ملی کشور خود پرداختند . آن هم با چه شدتی ! آنها این همه کوشش کرده بودند که مسائل اتمی خود را به حساب روسیه حل کنند ولی ناگهان چنین تحول ناگواری رخ داد . گام مهم دیگر آداموف که باعث کارزار بی اعتبار کردن وی در رسانه های گروهی شد ، تصمیم وی بر گسترش همکاری با کشورهای ثالث و خصوصاً به پایان رساندن طرح احداث نیروگاه های اتمی در ایران بود .
سرویسهای ویژه آمریکا از سال 1994 گام به گام نابودی صنایع اتمی روسیه را اجرا می کنند . باید اعتراف کرد که این طرح از زاویه دید منافع ملی آمریکا بسیار جالب است . در سال های 2003 تا 2005 عمر بهره وری از اکثر نیروگاه های اتمی روسیه به پایان می رسد ولی بودجه ای برای سرویس فنی و باز سازی آنها پیش بینی نشده است .طبق پیش بینی دانشمندان آمریکایی ، اگر این وضع ادامه یابد روسیه مجبور خواهد شد به طور یک جانبه از داشتن نیروی استراتژیک هسته ای صرف نظر کند زیرا ماهواره ها و تجهیزات دیگری که کنترل و استفاده از نیروهای هسته ای را تأمین می کنند از کار خواهند افتاد .
آداموف با درک این مسأله به سرعت در تدارک تهیه طرح هایی است که به روسیه اجازه خواهد داد در بازار جهانی هسته ای درآمد زیادی کسب شود . اما به نظر حمله کنندگان گویی اکنون در روسیه مسؤولین و دست اندر کارانی که از منافع ملی روسیه دفاع کنند مورد نیاز هستند .تنها آداموف نیست که مورد حمله قرار گرفته است . هر کسی که سعی کند حداقل بخشی از حیثیت خارجی سابق را به کشور اعاده کند مورد حمله قرار می گیرد . باز به نظر حمله کنندگان گویی یلتسین از دوستان آمریکایی دستور دریافت کرد که تمام هیأت دولت را عوض کند . باید بررسی شود ، کدام رسانه های گروهی روسی سفارش آمریکا را اجرا می کنند و بابت این کار چه پاداشی می گیرند . بالاخره باید از اولویت های ملی خود دفاع کرد . تا کی می توان خود را قربانی واشنگتن کرد ؟
عوامل کاهنده قیمت نفت در ماه سپتامبر عوامل افزاینده قیمت نفت در ماه سپتامبر
- شایعات مربوط به تخلف برخی اعضاء اوپک نظیر امارات و قطر از توافق کاهش
ـ افزایش میزان نفت شناور در مبادی صادراتی
- کاهش عملیات پالایشگاهی در اروپا و آمریکا
-خبر مربوط به اجلاس سه جانبه عربستان ونزوئلاو مکزیک در ماه نوامبر
 -تأکید مجدد رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا و ولیعهد عربستان بر پایبندی اعضاء اوپک به توافق کاهش
-کاهش ذخیره سازی نفت خام آمریکا
-افزایش واردات نفت آمریکا و کاهش همزمان
-عرضه نفت این کشور از آلاسکا
-بروز شورش در داغستان و قطع جریان نفت باکو
-تأکید مجدد اجلاس اوپک بر ادامه اجرای توافق کاهش
مرور کلی بازار نفت در ماه سپتامبر
در این ماه علیرغم وجود شایعاتی پیرامون تخلف برخی اعضاء اوپک به دلیل نشانه های قوی از تعادل عرضه و تقاضا که به دنبال خود کاهش میزان ذخیره سازیها را به دنبال دارد و همچنین اظهارات مقامات عالی رتبه کشورهای عضو مبنی بر پایبندی به توافق کاهش که در ادامه جلسه ماه سپتامبر اوپک ایراد شد قیمت های نفت باز هم بهبود بیشتری یافت و میانگین قیمت نفت باز هم بهبود بیشتری یافت و میانگین قیمت نفت برنت در این ماه نسبت به ماه گذشته 14 / 2 دلار افزایش یافت .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات