تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۱۰۶۴۱۹

انگلیس و خطرهای جدید استراتژیک (بخش دوم و پایانی)

اشاره: انگلیس پس از تحمل ضربات دو جنگ عراق و افغانستان در اندیشه تغییر استراتژی است. ژنرال «دانات» فرمانده ارتش انگلیس معتقد به بازبینی اساسی در راهبرد دفاعی این کشور به نحوی است که بتواند سیاست‌های کوتاه و بلندمدت دفاعی انگلیس را متناسب با خطرات احتمالی آینده هماهنگ کند. از نگاه او یکی از مهمترین مواردی که باید در این روند مورد توجه قرار بگیرد، شناخت تهدیدها و نقشی است که انگلیس برای خود در جهان آینده تعریف می کند. اما با وجود ارزیابی مثبت ژنرال «دانات» از عملکرد نیروهای خارجی در دو جنگ عراق و افغانستان، هستند ناظرانی که با این دیدگاه مخالفت اساسی دارند. مقاله حاضر که در پی از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد به بررسی این موضوع می‌پردازد:

‎ژنرال دانات‎ ‎گفت: با این وجود ما هنوز هم راه زیادی تا رسیدن به پیروزی در افغانستان داریم و‏‎ ‎باید توجه داشت که نیروهای نظامی انگلیس تنها بخشی از راهکار موجود برای بهبود وضع‎ ‎افغانستان هستند در صورتی که مهمترین مساله در حل مشکلات افغانستان یک راه حل سیاسی‎ ‎است‎. ‎وی افزود: همچنین به اعتقاد من جنگ افغانستان هم اکنون به جنگی در میان‏‎ ‎مردم، درباره مردم و برای مردم تبدیل شده است چراکه ما علاوه بر اینکه در میان مردم‎ ‎در حال نبرد هستیم ، هدف‌مان نیز بهبود زندگی مردم آن کشور و ایجاد ثبات است و برای‎ ‎موفقیت در این راه ما باید حمایت مردم افغانستان را جلب کنیم‏‎.
‎رئیس ستاد ارتش‎ ‎انگلیس در پایان بر لزوم همکاری تمامی گروه ها برای حل مشکل افغانستان تاکید کرد و‎ ‎گفت: ما باید استراتژی مشخص و همه گیری را برای افغانستان داشته باشیم که تمامی‎ ‎سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت دفاع و خارجه برای رسیدن به هدف‎ ‎مشترکی و با راهکارهای تعیین شده عمل کنند‎.
دروغ‌های دولت
همزمان با این اظهارات، در نشستی دیگر، نقش رسانه‌های انگلیس به عنوان ابزار تبلیغاتی دولت این کشور، درگردهمایی فعالان ضد جنگ در لندن بررسی شد. ‏
در این گردهمایی که در «فرندز‌هاوس» لندن برگزار شد، دو خبرنگار و یک عکاس انگلیسی که از افغانستان دیدن کرده بودند، در سخنانی از اهداف شوم استعماری و دروغ‌های رسانه‌ای در جنگ افغانستان پرده برداشتند. ‏
«گای اسمالمن»، عکاسی که در افغانستان حضور داشت، با نمایش شماری از عکس‌هایش گفت: برخلاف ادعاهای وزارت دفاع آمریکا و انگلیس، در حملات هوایی به نقاط گوناگون افغانستان، به جای نیروهای طالبان، مردم عادی کشته می‌شدند. مثلا در حمله هوایی آمریکایی‌ها به روستایی در استان فراه، بیش از 120 شهروند عادی در حال خواندن نماز در مسجدی کشته شدند، اما وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که در این حمله، بیش از 50 عضو طالبان و احتمالاً 20 شهروند عادی کشته شده‌اند. ‏
اسمالمن که با بازماندگان قربانیان در روستا و با مجروحان در بیمارستان مصاحبه کرده و از آنان عکس گرفته است، افزود: در اغلب حملات غربی‌ها، شهروندان عادی افغانستان کشته می‌شوند، اما حتی در مواردی که ارتش آمریکا، یا انگلیس، برای فرونشاندن خشم افکار عمومی ناچار می‌شوند گروه‌های تحقیق تشکیل دهند، همیشه بر همان ادعاهای اولیه تأکید می‌شود و قربانیان، نیروهای طالبان و هواداران آنان معرفی می‌شوند. ‏
به گفته این عکاس انگلیسی، شمار فراوانی از بازماندگان روستاهایی که هدف بمباران‌های آمریکا و انگلیس قرار گرفته‌اند، به بیماری‌های نادر و خطرناک مبتلا شده‌اند که نشان می‌دهد یا ارتش‌های غربی از سلاح‌های غیر عادی استفاده می‌کنند، یا سلاح‌های عادی ارتش‌های آمریکا و انگلیس موجب بروز بیماری‌های خطرناک می‌شوند. ‏
به گفته گای اسمالمن، رسانه‌های غربی، به این واقعیات توجه نمی‌کنند و فقط نظر ارتش‌های غربی را منعکس می‌کنند. ‏
سپس «استفن گری»، نویسنده کتاب «عملیات نیش مار» که شش بار به عنوان خبرنگار به افغانستان سفر کرده است، خاطراتش را از عملیات مشترک ارتش آمریکا و انگلیس در «موسی قلعه» افغانستان شرح داد و گفت: نیروهای آمریکایی، مردم عادی را که با خودروهای شخصی، اعضای خانواده شان را از منطقه درگیری خارج می‌کردند، هدف قرار می‌دادند. ‏
وی گفت رسانه‌های غربی، اثرات روانی، اجتماعی و اقتصادی حمله آمریکا و انگلیس را بر مردم عادی افغانستان بررسی نمی‌کنند. به گفته این خبرنگار انگلیسی، ارتش‌های آمریکا و انگلیس، در عراق و افغانستان، مانع دسترسی خبرنگاران به مناطق درگیری ‏می شوند و بدین ترتیب، کنترل خبر را در دست می‌گیرند و به همین علت، خبرنگاری جنگی در دو کشور عراق و افغانستان، به شدت تضعیف و بی اثر شده است. ‏استفن گری افزود در مناطق جنگی، خبرنگاران ناچار شده‌اند فقط بیانیه ارتش‌های امریکا و انگلیس را منتشر کنند، زیرا محدودیت‌های وزارت دفاع آمریکا و انگلیس، مانع عملکرد آزادانه و بی طرفانه خبرنگاران شده این در حالی است که امریکا و انگلیس به بهانه مبارزه با تروریسم وبرقراری دمکراسی افغانستان را اشغال کرده‌اند. ‏
در این گردهمایی همچنین «شیوماس مایلن»، نویسنده روزنامه «گاردین»، اظهار داشت: بلافاصله پس از حمله غربی‌ها به افغانستان که طی آن در مدت کوتاهی، طالبان متلاشی شد، سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی به یکدیگر تبریک گفتند و تبلیغات گسترده‌ای راه افتاد تا اشغال افغانستان را درست و مثبت جلوه دهند. وی اظهار داشت دولت‌های آمریکا و انگلیس، به این و آن، مدال لیاقت دادند، از اهداف و سیاست‌های جنگی خودشان، دفاع و کارشناسان و خبرنگارانی را که مخالف حمله به افغانستان بودند، سرزنش کردند. ‏
خبرنگار «گاردین» با اشاره به ادعاهای مقامات واشنگتن و لندن که مطابق پیش‌بینی آنها، باید جنگ افغانستان در چند هفته پایان می‌یافت، تروریست‌ها نابود می‌شدند، تریاک ریشه کن و افغانستان یک دسته گل می‌شد! گفت: این فریبکاری به گونه‌ای بود که هر روز درباره بادبادک بازی کودکان افغانستانی، گردهمایی‌های هنری زنان این کشور، آرام شدن همه مناطق و آغاز زندگی عادی مردم، داستان‌هایی منتشر می‌شد تا افکار عمومی بپذیرد که این حمله، به نفع مردم افغانستان و موفق بوده است. ‏
نویسنده گاردین اظهار داشت: من یکی از همان خبرنگاران بودم که مقامات دولت انگلیس، مرا به علت مخالفتم با جنگ سرزنش کردند، اما اکنون پس از گذشت هشت سال از جنگ بدون مجوز و غیر قانونی، رفته رفته بر شمارتلفات و ناکامی‌های اشغالگران افزوده می‌شود. ‏
به گفته شیوماس مایلن، بوش اعلام کرد که هدف از حمله به افغانستان، دستگیری یا کشتن اسامه بن‌لادن، ملا عمر و نابودی القاعده بوده است، اما پس از ضایعات فراوان جنگ افغانستان، نه تنها هیچ یک ازاین اهداف تامین نشده، بلکه کشت تریاک نیز ریشه کن نشده و تهدیدهای تروریستی هم کاهش نیافته است. ‏
وی با اشاره به ناکامی‌های پی درپی ارتش امریکا و انگلیس درافغانستان گفت: پس از هشت سال، جنگ از افغانستان به پاکستان نیز گسترش یافته است. افغانستان همچنان تحت اشغال ناتوست و به پایتخت هروئین جهان مبدل شده است. در مدت نه روز، 15 نظامی انگلیس در درگیری‌ها کشته می‌شوند. در حالی‌که تبلیغات دولت‌های آمریکا و انگلیس، برای موجه نشان دادن جنگ افغانستان و فریب کاری، بیشتر شده است. ‏خبرنگار گاردین به خیال بافی‌های آمریکا و انگلیس دراین جنگ اشاره کرد و گفت: این جنگ همچون جنگ‌های غربی‌ها در سومالی، عراق، ویتنام و دیگر کشورهای اشغال شده، با شکست همراه خواهد بود. به گفته نویسنده گاردین، اغلب رسانه‌های انگلیسی، به ابزار تبلیغات جنگی دولت انگلیس مبدل شده‌اند، فقط بیانیه‌های وزارت دفاع و ارتش انگلیس را منتشر می‌کنند و از واقعیت‌های جنگ خبری نیست.
نویسنده گاردین گفت: رسانه‌های انگلیسی مطابق خواست دولت این کشور، با ترویج همدردی مردم با ارتش، این جنگ منفور را مجبوب نشان می‌دهند. وی افزود: براساس نظرسنجی شبکه تلویزیونی «آی‌تی‌وی»، 59 درصد مردم انگلیس، می‌خواهند نیروهای نظامی این کشور، فوراً از افغانستان خارج شوند. ‏
به گفته شیوماس مایلن، این جنگ، پشتون‌ها و ساکنان شمال پاکستان را نیز طالبانی کرده است، به گونه‌ای که اگر افغانستان به ویتنام اوباما تبدیل شود، پاکستان نیز به کامبوج آمریکا مبدل خواهد شد. ‏
نویسنده گاردین درپاسخ به اظهارات اخیرمقامات انگلیسی گفت: سربازان انگلیسی، به علت کمبود بالگرد و زره پوش کشته ‏نمی شوند، بلکه چون یک کشور مسلمان را برخلاف نظر مردمش اشغال کرده‌‌اند، شکست می‌خورند.
به گفته مایلن، دولت انگلیس باید از دولت‌هایی همچون کانادا و هلند، درس بگیرد و نیروهایش را فوراً از افغانستان خارج کند و اجازه دهد مردم این کشور و کشورهای همسایه، مشکلات جاری را حل کنند. ‏
خانم «لیندزی جرمن»، یکی از مسئولان ائتلاف «جنگ را پایان دهید» نیز در سخنانی اظهار داشت: رسانه‌های انگلیسی چون مستقل نیستند، واقعیات جنگ افغانستان را گزارش نمی‌کنند. به گفته لیندزی جرمن، نگرانی مقامات انگلیسی از تعداد کشته‌های نظامی در افغانستان که به حدود 200 تن رسیده، است در شرایطی است که در این کشور، همین تعداد مردم عادی در بعضی روزها در چند ساعت با بمب‌های انگلیسی و آمریکایی کشته می‌شوند و هیچ کس هم نگران آنها نیست. ‏
به گفته خانم جرمن، این جنگ با جنگ افزار بیشتر به پیروزی نمی‌رسد، بنابراین، جار و جنجال‌ها درباره کمبود زرهپوش و تجهیزات جنگی ارتش انگلیس در افغانستان برای انحراف افکار عمومی است. ‏این فعال ضد جنگ با یادآوری شکست اشغالگران افغانستان در قرن نوزدهم (ارتش انگلیس) و بیستم (ارتش سرخ شوروی) اظهار داشت: اشغال کنونی نیز محکوم به شکست است. ‏
به گفته خانم جرمن، درست بودن جنگ افغانستان همچون دیگر دروغ‌ها درباره ضرورت حمله به افغانستان برای مبارزه با تروریسم، تأمین امنیت کشورهای غربی و نابودی طالبان، آشکار شده است و همه صلح طلبان وظیفه دارند با همان روش‌هایی که مانع ادامه حضور نیروهای غربی در عراق شد، به کمک مردم افغانستان بروند و موجب خروج نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس از این کشور شوند. ‏

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات