تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۱۰۶۴۹۳
معاون وزیر امور خارجه آمریکا:

ما ارزش جنگل‌ها و مناطق طبیعی بکر را درک می‌کنیم

اشاره: کشور آمریکا به همان اندازه که در پیشرفت و توسعه مناطق طبیعی حفاظت شده پیشگام است اما از سوی دیگر خود یکی از متهمان اصلی تخریب محیط زیست جهانی است. کناره گیری این کشور از بزرگترین معاهده زیست محیطی جهان یعنی پروتکل کیوتو و صدور مجوز حفاری های نفتی در آلاسکا این کشور را از دید همتایان اروپایی خود به یکی از اصلی ترین کشورهای ناقض حقوق زیست محیطی در جهان تبدیل کرده است. با این وجود این کشور با انتخاب 388 منطقه به عنوان پارک ملی با وسعتی از 34 میلیون هکتار در حال حاضر پیشقراول حفظ عرصه های طبیعی در دنیا است.

دکتر پائولا جی. دوبریانسکی معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور جهانی است. سوابق کاری او شامل فعالیت در امور مربوط به اقیانوس ها، محیط زیست بین الملل و امور علمی است. او در مقاله ای به قلم خودش، ایالات متحده را کشوری پیشتاز در زمینه حفاظت از محیط زیست، معرفی می کند که بر تعهدش برای کمک به همه کشورهای دنیا جهت دستیابی به توسعه پایدار و در عین حال حفظ منابع طبیعی و گسترش هوای پاک، آب پاک و اکوسیستم های پویا و سالم پایبند است.
دکتر پائولا جی. دوبریانسکی می نویسد: پیشینه موفقیت ایالات متحده در پرداختن به مسائل زیست محیطی طی 30 سال گذشته بسیار چشمگیر است. امروزه، ما ارزش آسمان آبی شهرهای بزرگ کشورمان، آب پاک و قابل شنای دریاچه ها و رودخانه ها و پارک های ملی، جنگل ها و مناطق طبیعی و دست نخورده را به خوبی درک می کنیم. سمبل کشورمان، عقاب گر، را می توان دوباره در فاصله 35 کیلومتری از پایتخت کشورمان مشاهده کرد.
جنبش جدید محیط زیستی در ایالات متحده با آغاز اولین روز جهانی زمین ) ( Earth Day در 22 آوریل 1970 شروع شد. به دنبال آن، قوانین بسیار مهمی از طرف ایالات متحده در رابطه با حفاظت از محیط زیست تصویب شد - از جمله سیاست ملی محیط زیست سال 1970، قانون هوای پاک سال 1970، قانون آب پاک سال 1972، قانون گونه های در خطر انقراض سال 1973، قانون محافظت و بازیابی منابع سال 1976 و قانون بودجه فوق العاده سال 1980، که برای پاکسازی محل های بسیار آلوده در نظر گرفته شده است. بسیاری از این قوانین و طرح های محیط زیستی جز اولین طرح ها از نوع خود در دنیا بودند.
در سهیم کردن بقیه کشورها در تجربه هایی که در این 30 سال کسب کرده ایم، آموخته ایم که هوای پاک، آب پاک و اکوسیستم های پویا و سالم هدف های اساسی و مشترک برای همه کشورها هستند. همچنین آموخته ایم که مسائل مربوط به محیط زیست به مرزهای جغرافیایی بین کشورها محدود نمی شود و اینکه کره زمین یک سیستم به هم پیوسته است.
جهت پرداختن به مشکلات زیست محیطی، ایالات متحده یکی از شرکت کنندگان فعال در بیش از 200 توافقنامه بین المللی محیط زیستی است - از جمله موافقت نامه حفاظت از لایه ازن، حفافظت از تالاب ها، حفاظت از گونه های در خطر انقراض، حفظ منابع طبیعی، گسترش پایدار مناطق ماهیگیری و کاهش مواد شیمیایی خطرناک. همچنین، ایالات متحده، جهت پرداختن به برخی از بزرگ ترین مشکلات مربوط به توسعه در جهان، از قبیل بهبود سلامت انسان ها، حفظ منابع طبیعی، افزایش توسعه اقتصادی و کاهش فقر اقدامات عینی به اجرا گذاشته است. در جریان دومین اجلاس زمین در سال 2002 ) ( WSSD در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، ایالات متحده طلایه دار تلاش های بین المللی برای پشتیبانی از توسعه پایدار بود.
ایالات متحده نزدیک به یک میلیارد دلار به عنوان بخشی از کمک هایش در راستای اجرای طرح آب برای افراد بی بضاعت اعطا کرد. این کار به منظور تحقق هدف بیانیه هزاره سازمان ملل متحد در راستای کاهش جمعیت فاقد آب سالم تا سال 2015 انجام گرفت. طی دو سال و اندی که از اجلاس زمین در سال 2002 می گذرد، این همکاری کیفیت آب و خدمات بهداشتی برای بیش از 8 میلیون نفر را بهبود بخشیده است.همچنین با اهدای 53 میلیون دلار و استفاده از اهرم های دیگر برای جمع آوری ده ها میلیون دلار دیگر، با دولت های دیگر و بخش خصوصی برای اجرای برنامه همکاری حوزه آبگیر جنگل کنگو مشارکت کرده ایم. این طرح در راستای ترویج و گسترش توسعه اقتصادی، کاهش فقر و نظارت محلی بهتر از طریق حفاظت از منابع طبیعی و بهبود مدیریت منابع، از جمله کنترل قطع غیر قانونی درختان، شکار غیرقانونی و قاچاق حیوانات، انجام می گیرد.ایالات متحده متعهد به کمک به کشورهای دیگر، بویژه کشورهای در حال توسعه، برای رفع نیازهای مربوط به انرژی، رشد اقتصادی و پرداختن به نگرانی های زیست محیطی در ارتباط با آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای است. این هدف های چندگانه را می توان از طریق ایجاد فن آوری های انرژی پاک، کارآمد و قابل دسترس در بلند مدت تحقق بخشید و در عین حال به اصلاح و استفاده از نسل فعلی فن آوری هایی که گازهای کمتری منتشر می کنند، ادامه داد. فقط در سال جاری، ایالات متحده به تنهایی بیش از 3 میلیارد دلار صرف ایجاد، استقرار و تجاری ساختن فن آوری های مربوط به انرژی پاک تر و کارآمدتر، از قبیل انرژی هیدروژنی، هسته ای، زغال سنگ پاک و انرژی های تجدیدشدنی، خواهد کرد.
ایالات متحده همچنین در تلاش های بین المللی برای ایجاد برنامه هماهنگ، پایدار و جامع سیستم های رصد جهانی زمین ) ( GEOSS پیشتاز است. پس از این که این سیستم به طور کامل مستقر شود، در بهبود پیش بینی های جوی و هشدارهای سریع تر برای فجایع طبیعی کمک خواهد کرد. به دلیل این که سیاست های کارآمد بر پایه علوم درست و داده های دقیق استوار هستند، این سیستم جهانی اندازه گیری ها، در به اجرا گذاشتن اقدامات مناسب برای حفاظت از محیط زیست و در عین حال حفاظت از مردم و پیشبرد توسعه اقتصادی، به جامعه جهانی کمک خواهد کرد.
مردم ایالات متحده به خاطر حفاظت از محیط زیست به خود می بالند و به تعهدشان نسبت به این تلاش برای سعادت نسل های آینده پایبند هستند. ما به طور کامل در تلاش های بین المللی برای پیروزشدن در مقابل مشکلات پیچیده محیط زیستی درگیر هستیم و مجددا بر نقش حیاتی کشورهای دیگر در رسالت مشترکی که برای حفظ سلامت کره خاکی مان داریم، تاکید می ورزیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات