تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۱۰۷۹۸۹

بدتر از اشغال!


روزنامه انگلیسی « گاردین » از امضای توافقنامه ای میان دولت عراق و اشغالگران آمریکائی خبر داده که با حفظ و تداوم حضور نظامی اشغالگران در عراق ماهیت این حضور نظامی تحمیلی را بنفع اشغالگران تغییر می دهد و در عین حال هیچگونه حق اعتراض و مخالفت و تغییر دیدگاه و تجدیدنظر در تصمیم گیری را برای عراق مطلقا قائل نیست!
هنوز کاملا روشن نیست که آنچه گاردین ادعا کرده واقعا صحت دارد یا آنکه این خبررسانی اشغالگران در واقع نوعی « تست کردن » برای ارزیابی نتایج و واکنش های احتمالی مخالفین اشغال عراق است.
فرض کنیم ادعاهای گاردین صحت داشته باشد حداقل مطلب اینست که اشغالگران عراق به دنبال تحقق چنین شرایطی هستند و می خواهند دولت عراق را به پذیرش چنین توافقاتی مجبور سازند. در اینصورت محتوای توافقنامه آنطور که اعلام شده دارای چنین مفادی است:
طرفین در مورد حضور دائمی نظامیان آمریکائی در عراق توافق دارند.
طرفین با تمدید حضور سازمان ملل در عراق که پایان سال جاری به پایان می رسد موافقند.
نظامیان آمریکائی مجاز خواهند بود بدون نگرانی درباره محدودیت زمانی هر وقتی که لازم باشد بمنظور بازداشت مظنونین تصمیم بگیرند و عملیات نظامی انجام دهند.
هیچ گونه محدودیتی برای تعداد نظامیان و رسته و مقام آنها در عراق وجود ندارد. بعلاوه هیچگونه شرطی برای نوع و تعداد سلاحها و جنگ افزارهائی که آمریکا مجاز به استفاده از آنست وجود ندارد. همچنین نحوه رفتار نظامیان آمریکا با مردم عراق هیچگونه مسئولیتی را متوجه ارتش آمریکا نخواهد کرد.
ادعا شده است که این توافقنامه براساس منافع مشترک آمریکا و عراق تنظیم شده و در چارچوب حفظ حاکمیت تمامیت ارضی و حفظ استقلال سیاسی عراق قرار دارد.
طرفین توافق کردند که هر زمان لازم و ممکن و بویژه در شرایط بحرانی با یکدیگر رایزنی کنند.
آمریکا نباید از تمامیت ارضی عراق بعنوان پایگاهی علیه سایر کشورها استفاده کند.
با مروری چندباره به محتوای مطالب اعلام شده از متن توافقات عراق و آمریکا مسائل مهمی به ذهن می رسد که نباید از آن به سادگی گذشت .
1 ـ در اصل صحت این ادعا که متن فوق مورد توافق دولت عراق است تردیدهای جدی وجود دارد . محتوای این مطالب حاوی نکاتی است که با اصل حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال عراق در تضاد و تعارض جدی قرار دارد و حتی ذکر این نکته که با توجه به این 3 اصل توافقنامه تنظیم شده است چیزی را تغییر نمی دهد و ماهیت ضدعراقی این توافقنامه ادعائی را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.
آنچه ادعا شده چیزی به مراتب « بدتر از اشغال » است و حتی فراتر از « کاپیتولاسیون » را بر عراق تحمیل کرده و می کند و کاملا بعید بنظر می رسد که این متن موردپذیرش دولت نوری المالکی و یا هر عنصر مستقل عراقی قرار گیرد و احیانا با غمض عین مورد پذیرش ضمنی واقع شود.
این نکته از آن جهت اهمیت دارد که بنظر می رسد که حتی همین متن منتشره هم حاوی تمامی شروط دلخواه اشغالگران نیست و احیانا توافقنامه ادعائی حاوی یک بخش سری است که مفاد آن هرگز اعلام نخواهد شد ولی حاوی نکاتی است که اعلام آن برای آمریکا یا عراق یا هر دو کشور مشکلات و مخاطراتی را به وجود می آورد. صرفنظر از این احتمال جدی که در جای خود از اهمیت و حساسیت فراوانی برخوردار است حتی همین موارد اعلام شده نیز یک متن تحمیلی یکطرفه و دقیقا به زیان ملت عراق است که استقلال تمامیت ارضی و حاکمیت عراق را برای همیشه لگدکوب می کند.
2 ـ آنچه بر ابعاد نگرانیها می افزاید مشاهده عملکرد اشغالگران در طول 5 سال گذشته است . در واقع برای درک معنی و مفهوم واقعی محتوای این توافقنامه بایستی ادعاهای آمریکا پیش از اشغال و در آغاز اشغال عراق را با عملکرد نظامیان شرور آمریکائی مقایسه کنیم تا مشخص شود که حتی همین تعهدات نیم بند آمریکا بر روی کاغذ هم تحت هیچ شرایطی محترم شمرده نخواهد شد و حیثیت و غرور ملی مردم عراق و نوامیس آنها توسط مشتی مزدور و بیگانه لگد کوب و هتک خواهد شد.
قرار بود عراق « بهشت دمکراسی در خاورمیانه » شود ولی کارنامه سیاه اشغالگران به قدری وقیح است که دیگر حتی خودشان هم این تعهد بوش و دستیارانش را تکرار نمی کنند. قرار بود که مردم عراق از شر بعثی ها رها شوند ولی امروزه مرکز ثقل سیاستهای آمریکا برای حال و آینده عراق بر محور احیای شبکه جهنمی بعث عراق استوار است و قرار بود آمریکا در عراق با تروریسم به مقابله برخیزد و حال آنکه امروزه آمریکا به آموزش و تجهیز و سازماندهی تروریستها در عراق سرگرم است .
یادآوری این نکات از آن جهت اهمیت دارد که دریابیم حتی آن بخش از تعهدات نیم بند آمریکا که ممکن است کسی را دلگرم سازد هرگز در میدان عمل اجرا نخواهد شد و فقط برای فریب افکار عمومی و کاستن خشم مردم عراق و سرپوش گذاشتن بر اهداف واقعی اشغالگران در متن توافقات فیمابین گنجانیده شده است .
3 ـ جای تعجب است که دولت نوری المالکی حتی در شرایط کنونی هم دیدگاهها مواضع و دستوراتش توسط اشغالگران آمریکائی نادیده گرفته می شود ولی دقیقا در چنین شرایطی اعلام شده است که طرفین درباره این توافقنامه با چنین محتوای شرم آوری به تفاهم رسیده اند.
فراموش نکنیم که دولت مالکی با ادامه حضور شرکت « بلک واتر » در عراق و نقش آن در مسائل امنیتی عراق به شدت مخالف بوده و هست . دولت مالکی قویا خواهان پایان حضور این شرکت بدنام در عراق است ولی بطور همزمان خبر تمدید قرارداد حضور و فعالیت بلک واتر در عراق توسط وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون تائید شده است . البته همین مسئله نیز مجددا مخالفت نوری المالکی و دولتش را برانگیخته ولی کاملا بعید بنظر می رسد که واشنگتن به مخالفتهای مالکی و اعتراضاتش اهمیتی بدهد و بخاطر جلب نظر موافق وی در قرارداد امضا شده با « بلک واتر » تجدیدنظر کند و آنرا فسخ و ملغی نماید.
با درک اهمیت و مفهوم این اقدام اشغالگران چگونه می توان انتظار داشت که واشنگتن از این پس خود را ملزم به رعایت مصالح و منافع عراق کند و حال آنکه پیشاپیش « چک سفید » را از دولت عراق دریافت کرده و عراق هم پذیرفته است که نیروهای آمریکائی در موارد زیر مجاز خواهند بود :
الف ـ به منظور بازداشت مردم عراق تحت پوشش پرابهام « مظنون » به عملیات نظامی دست بزنند.
ب ـ بدون هیچگونه محدودیتی در تعداد رسته و مقام نظامیان آمریکائی به هر تعدادی که آمریکا صلاح بداند نیروی نظامی در عراق مستقر سازد. آنها را با هر نوع سلاح و به هر میزانی که خود مصلحت بداند مسلح کند ولی هیچگونه تعهدی در قبال اقدامات احتمالی آنها متوجه آمریکا نباشد!
ج ـ به عنوان یک تعهد تمسخرآمیز آمریکا متعهد است که این توافقات را در چارچوب حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال عراق ارزیابی و اجرا کند! ارتش آمریکا و شرکتهای باصطلاح امنیتی در پایان هر یک از عملیات جنایت آمیزشان علیه شهروندان عراقی ادعا کرده اند که یک کانون خطرناک تروریستی را با دقت هدف قرار داده اند و تروریستها را از پا درآورده اند . با درنظر گرفتن قتل عام 1 2 میلیون عراقی در طول سالهای اخیر آیا واقعا در عراق 1 2 میلیون تروریست وجود داشته است بعلاوه با توجه به فهرست قربانیان جنایات آمریکا که نوعروسان و پیرمردان و کودکان شیرخواره را هم شامل می شود آیا می توان صداقت اشرار آمریکائی را باور کرد.
د ـ تا همین مرحله اشغالگران اعتراف کرده اند که در سازماندهی اقلیت های قومی و نژادی و همچنین تشکیل گروههای شبه نظامی و تجهیز و آموزش و هدایت آنها برای انجام اقدامات تروریستی علیه مردم عراق نقش داشته اند. جرائمی که شرکت « بلک واتر » در قاچاق اسلحه فروش اسلحه به شورشیان و آموزش شیوه های ترور سازمان یافته و همچنین توزیع سلاح بین برخی عشایر واقلیت ها مرتکب شده این شرکت را و حامیان آن یعنی ارتش آمریکا و پنتاگون را سرگرم « عملیات براندازی » معرفی می کند و نشان می دهد که آنها در عین ادعای حمایت از دولت نوری المالکی سرگرم انجام اقدامات غیرقانونی و خطرناکی هستند که آینده عراق را به گروههای شروری واگذار نمایند که تحت عنوان « شوراهای باصطلاح بیداری » از اشغالگران دستور می گیرند و دست پروردگان بیگانه هستند.
اگر توافقنامه اخیر صحت داشته باشد در واقع دولت عراق بر تمامی اقدامات حال و آینده اشغالگران صحه گذاشته و پیشاپیش عواقب آنرا هم پذیرفته است ! ادعای حیرت انگیزی که هیچ عقل سلیم بر آن صحه نمی گذارد و نشان می دهد که تعهدات و توافقات دوران اشغال عراق نمی تواند سندیت داشته باشد و عراق را به شرایطی «بدتر از اشغال» می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات