تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۳  ، 
کد خبر : ۱۰۹۱۲۲
واکنش‌های جهانی به راهبرد جدید بوش در عراق

سیاست جدید بوش یک اشتباه استراتژیک است


سخنرانی جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در بیان استراتژی جدید این کشور در عراق و افزایش نیروهای آمریکایی در عراق تا 20 هزار تن، واکنش های متفاوتی را در عرصه بین المللی و داخل آمریکا برانگیخته است.
واکنش دموکراتهای آمریکا
در همین رابطه، دموکراتهای آمریکا فرصت را برای مخالفت با آخرین استراتژی اعلام شده بوش در خصوص عراق از دست ندادند و دقایقی پس از سخنرانی تلویزیونی رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تأکید کردند: افزایش نیروهای آمریکا در عراق امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و اکنون وقت آن است که آمریکا نیروهایش را از عراق خارج کند و اجازه دهد که عراقی ها خودشان برای نجات خودشان اقدام کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، رهبران اکثریت دموکرات در کنگره آمریکا با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند: طرح پیشنهادی بوش امنیت ملی ما را با افزودن باربیشتر بر دوش خسته ارتش ما در عراق به خطر می اندازد و پاسخگویی و واکنش ما به دیگر بحرانها را مشکل می سازد.
این رهبران محول کردن بار مسؤولیتهای امنیتی به عراقی ها، چهار سال پس از حمله به عراق و سرنگونی صدام را خواستار شده و تأکید کرده اند: باید چهار تا شش ماه آینده روند جایگزینی نیروها انجام شود.در ادامه این اطلاعیه آمده است: رهبران سیاسی عراق تا زمانی که احساس نکنند حمایت و تعهد آمریکا نامحدود نخواهد بود، اقدامات لازم جهت دستیابی به یک حل و فصل سیاسی برای مشکلات قومی و فرقه ای را انجام نمی دهند. تقویت نیروهای ما در عراق ارسال پیام نادرستی به عراقی ها است و ما با آن مخالفیم. دموکراتها همچنین ارائه یک استراتژی جدی دیپلماتیک در داخل منطقه و خارج از آن را خواستار شده اند.
در اطلاعیه دموکراتها آمده است: مردم آمریکا تغییر در روند عراق را خواستارند و ما در نظر داریم رئیس جمهور را برای انجام این تغییرات تحت فشار قرار دهیم.سناتور دیک دوربین، سناتور برجسته کنگره آمریکا اظهارداشت: اکنون زمان آن رسیده است که عراقی ها برای دفاع از کشورشان واردعمل شوند. دولت عراق باید ثابت کند که می تواند تصمیمات سیاسی دشوار اتخاذ کند و به این جنگ خونین داخلی خاتمه دهد.
دوربین با ذکر این نکته که اظهاراتش واکنش رسمی دموکراتها به سخنرانی بوش است، اظهارداشت: رئیس جمهور آمریکا اعتراف کرد که اکثر آمریکایی ها می دانند ما در جنگ عراق با توجه به تمامی شجاعتها و قربانی شدن نظامیان مان پیروز نخواهیم شد. در واقع اوضاع بسیار وخیم و دشوار است. افزایش نیروها برای این جنگ درخواست مردم آمریکا در انتخابات گذشته را تغییر نداده است. دوربین از جمله دموکراتهایی است که طرح رئیس جمهور را محکوم کرده است.
سناتور چاک شومر، از دیگر رهبران کلیدی دموکراتها نیز اظهارداشت: اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا چه دموکرات و چه جمهوریخواه می دانند که این طرح عملی نیست. مشکل این است که این طرح فقط شامل افزایش نیرو بدون ارایه هیچ استراتژی جدید است.
هیلاری کلینتون نیز با انتقاد مجدد از سیاستهای بوش در عراق آنها را ناکارآمد و خودخواهانه خواند و گفت که از اعزام نیروهای بیشتر به عراق حمایت نخواهد کرد.
در هر حال مخالفت دموکراتها با رأی گیری آنها در مجلس نمایندگان و سنا با محکوم کردن استقرار جدید نیروها در عراق طی هفته آینده آشکارا اعلام خواهد شد.
با این حال سناتور ادوارد کندی، از مخالفان دیرین ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق، با پیشنهاد تصویب قانونی خواستار تأیید کنگره برای استقرار جدید نیروها شد.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و هری رید، رهبر اکثریت سنا نیز قول دادند که 132 هزار نیروی مستقر در عراق را با منابع تازه مورد نیازشان برای ادامه این جنگ تأمین کنند.
با این حال آنها نیز ارایه مسؤولیتهای امنیتی به عراقی ها و آغاز جایگزینی چند مرحله ای نیروهای آمریکایی ظرف چهار تا شش ماه آینده را خواستار شدند.جوزف بایدن، رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا در یک گفتگوی تلویزیونی اظهارداشت: برای تغییر دادن نظر رئیس جمهور در اعزام نیروهای تازه به عراق کار زیادی نمی توان انجام داد.
بایدن که از اعضای ارشد حزب دموکرات در سنا است استراتژی جدید بوش را یک اشتباه تراژیک خواند.
سناتور چاک هاگل، از حزب جمهوریخواه نیز که از منتقدان صریح اللهجه نحوه اجرای عملیات نظامی در عراق بوده است، گفت فکر می کند که این طرح یک اشتباه است.
دموکراتها قول داده اند طرحی غیرالزام آور را در هر دو شاخه کنگره به رأی بگذارند.
جک رید، سناتور دموکرات آمریکایی نیز می گوید به نظر وی یک رأی منفی حتی به صورت سمبلیک می تواند برای جلب نظر رئیس جمهور در مخالفتها با طرحهای وی در عراق کافی باشد.
تنها امید کسب پیروزی
با این حال برخی از جمهوریخواهان آمریکایی سعی کرده اند حمایت خود را از بوش اعلام دارند.
سناتور جان مک کین با اعلام حمایتش از طرح بوش گفت: این تنها امید برای کسب پیروزی در عراق است.
از سوی دیگر کاندولیزا رایس گفت که نوری مالکی، نخست وزیر عراق، وقت خیلی زیادی برای بهبود اوضاع کشورش ندارد اما ابراز اطمینان کرد که مالکی در برقراری امنیت موفق خواهد شد.کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا پس از نطق جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا درباره استراتژی جدید در عراق در برابر کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا حاضر شد و به سؤالات نمایندگان پاسخ گفت.بوش بعنوان بخشی از این طرح شمار نیروهای آمریکایی در عراق را به اندازه 20 هزار نفر افزایش خواهد داد.
بوش با اعلام استراتژی جدیدش:
مسؤولیت اشتباهاتم در عراق را می‌پذیرم
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود برای اعلام استراتژیهای تازه‌اش در عراق و با پذیرش مسؤولیت این اشتباهات دستور اعزام 21500 نیروی تازه نفس آمریکایی به عراق را اعلام داشت تا به این ترتیب هرج و مرج و اعتشاشات این کشور را فرو نشاند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: ما اشتباهاتی داشته‌ایم و مسؤولیت این اشتباهات بر عهده من است. هنگام سخنرانی 20 دقیقه‌ای بوش در کتابخانه کاخ سفید صدای اعتراضات مردمی که خارج از این مرکز در اعتراض به جنگ تجمع کرده بودند، شنیده می‌شد. بوش همچنین هشدار داد که استراتژی جدیدش ممکن است در کوتاه مدت باعث تشدید خشونتها به جای کاهش آنها شود. بوش در استراتژی جدیدش به پیشنهاد‌های کلیدی گروه کاری عراق که در ماه دسامبر پیشنهاد انجام برقراری روابط دیپلماتیک تازه با سوریه و ایران برای حل و فصل موضوع عراق را داد، توجهی نکرد . در عوض رئیس‌جمهور آمریکا دو کشور ایران و سوریه را به کمک به تروریستها و مهاجمان در عراق و اجازه استفاده از خاکشان برای نقل و انتقالات مهاجمان متهم کرد و گفت: ما این حملات علیه نیروهایمان را خنثی خواهیم کرد. ما جریان حمایتها از سوی ایران و سوریه از این تروریستها را متوقف خواهیم کرد!
رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: ایران از حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق حمایتهای مادی انجام می‌دهد و آمریکا قول می‌دهد با این اقدام ایران مقابله کند.
وی همچنین از اعزام هواپیما‌ها و ناوهای بیشتر آمریکایی به خلیج فارس و استقرار موشکهای پاتریوت برای حمایت از متحدان آمریکا در خلیج‌فارس خبر داد. به احتمال زیاد این موشکها در قطر مستقر می‌شوند.
بوش در سخنان خود استقرار 17500 نیروی رزمی آمریکا در قالب پنج گردان در بغداد را اعلام داشت. براساس طرح بوش قرار است چهار هزار کماندوی آمریکایی در استان انبار مستقر شوند.
استخدام 92 هزار نیروی تازه
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز قول داده است که با استخدام 92 هزار نیروی تازه، قوای مسلح را تقویت کند.
گیتس در پاسخ به سؤالها درباره اینکه نیروهای تازه برای چه مدتی در عراق خواهند ماند گفت: به عقیده او برای چندین ماه و نه چند سال.به گزارش بی.بی.سی با این حال وی افزود که دولت در فکر دوره ای چند ماهه است نه 18 ماهه یا دو ساله.
وی افزود: اگر رهبران عراق از عمل به تعهدات خود بازماندند، آمریکا می تواند طرحهای خود را مورد بازبینی قرار دهد.
انگلیس نیروی بیشتر اعزام نمی کند
در همین حال، دولت انگلیس برخلاف آمریکا قول داد که نیروهای بیشتری به عراق اعزام نخواهد کرد و به پیشبرد طرحهایش برای کاهش حضور نظامی درشهر بصره ادامه خواهد داد.به گزارش رویترز، مارگارت بکت، وزیرخارجه انگلیس در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در حال حاضر اعزام نیروی بیشتر به عراق مورد نظرما نیست.بکت با استقبال از استراتژی جدید بوش در عراق گفت: این استراتژی عزم دولتهای آمریکا و عراق برای مقابله با مسائل امنیتی را نشان می دهد.
بزرگترین ضعف
به گزارش فارس، وزیر دفاع روسیه نیز با بیان اینکه اعزام نیروهای بیشتر به عراق تغییر بنیادی در اوضاع عراق به سوی صلح و ثبات ایجاد نخواهد کرد، بزرگترین ضعف رویکرد جدید بوش را اعزام بیشترین تعداد نیروهای تازه به بغداد دانست و گفت: بدون برقراری حاکمیت قوی دولت مرکزی در استانها، برقراری نظم و قانون در کل کشور امکانپذیر نیست.
حمایت متحدان آمریکا
از سوی دیگر متحدان آمریکا در آسیا حمایتهای خود را از طرح وی برای تقویت نیروهای آمریکایی در عراق اعلام داشته و این اقدام را گامی اساسی برای ایجاد ثبات در این کشور و مبارزه با تروریسم دانستند.
رهبران کشورهای کره جنوبی، استرالیا و ژاپن قول دادند همچنان به حمایتهای سیاسی و مادی خود از این جنگ ادامه دهند. جان هاوارد، نخست وزیر استرالیا اظهارداشت: اگر آمریکا از عراق عقب نشینی کند پیامدهای بسیار جدی برای ثبات خاورمیانه بوجود خواهد آمد و همچنین باعث تقویت جدی تروریسم در این قسمت از جهان خواهد شد.
به گفته مقامهای آمریکایی بوش قبل از سخنرانیش با نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور کره جنوبی تماس تلفنی داشت.
دولت عراق نیز از استراتژی جدید بوش و قول وی برای موفقیت این طرح استقبال کرد. اما مردم عراق دیدگاههای متفاوتی از استراتژی بوش داشتند و برخی از آنها نسبت به افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در کشورشان ابراز تردید کردند.
حسین الفلوجی، از قانونگذاران اهل تسنن عراق با رد طرح بوش برای اعزام نیروهای بیشتر به عراق خواستار اعلام جدول زمانی برای خروج این نیروها یا انجام مذاکرات مستقیم با مهاجمان شد.صدیق الرکابی، از مشاوران نوری مالکی، نخست وزیر عراق گفت: شکست در عراق تنها بر این کشور تأثیر نخواهد گذاشت بلکه تمام منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، از جمله آمریکا را. اما ساکنان بغداد از تمامی اقوام و فرقه ها اعلام داشتند نسبت به استراتژی جدید بوش برای خاتمه دادن به حملات فرقه ای که پایتخت بغداد را در برگرفته خوشبین نیستند.ناصر الربیعی، سخنگوی گروه پارلمانی صدر نیز گفت: اعزام نیروهای بیشتر به عراق تصمیم نادرستی است و مغایر با خواست مردم آمریکا و عراق می باشد.از سوی دیگر کویت در خصوص نقش مؤثر طرح امنیتی آمریکا در حل و فصل اوضاع عراق ابراز امیدواری کرد.
به گزارش خبرگزاری کویت، یک منبع مسؤول وزارت خارجه کویت اظهارداشت: کشور کویت امیدوار است تا این طرح گامی سازنده در راستای حل و فصل اوضاع امنیتی عراق و تحقق صلح و ثباتی که همه خواهان آن هستند، باشد.
مشورت با عراق
علی دباغ، سخنگوی دولت عراق نیز تأکید کرد: استراتژی جدید آمریکا بر اساس هماهنگی و مشورت با دولت عراق ارایه شد.
دباغ افزود: اعلام این استراتژی جدید یک تحول سیاسی است که هماهنگ با موضعگیری عراق است.
سخنگوی دولت عراق ادامه داد: هر طرحی در عراق بدون مشورت با دولت عراق موفق نخواهد بود.
سربازان آمریکایی با تابوت به کشورشان برمی گردند
سخنگوی مقتدا صدر روحانی عراقی هشدار داد، برنامه جدید جرج بوش رئیس جمهور آمریکا برای عراق مبنی بر اعزام هزاران نیروی دیگر به این کشور جان سربازان آمریکایی را به مخاطره می اندازد.به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، شیخ عبدالرزاق دیروز در شهر نجف گفت: مردم آمریکا باید مانع از ورود فرزندان خود به عراق شوند در غیر این صورت آنها ممکن است در تابوت به کشور خود بازگردند.رزاق گفت: مشکل عراق، حضور نظامیان آمریکا در این کشور است.وی افزود: این اولین طرح بوش نیست، وی تاکنون طرحهای فراوانی ارائه کرده است که همه آنها با شکست مواجه شده اند و این طرح نیز راه به جایی نخواهد برد، ما از این استراتژی استقبال نمی کنیم و نمی خواهیم شاهد حضور بیشتر سربازان آمریکایی در عراق باشیم.
وخامت اوضاع
از سوی دیگر، تحلیلگران عرب معتقدند که طرح جدید رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعزام 21 هزار و 500 نیروی تازه نفس به عراق علاوه بر ناکامی در امر ایجاد صلح و ثبات در عراق موجب وخامت بیشتر کشمکشهایی خواهد شد که تاکنون دهها هزار تن را در این کشور به کام مرگ کشانده است.
به گزارش رویترز، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی عرب بر این باورند که بوش تنها از گروه کوچکی از نظریه پردازان در زمینه های مختلف سیاسی و نظامی توصیه و پیشنهاد دریافت می کند لذا به درک صحیحی از ماهیت کشمکشها در عراق دست نیافته، مضاف بر اینکه اساس تصور حل مشکلات عراق از طریق اقدامات نظامی تصوری اشتباه است.تنها عده کمی از تحلیلگران سیاسی عرب در کشورهای حوزه خلیج فارس اعزام سربازان بیشتر به عراق را راهگشا و مفید می دانند. آنان در عین حال می گویند که اجرای طرح اعزام نیرو چه بسا اقدامی دیر از موعد باشد.
واکنش ایران
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز راهبرد جدید بوش در عراق را مترادف با تلاش آمریکا در ادامه اشغال آن کشور دانست و آن را محکوم کرد.
سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اقدام بوش نسبت به افزایش نیروهای نظامی آمریکایی در عراق را هدیه نامناسب آن کشور به مردم آمریکا در آغاز سال نو میلادی دانست و افزود: افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکایی می تواند به گسترش بیشتر ناامنی و تنش در آن کشور منجر شود که این امر به حل مشکلات عراق کمک نخواهد کرد.
حسینی افزود: آمریکا با فرافکنی مشکلات خود و متهم کردن سایر کشورها به دخالت در عراق، سعی دارد تا بر سیاستهای اشتباه خود در آن کشور سرپوش بگذارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات