تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۱۱۰۸۲۲

انتخابات ازنگاه رئیس دولتمردان


رویکرد اصولگرایان در انتخابات به صورت اعم و به انتخابات مجلس هشتم به صورت اخص، با کدامین ویژگی قابل شناسایی و تبیین است؛ این رویکرد اصولگرایانه انتخاباتی با دیگر روش های انتخاباتی چه تفاوت هایی دارد.
پاسخ به این پرسش ها نیازمند توجه و تفکر در فلسفه انتخابات و چیستی منطق اصولگرایانه در اداره کشور است.
رجوع به فلسفه انقلاب اسلامی، خود گواهی بر آن است که انتخابات ضمن برخورداری تمامی کار ویژه ها و مؤلفه های جامعه شناختی و سیاسی تعامل ملت و دولت و مشارکت مردم در سرنوشت خویش؛ چنانچه به خدمتگزاری بی منت و بسط عدالت منتهی نگردد از درجه اعتبار منطقی در تفکر اسلامی و شیعی و فرهنگ عمومی ایرانیان ساقط خواهد بود.
با خوانش آثار رئیس جمهور نیز، انتخابات به مثابه «فرآیند» و «خدمتگزاری» و نیز «بسط عدالت» تعریف شده است؛ گو این که رئیس جمهور خود نتیجه انتخاب فرآیند بنیاد از سوی ایرانیان به شمار می آید. با نگاهی گذرا به چگونگی حضور دکتر احمدی نژاد در انتخابات نهم ریاست جمهوری در می یابیم که ایشان بیش از این که بر تبلیغات و قدرت اغواگر احزاب و خواص تکیه کند، بر ضرورت اقناع و خواست باطنی ملت و عنصر عدالت تکیه و اعتنا داشته است.
اکنون آنچه ذیل عنوان: «انتخابات به مثابه فرآیند و خدمتگزاری» تدوین و تقدیم مشتاقان می گردد: گزارشی اجمالی از آرای فکری دکتر احمدی نژاد در فلسفه انتخابات و رویکردهای آن می باشد.
انتخابات؛ حقی متعلق به ملت
انتخابات صحنه اعمال اراده مردم است. انتخابات متعلق به مردم است. انتخابات حق مردم است. انتخابات جایی است که مردم نظر، اندیشه و اراده خود را به صحنه می آورند و یک ملت با هم یک تصمیم بزرگ می گیرند و برای چند سال اداره امور بخش هایی از کشور را به نمایندگان خودشان می سپارند.
می بینید امروز از صبح زود سرتاسر این سرزمین مقدس، صحنه حماسه آفرینی و شورآفرینی ملت بزرگ ایران است. من تردید ندارم که ملت ما به سرعت ایران را خواهد ساخت و الگوی حیات طیبه را در معرض دید جهانیان قرار خواهد داد و مسئولیت های بزرگ خودش را در ارتباط با بشریت به خوبی عمل خواهد کرد. ملتی که سرتاسرش پر از نشاط، ایمان، اراده و پاکی است. سرتاسرش پر از جوانان پرشور، غیرتمند، آگاه و هوشمند است. این ایران نه تنها خودش را خواهد ساخت و بر قله های عزت جهان خواهد نشاند بلکه راه را برای آزادی، کرامت و بزرگی همه ملت ها خواهد گشود.
*ما خدا را شبانه روز سپاسگزاریم و نمی توانیم شکر نعمت های الهی را به جا بیاوریم که ما را در این دوران آفریده، از ملت ایران و از سرزمین مقدس ایران آفریده و در خدمت مردم ایران و ایران عزیز قرار داد.
پیش شرطی در نظارت عمومی
ما در وهله اول نیازمند نظارت عمومی هستیم. انتخاب گام اول است. گام بعد نظارت، همراهی و همکاری است. کشور را یک نفر، ۱۵ نفر، یک مسئول و صد مسئول و دولت و شورا نمی توانند اداره کنند. کشور را ملت اداره می کند؛ مردم. یعنی هر کسی هر جا هست، احساس کند که دارد برای کشور کار می کند. هم این احساس را داشته باشد و هم نظارت بکند و بخواهیم، بگوییم، مکاتبه کنیم و تذکر بدهیم. حرف بزنیم، فریاد بزنیم و... این طور است؛ تا اگر جای نقصی هست، اصلاح بشود.
بسط عدالت انتخاباتی و لزوم برخورد با بداخلاقی ها
بعضی ها هستند که به جای رعایت قانون و حرمت ها، همه سرمایه شان نفی دیگران است. با نفی دیگران خودشان را اثبات می کنند. این کار، کار زشتی است و خلاف قانون انتخابات است. در قانون انتخابات هیچ کس حق ندارد دیگران را برای اثبات خودش نفی کند، توهین، بی ادبی، تخریب و شایعه پراکنی کند. این کارها خیلی زشت است و متعلق به ما، فرهنگ، دین و اخلاق و ملت ما نیست. طبق قانون همه آزادند خودشان را معرفی کنند. برنامه ها و ویژگی های خودشان را بگویند. برجستگی های خودشان را معرفی کنند و بگویند این توانمندی ها را داریم و اگر بیاییم این کارها را می کنیم.
مطمئناً دولت و دستگاه های اجرایی و بازرسین با این که عده ای بخواهند با تخریب عده ای دیگر برای خودشان جایگاه پیدا کنند، مخالفند. این خلاف قانون است و البته در قانون برایش پیش بینی مجازات شده است و کسی هم حق ندارد گذشت بکند. به چه دلیل کسی بخواهد به حقوق عمومی تجاوز کند و ما گذشت بکنیم چرا باید گذشت کنیم البته اشتباه اتفاق می افتد، بالاخره ده ها میلیون نفر می خواهند رای بدهند، یک میلیون و دویست هزار نفر مجری و ممکن است کسی اشتباه بکند. این با تخلف فرق می کند. کسی تخلف کرد، معنایش تجاوز به حقوق عمومی است و هیچ کس حق ندارد، هر کس هست، دوستتان هست، رقیبتان هست، کسی که برای اجرای انتخابات آمد، دیگر برایش دوست و رقیب یکسان است.
امری حقیقی و اصیل
 انتخابات در کشور ما حقیقی و اصیل است. حقیقتاً رای، نظر و اراده مردم است که در کشور حاکم می شود. بر اساس قانون اساسی مترقی ما که یادگار امام عزیز راحل (ره) است، آن نیروی عظیم و تعیین کننده در کشور ما نیرو و خواست مردم است. احدی نمی تواند در این کشور رای خود را حتی بر یک نفر از ملت ایران تحمیل بکند. ملت ایران ملتی شجاع، آگاه و اصیل است. در همه صحنه ها تصمیم می گیرد و تصمیم خود را به کرسی می نشاند.
برنده دائمی انتخابات و بازندگان میدان
 اصلاً برنده و بازنده نداریم. ملت همیشه برنده است. ملت است که برنده است و کسانی که عشق ملت و خدمت و... نداشته باشند، همیشه بازنده اند که امیدوارم در ملت ما چنین کسانی وجود نداشته باشند. امروز روز ملت است. روز هنرنمایی ملت و اثبات عظمت ملت است. حالااین می آید و آن می آید و... همه در یک کشور، هموطن، برادر و دوستیم. یک ذره بالاتر و پائین تر باید ان شاء الله با هم کار را جلو ببریم. ملت هر کسی را انتخاب می کند، همه باید به او کمک بکنند. او متعلق به همه و منتخب ملت است. حالاساز و کارهای اکثریت رای بیاورد و اقلیت رای بیاورد. این ها اصلاً در یک خانواده مهم نیست. هر کس رای آورد، دیگر متعلق به ملت است. باید در خدمت ملت باشد. همه هم کمکش کنند، از کوچک و بزرگ و همه به فکر ایران باشند.
تجلی شایستگی و عظمت ایرانیان
 به نظرم اهمیت انتخابات برای مردم ما کاملاً روشن است. دلیلش هم این است که مردم ما طی ۲۷ سال بیش از ۲۷ انتخاب سراسری را با هوشمندی، شجاعت، همدلی و برادری انجام داده اند. انتخابات متعلق به مردم و حق مردم است. صحنه اعلام حضور و اعمال اراده مردم در ساماندهی و شکل دهی به ارکان حکومت است. دو انتخابات در پیش است. انتخابات خبرگان که تضمین حفظ هویت، استقلال و ارکان ماست و انتخابات دوم، انتخابات شوراهاست که نزدیک ترین لایه خدمتگزاری به بدنه مردم است. شوراها در دسترس ترین مدیران و خدمتگزاران به مردم در روستاها و شهرها هستند و گسترده ترین حجم خدمات را به مردم ارائه می دهند و به تعبیری متنوع ترین مسئولیت ها هم به عهده شوراها است. هم در روستاها که باید با نمایندگی از مردم روستا کارها را دنبال و سازماندهی، اصلاح و پیگیری، دریافت، هدایت و حمایت بکنند و هم در شهرها که امروز مدیریت شهری یکی از پیچیده ترین و مهم ترین بخش های مدیریت کشور است.
افتراهای انتخاباتی و هوشمندی های مردمی
 متاسفانه این باندبازی و گروه بازی برای عده ای دین و آئین شده است. همه تلاش آنها این است که باندشان سر قدرت بیاید و وقتی سر قدرت نیستند، به خودشان حق می دهند هر کاری بکنند برای شکست آن کسانی که مسئولیت به عهده آنهاست: از دروغ، تهمت، جوسازی و.... یک کس که مسئول شد، تصور می کنند که دیگر آبرو و حیثیت این هدر است. دیگر هر تهمت و افترا و دروغ را می توانند بگویند. در این یک سال و سه چهار ماهی که این دولت سر کار است، حجم افتراها را شما می دانید. افترا چیست افترا یعنی یک عمل مجرمانه را به کسی نسبت دادن. عملی که اگر کسی مرتکب بشود، آن عمل جرم است. یک روز پیش من آوردند و من دیدم اگر فقط تیترهای آن را روی هم بچینیم، از اینجا تا سقف است. اصلاً نقشه می کشند که برنامه ها اجرا نشود تا آنها بتوانند بگویند دیدی ما گفتیم که اینها نمی توانند. ما را سر کار بیاورید! نقشه می کشند. من بالاخره از جلساتشان خبر دارم. اخبارش که برای من می آید، می نشینند نقشه می کشند چه کنیم که فلان برنامه موفق نشود. آدم می ماند اینها کی هستند. اینها به وطن علاقه دارند به چه چیزی پایبندند می بینید یک انتخابات عظیم در این کشور برگزار شد. شاید برای اولین بار دولت به طور کامل کنار ایستاد. یک انتخابات آرام و متین. بیش از ۲۸ میلیون نفر برای انتخابات که فضاسازی های کاذب و تحریک کننده در آن نبود، شرکت کردند. این نشانه نشاط، امید، استحکام، هوشمندی و ایستادگی مردم است. بعد این آقا بر می دارد می نویسد: این حضور مردم جواب نه به سیاست های خارجی دولت است.
شما در این کشور کی هستید آیا جرات دارید این حرف ها را جلوی روی مردم هم بزنید یعنی می گویید ملت ما در مقابل قدرت ها سازش بکند و تسلیم بشود و از حقوق خود بگذرد خب این را بگویید. مرد و مردانه بیایید حرفتان را بزنید. قدرت های فاسد وحشت کردند. فهمیدند که در موضوع هسته ای راهی جز تسلیم در مقابل ملت ما ندارند. بیست و هشت میلیون و خرده ای در هوای سرد منتظر شدند. بعضی ها ساعت ها در هوای برفی ایستادند تا این برگ رای را بیندازند و بگویند ما هستیم. آقا نشسته اینجا به نام فلان گروه، فلان حزب و رقابت سیاسی دارد راه را برای دشمن باز می کند. اینها در همه زمینه ها هست. منتها اینها مهم نیستند. ما همت کنیم، همه موانع برداشته خواهد شد. مهم این است که ما همت کنیم، با هم باشیم، بایستیم، به خدا توکل کنیم و برای خدا کار بکنیم.
تفاوت نظام امامت و لیبرال ـ دموکراسی در فلسفه انتخابات
 انتخابات در کشور ما امری کاملاً حقیقی، تاثیرگذار و تعیین کننده است. برخلاف بسیاری از کشورها که مدعی حاکمیت مردم اند، اما تقریباً همه تصمیمات خارج از حوزه حضور مردم و در پستوهای حزبی، گروهی و دسته ای اتخاذ می شود و بعد با شبکه های گسترده تبلیغی به اعماق جامعه تحمیل می شود. در کشور ما حضور و تصمیم مردم و اعمال اراده مردم یک امر حقیقی و اصیل است و آن چیزی که مردم می خواهند حاکم می شود. اصولاً خواست مردم را در جهت اصل نظام و اعمال اراده الهی می دانیم. این مردم مؤمن، هوشمند و صادق که علاقه مند به پیشرفت کشور، اعتلای ملت و نظام و عزت مؤمنین هستند، می آیند تصمیم می گیرند و تصمیم شان را اعمال می کنند. از دیدگاه اسلامی همه در مقابل سرنوشت، نیازها و رفع اشکالات و نواقص جامعه مسئول اند. امامت و مدیریت جامعه به نحوی و عموم مردم به نحو دیگری مسئول اند. این طور نیست که بعضی ها خیال می کنند حفظ کشور و آرمان ها، ارزش ها و اصلاح امور به عهده یک عده است و اکثریت قریب به اتفاق جامعه که مردم اند، نقشی ندارند. نخیر، همه هم نقش دارند و هم مسئول اند و همه باید مسئولیت شان را درست ایفا کنند و در پیشگاه الهی هم پاسخگو باشند. این نظام اسلامی و امامت است. این مردم سالاری دینی است، یعنی آنچه مردم تصمیم بگیرند، اجرا می شود و در مقابل تصمیم شان هم پاسخگو و مسئول هستند.
*خدا را سپاسگزاریم که ملت ما در طول ۲۷ سال همواره در مسیر ارزش های متعالی قدم برداشته است.
دولت؛ خادم ملی، امانتدار ملت
دولت به هیچ گروه، حزب و دسته ای بدهکار نیست به هیچ کس. هیچ اصراری هم ندارد که چه کسی رای بیاورد و چه کسی رای نیاورد. ما بدهکار، خادم و امانتدار ملتیم و مسئولیتمان هم حفظ امانت مردم است. هرچه مردم تشخیص می دهند، رای می ریزند. ما کاری کنیم که کسی نتواند در این روند تاثیر منفی بگذارد. هرچه مردم رای دادند برای دولت ،محترم و عزیز است و ما فکر می کنیم خیر و صلاح کشور در همان است. ما هیچ تعهدی به غیر از متن مردم نداریم به هیچ کس. هرکسی می خواهد باشد هر حزب گروه و دسته ای باشد این طرفی و آن طرفی، وسطی، پائینی ، همسایه و غیرهمسایه موافق و مخالف دولت باشد. هیچ کس حق ندارد این امور را ملاک تصمیم گیری و اعمال در روند انتخابات قرار بدهد. اعضای دولت، بازرسی، نظارت، اجرا هر کدام یک رای دارند و می توانند آن یک رای را در صندوق بیندازند.
مجری انتخابات سالم و شفاف
*همه باید تلاش بکنیم انتخابات بسیار شفاف، سالم و درست برگزار بشود. سالم و شفاف برگزار شدن به این است که قانون دقیقاً اجرا بشود. همه در مقابل قانون یکسان و قانون یکسان برای همه. اگر بناست جایی تفسیر بشود یک تفسیر در سراسر کشور برای همه و اگر بناست اجرا بشود یک نوع اجرا در سراسر کشور و برای همه این وظیفه ماست.
البته باید خیلی توجه داشته باشیم که چشمان بیدار ملت ناظر برماست. همه می دانند مردم ما هم خوب متوجه می شوند دقیق ممکن است همان لحظه عکس العمل نشان ندهند و یا حرفی نزنند اما مطلب را خوب می فهمند. به وقت خودش عکس العمل نشان خواهند داد و بالاتر از مردم و همه، خداست که ناظر بر اعمال همه ماست؛ چیزی در قلب و ذهنمان بگذرد، عالم بر همه چیز است، در غیب و شهادت، به ذات الصدور هرچه در دلش باشد می داند. جلوی خدا دست همه روست. او ناظر بر همه هست و همیشه و همه جا هست و چیزی از دید او پنهان نیست.
نباید شخصی در گوشه ای از کشور پیدا بشود و خیال کند که او باید جای مردم تصمیم بگیرد و می تواند گوشه ای در یک صندوقی و در نقطه دوری رایی را هدایت، جابه جا و این طرف و آن طرف کند، چه در اخذ، چه در شمارش، چه در ثبت و چه در گزارش احدی حق ندارد نه قانون اجازه داده نه ارزش ها و دین و فرهنگ ما و نه ملت به او اجازه داده، هیچ کس. هنر شما امانتداری است. هرچه مردم می خواهند ما که وکیل و وصی مردم نیستیم. هیچ کس وکیل و وصی مردم نیست.
رهبری عزیز انقلاب یک رای دارند می دهند و تمام. حتی اجازه نمی دهند که دیگران از این رای مطلع بشوند که مبادا در رودربایستی یا فشار اخلاقی قرار بگیرند. رایشان را مخفی می دهند و آحاد مردم هر کدام یک رای دارند. هیچ کس حق ندارد به ذهنش هم بگذرد که بخواهد دخالتی بکند و تاثیر بگذارد و قانون را جور [دیگری] اجرا بکند در همه مراحل. انتخابات یک مجموعه است و فقط روز رای گیری نیست. از لحظه تبلیغات شروع می شود و تا پایان شمارش آرا و رسیدگی به شکایات همه یک مجموعه است.
پی‌نوشتها در روزنامه موجود است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات