* آقای حبیبی! آیا فراخوانی بوش به مناظره از سوی رئیس جمهورکشورمان یک فراخوان و دعوت نمادین درعالم دیپلماسی است یا واقعاً ایشان می خواهند حوزه های مناقشه برانگیز میان ایران و آمریکا را در یک رویارویی و مناظره تلویزیونی به داوری افکار عمومی جهان بگذارند؟
** گمان میکنم، آن نامه ای را هم که مدتی پیش آقای احمدی نژاد به بوش نوشت را باید یک ادعانامه علیه سیاستهای آمریکا تلقی کرد و هم این دعوت به مناظره را.
زیرا هر دو خطاب به کسانی است که مدعی دموکراسی وحقوق بشر در دنیا هستند و با شعار برقراری دموکراسی، بسیاری از تندرویهای سیاسی و نظامی را انجام میدهند.
بنابراین، آنها باید به نوع پرسشهایی که در نامه آقای احمدی نژاد بیان شده، پاسخگو باشند و اگر توان پاسخگویی رو در رو را نیز دارند، توانشان را اعلام کنند. بنابراین، این گونه کارهای ایران مانند نگارش نامه و یا دعوت به مناظره برای فاش کردن سیاستهای کلی آمریکا در دنیا، برخوردهایی از موضع اقتدار جمهوری اسلامی است و در مجموع کار درستی است.
* پس شما با این دعوت به مناظره موافقید؟
** بله! من موافق هستم. البته این موضوع را عرض کنم که احتمال پذیرش چنین مناظره ای از سوی آمریکا حتی یک درصد هم نیست.
* آیا فکر می کنید، مناقشه هایی که در 27 سال گذشته بین ایران و آمریکا مطرح بوده، می تواند جزو مباحث یک مناظره احتمالی باشد؟
** بله، من هم مانند آحاد مردم ایران معتقدم آمریکایی ها هیچ عملی که نشان از حسن نیت آنان نسبت به مردم ایران باشد، انجام نداده اند و بارها هم اعلام کرده ام آنچه را که آمریکا علیه ایران تاکنون انجام نداده، نتوانسته و زورش نرسیده، نه اینکه نخواسته است، لذا معتقدم آمریکاییها باید شعارهای خیالی خودشان مبنی بر برقراری یک امپراتوری سلطه گر به فرماندهی آمریکا را به فراموشی بسپارند. حرفهایی که آنان می زنند، حرفهای قرن 18 و 19 است، لذا با وجودی که تأکید می کنم در آمریکاییها هیچ حسن نیتی نمی بینم، اما به چالش کشاندن آنان از طریق مکاتبات و مناظرات به سود ایران است.
* آقای حبیبی! با توجه به اینکه نامه قبلی رئیس جمهور کشورمان به بوش بی پاسخ مانده، آیا دعوت به مناظره و رد آن از سوی آمریکا لطمه ای برای اعتبار سیاست خارجی ایران تلقی نمیشود؟
** معتقدم، دعوت به مناظره، اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در فضای سیاسی دنیا مطرح می کند و اگر آمریکایی ها به این دعوت پاسخ ندهند، نشان از ضعف آنان و حاکی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.