تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۱۱۵۵۸۴

کم‌کاری گذشتگان را جبران می‌کنیم

میثم تولایی مقدمه: پشتکار و پیگیری‌های مکرر دکتر حمید بهبهانی و سرکشی‌های مداوم او به پروژه‌های عمرانی راه رئیس جمهور را مصمم کرد تا وی را مجدداً برای وزارت راه و ترابری دولت دهم معرفی کند. او که 30 سال در دانشگاه‌های معتبر ایران مشغول به تدریس است حدود 2 سال بر مسند وزارتی نشسته است که به اعتقاد وی بستری مناسب برای خدمتگزاری است. با این‌‌که بحران سقوط هواپیماها در ماه گذشته تا حدودی موجب نگرانی مردم شده با این حال فعالیت‌های گسترده وزارت راه و ترابری در حوزه‌های جاده‌ای، ریلی، بندری و هوایی آنقدر چشمگیر است که با اطمینان می‌توان سکان هدایت این وزارتخانه مهم را به او سپرد. دکتر بهبهانی در گفت‌وگویی با «ایران» ضمن تشریح عملکرد دوران وزارت خود در وزارت راه و ترابری برنامه‌های چهار سال آینده این وزارتخانه را تبیین کرد که شما را دعوت به خواندن آن می‌کنیم.

*آقای دکتر! برای رسیدن به برنامه‌ها و سیاست‌های کلان در ابتدا باید ضرورت‌ها و چالش‌های پیش رو بررسی و بعد راهکار آن ارائه شود. چالش‌های حوزه وزارت راه‌از نگاه شما چیست؟
**بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم توسعه متوازن حمل و نقل مستلزم برخورداری از سرعت، ایمنی کافی، صرفه مناسب در ساخت و بهره‌برداری از آنها می‌باشد. در اجرای این مهم چالش‌های فراروی عبارتند از:
-‌ عدم کفایت اعتبارات در بودجه سنواتی برای توسعه حمل و نقل
-‌ عدم تناسب بین ظرفیت‌های قابل عرضه بخش و تقاضاهای مرتبط
-‌ فقدان سیستم قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا و رقابت بخصوص در زیر بخش‌های ریلی و هوایی
-‌ پائین‌بودن سطح ایمنی در جابه‌جایی کالا و مسافر بخصوص در زیر بخش جاده‌ای
-‌ ناکافی بودن بهره‌وری در زیر بخش‌های حمل و نقل
-‌ ناکافی بودن تشکل‌های تخصصی و نیروی انسانی کارآمد در آنها
-‌ عدم استقبال سرمایه‌گذار‌های غیر دولتی در توسعه زیربنا‌های حمل و نقل
-‌‌مصرف بی رویه انرژی فسیلی در بخش حمل‌و نقل
-‌ لزوم نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و محدودیت‌های موجود تأمین آن
-‌ عدم وجود یک مدیریت واحد در حمل و نقل ترانزیت
-‌ عدم آشنایی کافی و دسترسی مهندسین مشاور و پیمانکاران بخش حمل و نقل به تکنولوژی روز دنیا به دلیل تحریم‌ها و... بعد از انقلاب
-‌ عدم تجهیز کافی فرودگاه‌های کشور به سیستم ناوبری پیشرفته راداری
بنابراین اگر باز‌هم منابع کافی جهت توسعه بخش تأمین نگردد بزودی عقب‌افتادگی سیستم حمل و نقل به صورت گلوگاهی جدی در مقابل توسعه کشور قد علم خواهد کرد. این در حالی‌است که ناوگان ملی فرسوده، عدم تناسب توسعه زیربناها در مقابل تقاضا و درخور کشور، سطح ایمنی پائین و تکالیف مرتبط به نگهداری از سال‌های قبل انباشته است.
*برنامه‌های کلی شما با توجه به ضرورت‌ها و چالش‌ها چیست؟
**برنامه‌های کلی من، اگر بخواهم به صورت مدون عنوان کنم عبارت‌اند از:
-‌‌ مصرف بهینه منابع با در نظر گرفتن اصلاح الگوی مصرف
-‌ بهبود امنیت و خدمات رسانی با تلاش در جهت نوسازی ناوگان در کلیه شقوق حمل و نقل بویژه در حمل و نقل هوایی- زمینی و ریلی
-‌ اولویت بندی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام
-‌ اجرای سیاست‌های اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی
-‌ راه‌آهن محوری در راستای منویات مقام معظم رهبری و در جهت سند چشم‌انداز 1404
-‌ افزایش ایمنی راه و کاهش تصادفات با سرعت بخشیدن به حذف نقاط حادثه‌خیز
-‌ تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های غیر دولتی داخلی و خارجی و انتقال تکنولوژی در زمینه توسعه زیر ساخت‌ها و نوسازی و توسعه ظرفیت‌ناوگان در جهت افزایش ایمنی
-‌ توسعه محورهای ترانزیتی و تسهیل ترانزیت از طریق تکمیل زیرساخت‌ها و ترویج حمل و نقل چند وجهی و کانتینری
-‌ ارتقای کیفیت در اجرای پروژه‌ها، با رسیدن به نظام فنی- اجرایی و رعایت استانداردها و مشخصات فنی در مطالعات و اجرای پروژه‌ها
-‌ افزایش مدت زمان تضمین پیمانکاران در قبال پروژه‌های تحویل
-‌ کاهش خط پروژه‌ها و تعداد آبروها باتوجه به شرایط آب و هوایی در سطح کشور و پرهیز از کوهبری‌های بی‌مورد
-‌ استفاده از مصالح محلی و به‌کارگیری بازیافت آسفالت‌ها و استفاده از قیر پلیمری در راستای افزایش بهره‌وری
-‌ اعمال مهندسی ارزش و مدیریت دانش در مطالعه و اجرای پروژه‌ها
-‌ بومی کردن فناوری‌های نو با همکاری محافل علمی و صنعتی و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژی روز دنیا و ارتباط مؤثر با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
-‌ توسعه و تکمیل راه‌های روستایی در راستای اصل عدالت محوری
-‌ تلاش در جهت افزایش سهم ریلی از حمل و نقل بار انبوه بویژه در بخش ترانزیتی
-‌ توسعه حمل و نقل عمومی
-‌ اصلاح ساختار نیروی انسانی وزارت راه و ترابری و جذب نیروهای جوان با تأکید بر آموزش و ارتقای دانش فنی و استفاده از نیروهای تخصصی و ارزشی
*اخیراً با سوانح هوایی در خطوط هوایی کشور نوعی احساس نا‌امنی در میان مسافران پدید آمده و همین طور این صنعت در خطر دیده می‌شود، شما برای اعتمادزایی و گسترش این صنعت چه فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اید؟
**ما قبل از این سانحه هم تلاش‌های بسیار زیادی را برای صنعت هوایی کشور انجام داده‌ایم و بطور کلی اگر از من بپرسید چه برنامه‌ای برای دولت دهم دارم؟ می‌گویم، نوسازی ناوگان در تمام قسمت‌ها یعنی اعم از هوایی، ریلی و جاده‌ای، البته تا حدودی جاده‌ای وضعیت بهتری پیدا کرده است و اتوبوس‌هایی که به ناوگان وارد شده نشان از این وضعیت دارد، اما در مورد راه‌آهن و هواپیما راه زیادی در پیش داریم، من برای این‌که خوانندگان روزنامه شما با آمار تعداد هواپیماهای کشور در مقاطع مختلف آشنا شوند می‌گویم که قبل از انقلاب یعنی تا سال 57 کشور ما 24 هواپیما داشت که در دوران طاغوت خریداری شده بود، از انقلاب تاکنون که حدود 30 سال می‌گذرد 182 هواپیما در صنعت هوایی ما پرواز می‌کند که اگر آن 24 فروند را از 182 کم کنیم رقمی در حدود 158 هواپیما می‌شود. خب، اگر به 30 سال تقسیم کنید، سالانه بطور متوسط 4/5 هواپیما بطور میانگین خریداری شده است، حالا یک سال ممکن است 10 عدد خریداری شده باشد و یک سال دو عدد ولی میانگین 4/5 است. در دولت نهم حدود 58 هواپیما خریداری شد که از این 58 هواپیما 36 هواپیما در طول یک سال گذشته بوده‌، از این 36 هواپیما 29 فروند آن غربی است که شامل ایرباس، بویینگ، فوکر ام‌دی می‌باشد و هفت هواپیما هم شرقی است، این فعالیت‌هایی است که بنده تا قبل از سانحه هوایی هواپیمای مسافربری اخیر انجام دادم، اما همانطور که می‌دانید نوسازی ناوگان هوایی هم پرخرج است و هم این‌که ما تحریم هستیم ولی داریم تلاش می‌کنیم که ان‌شاءالله نوسازی ناوگان را در دولت دهم انجام دهیم و به مرور هواپیماهایی که باید از رده خارج شوند و طول عمر بالایی دارند از رده خارج کنیم. ایمنی هوایی برای ما بسیار مهم است با وجود این‌که تنها 3 درصد از کل سفرها به صورت هوایی انجام می‌شود اما سر و صداها خیلی بیشتر از 3 درصد است، زیرا یک نفر تلفات هم برای ما غیر قابل قبول است و از این وقایع هم بسیار متأثر هستیم اما اگر دقت کنید حوادث هوایی در صنعت هواپیمایی ما ریشه در سال‌های خیلی گذشته دارد یعنی این‌گونه نبوده که سهل‌انگاری از ما باشد، بلکه باید با نگرش در دوره 30 ساله هوایی عوامل آن را بررسی کرد. در زمان من بهترین خرید‌ها انجام گرفته که اکثراً سن کارکردشان کم است و اکثراً نزدیک به 2000 هستند که این نسبت به خریدهای گذشته که اکثراً 20 سال یا 15 سال هواپیما کار کرده بود و بعد وارد کشور می‌شد خیلی عالی است.
*با توجه به تحریم‌ها اینگونه هواپیماهای باطول عمر پائین را چطور خریداری کردید؟
**برای خرید هواپیما کارهایی که انجام می‌شود خیلی پیچ و خم دارد تا این‌که ما به هواپیما برسیم. چون ما تحریم هستیم و در واقع زمانی که متوجه می‌شوند هواپیما برای ایران است امکان دادن آن نیست، ما اکثراً مجبوریم این هواپیما را به شیوه‌های مختلف وارد ایران کنیم و حتی قطعه هواپیما هم به ما نمی‌فروشند.
*دید شما به وزارت راه کلان است یا پروژه محور؟
**بطور کلی دید من کلان است و دلیلش هم این است که الآن من به فکر یک سرویس هوایی خوب هستم. در فکر یک جهش ریلی هستم که در واقع این جهش ریلی بتواند از نظر ایمنی کمک‌های خوبی را به ما کند، چون می‌دانید کمترین تلفات را حمل و نقل ریلی دارد. در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای که رقم تلفات سالانه آن خیلی بالاست ولی شما آماری یا گزارشی در مورد تلفات ریلی نمی‌بینید، بندرت قطاری از ریل خارج می‌شود یا قطارهایی اشتباهاً با هم برخورد می‌کنند ولی تلفات آن‌چنانی مثل جاده ندارد، در چشم‌انداز 1404 آمده که می‌بایست ما 25 هزار کیلومتر راه‌آهن را در افق چشم‌انداز احداث کنیم که بطور متوسط سالانه یکهزارو 300 کیلومتر می‌شود. اگر این را احداث کنیم به افق نزدیک می‌شویم، این کلان‌نگری است یعنی من 1404 را می‌بینم، در مورد هواپیما هم همین‌گونه است، من فکر ایجاد ناوگان منسجم برای ایران هستم، در زمینی هم به همین صورت.
*برای بحث سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی و مشارکت در پروژه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟
**ما الآن سه کار را پیش‌رو داریم. اولی این‌که ما از ال‌سی‌های داخلی یا به عبارت دیگر فاینانس داخلی استفاده کنیم که دولت کمک کند ما به جای این‌که برویم از خارج فاینانس بگیریم از بانک‌های خودمان فاینانس بگیریم، تحت همان شرایط هم بازپرداخت کنیم که خوشبختانه این روش در هیأت دولت تصویب شده است، دوم این‌که بتوانید فاینانس خارجی را جذب کنیم که آن هم کار ساده‌ای نیست ولی داریم تلاش می‌کنیم این کار را انجام بدهیم، علت این‌که می‌گویم کار ساده‌ای نیست چون تحریم هستیم و خیلی کشورها با احتیاط جلو می‌آیند، حتی شده ما مدت‌ها صحبت کردیم ولی یکدفعه عقب نمی‌کشند و یکی هم فروش اوراق مشارکت است که آن هم می‌تواند به ما کمک کند، در هر صورت این روش از جذب سرمایه‌های داخل و خارج است که ما داریم تلاش می‌کنیم این کار را انجام بدهیم.
*ناگفته‌هایی اگر در خصوص راه‌آهن‌هایی مثل شیراز- اصفهان، زاهدان – بم وجود دارد، چون خیلی دروغ‌پردازی علیه آنها شده است، بفرمایید.
**متأسفانه بحث راه‌آهن‌ در کار سیاسی افتاد کما این‌که شما روز شنبه قطاری که از اسلام‌آباد به سمت ایران حرکت کرد و به تهران رسید و یک قطار سنگین کانتینری باری بود و چهار روز از اسلام‌آباد تا مرز ایران، (1500 کیلومتر) تفتان آمده بود و از مرز رازی در غرب خارج می‌شود که این‌هم 2500 کیلومتر مسیر است که ظرف شش روز طی می‌کند و بالاخره آخرین قسمت از مرز رازی تا استانبول است که حدود پنج روز در راه خواهد بود و حدود 2 هزار کیلومتر است، یعنی جمعاً 15 روزه این مسیر را طی می‌کند، همین مسیر را اگر از مسیر آبی که تا کنون مناسب‌ترین مسیر بود عبور کند بین 30 تا 35 روز طول می‌کشد، حالا ملاحظه می‌کنید که این قطار سنگین از مسیر بم – زاهدان استفاده کرده و دوم اینکه مسیر نصف شده است و اما در مورد آن چیزی که مورد نقد بسیار قرار گرفت، ما الآن هر 15 روز یک قطار داریم که از شیراز به مشهد می‌رود و 800 مسافر را جابه‌جا می‌کند. باید بگویم که این بطور کلی مرسوم است که هر راه‌آهنی درست می‌شود ابتدا با سرعت کم و با یکی یا دو مرتبه در ماه سفر آغاز به کار کند. بعد آرام، آرام افزایش پیدا می‌کند، درست مثل این‌که اگر خودرویی را خریداری کنید کارخانه توصیه می‌کند که در 2 هزار کیلومتر اول با آن آرام حرکت کنید، به آن فشار نیاورید تا آرام آرام آب‌بندی شود، ما هم به قول معروف برای آب‌بندی ریل معمولاً حدود پنج یا شش ماه با سرعت کم و با فواصل طولانی‌تر سفرها را انجام می‌دهید این راه آهن از نظر اجرا و از نظر عملکرد هیچ مشکلی ندارد برای این‌که هر پروژه‌ای که ساخته می‌شود یک مشاور دارد و یک پیمانکار. این مشاور مدام ناظر به اجرای صحیح کار است، مضافاً بر این‌که مهندس ناظر هم بر سر کار است
*آزاد راه تهران – شمال که در رسانه‌ها خبر از بهره‌برداری آن در 50 سال آینده داده بودند چه راه کارهایی را می‌طلبد؟
**موقعی که من آمدم این پروژه در حالت سکون به سر می‌برد و متوقف مانده بود ما شروع کردیم و با بنیاد چون مجری آن است و وزارت راه به عنوان یک کارفرماست و کنار بود تعامل کردیم و وارد شدیم و یک تیم شدیم و همین باعث شد که با چینی‌ها وارد بحث شدیم . این تعامل و دوستی ما با بنیاد باعث شد که ما بتوانیم 50 میلیون دلار قرارداد را کاهش دهیم و اینها قرار است که قطعه یک را سه ساله انجام دهند اما از زمانی که پول به آنها داده شود و می‌دانید که این پول از طرف یک بانک خارجی باید تأیید شود که بانک‌های فرانسه این کار را می‌کنند و الآن این پول باید در بانک فرانسه بیاید و آنها به ما بدهند. این بانک وسط تعلل می‌کند ولی چینی‌ها کارشان را انجام می‌دهند و تونل را می‌زنند اما قطعاً آن سرعت را که باید بگیرند با رسیدن پول است. قطعه چهارم هم در واقع ان‌شاءالله تا انتهای سه سال آینده زیر بار ترافیک می‌رود و برای منطقه عملکردش خیلی خوب است و ترافیک بین مرزن‌آباد و چالوس راخیلی راحت می‌تواند جابه‌جا کند؛ در مورد قطعه دوم و سوم هنوز مناقصه‌ای انجام نگرفته که باز باید مناقصه انجام شود و سرمایه‌گذار خارجی را پیدا کنم و ان‌شاءالله قطعه دوم و سوم را انجام دهیم اما باید ظرف چند ماه آینده به پایان برسد.
*نکته پایانی اگر دارید بفرمایید.
**حمل و نقل معمولاً در دو بخش انجام می‌شود. یک بخش سرویس‌دهی است مثل راه‌آهن، هوایی و زمینی و یک بخش هم زیر ساخت‌هاست که ما در واقع باید زیر ساخت‌ها را انجام دهیم و ان‌شاءالله که ما بتوانیم از نظر بزرگراه و از نظر راه‌آهن و از نظر وضع هوایی به یاری خداوند در دولت دهم کارهای چشمگیری را انجام بدهیم.
 برنامه‌های کلی هر یک از زیربخش‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی، هوایی و هواشناسی به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
بخش جاده‌ای
-‌توسعه و تکمیل آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها
- جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه و نگهداری و بهره‌برداری مناسب آزادراه‌ها، راه‌های اصلی و شریانی
- پوشش آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های شریانی به سامانه هوشمند (ITS) و به‌کارگیری سامانه (GPS) برای ناوگان عمومی بار و مسافر
- ارتقای نگرش علمی و مهندسی در ساخت، تعمیر و نگهداری زیربناها
- تعریض و جداسازی خطوط رفت و برگشت راه‌های شریانی کشور
- شناسایی و رفع کامل تمامی نقاط پرحادثه کشور
- احداث راهدارخانه به ازای هر 100 کیلومتر و تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات راهسازی
- توسعه مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
- آموزش و فرهنگ‌سازی در جهت افزایش ایمنی و کاهش سفرهای غیرضروری
- نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و بهبود خدمات رسانی به استفاده‌کنندگان از سامانه‌های حمل و نقل عمومی مسافر و بار
بخش ریلی
-‌ توسعه خطوط ریلی
-‌ دو خطه کردن، برقی کردن و ایجاد خطوط سریع‌السیر ریلی
-‌‌ جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه شبکه ریلی، بهره‌برداری و مدیریت سیستم
-‌ برنامه‌ریزی برای نوسازی ناوگان ریلی
-‌ برنامه‌ریزی برای افزایش سهم ریلی در حمل بار و جابه‌جایی مسافر و توجه خاص به بخش ترانزیت
-‌ تلاش در جهت تأمین هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیربناها و خطوط راه‌آهن از محل منابع عمومی
-‌ تجهیز مسیرهای پرترافیک راه‌آهن به علائم الکتریکی و ارتباطات پیشرفته و ارتقای ضریب امنیت بخش ریلی
بخش دریایی
-‌ افزایش ظرفیت اسمی بنادر تجاری
-‌ توسعه، تجهیز و نوسازی بنادر بازرگانی بویژه بندر چابهار و اصلاح شیوه‌های مدیریت و بهره‌برداری به منظور دستیابی به ظرفیت 200میلیون تن و تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای
- تجهیز بنادر به دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری
- تدوین و اعمال نظام انعطاف‌پذیر تعرفه‌گذاری خدمات دریایی و بندری
- شمول قانون سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق بنادر بازرگانی
- اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و معافیت گمرکی و مالیاتی، متناسب با رقابت بین‌المللی جهت نوسازی، خرید و ساخت شناور (تجاری- نفتی، مسافری و خدماتی)
- استقرار افسران کنترل و بازرسی ایمنی در کلیه بنادر و اسکله‌های اختصاصی
- واگذاری امور بهره‌برداری بنادر و تأمین شناورهای باری و مسافری دریایی از طریق بخش خصوصی
بخش هوایی
-‌ نوسازی ناوگان بخش هوایی و ارتقای ایمنی مسافران
-‌ واگذاری عمده صندلی‌ها به بخش غیردولتی با استفاده از وجوه اداره شده و حساب ذخیره ارزی در جهت تقویت بخش خصوصی
-‌ تکمیل صد درصدی تجهیزات ناوبری هوایی و پوشش راداری کل فضای کشور در حد استاندارد جهانی
-‌ استفاده از تجهیزات راداری و ماهواره‌ای و بهره‌گیری از سامانه سوئیچینگ پیام در افزایش ایمنی پروازها
-‌ تأکید بر ساماندهی امور فرودگاهی از طریق آموزش و ارتقای مدیریت
-‌ تجهیز فرودگاه‌ها به دستگاه‌های راداری در جهت تکمیل امنیت پرواز کشور
-‌ توسعه، نوسازی، تجهیز و تکمیل فرودگاه‌های کشور (بویژه فرودگاه امام خمینی(ره))
-‌ اجرای سیاست آسمان باز و نظارت جامع بر فعالیت‌های حمل و نقل هوایی
هواشناسی
-‌ تلاش در جهت توسعه سیستم‌های هواشناسی متناسب با فناوری‌های جدید با توجه به اثربخشی سیستم‌ها در بخش‌های مختلف هوانوردی، کشاورزی و دریایی
-‌ تعمیم پوشش نقاط دارای مخاطرات آب و هوایی با تجهیز ایستگاه‌های هواشناسی
-‌ اجرای مدیریت ریسک و الزام دستگاه‌های اجرایی به رعایت اصل سازگاری با اقلیم و عوامل آب و هوایی در مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی طرح‌های عمرانی
نظری بر عملکرد یکساله گذشته:
الف: جاده‌ای
در این بخش ضمن اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام، تکلیف پروژه‌هایی که سالیان متمادی از شروع اجرای آن گذشته و چهره نامناسبی در اذهان عمومی پیدا کرده بود، با بسیج امکانات و اعتبارات، اقدامات اساسی به‌عمل آمده است. از جمله اتمام و اجرای پل دریاچه ارومیه و بازگشایی یک باند از میانگذر دریاچه و عقد قرارداد به صورت مشارکتی در احداث آزادراه تبریز ـ‌ ارومیه، اتمام و بازگشایی یک باند کنارگذر تنکابن و تلاش در اتمام باند دوم در اسرع وقت و همچنین تعیین تکلیف وضعیت مبهم آزادراه تهران ـ شمال که الحمدلله، ضمن کاهش مبلغ قرارداد از 450 میلیون دلار به 400میلیون دلار با پیگیری‌های مجدانه و بسیج امکانات کار شروع و به‌سرعت در حال انجام است.
انشاالله در مدت سه سال قطعه 1 به اتمام خواهد رسید.
عملکرد کلان در یکسال گذشته به شرح ذیل می‌باشد:
1ـ ساخت حدود 767 کیلومتر بزرگراه و‌‌ آزادراه2ـ ساخت حدود هزار و 160کیلومتر راه اصلی و بهسازی آن3ـ احداث 3 هزار و 700 کیلومتر راه روستایی جدید و آسفالت حدود 8 هزار و 900 کیلومتر راه موجود 4ـ حذف و اصلاح 900 نقطه و 140 تقاطع اساسی و پرحادثه در راه‌های شریانی کشور 5ـ اجرای 260 کیلومتر عملیات روشنایی نقاط پرحادثه و مه‌گیر در راه‌های کشور
6ـ روکش آسفالت راه‌های کشور به میزان 9هزار و 975 کیلومتر ـ‌ لایه با تناژ بیش از 22 میلیون تن 7ـ‌خط کشی 70 هزار کیلومتر راه‌های شریانی، نصب 460 هزار عدد علائم انتظامی، اخطاری و 55 هزار تابلوهای اطلاع‌رسانی و اجرای2 هزار و 700 کیلومتر شانه‌سازی و نصب 000/480/1 عدد بازتاب چشم گربه‌ای در راه‌های کشور برای افزایش ایمنی 8ـ نصب 40 دستگاه تابلو پیام متغیر VMS و خرید 204 دستگاه ماشین آلات راهداری زمستانی 9ـ ساماندهی و تکمیل و تجهیز سالن‌های مسافری و تجاری در 11 پایانه‌های مرزی 10ـ نوسازی ناوگان: اتوبوس و مینی‌بوس 2هزار و 775 دستگاه، سواری 2 هزار و 520 دستگاه، کامیون 227 دستگاه
ب: ریلی
در زیر بخش ریلی نیز با اولویت‌بندی پروژه‌ها و تعیین امکان اتمام پروژه‌های نیمه تمام با بسیج امکانات و اعتبارات پروژه مهم ترانزیتی راه‌آهن کرمان ـ زاهدان و همچنین راه‌آهن اصفهان ـ شیراز و راه‌آهن نظامیه ـ‌ میاندشت به اتمام رسیده و به بهره‌برداری رسانده شد.
اقدامات کلی در این زیربخش به شرح ذیل می‌باشد:
1ـ تکمیل و به بهره‌برداری رساندن حدود 850کیلومتر راه‌آهن جدید2ـ خریداری 40 دستگاه لکوموتیو و واردنمودن پنج دستگاه لکوموتیو، پنج دستگاه ترنست و شش دستگاه ریل باس و حدود 150 واگن مسافری به ناوگان 3ـ عقد 13 فقره تفاهمنامه برای تأمین مالی 13 طرح ریلی مهم به صورت فاینانس و BOT جمعاً به طول حدود 8 هزار کیلومتر و به مبلغ کل حدود 000/20 میلیون یورو
ج: دریایی
1ـ تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری بیش از 2 هزار و 30 TEU که نسبت به مدت مشابه 15رشد داشته است. 2ـ واگذاری دو بندر (آستارا و فریدونکنار) و 23 پایانه بندری با هدف جذب سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی 3ـ توسعه بنادر شهید رجایی، امام خمینی(ره)، چابهار، انزلی و امیرآباد در جهت افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری
4ـ پرداخت تسهیلات به‌صورت وجوه اداره شده به میزان 283 میلیارد ریال برای ساخت و خرید تعداد 28 فروند شناور مسافری و 410 میلیارد ریال برای تأمین پنج فروند شناور تجاری و چهار فروند شناور نفت‌کش و 544 میلیارد ریال برای تأمین دستگاه‌ها و تجهیزات بندری
5ـ راه‌اندازی سیستم بانکرینک در بندر شهید رجایی که بدین ترتیب سیستم سوخت‌رسانی به کشتی‌ها که قبلاً در بندر فجیره انجام می‌شد تا میزان 25 کشتی‌های ورودی به خلیج‌فارس را تأمین می‌نماید.
د: هوایی
1ـ برنامه‌ریزی و پیگیری برای خرید 50 فروند هواپیمای مسافری که 37 فروند آن طی یکسال وارد ناوگان هوایی کشور گردید
2ـ کلنگ‌زنی و برنامه‌ریزی برای احداث مسجد فرودگاه امام و اجرای فاز 2 فرودگاه
3ـ‌ عقد قرارداد ساخت هتل چهار ستاره با 250 اتاق در فاز 1 و قابل افزایش تا 500 اتاق در فاز 2 با یک شرکت فرانسوی به‌نام آکورد
4ـ‌ اصلاح و جبران کسری‌ها در اجرای فاز 1 فرودگاه امام از جمله ترمینال شماره 1 در جهت کاهش زمان سیر مسافر (به‌گونه‌ای که از لحظه پیاده‌شدن از هواپیما تا خروج از ترمینال به حدود 10 دقیقه کاهش یافته است) و همچنین توسعه نمازخانه و افزایش تعداد دستشویی‌ها و نصب نوار نقاله برای حمل بار و مسافر
5ـ هماهنگ‌کردن ارگان‌های مختلف مستقر در فرودگاه از قبیل گمرک، نیروی انتظامی، سپاه، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها، حراست جهت ایجاد تسهیلات برای مسافران ورودی و خروجی
6ـ ارائه طرح تقرب ILS CATII جهت باند 29 راست فرودگاه امام خمینی(ره) به‌عنوان اولین فرودگاه تقرب دقیق CATII کشور
7ـ 24 ساعته شدن ارائه سرویس رادار تقرب پرواز شیراز پس از گذشت 12 سال
8ـ ارتقای خطوط ارتباطی پرسرعت روی کانال‌های AFTN در شش فرودگاه مهم
9ـ مطالعه و شروع به اجرای احداث باند دوم فرودگاه امام
10ـ نصب و بهره برداری از سامانه جدید سوئیچینگ پیام در 11 فرودگاه کشور
11ـ‌ پیگیری و مبادله موافقت‌نامه و تفاهمنامه با 11 کشور درخصوص برقراری پرواز و همکاری‌های دوجانبه از جمله کشور پاکستان،‌ افغانستان و عراق
12ـ بررسی و پیگیری سانحه، برخورد فرودگاهی و احداث فرودگاهی به میزان 80 مورد و تجزیه و تحلیل و اقدامات پیشگیرانه
13ـ راه اندازی واحد O.C.C(کنترل عملیات هوانوردی) در سازمان هواپیمایی کشوری برای ایجاد ایمنی بیشتر
14ـ برگزاری دو سمینار مهم دفتر منطقه‌ای ایکائو در تهران برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب
15ـ ایجاد هشت راه هوایی جدید در کشور با هماهنگی نیروهای نظامی و پدافندی پس از تصویب کمیته دائمی فضای کشور
16ـ عملیات بهسازی و توسعه فرودگاه‌های کشور در 18 فرودگاه
1) سوابق علمی
- دارای درجه دکترای تخصصی مهندسی راه و ترابری از دانشگاه فلوریدای امریکا در سال 1356
- اخذ درجه استاد کامل (پروفسور) دانشگاه در سال 1380 و دارای پایه 30 هیأت علمی
- تدریس تمام دروس مربوط به برنامه‌ریزی و مهندسی حمل و نقل و راه و ترابری از سال 1356 تاکنون در اکثر دانشگاه‌های معتبر دولتی
- اخذ رتبه اول خدمتگزاری توسعه علمی کشور در سال 1384
- ثبت شش مورد اختراع و ابداع از جمله اختراع مخروط روانی اسلاری سیل و دستگاه تست چسبندگی آسفالت و همچنین اختراع دستگاه اندازه‌گیری ضریب هدایت هیدرولیکی آسفالت
- تألیف 11 عنوان کتب تخصصی در زمینه‌های مختلف حمل و نقل و انتشار بیش از 80 عنوان مقاله پژوهشی
2) سوابق اجرایی
- وزیر راه وترابری
- معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و ترابری
- مشاور رئیس‌جمهور در امور حمل و نقل و ترافیک
- معاون شهردار تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک
- مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک
- ریاست دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران به مدت 20 سال
- عضو شورای عالی تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور
- ریاست و عضویت در هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کل کشور
- عضو هیأت مدیره انجمن مهندسین عمران ایران
- عضو هیأت مدیره جامعه مهندسین حمل و نقل ایران
- عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان کشور
- عضو کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای عالی شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی
- نایب رئیس هیأت مدیره سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران
- عضو کمیته اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و ترابری
- عضو کمیته عمران شورای پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- عضو هیأت مدیره انجمن مدیران فنی و اجرایی کشور
- عضو کمیته حمل و نقل درون شهری فرهنگستان زبان و ادب فارسی
3) عضویت در نهادهای انقلابی و فرهنگی
- عضو بسیج اساتید دانشگاه‌های کشور
- عضو بسیج مهندسین کشور
- عضو بسیجی فعال در شهرداری تهران و وزارت راه و ترابری
- عضو انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان امریکا، اروپا و اقیانوسیه
- عضو کمیته برنامه‌ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- عضویت در جهاد دانشگاهی دانشگاه‌ها

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات