تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۱۱۶۳۷۷

نگرانی آمریکا از نزدیکی ترکیه به ایران


در گزارش شورای روابط خارجی آمریکا بر اصلاح روابط با ترکیه تاکید شده و آن را شریک اصلی واشنگتن در جهان اسلام دانسته است. در این گزارش که از سوی شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک تنظیم شده، به اختلاف و اشتراک نظرها بین ترکیه و آمریکا در خصوص عراق، ایران، سوریه و حماس اشاره شده است.
در این گزارش آمده است: واشنگتن و آنکارا در خصوص دو محور اصلی در عراق توافق نظر دارند که یکی برقراری نظام فدرالی در این کشور است و دیگری این که هر دو طرف حزب کارگران کردستان ترکیه را یک حزب تروریستی می‌دانند. در گزارش مذکور به اختلافات اولیه آمریکا و ترکیه در خصوص عدم موافقت آنکارا با استفاده از خاک این کشور در حمله به عراق در سال 2003 اشاره شده و آمده است: افکار عمومی ترکیه از این جنگ نگران بود، زیرا بغداد یکی از شرکای مهم تجاری آنکارا محسوب می‌شود و مسلما جنگ علیه عراق روابط اقتصادی دو طرف را متضرر می‌ساخت.
شورای روابط خارجی آمریکا در گزارش خود آورده است که ترک‌ها معتقدند دولت جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا که دو اشتباه بزرگ در خصوص عراق انجام داده است؛ یکی نادیده گرفتن هشدارهای آنکارا نسبت به پیامدهای این جنگ و دوم عدم توجه آمریکا به نگرانی‌های ترکیه نسبت به فعالیت‌های حزب کارگزاران کردستان ترکیه.
در این گزارش تاکید شده که موضعگیری ترکیه در قبال عراق کاملا آشکار است و براساس آن آنکارا از آمریکا می‌خواهد از استقلال کردستان ممانعت کرده و حزب کارگران کردستان ترکیه را از بین ببرد و به همین دلیل این کشور حق دارد نسبت به اوضاع عراق نگران باشد.
در خصوص روابط سوریه و ترکیه نیز در گزارش مذکور آمده که روابط دو طرف صمیمانه است و آنکارا ششمین شریک تجاری دمشق محسوب می‌شود و تعداد سفرهای مسئولان ترک به سوریه از سال 2003 تاکنون بی‌سابقه بوده است. بر اساس این گزارش، آمریکا هیچ علاقه‌ای به دوستی و روابط خوب دمشق و آنکارا ندارد و نگران است که این رابطه بر سر موضع اصلی آمریکا در خاورمیانه از جمله برقراری ثبات، انجام اصلاحات و تغییر سیاست‌ها در جهان عرب تاثیرگذار باشد.
شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرده است: زمانی که واشنگتن نظام سوریه را یک نظام زورگو می‌داد و با اعمال فشار علیه دمشق سعی در ایجاد فضای باز سیاسی در این کشور دارد، روابط خوب ترکیه و سوریه به تحقق این هدف کمک نمی‌کند و هنگامی که آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی قصد تحریم دیپلماتیک سوریه را به دلیل نقش آن در ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان دارند، روابط دمشق و آنکارا همچنان دوستانه است.
در این گزارش آمده است: آمریکا همچنان سوریه را پناهگاه رهبران حزب بعث سابق عراق و تروریست‌ها در سراسر جهان می‌داند که از این کشور برای ورود به عراق استفاده می‌کنند. این گزارش به نقل از مسئولان ترک آورده که روابط ترکیه با سوریه فرصت بیشتری به واشنگتن می‌دهد تا از حقایق جریانات این کشور مطلع شوند و این افراد معتقدند که تحریم دیپلماتیک سوریه تنها عامل افزایش بحران در منطقه خواهد شد.
در گزارش شورای روابط خارجی آمریکا، سیاست ترکیه با ایران نیز مشابه سیاست این کشور در قبال سوریه عنوان شده و به توجهات ویژه اقتصادی و نفتی آنکارا در ایران اشاره شده است که همین امر نگرانی دولت آمریکا را نسبت به هر گونه تحریم علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش افزایش می‌دهد.
این شورا در گزارش خود تاکید کرد: آمریکا به دلیل نگرانی از پیشرفت پرونده هسته‌ای ایران سعی دارد بر سیاست آنکارا در قبال تهران تاثیر بگذارد و به همین دلیل دولت بوش تصمیم به اجرای آموزش‌های نظامی با آنکارا گرفته است و چنانچه بحران روابط آمریکا و ایران افزایش یابد، نحوه روابط ترکیه با تهران به حساس‌ترین موضوع بین واشنگتن و آنکارا تبدیل می‌شود. در این گزارش همچنین با اشاره به نشست مسئولان ترکیه با خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، این اقدام گامی اضافی در سیاست خارجی ترکیه محسوب ‌شده که موجب اهمیت وجهه ترکیه در جهان عرب و اسلام شده است.
در این گزارش آمده است: اعلام آمادگی ترکیه جهت ایجاد روابط با حماس که واشنگتن و اروپا آن را یک گروه تروریستی می‌دانند، یک گام دیپلماتیک بی‌سابقه محسوب می‌شود. شورای روابط خارجی آمریکا همچنین تاکید کرد که با وجود اختلاف نظرها بین اسراییل و ترکیه در خصوص مسئله فلسطین و توسعه سلاح‌های ترکیه توسط تل‌آویو روابط دیپلماتیک، نظامی و تجاری دو طرف پیشرفت‌های زیادی داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات