تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۱۱۷۱۰۳
عبدالعزیز حکیم در گفت‌وگو با اعتماد ملی :

فدرالیسم منافع کلان عراق را تامین می‌کند


 رضا غبیشاوی
سید عبدالعزیز حکیم ، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق ، این روزها میهمان همتایان ایرانی خود است.
حکیم که تا پیش از شهادت برادر ارشد خود، هدایت سپاه بدر را برعهده داشته و پیش از حمله نظامی آمریکا به عراق در راس هیاتی متشکل از حامد البیاتی (معاون وزیرخارجه فعلی ) و عادل عبدالمهدی (معاون رئیس جمهوری ) روانه کاخ سفید شد، اکنون در راس فراکسیون اکثریت مجلس نقشی انکارناپذیر را در تحولات سیاسی عراق ایفا می کند. وی اکنون نمادی از اسلامگرایان معتدلی است که هم در تهران با مقامات ایران ملاقات می کنند و هم در بغداد به تماس های تلفنی بوش ، پاسخ می دهند و در این میان برای حفظ منافع ملت خود با اصرار خواهان آن می شوند که تهران و واشینگتن اگر قصد ندارند خصومت 3 دهه ای خود را به فراموشی بسپارند، حداقل برای حفظ منافع ملت عراق بر سر یک میز حاضر شوند.
رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق معتقد است که باید حکم اعدام پایان بخش روند دادگاه صدام باشد.
وی با اعلام اینکه بخش های مختلف مردم عراق از سیر دادگاه صدام ناراضی هستند گفت : «البته سیستم قضایی در عراق مستقل است و نمی توان در امور آن دخالت کرد گرچه می خواهیم که این محاکمه از شیوه و روش مناسب تری برخوردار شود.»
حکیم که هم اکنون ریاست فراکسیون ائتلاف عراق یکپارچه ، بزرگترین مجموعه سیاسی حاضر در پارلمان این کشور را برعهده دارد در پاسخ به سوالی درباره تصمیم «نوری کامل المالکی » نخست وزیر عراق برای انحلال گروه های شبه نظامی و وضعیت شبه نظامیان وابسته به مجلس اعلا گفت : «شاخه نظامی مجلس اعلا در نخستین سال پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق به سازمانی سیاسی - خدماتی تبدیل شد و هم اکنون اعضای این تشکل تنها سلاح های شخصی را برای حفاظت فردی در اختیار خود دارند.
وی که پیش از این در دوره ریاست برادر بزرگترش - شهید آیت ا... محمدباقر حکیم بر مجلس اعلا - مسوولیت مستقیم شاخه نظامی این مجموعه موسوم به سپاه بدر را برعهده داشت ، تصریح کرد: «قانون اساسی درباره تعیین تکلیف گروه های شبه نظامی روشن و واضح است ، گروه های شبه نظامی نباید منحل شوند بلکه باید در ارگان ها و نهادهای نظامی ، انتظامی و امنیتی عراق جدید ادغام شوند. فراموش نکنیم که اعضای این گروه ها افرادی هستند که سالیان زیادی برای سرنگونی حاکمیت دیکتاتوری صدام در عراق مبارزه کرده و مجاهدت های زیادی را از خود به نمایش گذاشتند لذا هم اکنون نمی توان از تجربیات آنها استفاده نکرد.»
حکیم که در حضور پسر خود «محسن » و «ابو عارف » رئیس دفتر مجلس اعلا در تهران به سوالات اعتماد ملی پاسخ می گفت ، ادامه داد: «البته ما نیز با کاربری سلاح خارج از دایره سیستم دولت و حاکمیت کاملا مخالفیم .»
حکیم درباره ابو مصعب الزرقاوی رهبر شاخه شبکه القاعده در عراق نیز معتقد است که مرگ وی که در حمله تصادفی جنگنده های آمریکایی صورت گرفت ، ضربه سنگینی را به شبکه القاعده در عراق وارد آورد اما به طور حتم این اقدام منجر به پایان خشونت ها در سرزمین بین النهرین نخواهد شد.
حکیم درباره تروریسم نیز مطالب زیادی را برای گفتن دارد او به کشورهای منطقه هشدار می دهد که اگر برای نابودی تروریسم عراق کاری نکنند و تنها نظاره گر اوضاع باشند این وضعیت نامطلوب بر تمامی منطقه تاثیرات ناخوشایندی خواهد داشت.
این عضو شورای سابق حکومت انتقالی عراق درباره درخواست خود از تهران برای مذاکره مستقیم با واشینگتن با موضوع عراق هم گفت : «ایران دارای موضعگیری بسیار خوبی در برابر عراق است و از طرف دیگر آمریکا نیز واقعیتی در کشور ماست که نمی توان آن را نادیده گرفت معتقدیم که روابط پر تنش میان ایران و آمریکا به حمایت های ایران از ملت عراق صدمه می زند لذا این درخواست مطرح شد.
وی با اشاره به اینکه با استناد به نامه اخیر هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق به شورای امنیت سازمان ملل متحد، نیروهای نظامی و امنیتی عراق هنوز برای برعهده گرفتن مسوولیت های امنیتی خود از توانمندی های لازم برخوردار نیستند گفت : نیروهای خارجی در عراق به لحاظ رسمی اشغالگر نیستند بلکه این نیروهای چند ملیتی مسوول برقراری و حفظ ثبات ، آرامش و امنیت در عراق هستند و به درخواست رسمی کابینه عراق در این کشور حضور دارند و خروج آنها نیز منوط به کسب توانمندی لازم در زمینه تامین امنیت است .
رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در این گفت وگو به خواست این تشکل برای برپایی منطقه فدرالی در جنوب کشور نیز اشاره می کند و می گوید: قانون اساسی عراق راه را برای چنین اقدامی مشخص کرده است . ایجاد توازن سیاسی در کشور مهم ترین انگیزه برای چنین اقدامی است . نظام فدرالی بهترین سیستم حاکمیتی در عراق برای تامین منافع بخش های مختلف تشکیل دهنده ملت این سرزمین است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات