تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۴  ، 
کد خبر : ۱۲۳۴۵۸
انتقاد شدید افروغ از شبیه‌سازی گروه‌‌های سیاسی فعلی با دشمنان حضرت علی(ع)

هیچ‌کس را نباید با ائمه مقایسه کرد


یک استاد دانشگاه معتقد است: عده‌ای که معمولا از تاریخ اطلاع چندانی هم ندارند برای پیشبرد منویات خود ‌دست به‌‌‌‌مقایسه‌های تاریخی می‌زنند. ‌عماد افروغ در گفت‌وگو با ایلنا، در‌‌پاسخ به سوالی در مورد " شبیه‌سازی گروه‌های سیاسی فعلی ‌کشور با دشمنان حضرت علی (ع") با بیان اینکه مدتی است این شبیه‌سازی‌ها مد روز شده است، اظهار ‌داشت:این امر البته در‌‌‌‌گذشته نیز سابقه داشته است و اختصاص به یک جناح خاص و یا فقط مذهبی‌ها ندارد ‌بلکه برخی روشنفکرها هم این مقایسه ها را انجام می‌دادند که یا در سطح کلان است یا میانه و یا خرد. ‌وی با‌‌‌‌یادآوری اینکه همواره کسانی که به دنبال شبیه‌سازی با دوران قرون وسطای اروپا که ریشه‌های ‌بورژوازی مربوط به همان دوران است، توجهی به زمینه‌های جامعه ایران ندارند، ادامه داد: بعد از انــــقلاب ‌شبیــــه‌سازی‌ها تغییر یافتـــــه است و اکنــــــون بعضـــــی‌هـــا می‌خواهند نقطه اتفاقات اخیر را به صدر اسلام تشبیه کنند و ‌لذا به هر کس عنوان طلحه، زبیر، مالک اشتر، معاویه و... می‌دهند که طبیعتا در این میان یک نفر هم باید با ‌علی(ع) تشبیه شود. در حالی که واقعا این شبیه‌سازی‌ها ما را دچار مشکل می‌کند، زیرا هیچ‌کس را نباید با آن ‌بزرگان مقایسه کرد و هیچ عزیزی هم قائل به چنین سخنانی نیست.
‌افروغ خاطرنشان کرد: من متوجه بودم برخی افراد وقتـی چهـره‌های زمان فعلی را با حضرت علی(ع) ‌مقایسه می‌کردند، هدف از مقایسه آنها قیاس با رهبری نبود، بلکه می‌خواستند بزرگان دین را با برخی افراد ‌دیگر مقایسه کنند که البته پس از مدتی با چند درجه تخفیف این مقایسه را با مالک اشتر انجام دادند! ‌وی با بیان اینکه این حرف‌ها اثر شرعی و عقلی ندارد، ادامه داد: ما می‌توانیم بزرگان دین را الگو بگیریم و ‌به عنوان راهبرد از سیره آنها استفاده کنیم، نه اینکه دقیقا به صورت مصداقی افراد فعلی را با آنها مقایسه کنیم ‌و بگوییم که چه کسی ابوسفیان است یا عمروعاص؛ زیرا این مقایسه‌ها عوام‌فریبانه است و باید جلوی آن را ‌گرفت و از سوی دیگر در اسلام هم فقهای ما هیچگاه به این شبیه‌سازی‌ها اعتماد نکردند زیرا اصول ما منابع ‌چهارگانه دین و اصول عقلی فقهاست. ‌افروغ با بیان اینکه این مقایسه‌های بچه‌گانه را فقط افراد کمی انجام می‌دهند، توصیه کرد: باید کمال احتیاط را ‌در این زمینه به خرج داد زیرا اگر دائما اشخاص را با هم قیاس کنیم، توهین به اسلام است. ‌
این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: براساس اختیارات ولی فقیه که امام خمینی(ره) آن را بیان کردند هیچ‌کس ‌مقام عصمت، عرفان و طهارت ائمه را ندارد و لذا جای سوال است که آیا این نکته مهم بین افراد حاضر و ‌معصومین تفاوتی ایجاد نمی‌کند؟ آیا وقتی آنها را با هم مقایسه کنیم عرفان و عصمت اهل بیت را برای ‌اشخاص حاضر در نظر نگرفته‌ایم؟ در حالی که عالمی چون آیت‌الله جوادی‌آملی هم می‌فرماید "وقتی کسی ‌عصمت ندارد خود به خود اختیاراتش نیز نسبت به فرد معصوم تفاوت دارد و لذا باید مراقب باشیم که اگر با ‌اینگونه مقایسه‌ها به فردی انگ بزنیم او هم در مقابل می‌تواند همین انگ را بزند." ‌وی تصریح کرد: این سخنان روشمند نیست و به جز درگیری‌های کاذب، انشعاب و انشقاق و متهم کردن افراد ‌نتیجه‌ای ندارد. ‌افروغ در پایان تاکید کرد:برخی به خاطر مقام اخلاقی نظام جمهوری اسلامی، در جایگاه خدا می‌نشینند و درباره ‌افراد قضاوت می‌کنند که عملی غیراخلاقی، غیرخدایی و ‌‌‌غیرانسانی است. ‌

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات