تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۱۲۴۱۴۵
گفت و گوی نشریه «مالین» چاپ فرانسه با شهید سپهبد صیاد شیرازی

بنی صدر می‌خواست ما برای او بجنگیم


نشریه مالین: برای "صیاد شیرازی " فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران،‌ کلید پیروزی به تانک و موشک بستگی ندارد؛‌ بلکه تنها به اعتقاد به خدا بستگی دارد. او می‌گوید: "خیلی وقت است که من انگلیسی صحبت نکرده‌ام. "
قدی کوتاه، نگاهی روشن و دست‌هایی که با انگشتر عقیق صاف بر روی میز ستاد مشترک بر روی هم قرار گرفته‌اند. سرهنگ صیاد شیرازی، این متخصص توپخانه که دوره تخصصی خود را در آمریکا گذرانده و امروزه فرماندهی نیروی زمینی ارتش ایران را هدایت می‌کند، از فرمول‌ها نمی‌ترسد. او با سادگی می‌گوید: "من یک سرباز اسلام هستم. " هدف او "بر سر جای خود نشاندن رژیم مزدور صدام حسین " است.
او درباره اختلاف و جدایی‌اش از بنی‌صدر ـ رئیس‌جمهور اسبق ایران‌ ـ‌ که او را از مسئولیتش برکنار کرده بود، می‌گوید:
ما می‌خواستیم برای خدا بجنگیم. ولی او می‌خواست که ما برای او بجنگیم. او مرد تکنیک و سیاست بود. من مرد جهاد و جنگ مقدس بودم.
نشریه مالین:سمبل 39 ساله اولین حملات پیروزی‌آور علیه عراق، صیاد شیرازی،‌ محرک این ارتش شهید‌پرورِ در خدمت الله است که تا به حال بسیاری از ناظران بین‌المللی را به اشتباه و انحراف کشانیده است. او برای خبرنگار ما شرح می‌دهد:
 کدامیک از شرایط می‌توانند صلح را تضمین کنند؟ 10711 کیلومتر مربع از خاک ما اشغال شده،‌ شهرها بمباران شده‌اند، میلیون‌ها پناهنده جنگی، ده‌ها هزار شهید، حکومتی که نتوانسته ‌است برنامه‌هایش را به مرحله عمل برساند. همین چند چیز، دیگر کافی می‌باشد برای این‌که تقاضای ادامه جنگ را به طور جدی داد.
*چه‌چیزی سقوط صدام را معنا می‌بخشد؟‌
**مبارزه ما در این جنگ تحمیلی به نتیجه‌ای جز این نخواهدرسید.
صیاد شیرازی به گونه‌ای دل‌رحمانه لبخند می‌زند و پیروزی‌های متوالی ایران را یاد‌آوری می‌کند:
بستان و‌ خرمشهر از دشمن پس ‌گرفته شده، تنها دو تا از آخرین عملیات‌‌ها به علت مقداری کمبود نتوانستند به اهداف شان برسند. ما پیشر‌وی کردیم ولی نتوانستیم زمین‌های گرفته شده را نگاه ‌داریم.
*نشریه مالین: برای چه؟
**روش‌های عملیاتی ما برای دشمن آشکار شده بود و ما درحال تغییر‌دادن آنها می‌باشیم.
* آیا هرگز مسئله کمبود مهمات نداشته‌اید؟
**او کمی می‌خندد: هنگامی که ما در آبادان محاصره شده بودیم، با این‌که توپخانه دشمن دزفول را به آتش و خون می‌کشید،‌ کلید پیروزی ما و دیگر ارتش‌های جهان که اگر بخواهند می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ اتکاء ما به الله بود. مبارزه و جهاد در راه او،‌ نیازی به موشک‌های روسی، مانند آن‌چه که در اختیار عراق گذارده‌اند یا به تانک‌ها و تجهیزات هوایی ندارد. پیروزی ما تنها با ایمان ما به خدا و اطاعت ما از فرامین الهی تضمین شده است. امروز ما با داشتن دوسال تجربه جنگی و تمامی وسایل غنیمت گرفته شده از دشمن،‌ بسیار قوی هستیم.
با این وجود در فوریه گذشته شکاف‌هایی در گروه‌های مبارز ایرانی در عملیات "فتح " دیده‌ شد.
ما به طور باز و گشوده با این مشکلات برخورد کرده‌ایم و به آنها اهمیت داده‌ایم. من معتقدم که آن، نتیجه ضعیف حساب‌کردن دشمن و مقداری هم "غرور " است که از پیروزی‌های گذشته به وجود آمده بود، سرچشمه می‌گیرد. ما شاید خیلی بر روی کمیت حساب کرده‌ایم و نه بر روی کیفیت.
*نشریه مالین:تاکنون چه تعداد شهید داده‌اید؟
**او قبل از پاسخ دادن قدری تردید کرده می‌گوید:
کم تر از صدهزار نفر. امروز ارتش ما از نیروهای نظامی ارتش و نیروهای انقلاب اسلامی شامل پاسداران و بسیجیان تشکیل یافته است. آنها بدون این‌که دیگری را نفی کنند، با هم متحد شده‌اند. ما این‌چنین ترکیب مقدسی را که ارتشی خدایی است، به دست آورده‌ایم.
صیاد شیرازی با یک چوب به دقت بر روی نقشه روی دیوار، هدف‌ها را نشان می‌دهد:
این 800 کیلومتر مربع هنوز در دست عراقی‌هاست. شهر نفت‌شهر و خسروی در مرز غربی و در 5 کیلومتری جلوی فکه و دو کیلومتری شلمچه که توسط ارتش صدام کنترل می‌شوند، البته بدون حساب کردن مناطق کوچک در کردستان در شمال‌غربی مریوان.
*نشریه مالین:به طور واقعی موضع و هدف شما برای سقوط صدام چیست؟
**هدف ما اشغال یک سرزمین یا یک شهر خاص نیست، و منظور دفاع از پشت مرزهای مان و یا اشغال تمام عراق نیست. دفاع ما، تا موقعی که هیچ خطری ما را تهدید نکند ادامه خواهد یافت. ما با عراقی‌ها برادران دینی و مذهبی هستیم. ما مطمئن هستیم که آنها به ما کمک خواهندکرد.
او در آخر می‌گوید:
بگویید که نیروهای واقعی انقلاب اسلامی هنوز آشکار نشده است. ما می‌خواهیم انسان را پاک و خالص گردانیم. آنهایی که کشته می‌شوند می‌دانند که به هرحال پیروز‌مندانه می‌میرند و این است که مهم می‌باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات