تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۱۲۶۶۵۰
آیت‌الله مقتدایی عضو مجلس خبرگان رهبری:

ورود زنان به مجلس خبرگان مانعی ندارد


نزدیک به نیمی از اعضای مجلس خبرگان دیروز در یک نشست منطقه ای گردهم آمدند تا پیرامون <رای مردم در انتخابات خبرگان> بحث و بررسی کنند. مهم ترین سخنان نمایندگان خبرگان رهبری که از تمام طیف های سیاسی بودند، حول یک محور بیش نبود و آن اینکه <نقش و جایگاه مجلس خبرگان> باید تبیین شود. چه به گفته دبیر شورای نگهبان، احمد جنتی که یدطولایی در این مجلس دارد، خبر گان رهبری جایگاه حقیقی خود را در جامعه پیدا نکرده است. او می گوید که مردم با مسائل در جریان این مجلس آشنایی کاملی ندارند.
زمینه سازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در سخنان اعضای خبرگان چنان نمود داشت که سخنرانان مداوم از اوضاع خاص کشور سخن راندند و ضرورت حضور مردم را تشریح کردند. همایش تبریز از جمله اجلاس های منطقه ای خبرگان رهبری است که بنا بر یک روال ثابت با سخنرانی اعضای مجلس خبرگان آغاز می شود و به صدور قطعنامه ای درباره تحولات سیاسی روز ختم می شود. آنچنان که گفته شد می توان همایش اخیر را در راستای جلب مشارکت عمومی در انتخابات خبرگان دانست هرچند دبیر شورای نگهبان معتقد باشد ناآگاهی مردم از مجلس خبرگان تاثیر مطلوبی بر حساسیت نشان دادن آنان به شرکت در انتخابات نداشته است و در عین حال باید واقعا کار قابل عرضه ای به مردم باشد.برگزاری میزگردی با موضوع مجلس خبرگان رهبری،همچنین سخنرانی هایی با موضوع اختیارات و نقش رهبری در نظام جمهوری اسلامی از منظر قانون اساسی، حوزه مسوولیت خبرگان، وظایف و عملکرد مجلس خبرگان رهبری و نحوه احراز صلاحیت خبرگان موضوعاتی بود که برگزار کنندگان این همایش درباره آن سخن گفتند. سخنرانی های انجام شده در این همایش هم تقریبا مانند دیگر برنامه های مجلس خبرگان بیشتر حول و حوش همه مسائل سیاسی ایران و جهان بود و از محدوده مسائل مربوط به خبرگان رهبری فراتر می رفت به گونه ای که آیت‌الله جنتی بر حسب مسئولیت دبیری شورای نگهبان از دلهره خود درباره تجمیع انتخابات خبرگان و شوراها گفت و احمد خاتمی به تحلیل مسائل لبنان پرداخت.آیت‌الله امینی نایب رئیس مجلس خبرگان بر حضور نمایندگان <قوی و وزین> در خبرگان تاکید کرد.
آیت‌الله مقتدایی حضور زنان در خبرگان را دارای موانع قانونی ندانست. اما مهم ترین و جنجالی ترین سخنرانی را صادق لاریجانی انجام داد که گفت: <مشروعیت حکومت مبتنی بر رای مردم نیست.>آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در این همایش گفت: خبرگان رهبری جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا نکرده و مردم با مسائل در جریان این مجلس آشنایی کامل ندارند.به گزارش ایسنا، جنتی با بیان اینکه البته ناآگاهی مردم از مجلس خبرگان، تاثیر مطلوبی بر حساسیت نشان دادن آنان به شرکت در انتخابات ندارد، اظهار داشت: در عین حال باید واقعا کار قابل عرضه ای به مردم باشد.وی در ادامه با اشاره به اینکه نسبت به )اجرای( طرح تجمیع انتخابات شوراها و خبرگان رهبری دلهره دارد، اجرای آن را نگران کننده خواند و تصریح کرد: بافت شوراها با بافت خبرگان رهبری از زمین تا آسمان متفاوت است.آیت‌الله جنتی عدم نظارت کامل و برخی سوابق شوراها را از جمله عواملی برشمرد که احتمالا مردم را نسبت به شرکت در انتخابات شوراها دلسرد کند.وی در عین حال با تاکید بر مشارکت بالای مردم، از دست اندرکاران به ویژه دبیرخانه مجلس خبرگان خواست تا با اتخاذ تدابیری زمینه حضور فعال مردم را فراهم کنند.
عضو مجلس خبرگان باز به موضوع خبرگان باز گشت و گفت: باید کاری کرد که مردم با شناخت و علاقه برای رای دادن به پای صندوق های رای گیری خبرگان بیایند.
وی از همین نگاه صبغه معنوی خبرگان را ویژگی اصلی آن خواند و ادامه داد: بعد معنوی و عبادی این قضیه باید تقویت شود تا مردم با امیدواری برای مشارکت در مجلس خبرگان حضور یابند.عضو خبرگان رهبری سپس به سایر اعضای این مجلس پیشنهاد کرد مواردی که در طول مدت این دوره حادث شده و امام خمینی )ره( و یا مقام معظم رهبری، اسلام و نظام را نجات داده اند، باید به مردم ارائه شود تا زمینه مشارکت حداکثری مردم در پی آگاهی از عملکرد این مجلس فراهم شود.
نایب رئیس مجلس خبرگان: موقعیت رهبری با وزین شدن نمایندگان خبرگان قوی‌تر می‌شود
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش ضمن توصیه به مردم در خصوص شرکت در انتخابات گفت: به دلیل اینکه مجلس خبرگان پشتوانه رهبری است، نمایندگان هر اندازه وزین تر شوند، موقعیت رهبری قوی تر خواهد بود.ابراهیم امینی افزود: بهترین وسیله برای بقای نظام اسلامی شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است و یک واجب شرعی است.امینی در ادامه از انتخاب اصلح توسط مردم سخن گفت و یاد آور شد: به همه کسانی که صلاحیت داده شده می توان رای داد ولی انتخاب شایسته ترین آنها اولویت دارد و باید به کسانی رای داد که از نظر علم، تقوی و موقعیت اجتماعی و سیاسی برتری داشته باشند.وی گفت: مسئولان نظام باید در انجام وظایف خود رعایت اخلاق اسلامی را مد نظر داشته باشند و بدانند که کوتاهی در این امر گناه محسوب می شود.
امینی تبلیغات در انتخابات برای انجام وظیفه در مردم جهت شرکت در آن را نیز ضروری خواند و با اشاره به جایگاه رسانه ها به ویژه صدا و سیما افزود: ما معتقد به رعایت توصیه های اسلام هستیم و در مقام انتخابات نیز صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید حقوق همه را به طور برابر رعایت کرده و کسی را بر دیگری ترجیح ندهد.وی با فرا خواندن کاندیداها به پرهیز از ریخت و پاش و تبذیر در تبلیغات گفت: کاندیداها نباید از رقیب انتخاباتی خود عیب جویی کنند که این امر توهین به دیگری است و زیبنده مسوولان نظام نیست.آیت ا... امینی با تاکید بر امانتداری در برخورد با آرای مردم در انتخابات، خودداری از برگزاری یک انتخاب صحیح و سالم را خیانت به انقلاب و ارتکاب هر گونه عمل خلافی در انجام این مسوولیت را توجیه نا پذیر خواند.
حسن روحانی: مجلس خبرگان با کارآمدی خود به نظام مشروعیت می‌بخشد
حسن روحانی دیگر سخنران نشست مجلس خبرگان بود او سخنان خود را تحت عنوان کار آمدی خبرگان رهبری بیان کرد. رو حانی وظیفه خبرگان در زمان حاضر را بسیار حساس و مهم تر از گذشته دانست و تصریح کرد: تعیین فقیه عادل، باتقوا، مدیر، مدبر و قادر به رهبری نظام از سوی خبرگان رهبری به جهت فتنه های متعددی که نظام اسلامی را تهدید می کند، حساس تر از گذشته است.
وی انتخاب رهبری را اصلی ترین وظیفه مجلس خبرگان برشمرد و با اشاره به دیگر وظایف این نهاد گفت: نظارت بر کار رهبری و شرایط وی از دیگر وظایف تفویض شده به مجلس خبرگان رهبری است.این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه نظارت بر عملکرد رهبری را نظارتی درونی دانست و اضافه کرد: این نوع نظارت بر صفات مربوط به رهبری مندرج در اصول مصرح قانون است.روحانی با بیان اینکه 86 عالم فقیه و آگاه به زمان در مجلس خبرگان حضور دارند از این مجلس به عنوان نهادی یاد کرد که با فعالیت خود به نظام مشروعیت می بخشد.
وی افزایش کارآمدی و کارآیی مجلس خبرگان را از طریق ایجاد نهاد های خاص با هدف ارائه مشاوره به اعضای این مجلس ممکن دانست و گفت: البته مجلس خبرگان رهبری در زمان حاضر از طریق دبیرخانه کار های زیادی در زمینه امور مربوط به خود انجام می دهد.
آیت‌الله مجتهد شبستری: مجلس خبرگان رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است
بعد از صادق لاریجانی، محسن مجتهد شبستری نیز از خبرگان به عنوان نهادی که در راس همه نهادهاست یاد کرد و اظهار داشت: مجلس خبرگان رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است.
این نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه وظیفه مردم و علمای دین، انتخاب زمامدار واجد شرایط و طرد نااهلان از صحنه حکومت است، با اشاره به روایات و احادیث متنوع عنوان کرد: حکومت که از کلمه امر مورد استفاده قرار می گیرد، منحصر به ائمه معصومین نیست و ولی امر می تواند جاعل برخی احکام حکومتی نیز باشد.
صادق لاریجانی: مشروعیت حکومت مبتنی بر رای مردم نیست
عضو مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان نیز در این همایش گفت: مشروعیت حکومت مبتنی بر رای مردم نیست، ولی فعلیت و کارآمدی حکومت ها بستگی به رای مردم دارد.صادق لاریجانی با بیان این مطلب افزود: گرایش های سیاسی - نظری و فلسفی در راستای انحراف مسائل از جاده اصلی خود در تلاش هستند اما نباید واقعیت ها را عوض کرد.وی اضافه کرد: باید با تحلیل اهمیت رای مردم، ارزش آن را در جایگاه واقعی خود قرار داد. لاریجانی نظریات غربی را که مبنای مشروعیت حکومت ها را رای مردم، رضایت یا قرارداد اجتماعی می دانند، دارای اشکالات اساسی خواند و افزود: این نظریات خلاف واقع هستند چرا که نمی توانند مشروعیت حکومت ها را توجیه کنند.وی با بیان اینکه این نظریه ها در خود غرب نیز مخالفان جدی پیدا کرده اند، آنها را فاقد توانایی لازم در توجیه مشروعیت حکومت ها ارزیابی کرد و در تعریف مشروعیت گفت: مشروعیت به معنای حق داشتن حاکمان و به معنای التزام و اتباع شهروندان است که نمی تواند دایر بر مدار رای مردم باشد.عضو مجلس خبرگان از نظریه حکومتی کهدر مسیر کمال انسانی و رسیدن به فعلیت اخلاقیات بحث می کند، دفاع کرد و در پاسخ به این شبهه که آیا این نظریه با ولایت در چارچوب یک نظام دینی قابل جمع است، اظهار داشت: حکم به اطاعت از خداوند قطعی ترین حکم عقلی و اخلاقی است و بالاترین الزام به اطاعت از حق است.
سیداحمد خاتمی: قدرت ملت‌ها از رهبری آنان نشأت می‌گیرد
سید احمد خاتمی اما سخنان خود را به موضوع حوادث لبنان اختصاص داد و پیروزی حزب‌الله بر کفر را نوید بخش پیروزی قرآن دانست و از آمریکا و اسرائیل خواست تا از این پیروزی که روزگار آنان را سیاه کرد عبرت بگیرند. وی در پایان با این پیش بینی که انتخابات خبرگان رهبری از گرمی خاصی برخوردار خواهد بود از مردم خواست تا به افرادی شایسته که موجب قدرت نظام شوند رای دهند.
دری نجف آبادی: حضور مردم در انتخابات خبرگان تکلیف دینی است
دادستان کل کشور و عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به شرایط حساس منطقه و برنامه های آمریکا گفت: قطعا حضور مردم در انتخابات خبرگان یک وظیفه شرعی، سیاسی و یک تکلیف دینی است.دری نجف آبادی خاطرنشان کرد: خبرگان، کیان نظام، رهبری و بیعت مجدد با بنیانگذار انقلاب اسلامی است و مردم باید حساب خبرگان رهبری را از شوراهای شهر و مجلس جدا کنند. وی از چهره ها و شخصیت های برجسته نظام که خود را شایسته حضور در انتخابات مجلس خبرگان می دانند خواست با احساس مسئولیت و به صورت فعال در صحنه انتخابات حضور یابند.
آیت‌الله مقتدایی: عضویت زنان در مجلس خبرگان منع قانونی ندارد
آیت‌الله مقتدایی عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد سخنانی درباره حضور زنان در خبرگان گفت: از دیدگاه این عضو مجلس خبرگان عضویت زنان در این نهاد به شرط داشتن اجتهاد و قوه تشخیص مجتهد هیچ منع قانونی ندارد.وی گفت: چنانچه بانویی وجود داشته باشد که مراتب حوزوی را طی کرده و در مرتبه اجتهاد باشد، عضویت وی در خبرگان رهبری مایه خوشحالی است.
دبیر دوم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته تاکنون بانویی که در حد اجتهاد بوده و توانمندی حضور در مجلس خبرگان را داشته باشد در حوزه های علمیه شناسایی نشده است.وی همچنین با اشاره به تصور رایج در جامعه مبنی بر انتخاب رهبر به عنوان تنها وظیفه خبرگان رهبری اظهار داشت: نظارت بر تداوم صفات ضروری رهبری در طول زمان از دیگر وظایف مهم این نهاد است.
آیت‌الله مقتدایی با تاکید بر لزوم توجه و تمرکز اعضای خبرگان رهبری به استمرار صفات رهبری، تصریح کرد: برای این منظور کمیسیون خاصی با شرکت 15 نفر از اعضای مجلس خبرگان تشکیل شده است.
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: انتخاب رهبری در دو مرحله شامل انتخاب مجتهدین واجد شرایط عضویت در مجلس خبرگان توسط مردم و در مرحله بعدی انتخاب رهبر از بین آنان توسط اعضای خبرگان رهبری است.
مقتدایی در قسمت دیگری از سخنانش با بیان اینکه انتخاب با واسطه و غیرمستقیم رهبر، مانع از اینکه رهبر منتخب مردم باشد، نیست اظهار داشت: این موضوع امری طبیعی و عرفی است که در همه دنیا بر آن صحه گذاشته اند.عضو مجلس خبرگان اضافه کرد: این راه، راهی عقلایی است و مهم این است که رای مردم تأثیرگذار است.
وی در ادامه درباره سایر وظایف مجلس خبرگان گفت: نظارت بر بقای صفات لازم در رهبری و مراقبت از آن در طول زمان از جمله سایر وظایفی است که شاید از تعیین رهبری کمتر نباشد.
مقتدایی در پایان اظهار داشت: مراقبت خبرگان رهبری در این زمینه دائمی است و به طور پیوسته شرایط را سنجش می کند. آیت‌الله هاشم زاده هریسی دیگر عضو خبرگان هم در حاشیه همایش در جمع خبرنگاران گفت که تجمیع انتخابات با توجه به هزینه های سیاسی و مالی برگزاری انتخابات برای نظام، امر پسندیده و مناسبی است ولی باید با در نظر گرفتن سنخیت ها برگزار شود.
وی گفت: اما با توجه به اینکه شورای شهر و خبرگان اساسا سنخیتی با هم ندارند تجمیع آنها امری ضروری نیست.
آزمون کتبی برای تشخیص صلاحیت اجتهاد کاندیداهای خبرگان راه کم اشتباهی است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: برگزاری آزمون کتبی برای تشخیص صلاحیت اجتهاد کاندیدا های خبرگان رهبری راهی کم اشتباه است. عباس کدخدایی افزود: راه های دیگر احراز صلاحیت کاندیدا های خبرگان رهبری ممکن است اشتباهات زیادی داشته باشد. وی افزود: با توجه به گسترش حوزه های علمیه و افزایش فقهای حائز شرایط، راهکار منصفانه ای که هم اصل بیطرفانه و هم کم اشتباه بودن را دارا باشد برگزاری آزمون کتبی است. وی در عین حال خاطرنشان کرد: آن دسته از افرادی که اجتهادشان به صورت ضمنی و یا تصریحا از سوی مقام معظم رهبری یا بنیانگذار انقلاب اسلامی تایید شده از این مقوله معاف هستند. سخنگوی شورای نگهبان درباره سایر شرایط رهبری اظهار داشت: وجود بینش سیاسی و اجتماعی یکی از موارد مهمی است که از طرق مختلف حاصل می شود. وی اظهار داشت: آن دسته از افرادی که دارای سابقه مهم سیاسی نباشند بوسیله بررسی های محلی مورد بررسی قرار می گیرند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات