تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۱۲۷۰۳۶

اوپک در برابر رشد تقاضای بازار


در حالی که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده‌ ‌نفت (اوپک) با رسیدن بهای سبد نفتی این سازمان به بالاترین سطح در سال 2007 روزهای‌‌ ‌خوشی را سپری می‌کنند، فشار کشورهای مصرف‌کننده به اوپک برای افزایش تولید یا‌ ‌برگزاری نشست فوق‌العاده، بیش از پیش شکل جدی‌تری به خود گرفته است‌‌.‌‌ ‌
به گزارش ‌‌ایسنا، در این میان در حالی که قیمت‌ نفت از ابتدای سال ‌جاری تاکنون بیش از 20 درصد‌‌ ‌افزایش یافته و از سطح زیر 50 دلار در ماه ژانویه به بالاتر از 65 دلار رسیده است،‌ ‌مقامات اوپک تاکید دارند که در حال حاضر دلیلی برای افزایش تولید نفت وجود ندارد و ‌‌آن ‌چه که بازار از آن رنج می‌برد نه کمبود عرضه، که کمبود ظرفیت پالایشی است.‌‌ ‌
از سوی دیگر، ظرفیت پالایشی پایین‌تر از حد انتظار‌ ‌و واردات بالای بنزین باعث شده است که میزان ذخایر جهانی نفت ‌خام کاهش پیدا کرده و‌‌ ‌این موضوع بر افزایش قیمت نفت ‌خام بیافزاید که این امر با تداوم اعتراضات‌ ‌مصرف‌کنندگان همراه بوده است.‌‌ ‌
اما سازمان اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود‌ ‌اعلام کرده است که ذخایر نفت‌ خام بیشتر از حد کافی برای تامین تقاضا در فصل سفرهای‌ ‌تابستانی موجود است که این مساله اعلام نیاز از سوی مصرف‌کنندگان برای عرضه نفت‌ ‌بیشتر را بی‌اثر می‌کند.‌‌ ‌
اوپک همچنین اعلام کرده که اعضای این سازمان با‌ ‌وجود رشد قیمت‌ها به سطح 66 دلار از سطح 50 دلاری ماه ژانویه، میزان تولید خود را‌ ‌بدون تغییر حفظ کرده‌اند و در حالی که به فصل سفرهای تابستانی نزدیک می‌شویم، ذخایر‌ ‌نفت ‌خام بیش از کافی وجود دارند تا به تامین تقاضای موجود بپردازند،‌ هرچند که ذخایر‌ ‌بنزین برای این وقت سال در سطح پایینی قرار دارند.‌‌ ‌
براساس این گزارش، اوپک ‌‌‌‌مانند همیشه بررسی شرایط‌ ‌بازار را در آستانه برگزاری نشست‌‌‌ ‌آتی خود در ماه سپتامبر که به بررسی سیاست‌های‌‌ ‌تولیدی در فصل زمستان می‌پردازد، ادامه خواهد داد.‌‌ ‌
اما کشمکش‌های لفظی نمایندگان مصرف‌کنندگان با ‌‌اعضای اوپک در هفته‌های اخیر شرایط جدیدی را تجربه‌ کرده‌ است و نهادهایی که‌ ‌نمایندگی مصرف‌کنندگان را برعهده دارند در این مدت با جدیت بیشتری از این سازمان‌ ‌درخواست کرده‌اند که برای ایجاد ثبات در بازار، نسبت به افزایش تولید اقدام کنند.‌‌ ‌
فشار این نهادها به اوپک تا حدی بوده است که وزیر‌ ‌نفت کویت را بر آن داشته است که از احتمال وارد شدن فشار بیشتر به اوپک برای افزایش‌ ‌تولید خبر دهد و از شرایط موجود ابراز نارضایتی کند.‌‌ ‌
شیخ علی الجراح الصباح ـ وزیر نفت کویت ـ اعلام‌ ‌کرده است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت با توجه به افزایش قیمت نفت، برای افزایش‌ ‌میزان تولید نفت‌خام خود تحت فشار قرار می‌گیرد.‌‌ ‌
او گفته است که قطعا فشار شدیدی به اوپک برای ‌‌افزایش تولید اعمال خواهد شد، ولی از بیان این که این فشار از جانب چه‌ کسی یا چه‌ ‌سازمانی خواهد بود امتناع کرده است.‌‌ ‌
این در حالی ‌است که آژانس بین‌المللی انرژی روز‌ ‌جمعه گذشته از اوپک خواسته‌ بود پیش از فصل زمستان میزان تولید خود را افزایش‌ ‌دهد تا از کاهش قابل توجه میزان ذخایر جهانی جلوگیری کند.‌‌ ‌
اما با وجود تشدید فشارها به اوپک، اعضای سازمان ‌‌کشورهای صادرکننده نفت تاکید دارند که دلیلی برای افزایش تولید پیش از برگزاری نشست‌ ‌بعدی این سازمان که در ماه شهریور برگزار می‌شود وجود ندارد.‌‌ ‌
وزیر نفت قطر تاکید کرده است که قیمت‌های فعلی نفت‌ ‌در بازارهای جهانی به دلایل ژئوپلیتیک است و ارتباطی با کمبود عرضه نفت در بازار‌ ‌ندارد.‌‌ ‌
عبدالله بن حمد العطیه ـ وزیر نفت و انرژی قطر ـ‌ ‌اظهار کرده است که اوپک هیچ نشانه‌ای از کمبود عرضه نفت در دست ندارد، بنابراین‌ ‌دلیلی برای برگزاری نشست زودتر از موعد اعلام شده وجود ندارد و سازمان اوپک ‌‌می‌تواند تا نشست ماه سپتامبر (شهریور) خود برای بررسی سیاست‌های تولید سازمان صبر‌ ‌کند.‌‌ ‌
وی در ادامه تصریح کرده است که هیچ دلیلی برای‌ ‌تایید وجود کمبود عرضه وجود ندارد و ما هیچ درخواستی از مصرف‌کنندگان و مشتریان نفت‌ ‌خود برای افزایش عرضه نداشته‌ایم.‌‌ ‌
به گفته وی، اوپک برای انجام اقدامات خود به دلایل‌ ‌محکم نیاز‌‌‌‌دارد، حال آن‌که قیمت های فعلی ربطی به عرضه نفت ندارد و تنها در ارتباط‌ ‌با مسایل ژئوپلیتیک است.‌‌ ‌
به نظر می‌رسد بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند‌ ‌که طیف قیمت‌های 20 تا 30 دلاری برای‌‌ ‌هر بشکه نفت دیگر تکرار نخواهد شد. میس به نقل‌ ‌از یکی از مقامات ارشد اوپک نوشته است که در حال حاضر پیچیدگی خاصی در بازار حاکم‌ ‌نیست و اوپک نمی‌تواند کار بیشتری نسبت به آن‌ چه اکنون انجام می‌دهد بکند.‌‌ ‌
در این میان، دبیرکل اوپک که در هفته‌های اخیر‌ ‌تاحدودی نقش سخنگویی این سازمان را برعهده داشته اعلام کرده است که قیمت 60 تا 65‌‌ ‌دلاری برای هربشکه نفت برای اوپک قابل قبول است.‌‌ ‌
عبدالله‌البدری همچنین تاکید کرده که دلیلی برای‌ ‌نگرانی مصرف‌کنندگان از عرضه نفت وجود ندارد، چون درحال حاضر نفت ‌کافی در بازار‌ ‌وجود دارد.‌‌ ‌
این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی که ‌‌نمایندگی 26 کشور بزرگ مصرف‌کننده را برعهده دارد، از ابتدای سال جاری از اوپک‌ ‌خواسته است که تولید خود را افزایش دهد تا عرضه نفت کافی به بازار را تضمین کند.‌‌ ‌
وی در همین ‌حال تاکید کرده که نمی‌تواند بگوید که‌ ‌در صورت رسیدن نفت به چه قیمتی، اوپک تولید خود را افزایش خواهد داد؛ ولی قیمت فعلی‌ ‌نفت در بازارهای جهانی را بالا نمی‌داند‌.‌‌ ‌
دبیر کل اوپک همچنین تاکید دارد که کمبودی از لحاظ‌ ‌عرضه نفت در بازارهای جهانی وجود ندارد و نگرانی از عرضه بنزین در آمریکا به مشکلات‌ ‌پالایشگاهی بازمی‌گردد.‌‌ ‌
بدری افزوده است فکر نمی‌کنم که قیمت‌های فعلی‌ ‌نفت بالا باشد، با درنظر گرفتن نظام عرضه و تقاضا، اوپک همچنین ذخایر نفت‌ خام را‌‌ ‌زیر نظر داشته و همه‌ چیز در حال حاضر از ثبات برخوردار است.‌‌ ‌
به گفته وی، بازار در واقع قیمت بالایی ندارد و‌ ‌قیمت تولید نفت بسیار بالاست و فکر می‌کنم قیمت در حال حاضر در شرایط نرمال قرار‌ ‌دارد.‌‌ ‌
به نظر می‌رسد اعضای اوپک تصمیم گرفته‌اند که‌ ‌با تاکید بر مواضع مشترک خود، کشورهای مصرف‌کننده را به این نتیجه برسانند که‌ ‌به‌جای انتقاد از شرایط عرضه نفت، باید به‌فکر رفع مشکلات پالایشی و ژئوپلیتیک‌ ‌باشند.‌‌ ‌
حال باید منتظر شد و دید که در مناقشات داغ میان ‌‌تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، در نهایت این ‌‌‌‌مصرف‌‌کنندگان هستند که‌‌‌‌‌خواهند پذیرفت که‌ ‌نوسان قیمت‌ها از کمبود عرضه نیست و یا تولیدکنندگان اوپک زیر فشارهای موجود به‌ ‌این نتیجه می‌رسند که با برگزاری نشستی اضطراری و تصمیم برای افزایش تولید،‌ ‌انتقادها‌‌‌‌ را با عرضه بیشتر نفت به بازار خنثی کنند.‌‌ ‌

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات