توفیق بزرگ ملت ایران در دستیابی کامل به چرخه سوخت هستهای بازتاب وسعی در سطح جهانی داشته است. بسیاری از خبرگزاریها با انعکاس شاید ایرانیان در کسب این افتخار بزرگ به تحلیل و بررسی تاثیرات موفقیت ایران و اهمیت پیوستن ایران به جمع کشورهای دارای فناوری کامل چرخه هستهای پرداختهاند. اما مقامهای آمریکا با القائات خود همچنان سعی در فریب افکار عمومی و فشار به شورای امنیت برای اقدام علیه ایران دارند. کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی بیپایه ضمن تهدید توصیف کردن پیشرفتهای هستهای ایران، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با رسیدگی به این موضوع گامهای محکمتری بردارد، این در شرایطی است که تحلیلگران سیاسی معتقدند. با وجود موضع تند و خصمانه کاندولیزا رایس علیه ایران در شورای امنیت همچنان درباره ایران اختلافنظر جدی وجود دارد. اظهارات رایس که یکروز پیش از ورود البرادعی به تهران عنوان شد،نشان میش دهد آمریکا نه تنها از پیشرفت و استقلال ایران به شدت خشمگین است بلکه با اصرار بر شورای امنیتی کردن موضع فعالیتهای هستهای صلحآمیز ایران، میکوشد تا آژانس بینالمللی انرژی اتمی در چارچوب وظایف و مسئولیتهای خود در قبال ایران ابتکار عمل را به دست گیرند. در واقع آمریکا به دنبال بحرانسازی است، اما این عصیانیت و خصومت هیچ تاثیری در عزم و اراده ملت ایران در پیگیری حقوق مشروع خود ندارد. آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد ایران براساس حق مشروع و قانونی خود و با پایبندی کامل به مقررات آژانس بینالمللی انرژی اتمی به مرحله جدیدی رسیده است. قوانین جهانی نیز این اجازه را به هیچ کشوری نمیدهد که بدون سند و مدرک و صرفا براساس سناریوهای بیپایه حق کشورهای عضو معاهده ان ـ پی ـ تی را در استفاده صلحآمیز از انرژی اتمی و همچنین غنیسازی اورانیوم برای اهداف صلحآمیز، نادیده بگیرد. به تعبیر رییسجمهوری اسلامی ایران، امروز شرایط عوض شده است و ایران یک کشور برخوردار از دانش هستهای صلحآمیز است و از موضع یک کشور هستهای با کشورها صحبت میکند. آقای احمدینژاد در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاههای استان خراسان تصریح کرد، ملت ایران براساس قوانین و حقوق مسلم خود در خصوص انرژی هستهای حرکت میکند و به همین دلیل اصل حقوق ملت ایران قابل مذاکره نیست. رییسجمهوری گفت: پاسخ ما به کسانی که از دستیابی ایران به چرخه کامل سوخت هستهای عصبانی هستند، یک کلام بیشتر نیست و ما میگوییم از دست ما عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید.